Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از شیراز، صابر سهرابی از اعلام وضعیت تخصیص بودجه‌های قرآنی استان از سوی معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد خبر داد و گفت: پس از پیگیری‌های انجام شده مبنی بر شفاف‌سازی بودجه‌های قرآنی برای کمک به مؤسسات قرآنی، دنبال کردن موضوع از تهران انجام دادیم و این مسئله باعث شد تا رویه‌ای در کار معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد به وجود آید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

او با تصریح اینکه نامه‌ای که معاونت قرآن در این باره به فارس ارسال شده، تاریخ اول دیماه امسال است، گفت: طبق اعلام معاونت قرآن و عترت وزارت ارشاد در نامه مذکور، از سال ۹۱ تا پایان سال ۹۹، ۵۰ میلیارد ریال کمک‌های بلاعوض به مؤسسات قرآن و عترت استان فارس پرداخت شده است. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس در پاسخ به اینکه مبلغ مذکور برای چند مؤسسه قرآنی بوده است، اظهار کرد: برای کل مؤسسات قرآن و عترتی که ثبت شدند و فعال هستند، اما تعداد آن‌ها در این نامه ارائه نشده است که به چند مؤسسه کمک‌های بلاعوض پرداخت شده است.

سهرابی در باره این نکته که برخی از این برنامه‌ها نظیر جشن رمضان و هفته قرآن و عترت مربوط به ارشاد است نه مؤسسات قرآنی گفت: جشن رمضان از سوی مؤسسات قرآنی برگزار شده است نه اداره ارشاد و برای آن با یک مؤسسه تفاهم‌نامه منعقد کردیم و مؤسسه پول را دریافت کرده و نمایشگاه قرآن را برپا کرد یعنی ارشاد اجازه برگزاری نمایشگاه ندارد.

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس با تأکید بر اینکه تمام اسناد و مدارک این تخصیص بودجه‌ها موجود است، گفت: اسامی این مؤسسات بر روی سایت ارشاد موجود است. کمک سرانه آموزشی موسسات قرآنی سال ۹۸ به ۶۸ مؤسسه تعلق گرفت که حدود ۹۰ میلیون تومان بوده است یعنی تمام مؤسساتی که از ارشاد دارای مجوز هستند.

سهرابی با اشاره به اینکه از زمان حجت‌الاسلام حشمتی در معاونت قرآن وزارت ارشاد اعلام شده است که کمک به مؤسسات قرآنی برنامه‌محور است، گفت: برخی از کمک‌ها به تمام مؤسسات قرآنی تعلق می‌گیرند مانند سرانه آموزشی و بیمه فعالان قرآنی، اما برخی کمک‎‌های دیگر مثل کمک محتوایی به مؤسسات فعالی تعلق می‌گیرد که ایده و طرح ارائه می‌دهند. به عنوان مثال در سال ۹۷، ۵۴ مؤسسه فعال طرح معتبر داشته است که بودجه دریافت کردند و در سال ۹۷، ۱۰۱ مؤسسه و شعبه کمک سرانه آموزشی دریافت کرده‌اند یعنی همه مؤسسات قرآنی این بودجه را دریافت کرده‌اند.

او در خصوص وضعیت کمک به مؤسسات قرآنی در شرایط شیوع کرونا نیز گفت: طی دو مرحله به هر مؤسسه قرآنی مبلغ یک و نیم میلیون تومان یعنی جمعاً سه میلیون تومان کمک بلاعوض به مؤسسات قرآنی استان پرداخت کرده‌ایم که گزارش کامل آن را تا پایان سال ارائه خواهیم داد. 

مدیرکل فرهنگ و ارشاد اسلامی فارس افزود: حتی مواردی بوده که مؤسسه قرآنی نیاز به مکانی برای فعالیت داشته است و ارشاد به او نامه داده است تا به‌عنوان مثال مسکن و شهرسازی یک هزار متر زمین به مؤسسه قرآنی به دلیل پروانه فعالیتی که دارد، اختصاص دهد، البته این‌ها وظایف ماست و از مؤسسات قرآنی حمایت می‌کنیم همان‌طور که در بخش موسیقی، هنر‌های تجسمی، کتاب و شعر حمایت می‌کنیم در بخش قرآن هم حمایت انجام می‌دهیم. بودجه‌های قرآنی کاهش یافته است، اما اجازه ندادیم که کار بر روی زمین بماند و زمانی که اتحادیه مدغم تشکل‌های قرآنی در استان شکل گیرد کمک‌های خود را ارائه خواهیم کرد.

