Web Analytics Made Easy - Statcounter

علیرضا اوسیوند بازیگر پیش‌کسوت تئاتر، سینما و تلویزیون کشور که کارنامه درخشانی در عرصه هنرهای نمایشی دارد و تا اوایل دهه ۸۰ خورشیدی شاهد حضور مستمر و درخشان او بر صحنه‌های تئاتر بودیم، شاید طی بیش از یک دهه اخیر اغلب تمرکز خود را در عرصه هنر بازیگری بر پرده نقره‌ای سینما و یا صفحه جادویی تلویزیون متمرکز کرده است، اما همواره تلاش کرده تا به اشکال مختلف ارتباط خود را با هنر تئاتر و هنرمندان آن حفظ کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اوسیوند که خود دانش‌آموخته تئاتر و برخاسته از صحنه‌های تئاتر و رسیدن به اوج قله شهرت بازیگری ابتدا در صحنه‌های تئاتر و بعد پیوستنش به سینما و تلویزیون بود، همواره در قالب داوری رویدادهای مختلف نمایشی کشور و یا برگزاری کارگاه‌ها و ورک شاپ‌های آموزشی برای انتقال دانش تئاتر به هنرمندان سراسر کشور حضوری جدی، فعال و مؤثر داشته است.

وی که به‌تازگی داوری بخش آثار مسابقه صحنه‌ای هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت را پشت سر گذاشته است با تاکید بر کیفیت مطلوب آثار هنرمندانی که در این جشنواره حضور داشتند بر این مسئله نیز تاکید دارد که اگر صحبت و مبحث متولیان و مسئولان امر تئاتر برقراری عدالت در زمینه حمایت‌های مالی از خانواده تئاتر کشور است، نکته مهم و غیر قابل انکار تأکید بر رسالت متولیان امر تئاتر در انتقال دانش و علم روز این هنر به هنرمندان سراسر کشور است.

در همین راستا علیرضا اوسیوند همواره تلاش داشته تا در قالب رویدادهای معتبر نمایشی کشور حتی اگر به‌عنوان داور بخش‌های مختلف حضور ندارد، به‌عنوان استاد و مدرس عرصه بازیگری در استان‌ها و شهرستان حاضر باشد و در کنار انتقال دانش و علم روز هنر تئاتر و عرصه بازیگری به هنرمندان برخی از استان‌ها و شهرستان‌های کم‌برخوردار نسبت به پایتخت و یا برخی از استان‌ها و شهرستان‌های برخوردار کشور، دانش خود را چه در قالب مباحث علمی و آکادمیک و چه در ساحت تجربه بیش از چهار دهه حضور مستمر در عرصه هنر بازیگری به فعالان تئاتر در استان‌ها و شهرستان‌ها انتقال دهد.

پیچیده‌ترین تجربه داوری در جشنواره‌ای تئاتری

اوسیوند در گفت‌وگو با خبرنگار فرهنگی ایرنا گفت: طی بیش از ۹ ماه اخیر به دلیل شیوع ویروس کرونا با وجود آنکه شاهد محدودیت و یا حتی تعطیلی فعالیت هنرمندان تئاتر در استان‌ها و شهرستان‌های کشور بودیم، زمانی که به‌عنوان داور بخش صحنه‌ای هفدهمین جشنواره تئاتر مقاومت انتخاب شدم گمان نمی‌کردم به دلیل همان محدودیت در فعالیت‌ هنرمندان تئاتر شاهد آثار با کیفیتی برای حضور در این جشنواره باشیم.

این بازیگر و مدرس تئاتر با تاکید بر آنکه شرایط داوری این جشنواره بسیار سخت و طاقت‌فرسا بود افزود: چراکه با تاکید دبیر جشنواره، اعضای هیات داوران ملزم به حضور در تمامی استان‌ها و شهرستان‌های متقاضی در این رویداد بودند تا به دلیل محدودیت‌های کرونایی به‌عنوان تنها مخاطبان آثار نمایشی، اثر تولیدی هنرمندان استان‌ها و شهرستان‌ها را در سالن ببیند و درنهایت فرآیند داوری را برای اعلام رأی عادلانه و عدم تضییع حق هنرمندان به بهترین نحو ممکن انجام دهند.

بازیگر نمایش انگشتری ژنرال ماسیاس یادآور شد: در کنار بار فشار و خستگی مسافرت‌های مستمر از این استان به استان دیگر برای دیدن فعالیت هنرمندان، کیفیت آثار حاضر و تلاش و عشقی که هنرمندان جوان در تولید آثار داشتند سهم مهمی در رفع خستگی اعضای هیات داوران داشت.

عشق و پشتکار هنرمندان استان‌ها ستودنی‌ست اما آسیبی مهم وجود دارد!

