شماره 215 «فیلمنگار» در قالب نسخه دیجیتال منتشر شد
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۵۴۳۳۳
نسخه دیجیتال شماره 215 (دی 99) ماهنامه فیلمنامهنویسی فیلمنگار در سایت این ماهنامه تخصصی قرار گرفت.
به گزارش برنا، در بخش «رودررو»ی این شماره طرحهای حمایتی بنیاد سینمایی فارابی از فیلمنامهنویسان در گفتوگو با «حبیب ایلبیگی» مورد بررسی قرار گرفته است.
بخش «کشمکش» سینمای ایران این شماره از فیلمنگار، به بررسی روایت و شخصیتپردازی در فیلمنامه «سراسر شب» بر مبنای مقایسه با الگوهای روایی آثار ژان لوکگدار، مسئله حدیث نفس و خرده پیرنگ در فیلمنامه «سراسر شب» و سیر ماجرا در فیلمنامه «جمشیدیه» پرداخته شده است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
همچنین در بخش «ایجاز» فیلمنامه کوتاه «ذبح» منتشر شده و با آکو زندکریمی درباره فیلمنامه و کارگردانی دیگری و ذبح صحبت شده است.
در آخرین فصل بخش سینمای ایران شماره 215 فیلمنگار به یاد «کامبوزیا پرتوی» فیلمنامهنویس و کارگردان تازه درگذشته سینمای ایران، پروندهای منتشر شده است.
در این شماره همچنین پروندهای برای سریال «تاریک» ارائه شده که در آن مطالبی چون بررسی رازها و استعارهها در «تاریک»، کلیدهایی برای رمزگشایی از سریال پیچیده «تاریک»، چرا «تاریک» محصول نتفلیکس یک کلاس آموزش حرفهای فیلمنامهنویسی است؟، مروری بر میزان توازن در نمایش جهانهای موازی در سریال «تاریک» و ... به چشم میخورد.
در بخش «سینمای جهان» شماره 215 ماهنامه تخصصی «فیلمنگار»، در بخش «سیناپس» فیلمنامه «روی صخرهها»، و «دوران زیبا» ارائه شده و در بخش «کشمکش» مطالبی چون کلیشهزدایی و کلیشهسازی در فیلمنامه «روی صخرهها»، سببیت، زمان و گسترش پیرنگ در فیلمنامه «دوران زیبا» را خواهید خواند.
همچنین در بخش «از زبان فیلمنامهنویس» سینمای جهان این شماره، با گفتوگوی کیتون بل با سوفیا کاپولا درباره فیلمنامه «روی صخرهها» و گفتوگوی بندیکت پروت با نیکلاس بدوسبا درباره درباره فیلمنامه «دوران زیبا» همراه خواهید شد.
در پرونده فیلمسازان شاخص ژانر به سام پکینپا و وسترن پرداخته شده و در بخش سینما/ادبیات «مطالعه تطبیقی رمان و فیلمنامه «تو این فکرم تمومش کنم» را مورد بررسی قرار گرفته است. همچنین در بخش «نقطه دید» این شماره از سینمای جهان «فیلمنگار» به عناوینی چون قفلشدگی ذهن نویسنده، راههای رسیدن به زیرساخت نوشتن و غلبه بر قفلشدگی ذهن نویسنده پرداخته شده است.
بخش «فیلمنامه کامل» این شماره از «فیلمنگار» به فیلم «سفرهای سالیوان» اختصاص دارد و علاوه بر انتشار متن کامل فیلمنامه، یادداشت مترجم، سکانس برگزیده، دو مطلب با عناوین چگونگی در هم تنیدن ساختار و پیام در فیلمنامه «سفرهای سالیوان» و «موقعیتهای آیرونیک در فیلمنامه این فیلم در این پرونده قرار گرفته و در انتها، گفتوگوی رامتین شهبازی با سعید قطبیزاده درباره فیلمنامه «سفرهای سالیوان» ارائه شده است.
