Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایران آنلاین»
2024-04-29@15:18:16 GMT

از گروه‌های تئاتری حمایت شود

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۵۴۳۷۹

از گروه‌های تئاتری حمایت شود

کسانی که از «تئاتر آنلاین» یا چیزی شبیه به این عناوین و اسامی حرف می‌زنند به‌نظر می‌رسد تعریف تئاتر را فراموش کرده‌اند و یادشان رفته که تئاتر یک موجود یا یک هنر کاملاً زنده است و صرفاً با حضور و نقش تماشاگر و مخاطب شکل می‌گیرد و معنی و تعریف پیدا می‌کند.

 به گفته‌ای دیگر رونق و بسط و پیدایش تئاتر از همین جوهره و اصل شکل گرفته و ما نمی‌توانیم بگوییم این هم‌نفسی را از تئاتر می‌گیریم و آن را در قالب تصویر می‌بریم و اسمش را هم می‌گذاریم تئاتر آنلاین.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

خیر؛ چنین چیزی از منظر و نگاه من درست نیست چون اگر می‌توانستیم این باور و تعریف را بپذیریم آن‌وقت باید با خودمان این سؤال را مرور کنیم که این تئاتری که ما ساخته‌ایم چه تفاوتی با دیگر ژانرها و حوزه‌های هنری دارد؟ من معتقدم از تئاترهای تلویزیونی یا همان تله‌تئاتر هم به اندازه‌ای که باید و شاید استقبال آنچنانی صورت نگرفت و این آمار به صورت کیفی و کمی با آن استقبالی که در مواجهه با تئاتر زنده اتفاق می‌افتد اصلاً قابل مقایسه نیست. تئاتر را باید هم‌نفس با تمامی عوامل آن دید و آنجاست که شما می‌توانید بگویید اینجا تئاتری در حال اجراست که شما نفس‌به‌نفس با بازیگر روی صحنه و دکور و آن زندگی که برای شما روی صحنه اجرا می‌شود همراه شده‌اید. در همه جای دنیا وضع همین است و تئاتر زنده جایگاه و ارج دیگری دارد و به گونه‌های دیگر از اجرای تلویزیونی و... اسم تئاتر نمی‌دهند. حال تصور کنیم در کشور ما که بیشتر به سمت تئاترها و جشنواره‌های آماری هستیم و پی بیلان کاری، وضع علیحده‌تر خواهد شد. به عقیده من امروز می‌شود همه چیز را به گردن کرونا انداخت اما در خلوت خود می‌توانیم این سؤال را هم از خودمان بپرسیم که مگر قبل از کرونا  چه اتفاق خاص و ویژه‌ای برای تئاتر افتاد و یا در دوران پیش از این پاندمی چه تغییر و تحول خاصی رخ داد که باعث شد تئاتر به شکل درست و اصولی‌اش پیشرفت کند. پس به عقیده من اگر از تئاتر آنلاین استقبال نشد، امری کاملاً بدیهی است و اتفاقاً اگر استقبال می‌شد جای تعجب داشت و این عدم استقبال حداقل برای کسی مثل من کاملاً قابل پیش‌بینی بود. در این مدت صرفاً هزینه‌هایی انجام شد تا همان بخشی که گفته می‌شود بخش آماری به جایی برسد در حالی که می‌شد با این هزینه‌ها، نه فقط امسال، که سال‌های گذشته و بعد هم کارهای مفیدتری انجام داد و نمونه‌اش حمایت بی‌قید و شرط از گروه‌های تئاتری برای حفظ انسجام و تولید بود. اگر می‌خواهیم چراغ تئاتر روشن بماند و به حیات خود ادامه بدهد این اتفاق باید دیر یا زود بیفتد و از گروه‌های تئاتری متناسب با شأن و شخصیت تئاتر و تئاتری‌ها حمایت شود آن‌هم بدون هیچ درخواست و مطالبه‌ای. هنر نمایش، هنری بله قربان‌گو نیست، اتفاقاً برعکس و اگر هم باشد دیگر نمی‌شود اسمش را تئاتر گذاشت بلکه یک «شو» و نمایش برای انجام خواسته‌های دیگران است و یک شعار به تمام معنی. به هر روی ما بعد از کرونا آدم‌های گذشته نخواهیم بود چون اتفاق بزرگی در سراسر جهان رخ داده و به عقیده من ممکن نیست چنین رخداد بزرگی ما را بدون تغییر بگذارد بلکه تصور من این است که پس از این دوران آدم‌ها و موضوعات در جامعه و البته در تئاتر تغییر می‌کند و تئاتر به سمت انسانی شدن که اصل و جوهره‌اش است برمی گردد.