سهرابی با بیان اینکه هنوز اتحادیه مدغم در فارس شکل نگرفته است، گفت: انتخابات اتحادیه مدغم به‌صورت کشوری طی دو ماه اخیر تقریباً برگزار شد که سه نفر از فعالان قرآنی استان هم عضو آن شدند و بعد از آن نیز هر استان باید این انتخابات را برگزار کند که هنوز دستورالعمل آن ابلاغ نشده است، اما وزارت ارشاد و سازمان تبلیغات اسلامی به این توافق رسیده‌اند که تمام مؤسسات و دارالقرآن‌ها که مجوز از این دو سازمان دارند، می‌توانند ذیل اتحادیه فعال کنند.

او در خصوص اینکه انتخابات اتحادیه مدغم دو سال پیش در استان برگزار شده است، اما این اتحادیه هم طی این دو سال کمکی از ارشاد دریافت نکرده است، گفت: این اتحادیه به ما ربطی ندارد و دارالقرآن‌هایی بوده‌اند که از ارشاد مجوز نداشتند در صورتی که ما طی این سال‌ها کمک‌ها را فقط به مؤسسات قرآن و عترتی که از ارشاد مجوز دارند، ارائه کرده‌ایم. به دلیل شیوع کرونا برگزاری انتخابات اتحادیه مدغم استان‌ها به تأخیر افتاده است، در غیر این صورت تاکنون یک اتحادیه مدغم در استان فارس داشتیم.

انتهای پیام/ 

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: فرهنگ و ارشاد اسلامی وضعیت بودجه های قرآنی موسسات مردمی مؤسسات قرآنی بودجه های قرآنی مؤسسات قرآن معاونت قرآن اتحادیه مدغم مؤسسه قرآنی وزارت ارشاد قرآن و عترت بودجه ها کمک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۵۴۴۵۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی "حفظ نور رضوی" آغاز شد

"اعظم السادات برغمدی" با بیان این که دبیرخانه طرح ملی تلاوت قرآن کریم در مشهد دایر است گفت: همه دختران ۱۴ تا ۲۴ سال می‌توانند در این طرح شرکت کنند و از آموزش‌های ویژه بهره‌مند شوند.

وی ادامه داد: کار ثبت نام از دختران تا پایان اردیبهشت ماه سال جاری ادامه دارد و علاقه مندان می‌توانند برای ثبت نام به تارنمای طرح ملی قرآن حفظ نور https://beitnarjes.ir/Article/Single/۴۸ مراجعه کنند.

مدیرطرح ملی قرآنی حفظ نور کشور گفت: تربیت نسل جوان، تربیت نسل قرآنی مهدوی، کمک به خواسته رهبری در خصوص تربیت حافظ قرآنی و انتقال فرهنگ قرآنی به خانواده ها از جمله اهداف این طرح است.

برغمدی افزود: این طرح فرصت بی‌نظیری پیش‌ روی دختران علاقه مند به قرآن در استانها قرار می‌دهد.

باشگاه خبرنگاران جوان خراسان رضوی مشهد

دیگر خبرها

  • ثبت نام چهارمین دوره حفظ قرآن کریم دختران در آذربایجان شرقی
  • زندگی با آیه ها یک فعالیت هم افزا با حضور دستگاه های مختلف بود
  • لزوم نظارت، حمایت و هدایت، پس از صدور مجوز مؤسسات فرهنگی
  • ظرفیت‌های یک نمایشگاه در احیای قرآن/ «حراج باران» برگزار می‌شود
  • رشد اعتبارات هزینه‌ای عمومی دستگاه‌های فرهنگی متناسب با مأموریت‌های آنها بوده است
  • ثبت‌نام لیگ قرآنی «ضحی» در گیلان آغاز شد
  • تجلیل از نخبگان قرآنی در استان البرز
  • ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی "حفظ نور رضوی" آغاز شد
  • مشارکت ۳۲۵ نفر در مسابقات قرآنی شرکت گاز خراسان جنوبی
  • آغاز ثبت نام چهارمین دوره مقدماتی طرح ملی قرآنی حفظ نور رضوی