علاقهمندان به فیلمنامهنویسی و خوانندگان این ماهنامه تخصصی میتوانند با مراجعه به سایت www.filmnegar.ir ضمن خرید نسخه پیدیاف (به شکل نسخه دیجیتال)، از مطالب بخشهای سینمای ایران و سینمای جهان منتشر شده در این سایت استفاده کنند.
بر اساس این خبر، همچنین برای مخاطبان مجله این امکان فراهم شده تا فیلمنامهها و پروندههای مندرج در فیلمنگار را هم به صورت جداگانه از طریق این سایت خریداری نمایند.
گفتنی است بهمن سال ۹٨ شماره ۲۰۰ و ۲۰۱، آخرین مجلد مکتوب این ماهنامه تخصصی فیلمنامهنویسی منتشر شد و از شماره ۲۰۲ و ۲۰۳ (نیمه اسفند ۹٨) به بعد، شرایط خرید نسخه دیجیتال در سایت فیلمنگار فراهم شده است.
«فیلمنگار» به صاحب امتیازی سازمان سینمایی و با حمایت بنیاد سینمایی فارابی منتشر میشود و نصرتالله تابش مدیر مسئول و سردبیر و میثم محمدی دبیر تحریریه فیلمنگار هستند.
در سایت این مجله تخصصی، اخبار مربوط به فیلمنامه (در سطح ایران و جهان)، معرفی فیلمهای روز ایران و جهان، نقدهایی پیرامون فیلمنامه فیلمهای ایرانی و برخی فیلمهای خارجی، مقالاتی پیرامون فیلمنامهنویسی، ترجمه برخی مقالات سینمایی معتبر پیرامون فیلمنامه و فیلمنامهنویسی و ... قابل دسترسی است
منبع: خبرگزاری برنا
کلیدواژه: ماهنامه کامبوزیا پرتوی فیلم نگار درباره فیلمنامه فیلمنامه نویسی ماهنامه تخصصی نسخه دیجیتال سینمای ایران سینمای جهان فیلم نگار شماره 215
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۵۴۳۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
هیئت انتخاب رویداد استارتآپی فیلمنامهنویسی مشخص شدند
اعضای هیئت انتخاب نخستین رویداد استارتآپی فیلمنامه نویسی با حکم محمدحسین ایمانی خوشخو منصوب شدند. - اخبار فرهنگی -
به گزارش خبرگزاری تسنیم، پوران درخشنده، مهدی سجادهچی، محمود اربابی، رضا حیدرنژاد، مهدی احمدی، هومان فاضل، علی مؤذنی، مصطفی رستگاری، محمدباقر قهرمانی و حجتالاسلام حسین رحیمزاده 10 نفر عضو هیئت انتخاب این رویداد استارت آپیاند که قرار است آثار منتخب آن را تعیین کنند.
در معرفی فعالیتهای هنری این افراد چنین آمده است:
پوران درخشنده:
فیلمساز، نویسنده، تهیه کننده و کارگردان ایرانی متولد کرمانشاه است که از سال 1365 فعالیت خود را آغاز نمود و در دانشگاه صداوسیما با گرایش کارگردانی تحصیل کرد. از نمونه آثار او میتوان به پرنده کوچک خوشبختی، زیر سقف دودی، بچههای ابدی و شمعی در باد اشاره کرد.
مهدی سجادهچی:
فیلمنامهنویسِ سینما و تلویزیون، متولد تهران در سال 1340 است. وی کار فیلمنامهنویسی در سینما را از سال 1368 با «پاتال و آرزوهای کوچک» با همکاری «مسعود کرامتی» آغاز کرد و در ادامه فیلمنامه آثار دیگری همچون سوفی و دیوانه، روز سوم، قاعده بازی و هفت سنگ را نیز نوشت. سجادهچی در حال حاضر رئیس کانون فیلمنامهنویسان سینمای ایران است.
مصوبات شورای هنر از زبان ایمانیخوشخو/سند سینما زودتر میرسدمحمود اربابی:
مدرس دانشگاه و نویسنده سینما و تلویزیون است. از مهمترین آثار او فیلم زندگی با چشمان بسته و فیلم حکایت عاشقی است.