منبع: ایران آنلاین

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت ion.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایران آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۵۴۳۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرفورمنس خروش ملت‌ها در حمایت از اعتراضات دانشجویان آمریکا

پرفورمنس "خروش ملت‌ها" به کارگردانی مریم شعبانی تلاش می‌کند با زبان هنر، صدای اعتراضات دانشجویی در حمایت از مردم مظلوم غزه را به گوش جهان برساند. - اخبار فرهنگی -

به گزارش خبرگزاری تسنیم، گروه تئاتر بانوان هنر مقدس به کارگردانی مریم شعبانی و به همت گروهی از بانوان دانشجوی هنرمند از کشورهای مختلف، پرفورمنس "خروش ملت‌ها" را در حمایت از اعتراضات اخیر بی سابقه دانشجویان دانشگاه‌های آمریکا، تولید و منتشر کرد.

.

مریم شعبانی، سرپرست گروه هنر مقدس که در حوزه تئاتر ویژه بانوان فعال است، درباره جدیدترین پروژه اجرایی این گروه به نام "خروش ملت‌ها" که در قالب یک کلیپ 50 ثانیه‌ای در فضای مجازی منتشر شده است، گفت: هنر مقدس گروهی نمایشی است که تمام آثارش تاکنون در حوزه زنان و برای زنان با موضوعات مختلف مذهبی، اجتماعی، تاریخ ایران و تاریخ جهان تولید شده است.

او ادامه داد: این گروه تلاش کرده تا این لحظه برای رشد و توسعه فردی و اجتماعی زنان آثار خود را تولید کند. اما به دلیل شرایط پیش آمده در غزه و اعتراضات جهانی، تصمیم گرفتیم این اثر را تولید کنیم.

سرپرست گروه هنر مقدس درباره انگیزه خود و گروه از تولید این پرفورمنس توضیح داد: همیشه هنرمندان در تمام مجامع و تاریخ پیشرو بوده‌اند. هنرمندان مردم را یا به قیام و یا به صلح دعوت و در کل، رویدادی را ثبت کرده‌اند.

 

عملیات "وعده صادق" حرکت در مسیر نظم جدید جهانی است

 

شعبانی ادامه داد: تلاشمان این است هنرمندان جهان را وارد میدان کنیم و از آن‌جا که زبان هنر برنده‌تر و قوی‌تر از سلاح‌های نظامی و ارتشی است، هنر بتواند در حمایت از مردم مظلوم فلسطین و حامیان آزاده آن مؤثرتر واقع شود.

گروه تولید پرفورمنس "خروش ملت‌ها" متشکل از 55 بانوی هنرمند است.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • راهیابی تئاتر ۴۴۴ از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور
  • ناتوانی ترکیه در مهار درگیری گروه های تروریستی در شمال سوریه
  • اثر نمایشی «۴۴۴» از مشهد به جشنواره تئاتر مساجد کشور راه یافت
  • پرفورمنس خروش ملت‌ها در حمایت از اعتراضات دانشجویان آمریکا
  • این صدا برای بچه‌های ایران است/ جزییات یک کنسرت باتربیت!
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • موافق اجرای نمایش در سالن‌های خصوصی نیستم/ اقتصاد تئاتر رضایت‌بخش نیست
  • از رکوردها تا یک تفاهم‌نامه تئاتری و...
  • اجرای آثار جشنواره تئاتر ایثار در شهر‌های استان گلستان
  • تفاهم تولید آثار نمایشی مشترک و حمایت از نمایشنامه‌های برتر منعقد شد