Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، تعطیلی واحدهای تولیدی و بیکاری ناشی از آن یکی از مشکلات در حوزه اقتصادی بوده که رهبر معظم انقلاب نیز با دور اندیشی در این باره امسال را به نام "سال جهش تولید" نامگذاری فرمودند تا زمینه برای احیای این طرح ها فراهم شود.

این توجه رهبر معظم انقلاب نشان داد که مساله رونق تولید و به تبع آن رونق اشتغال از مسائل کلان مورد توجه رهبری است و باید مسوولان نیز در این خصوص اهتمام ویژه داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آذربایجان‌غربی یک‌هزار و ۵۰۰ واحد تولیدی و صنعتی دارد که ۸۵۵ مورد از این تعداد فعال است و با این آمار از قطب‌های تولید کشور و صادرات کالا محسوب می‌شود که ۲۲ هزار و ۵۲۴ نفر در این مجموعه مشغول به کار هستند.

اما شکلاتی مانند کمبود نقدینگی، مواد اولیه، تحریم، نوسان قیمت ارز و فرسودگی ماشین آلات، بدهی‌های مالیاتی، بانکی، بیمه‌ای و پایین آمدن سطح درآمد سبب شده بخشی از واحدهای تولیدی این استان دچار رکود و یا تعطیلی و نیمه تعطیلی شوند.

تحولات اقتصادی در آذربایجان‌غربی بی‌نظیر بوده است

البته اقدامات زیادی در راستای احیای واحدهای تولیدی در آذربایجان غربی صورت گرفته که موجبات توسعه اشتغال و سرمایه گذاری را در استان فراهم کرده است.

استاندار آذربایجان‌غربی با اشاره به لزوم توجه به توسعه اشتغال، تولید و سرمایه گذاری، در این باره گفت: بازگشت واحدهای راکد استان به مدار تولید نشان‌دهنده توجه به موضوع تولید ملی و حرکت در مسیر فرمایشات رهبر معظم انقلاب است.

محمدمهدی شهریاری با اشاره به تحولات مثبت اقتصادی رخ داده طی سال گذشته و سرمایه‌گذاری بی‌نظیر دولت در استان بیان کرد: تداوم این روند مثبت در گرو تلاش هر چه بیشتر است و همه نهادها باید در این باره اهتمام لازم را داشته باشند.

وی، البته عملکرد بانکها را در حمایت از تولید و اشتغال غیر قابل قبول دانست و بر لزوم توجه همه بخش‌ها به موضوع تولید و اشتغال و اهتمام به تحقق فرمایشات رهبری در خصوص جهش تولید تاکید کرد.  

وی با اشاره بر اینکه شرایط امروز تولید و شیوع بیماری کووید ۱۹ لزوم ایفای نقش حمایتی جدی تر توسط سیستم بانکی را بسیار با اهمیت می‌کند، اضافه کرد: از بانک‌هایی که همراه توسعه استان هستند، قدردانی می‌کنیم اما با بانک‌هایی که به بهانه‌های مختلف مانع تداوم روند توسعه استان عمل کنند، برخورد خواهیم کرد.

دستگاه قضا در کنار برنامه های حمایت از تولید است

اما در کنار حمایت مسوولان و بانک‌ها از واحدهای تولیدی و تحقق جهش تولید، دستگاه قضا در آذربایجان غربی نیز در این راستا گام‌های موثری را برداشته و از احیای واحدهای تولیدی حمایت جدی و مثمر ثمر دارد.  

رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی تاکید کرد: این دستگاه تمام توان خود را به کار می‌بندد تا مشکلات واحدهای تولیدی که به دلایلی از تولید باز ایستاده را رفع و آنها را به چرخه تولید بازگرداند.

علی اکبر گروسی افزود: بازگشت به چرخه تولید واحدهای تولیدی اشتغال، رشد اقتصاد، مقابله با تحریم و تحقق جهش تولید در استان را به همراه خواهد داشت.

