Web Analytics Made Easy - Statcounter

گروه استان‌ها- رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان کردستان گفت: متأسفانه حقوق کارگران در این شرایط کنونی و بودجه ۱۴۰۰ تنها بخور و نمیر است تا زنده بماند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از سنندج، تحقق عدالت اجتماعی در لایحه بودجه یکی از ضروریات است که در این راستا یکی از دغدغه‌های جامعه کارگری وضعیت دستمزد و حقوق آنان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به‌منظور وضعیت دستمزد کارگران در لایحه بودجه 1400 در گفت‌وگویی با رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان کردستان این مهم مورد بررسی قرار گرفته است.

سیدشاکر ابراهیمی در گفت‌وگو با خبرنگار تسنیم با بیان اینکه متأسفانه دستمزد کارگران بسیار پایین است، اظهار داشت: در لایحه بودجه همه شاخص‌ها و جنبه‌ها برای حقوق کارگران در نظر گرفته نمی‌شود و شاخص‌ها بر اساس شرایط کارگاه‌ها و کارفرماها مورد توجه قرار می‌گیرد و دیگر آیتم‌ها از جمله شرایط مسکن، تسهیلات رفاهی و دیگر موارد در سبدهای هزینه‌ای کارگران در نظر گرفته نمی‌شود که باید شورای عالی کار این خواسته به‌حق جامعه کارگری را مورد توجه قرار گیرد.

وی با تاکید بر اینکه دستمزد کنونی کاگران یک سوم خط فقر هم نیست، گفت: در کلانشرها حداقل حقوق و سبد معیشتی ماهانه کارگران باید 8.5 میلیون تومان باشد که اکنون حداقل دستمزد 2 میلیون و 100 هزار تومان تا 2.5 میلیون تومان است!

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان کردستان بیان کرد: براساس برآوردهای انجام شده حداقل حقوق و سبد معیشتی ماهانه کارگران در کردستان 7 میلیون تومان در نظر گرفته شده که این وضعیت در استانی محروم همچون کردستان نسبت به سایر کلانشرها که باید 8.5 میلیون تومان بوده، هم جای سؤال دارد.

وی با یادآوری اینکه هرساله شورای عالی کار در وزارت تعاون کار و رفاه اجتماعی برای افزایش حقوق کارگران اقدام می‌کند، ادامه داد: کارگران در استان کردستان در خوشبینانه‌ترین حالت دو میلیون و 200 هزار تومان تا دو میلیون و 300 هزار تومان گرفته که به عبارتی دیگر دو برابر زیر خط فقر بوده و دستمزد واقعی نمی‌گیرند.

ابراهیمی با تاکید بر اینکه کارگران باید در این اوضاع نامناسب اقتصادی، تورم و گرانی دستمزد واقعی بگیرند تا بتوانند هزینه‌های زندگی خود را تأمین کنند؛ اذعان کرد: متأسفانه حقوق کارگران در این شرایط کنونی و بودجه 1400 تنها بخور و نمیر است تا زنده بماند.

وی با ذکر اینکه متأسفانه کارگران کشور و از جمله استان کردستان هیچ‌گونه حامی مستقل و متولی ندارند، عنوان کرد: برای کارگران فصلی ساختمانی تنها انجمنی برای ساماندهی آنان تشکیل شده که آن هم دردی دوا نمی‌کند و برایشان دو قران پول نمی‌شود.

قصه «پرغصه» کارگران فصلی استان کردستان ــ 10| اوضاع نامناسب اقتصادی کارگران سر گذر ‌‌در روزهای بیکاری/ دولت به وعده‌هایش عمل نکرد+ فیلمگزارش|سایه سنگین کرونا بر سر زندگی و دست‌های خالی کارگران فصلی کردستان

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان کردستان افزود: متأسفانه سندیکا همه‌گیر یا مرکز حمایتی برای جامعه کارگری صنفی، فصلی، صنعتی و ساختمانی وجود ندارد اما انجمن‌ها و تشکل‌هایی همچون کارگری، شورای کار و نمایندگان کارگری در چارچوب قانون کار فعالیت کرده که مشکلی از بار دوش این عزیزان بر نمی‌دارد.

وی بیان کرد: کارگران از آنجا که حامی و پشتوانه‌ای ندارند به محض اینکه سن‌شان بالا نمی‌رود کارفرما بدون هیچ دلیلی آنان را از کار بیرون کرده و کسی نیست مشکل این کارگر را بررسی و حل کند.

رئیس کانون هماهنگی شوراهای اسلامی کار استان کردستان با ذکر اینکه متأسفانه تنها قانون کار برای حمایت از قشر کارگری داشتیم که آن هم دست‌کاری و تغییر یافت؛ گفت: امروزه به واسط قراردادهای موقت، قانون حمایتی از بین رفته و کارفرما به میل خود کارگر انتخاب و از کار بیرون کرده که به عبارتی دیگر برده‌داری نوین است.

وی با یادآوری اینکه در لایحه بودجه 1400 عدالت اجتماعی برای دستمزد کارگران در نظرگرفته نشده است، ابراز داشت: در همسان‌سازی حقوق بازنشستگان نیز تنها کسانی‌که حقوق‌شان بالا بود، بهره‌ بردند و متأسفانه قشر پایین جامعه همانند همیشه فراموش شدند.

ابراهیمی با بیان اینکه نمی‌توان مشکلات کارگران را کتمان کرد و باید صادقانه آنان را منعکس کرد؛ یادآور شد: متأسفانه هیچ قانونی در بخش خصوصی برای حمایت از تداوم فعالیت کارگرانی که توان جسمی‌شان پایین می‌آید و کارفرمایان به بهانه‌های مختلف به آنان بهانه گرفته، وجود ندارد و یقیناً در آینده نزدیک کارگران 50 ساله اصلاً به‌کارگیری نمی‌شوند چرا که آنقدر نیروی بیکار جوان زیاد است.

امنیت شغلی، تأمین معیشت و پرداخت به‌موقع حقوق از جمله مطالبات جامعه کارگری محسوب می‌شود که در استانی همچون کردستان که بخش عمده‌ای از اشتغال استان به جامعه کارگری تعلق دارد بسیار مؤثر است که باید دولت در این اوضاع اقتصادی و روزهای کرونایی بیشتر به این قشر زحمت‌کش و خدوم توجه کند.

انتهای پیام/481/ی