Web Analytics Made Easy - Statcounter

شخصیت و ویژگی ممتاز حضرت زهرا سلام الله علیها از جمله موضوع هایی است که همواره شعرای آئینی با پرداختن به آن سعی کردند که با بهره مندی از ابزار هنر آن را نشان دهند.

خبرگزاری شبستان – البرز: یکی از فرصت های موثر برای بیان ارزش های الهی و ایمانی، زبان شعر است، بیانی که در ابعاد گسترده و گوناگون خود در قالب موسیقی معینی به سرفصل هایی از باورهای دینی می پردازد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

شخصیت و ویژگی ممتاز حضرت زهرا سلام الله علیها از جمله موضوع هایی است که همواره شعرای آئینی با پرداختن به آن سعی کردند که با بهره مندی از ابزار هنر، آن را نشان دهند.

 

به همین منظور « مهدی زارعی» در مصاحبه اختصاصی با خبرنگار خبرگزاری شبستان به مناسبت شهادت حضرت زهرا سلام الله علیها نشست و این مهم فرصتی شد تا یک بازنگری به جایگاه « شعر» در تبیین باورهای دینی داشته باشیم.

 

 

به عنوان یکی از شعرای آئینی استان البرز، جایگاه هنر و ادبیات را در بیان باورهای ایمانی و اعتقادی چطور ارزیابی می کنید؟

 

با توجه به غیر مستقیم گویی و غیر شعاری بودن زبان هنر و ادبیات، مخاطب خود را در کشف لایه های پنهان اثر هنری دخیل می داند. همین لذت حاصل از کشف و مشارکت باعث می شود تا مخاطب ضمن همزاد پنداری با صاحب اثر، در برابر پیام های پنهانی و نهفته در اثر او که در موضوع مورد بحث ما آموزه های دینی و مذهبی است، نه تنها مقاومتی نشان ندهد بلکه به استقبال آن برود و در ادامه خود مروج آن پیام شود.

ویژگی خاصی که سایر روش های تبلیغی از جمله خطابه کم تر از آن بهره مند هستند. باتوجه به این که معمولا افراد در برابر تبلیغ مستقیم هر تفکری به ویژه تفکرات دینی حالت تدافعی به خود می گیرند.

 

بفرمایید، نخستین مرتبه ای که برای حضرت زهرا سلام الله علیها شعر گفتید چه احساسی و باوری داشتید؟

 

این موضوع مربوط می شود به سن هفده سالگی بنده که هنوز با خیلی از قواعد و تکنیک های ادبی آشنا نبودم و در قالب یک نوشته ی به ظاهر غزل که اصلا قوانین عروض و قافیه در آن رعایت نشده بود، برای سالروز شهادت ایشان مرثیه گونه ای نوشته بودم.

 

به نظر شما، برای گفتن شعر آیینی و ارزشی تا چه اندازه نیاز به سلکوک قلبی و ایمانی هست؟ آیا ضرورتی به این مطلب می بینید؟

 

قطعا داشتن چنین سلوکی لازم است؛ اما کافی نیست. در واقع به صرف داشتن اخلاص و ایمان نمی توان شاعر خوبی هم بود؛ البته این یک روی سکه است و عکس آن هم می تواند صادق باشد؛ یعنی به صرف آشنایی با قواعد و تکنیک های ادبی نمی توان شعر خوبی برای اهل بیت علیهم السلام سرود؛ به عبارتی هریک از این دو ویژگی، مثل دو بال یک پرنده لازم و ملزوم و مکمل یکدیگر هستند.

 

از آخرین دیداری که با رهبرمعظم انقلاب داشتید بفرمایین؟ از حسّ و حال و شعری که قرائت فرمودید بفرمایید؟

 

همه ساله در نیمه ماه مبارک رمضان شعرای کشور با انتخاب و مدیریت حوزه هنری سازمان تبلیغات اسلامی در محضر مقام معظم رهبری شعر خوانی می کنند که تا کنون این فرصت به بنده نرسیده است؛ اما شعر خوانی بنده در محضر ایشان مربوط می شود به دیدار شاعران آیینی کشور با ایشان که به همت مجمع شاعران اهل بیت علیهم السلام برگزار شده بود و در آن دیدار بنده هم توفیق شعرخوانی با موضوع حضرت زهرا سلام الله علیها را داشتم که بیشتر از این نمی توان به جزئیات آن پرداخت.

البته نکته ظریفی در این بین وجود دارد که حضرت حافظ به خوبی از آن پرده بر می دارد:

تکیه بر « تقوی» و « دانش» در طریقت کافری ست

راهرو گر صد هنر دارد توکل بایدش...