وی اضافه کرد: مشکلات اکثر واحدهای تولیدی استان معوقات بانکی است که در جلسات ستاد اجرای سیاست‌های اقتصاد مقاومتی دادگستری استان با دعوت از طرفین این مشکلات موشکافانه بررسی و راه حل های قانونی و کارشناسی شده برای برون رفت از مشکلات و بازگشت به چرخه تولید واحدهای تولیدی استان ارائه می‌شود.

وی تاکید کرد: در این شرایط بد اقتصادی که عامل اصلی آن تحریم‌های ظالمانه دشمنان و بدخواهان نظام مقدس جمهوری اسلامی است، مسوولان کشوری و استانی باید با همت و تلاش مضاعف و جهادگونه و تکیه بر توان داخلی نگذارند حتی یک واحد تولیدی از تولید باز بایستد چرا که در صورت توقف هر واحد تولیدی نه تنها کارگران و خانوده های آنها متضرر خواهند شد بلکه چرخه اقتصاد در کشور دچار آسیب می‌شود.  

رییس کل دادگستری آذربایجان‌غربی همکاری جدی و موثر بانک‌ها و تولیدکنندگان با دستگاه قضایی استان را در حل مشکلات آنها حائز اهمیت دانست و از تولید کنندگان داخلی خواست تا با صبر و پایداری و استفاده از کارآفرینان داخلی در برابر مشکلات ایستادگی کرده و با تولید محصولات باکیفیت و با قیمت تمام شده پایین به رونق و جهش تولید کمک کنند.

 بازگشت ۹۰ واحد تولیدی به چرخه تولید

اما در این بین نباید از سهم مهم شهرک‌های صنعتی در حمایت از واحدهای تولیدی غافل شد، زیرا شهرک‌های صنعتی محلی مناسب و به نوعی مأمنی برای استقرار واحدهای تولیدی است که می‌تواند زمینه رونق تولید را فراهم کند.  

آذربایجان‌غربی، استان دوم کشور در احیای واحدهای صنعتی شده است که مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی در این رابطه گفت: طی یک‌سال گذشته ۶٠٢ میلیارد ریال سرمایه به واحدهای صنعتی این استان تزریق و با احیای آنها، این استان رتبه دوم کشور را از این لحاظ به خود اختصاص داده است.

حسن حاتمی اظهار داشت: این میزان سرمایه برای بازگرداندن ٩٠ واحد تولیدی هزینه شده است.

وی تاکید کرد: برای بازگشت واحدهای صنعتی به چرخه تولید مشکل این واحدها بررسی و پرونده آنها بر اساس نوع مشکل به کارگروه‌های رفع موانع تولید یا کارگروه اقتصاد مقاومتی فرستاده می‌شود.

مدیرعامل شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی گفت: برخی واحدهای صنعتی راکد مشکل حقوقی و برخی دیگر مشکل سرمایه درگردش دارند که با بررسی موضوع مشکل واحدها برطرف و واحد به چرخه صنعتی باز خواهد گشت.   

حاتمی بیان کرد: در مجموع ۷۳ درصد واحدهای صنعتی استان فعال است و از ‌یک‌هزار و ۳۷۸ واحد به بهره‌برداری رسیده در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان یک‌هزار و سه واحد فعال است.

وی با اشاره به اینکه بیشتر واحدهای فعال آذربایجان‌غربی در زمینه صنایع غذایی و کانی‌های غیرفلزی فعالیت می‌کنند، اظهار داشت: این واحدها در زمینی به مساحت ۴۷۲ هکتار به بهره‌برداری رسیده و برای راه‌اندازی آنها ۱۹ هزار و ۲۴ میلیارد ریال سرمایه‌گذاری شده است.

وی گفت: ۲۳ هزار و ۵۲۸ نفر در واحدهای فعال موجود در این شهرک‌ها و نواحی مشغول به‌کار هستند.  