رضا حیدرنژاد:
متولد تبریز در سال 1333 است و فعالیتهای سینمایی خود را از سال 1352 آغاز کرد. او فارغالتحصیل سینما از مجتمع دانشگاهی هنر و همچنین مدرس کارگردانی و فیلمنامهنویسی است. نویسندگی فیلم سینمایی روی خط مرگ برعهده او بوده است.
مهدی احمدی:
متولد آذر 1345 در تهران، سینما و تلویزیون است. او فارغالتحصیل رشته گرافیک از دانشگاه هنر است. نقاشی را از سال 1363 شروع کرد و تاکنون در بیشتر از سی نمایشگاه نقاشی شرکت داشتهاست.
هومان فاضل:
فارغ التحصیل رشته تئاتر و نویسنده و کارگردان مجموعههای رنگین کمان، حرف آخر، ماجراهای قلقلی، ذره بین، جنگ کتاب و نویسنده فیلمنامه مجموعه «نامههای بالدار» است. یکی از مهمترین کارهای او فعالیت در سریال آسمان من به کارگردانی محمدرضا آهنج و همکاری در کنار بازیگرانی نظیر سودابه بیضایی، الهام چرخنده، ویدا جوان و حمیدرضا عطایی است.
علی موذنی:
وی متولد تهران سال 1337 است. لیسانس ادبیات نمایشی از دانشکده هنرهای زیبای دانشگاه تهران دارد و از جمله نویسندگانی است که کار نوشتن را به شکل حرفهای دنبال میکند. وی در عرصه داستان کوتاه، رمان، داستان بلند، نمایشنامه و فیلمنامه قلم میزند. در حوزه فیلمسازی نیز شش تلهفیلم برای تلویزیون ساخته است.
مصطفی رستگاری:
متولد 1357 تهران و دارای دکترای فلسفه هنر است. از جمله آثار او میتوان به نویسندگی فیلم سینمایی "چهل سالگی"، "لطفاً بدون گناه"، "به یاد بیاور" و آثار ویدئویی"ما هنوز زندهایم"، "بلند گریه کن"، "تنها خودت ماندهای"، "بالا بلند" و سریال "به دنیا بگویید بایستد" و "لیلی کجاست" اشاره کرد.
محمدباقر قهرمانی:
او متولد تهران و کارشناسی فیلمنامه نویسی رادیو تلویزیونی، کارشناسی ارشد رادیو و تلویزیون و دکترای تئاتر و فیلم است.
عضویت در گروه واژه گزینی فرهنگستان زبان و ادب فارسی، شورای سیاستگذاری مرکز تئاتر مولوی، کمیته بررسی رشته تئاتر کودک و نوجوان، معاون روابط بین الملل دانشگاه تهران و سرپرست دانشکده هنرهای نمایشی و موسیقی از جمله سوابق علمی و اجرایی او است.
حسین رحیمزاده:
تحصیل در حوزه علمیه قم، مدرس علوم قرآنی و نهجالبلاغه، دارای سابقه مدیریت و مشاوره و کارشناسی گروههای برنامه ساز تلویزیونی و فیلم و سریال در صداوسیما و عضویت در شورای پروانه ساخت و نمایش سازمان سینمایی وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از جمله سوابق حجتالاسلام حسین رحیمزاده است.
گفتنی است رویداد استارتآپی فیلمنامهنویسی با هدف کمک به ارتقای کمیو کیفی فیلمنامهنویسی، شناسایی و معرفی ایدههای خلاقانه در فیلمنامهنویسی، معرفی استعدادهای فیلمنامه نویسی در سطح کشور و زمینه سازی برای حضور و تبادل دانش و تجربه نیروهای خلاق و مستعد کشور خرداد ماه سال جاری در تهران و توسط پارک ملی علوم و فناوریهای نرم و صنایع فرهنگی جهاددانشگاهی برگزار میشود.
انتهای پیام/