 

اینکه شعر زبانی است برای ارتباط نسل ها با یکدیگر به نظر شما جایگاه ادبیات و شعر در تبیین باورهای ایمانی در میان نسل امروز چگونه است و تا چه اندازه شعرای جوان آیینی موفق به ارتباط خود با ارزش ها و انتقال آن با بهره گیری از زبان هنر بودند؟

 

روزگاری شعر از اصلی ترین و معدود رسانه های موجود در جوامع بشری محسوب می شد اما امروزه با ظهور و بروز انواع رسانه های دیداری، شنیداری، مکتوب، مجازی و ... جنگ نابرابری میان شعر و رقبای نوظهورش درگرفته که گذر زمان نتیجه این کشاکش را بیشتر نمایان خواهد کرد.

متاسفانه در حال حاضر مخاطب اکثر کتاب های شعر خود شاعران هستند و مردم عادی بیشتر ترجیح می دهند در فضای مجازی دنبال گم شده های خود باشند که ...

 

غزلی که « مهدی زارعی» شاعر آئینی سرای استان البرز در محضر رهبرمعظم انقلاب در وصف حضرت زهرا سلام الله علیها قرائت کرد: 
 

 

                                                                                                             چرا این خطوط ، این حروف الفبا شکسته؟

چرا " ز "

             چرا " ه "

                           چرا " ر "

                                        چرا " آ "

                                                        شکسته؟

چرا حرف در حرف هر واژه می پیچد از درد؟

مگر ضربه ای سخت پهلویشان را شکسته؟

 

در این شعر، آیینه ای بوده قبل از سرودن

که افتاده و زیر پاهای دنیا شکسته

 

بگو ناخدایان بر این موج کشتی نرانند

که صد کشتی نوح هر شب در اینجا شکسته

 

به لیلای عاشق کش قصه ها هم بگویید

که در راه مجنون ، در این کوچه لیلا شکسته

 

نماز مسافر شکسته ست و در خانه ی خود

کسی بسته قامت به محراب، اما شکسته

 

در آیینه ی خانه ، مادر مهیای پرواز

در آیینه ، آیینه ی عمر بابا شکسته

 

نه تنها در این سوگ محراب مسجد خمیده

ستون های معبد ، کنیسه ، کلیسا شکسته

 

تو را دست شوم جهالت شکست و ندانست

که زیبا اگر هم شکسته ست زیبا شکسته

 

زمین لرزه، توفان و آتشفشان ، این سه یعنی :

پس از تو دل کوه و خشکی و دریا شکسته

 

اگر بارگاهی بسازند روزی برایت

ببینی که از حجم غم پشت بنا شکسته

 

کشیده ست استاد نقاش تصویری از تو

ولی روی بومش تمامی خط ها شکسته

 

به نامت رسیده ست خطاط و حیران نشسته ست

که نام تو در ثلث و نسخ و معلا شکسته

 

به جای سرودن ، تو را خواند و نالید شاعر :

چرا واژه ای نیست در شعرم الا شکسته ؟!

 

چرا این نقوش ،این خطوط ، این حروف الفبا

چرا " ز "

            چرا " ه "

                          چرا " ر "

                                      چرا " آ "

                                                       شکسته؟

پایان پیام/301

منبع: شبستان

کلیدواژه: شاعر آئینی مهدی زارعی دهه بصیرت استان البرز حضرت زهرا سلام الله علیها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۵۴۰۷۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آقای همایون شجریان، تو را به خدا بیایید و بگویید ما اشتباه کردیم!

آفتاب‌‌نیوز :

چند وقتی‌ست که همایون شجریان به همراه انوشیروان روحانی، آهنگساز مشهور ایرانی در آنسوی آب‌ها مشغول برگزاری تور کنسرت‌های خود هستند. رفتار همایون در کنسرت‌های داخلی‌اش همیشه دلبرانه بوده و نوعی نجابت خاص داشته که در کمتر کسی می‌توان دنبالش گشت.