عارضه یابی موفق؛ گامی بلند در راستای حمایت از تولید

همچنین دولت تدبیر و امید در راستای حمایت از واحدهای تولیدی خدمات تخصصی را به این واحدها ارائه می‌کند و معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی با اشاره به اینکه کلینیک عارضه یابی راهی برای کمک به واحدهای تولید در سال جهش تولید است، گفت: بیش از ٧٠ واحد تولیدی مستقر در شهرک‌ها و نواحی صنعتی این استان از خدمات پنج دپارتمان کلینیک تخصص صنعت بهره‌مند شده ‌است.

امیر شهسوار جلاوت افزود: این واحدها از تولیدی‌های فعال در شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی هستند که از خدمات مشاوره‌ای در بخش‌های کیفی، بهره‌وری، بازاریابی، مسائل بانکی، دانش‌بنیان و فناورانه بهره‌مند شده‌اند.

وی بیان کرد: ۳۵ مشاور متخصص در کلینیک‌ صنعتی، در شهرک فناوری ارومیه مستقر است تا مشاوره‌های لازم را به متقاضیان ارائه کنند.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی گفت: کلینیک تخصصی عارضه‌یابی این شهرک به عنوان کلینیک استانی بر تمام واحدهای صنعتی نظارت دارد و می‌تواند خدمات لازم را به متقاضیان ارائه کند.

وی بیان کرد: کلینیک‌های صنعتی ویزیت واحدهای تولیدی دارای مشکل طرف قرارداد را برعهده دارند و با احصای مشکلات آنها و گرفتن مشاوره از متخصصان مربوطه در جهت رفع مشکلات آنها اقدام می‌کنند.

شهسوار اضافه کرد: پنج دپارتمان تخصصی در زمینه‌های عارضه‌یابی و بهره‌وری، سیستم‌های مدیریت و کیفیت، بازاریابی و برند، امور بیمه‌ای و بانکی و مالی، امور فناوری و دانش بنیان در کلینیک تخصصی صنعت این استان فعال شده و آماده ارائه خدمات به حوزه صنعت است.

وی اظهار داشت: خدمات توسعه کسب و کار مشمول حمایت در این طرح مسائلی از قبیل حقوقی، عارضه یابی، توسعه نظام مدیریت، تأمین مالی و سرمایه گذاری را شامل می‌شود.

وی ادامه داد: بازاریابی، فناوری اطلاعات، توسعه محصول و فناوری، زیرساخت و تأمین مواد اولیه از دیگر خدمات قابل ارائه توسط این طرح به واحدهای تولیدی، صنعتی و به صورت مشاوره است.

معاون صنایع کوچک شرکت شهرک‌های صنعتی آذربایجان‌غربی گفت: ارتقای رقابت پذیری و توسعه فعالیت برای واحدهای تولیدی از اهداف اجرای این طرح است.

شهسوار ادامه داد: در عارضه یابی عمیق از واحدها، تیم‌های تخصصی مشکلات واحدهای تولیدی را دسته بندی می‌کنند و مشکلاتی که نیاز به پیگیری از طریق مسوولان بالادستی دارد، به آنها ارجاع می‌شود.

هم اینک ۲ هزار و ۴۰۰ هکتار از زمین‌های آذربایجان غربی در اختیار ٣۴ شهرک و ناحیه صنعتی است.

آذربایجان‌غربی از نظر صنعتی یکی از استان‌های کم‌برخوردار کشور به شمار می‌رود اما با اجرای قانون خروج از رکود تدوینی دولت تدبیر و امید، اقدامات خوبی در راستای بازگشت واحدهای تولیدی و صنعتی این استان به مدار تولید و جذب سرمایه آغاز شده‌ است.

سازمان صنایع کوچک و شهرک‌های صنعتی ایران از شهریور ۱۳۸۴ فعالیت خود را آغاز کرد و بر اساس مصوبه مجلس شورای اسلامی یک سازمان توسعه‌ای به‌شمار می‌رود.

برچسب‌ها سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران آذربایجان غربی توسعه ایران دولت تدبیر و امید جهش تولید ارومیه محمدمهدی شهریاری

منبع: ایرنا

کلیدواژه: سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران آذربایجان غربی توسعه ایران دولت تدبیر و امید جهش تولید ارومیه محمدمهدی شهریاری سازمان صنایع کوچک و شهرک های صنعتی ایران آذربایجان غربی توسعه ایران دولت تدبیر و امید جهش تولید ارومیه محمدمهدی شهریاری اخبار کنکور شرکت شهرک های صنعتی آذربایجان غربی واحدهای تولیدی آذربایجان غربی صنعتی این استان سرمایه گذاری واحدهای صنعتی چرخه تولید واحد تولیدی عارضه یابی صنایع کوچک جهش تولید بانک ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۵۴۷۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

۱۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل احیا شد

مسعود ایرانی مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل گفت: در این راستا نسبت به برگزاری ۳۶ نشست کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید و ۱۸۵ نشست تخصصی کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید در سال گذشته اقدام گردید و واحد‌هایی احیا شده با سرمایه‌گذاری افزون بر ۲ هزار و ۶۵۰ میلیارد ریال برای ۱۶۱ نفر فرصت اشتغال دوباره ایجاد کردند.

وی افزود: همچنین با اقدام‌های صورت گرفته در سال گذشته ۳۱۱ فقره مجوز تاسیس با سرمایه‌گذاری حدود ۱۷۴ هزار و ۳۰۶ میلیارد ریال صادر شد که دارای ظرفیت اشتغال‌زایی برای ۶ هزار و ۴۳۸ نفر در استان اردبیل بود.

مدیرکل صنعت، معدن و تجارت استان اردبیل با اشاره به تولید ۱۲۰ میلیون دلار کالا‌های جایگزین واردات اظهار کرد: برای کمک به رونق تولید نیز بیش از ۱۶ هزار و ۷۰۰ میلیارد ریال تسهیلات نیز از محل تبصره ۱۸ و منابع داخلی بانک‌های عامل تسهیلات پرداخت شد.

وی با اشاره به ارایه ۴۳۰ مورد مشاوره سرمایه‌گذاری در سال گذشته اضافه کرد: همچنین در راستای رونق تولید ۷۰ فقره معرفی‌نامه پرداخت تسهیلات برای طرح‌های در حال احداث در استان اردبیل ارایه گردید.

در حال حاضر در مجموع افزون بر یک هزار و ۱۲۴ واحد صنعتی، بیش از ۲۰۰ واحد معدنی و نزدیک به ۶۰ هزار واحد صنفی تولیدی، توزیعی و خدماتی دارای پروانه بهره‌برداری در اردبیل فعال هستند.

استان اردبیل با جمعیت افزون بر یک میلیون و ۳۰۰ هزار نفر در شمال‌غربی ایران همجوار با استان‌های آذربایجان‌شرقی، گیلان، زنجان و در همسایگی کشور جمهوری آذربایجان واقع شده است.

باشگاه خبرنگاران جوان اردبیل اردبیل

دیگر خبرها

  • ۱۶ واحد تولیدی و صنعتی در استان اردبیل احیا شد
  • حمایت از تولید از اولویت دولت سیزدهم است
  • لزوم پرداخت پاداش افزایش تولید به کارگران در واحدهای تولیدی
  • بررسی مشکلات واحدهای تولیدی در کارگروه تسهیل و رفع موانع تولید آذربایجان غربی
  • بیش از ۴ هزار میلیارد ریال برای احیای واحدهای تولیدی سیستان و بلوچستان هزینه شد
  • برخی بی تدبیری‌ها باعث استمرار مشکلات کارگران می‌شود
  • سخت و زیان‌آور بودن مشاغل کارگران بررسی شود
  • کاهش مقرری بگیران بیمه بیکاری در خراسان شمالی با حمایت از واحدهای تولیدی
  • هشدار جایگزینی گندم تولیدی در واحدهای خوراک دام و طیور
  • احیای واحدهای راکد در آذربایجان‌غربی