از همان تخفیف ویژه به دانشجویان برای نشستن در دو ردیف اول تا جلوگیری از افزایش قیمت «کنسرت نمایش سی» که طی یک ماه در تهران برگزار شد، تمام کار‌های نیکی‌ست که از او به یاد داریم. همایون شجریان انسان معتبری‌ست و از خانواده‌ای اصیل پای به عرصه هنر گذاشته. خیلی خوشحالیم که دوباره به روی استیج بازگشته و تصاویری که از او مخابره میشود سرشار از حال خوب است. مگر می‌شود با انوشیروان روحانی همکاری کنی و یک پرفورمنس ایده‌آل خلق نکنی؟

اصل ماجرا چیست؟

اما به تازگی حواشی نه چندان جالبی درباره اجرا‌های او در سیدنی و لس آنجلس داغ شده. از اعداد عجیبی که بر روی بلیط‌ها نقش بسته که در واقع با یک حساب سرانگشتی کافی‌ست به سود خالص ۴۰۰ هزار دلاری همایون شجریان فقط در یک اجرا برسیم. این عدد از حداقل ۲۰۰۰ تماشاچی او در سالن مشهور اپراهاوس شهر سیدنی به دست می‌آید. در واقع او و تیمش برای یک اجرا مبلغ هنگفتی را به جیب خواهند زد و البته که نوش جانشان، اما شاید قیمت ۳۰۰ دلاری برای هم‌میهنان در سراسر دنیا روا نباشد.

اما درباره اجرای لس آنجلس باید گفت که ابهامات فراتر می‌رود. جایی که به ناگاه وب‌سایت متولی فروش بلیت خبر اتمام ظرفیت را می‌دهد و در صفحه اینستاگرامی همایون، وب‌سایتی دیگر برای خرید بلیت معرفی می‌شود! وب‌سایتی که قیمت‌های همان اجرا را بالاتر برده و بین ۲۰۰ تا ۲۰۰۰ دلار به مشتریان ارائه می‌دهد!

اما ما فکر می‌کنیم شاید این اتفاق دسیسه‌ای باشد برای همایون و تیم محبوبش، اما خب حق داریم که دچار ابهامات گسترده باشیم. او قافله‌سالار موسیقی ما در این سال‌هاست و امیدواریم که حداقل یک نفر از تیم اجرایی‌اش بیاید و درباره همه این ابهامات شفاف‌سازی کند.

اما کاربران چه گفته‌اند؟

میترا: پول بلیطم را از کنسرت همایون شجریان پس گرفتم. حتما باید تفاوتی بین برخی هنرمندان باشه.

شفق: همچنان بحث روز ایرانیان در آمریکا. کنسرت همایون شجریان. کاش متولیان کنسرت اقلا پاسخگو باشند. بیان و بگن که اینجا چه خبره؟

کیجا: اگه به برخی دوستان بر نمیخوره یه اشاره‌ای به همایون شجریان بکنم! این عزیز موقع کنسرت که می‌شه تو یک ساعت تیکت‌های گرونش سولد آوت می‌شه. کاش می‌فهمیدم چرا این کسی که ندارد نشان از پدر رو حمایت می‌کنید؟

آقا همایون، تو را به خدا بیایید و بگویید ما اشتباه کردیم!

پارسی: من برای همایون بار‌ها پیام گذاشتم که درباره این اتفاقات توضیح بده.

هنرمند تنها: این ما هستیم که باید به هنرمندان بفهمونیم قدرت و احترامشون از مردم میاد پس در مقابل درد مردم بی‌تفاوت نباشن.

سیمین:، اما پیشنهاد می‌کنم مصاحبه همایون شجریان و عادل فردوسی پور رو ببینید، خیلی چیز‌ها دستتون میاد احتمالا.

هرمز: خیلی روی قشر خواننده و بازیگر حساب باز می‌کنید، خواننده که اولا برای دل خوش می‌خونه و مردم هم پول می‌دن صداش رو بشنون. البته کل دنیا همین هست وقتی یکی تو چشم میاد ازش انتظارات انسان‌های بزرگ منش رو دارن، یک آدم عادیه دیگه.

پدر: آخه چرا از همه توقع یکسان دارید. همایون ادعایی هم نداره این که برخی قصد تخریبش رو دارند اصلا درست نیست!

منبع: سایت برترینها

دیگر خبرها

  • تماشای یک منظومه عاشقانه و انسانی در تهران/ چرا کارگردان شدم؟
  • اطلاعیه قطعی برق در شهرکرد
  • سرمربی بعدی لیورپول: الان هم می‌توانید تبریک بگویید
  • پوشش متفاوت لیلا بلوکات در یک مراسم رسمی (عکس)
  • قطعی برق در برخی مناطق شهرکرد
  • پوشش متفاوت لیلا بلوکات در یک مراسم رسمی + عکس
  • تصاویری تلخ از داخل کوچه‌های شهرک چوبی سوخته در گیلان | آتش از کجا شروع شد؟
  • کتاب شعر «ناله‌های امپراطور» در بروجرد رونمایی شد
  • آقای همایون شجریان، تو را به خدا بیایید و بگویید ما اشتباه کردیم!
  • بگویید «کنست آمریکا»!