اوسیوند تصریح کرد: در کنار کیفیت بالای برخی از آثار هنرمندان استان‌ها و شهرستان‌ها در مواجهه با برخی از گروه‌ها می‌شد این نکته را به‌وضوح دید که با وجود تمام همت، تلاش، پشتکار و عشقی که این جوانان فعال در تولید آثار نمایشی داشتند، شاید مهم‌ترین آسیبی که به چشم می‌آمد ضعف و عدم آگاهی آن‌ها نسبت به برخی از شیوه‌ها، تکنیک‌ها و قوانین علمِ هنر تئاتر بود.

به‌ویژه آنکه طی چند سال اخیر چه در ایران و چه در تمامی جهان شاهد رشد، پیشرفت و تغییر برخی از شیوه‌ها، متدها، سبک‌ها و الگوهای تولید آثار تئاتری هستیم که به دلیل ضعف منابع مکتوب چه در ساحت تالیف و چه در عرصه ترجمه و یا کمبود امکانات آموزشی در عرصه هنر، هنرمندان و جوانان فعال در برخی استان‌ها و شهرستان‌ها نسبت به این دانش جدید تئاتر اشراف کمتری داشتند و همین مسئله تولید آثار نمایشی توسط آن‌ها را با آسیب و نقصان‌هایی مواجه کرده بود.

تمرکز فارغ‌التحصیلان تئاتر در تهران یا استان‌های برخوردار

داور بخش صحنه‌ای هفدهمین جشنواره سراسری تئاتر مقاومت با تاکید بر این مساله که از زمان شیوع کرونا در کشورمان یعنی چیزی قریب به ۱۰ ماه اخیر مدام شاهد تکرار این جمله هستیم که مسئولان و متولیان امر تئاتر باید از هنرمندان سراسر کشور که به سبب این بیماری فعالیت‌شان محدود و یا به کل متوقف شده است حمایت کنند یادآور شد: من نیز به‌عنوان یکی از اعضای خانواده تئاتر بر لزوم حمایت مالی از هنرمندان تئاتر برای آنکه دچار تنگنا و سختی در معیشت‌شان نشوند به جد تاکید دارم، اما دل نگرانی‌های مهم دیگری نیز دارم.

بازیگر مجموعه تلویزیونی خورشید شب خاطرنشان کرد: تردیدی در این مسئله وجود ندارد که با وجود دانشکده‌های متعدد تئاتری در سراسر کشور، اغلب فارغ‌التحصیلان دانشکده‌های تئاتری یا در استان‌های برخوردار دست به فعالیت می‌زنند و یا برای ادامه فعالیت خود به تهران مراجعه می‌کنند. همین مسئله باعث شده‌است تا در برخی از استان‌ها و شهرستان‌های کم‌برخوردارتر شاهد عدم انتقال دانش روز تئاتر به هنرمندان جوان که حقیقتاً با عشق، انرژی و فعالیتی مثال‌زدنی دست به تولید آثار نمایشی می‌زنند باشیم.

کلیدواژه «عدالت» و اهمیت اجرای آن در تمامی عرصه‌ها

اوسیوند با تاکید بر آنکه در کنار شعارها و صحبت‌های مسئولان و متولیان امر تئاتر و یا در نگاهی کلان‌تر متولیان امر فرهنگ و هنر در کشور همواره شاهد تکرار کلید واژه عدالت هستیم خاطرنشان کرد: اجرایی کردن و عملیاتی ساختن مفهوم عدالت تنها بر مسئله مادی، تخصیص بودجه و یا حمایت‌هایی از این دست خلاصه نمی‌شود. چراکه یکی دیگر از اصلی‌ترین رسالت‌ها و وظایف متولیان امر فرهنگ و هنر برقراری عدالت در انتقال دانش و علمِ عرصه‌های مختلف هنری ازجمله هنر تئاتر است.

صرفاً با برگزاری برخی از جشنواره‌ها در استان‌ها و شهرستان‌ها آن هم در مدت زمان محدود و برگزاری یک یا دو روزه کارگاه‌ها و ورک شاپ‌های آموزشی نمی‌توان انتظار معجزه و یا انتقال تام و تمام دانش روز تئاتر توسط اساتید و هنرمندان شناخته‌شده تئاتر کشور به جوانان داشت. این مهم نیازمند برنامه‌ریزی منسجم برای برقراری شرایطی عادلانه در سراسر کشور برای انتقال علم و دانش روز هنر تئاتر به هنرمندان جوان است.

بازیگر فیلم سینمایی روزگاری عشق و خیانت ادامه داد: در شرایط فعلی که شیوع ویروس کرونا مسافرت را نیز منع کرده و استفاده از بستر فضای مجازی را بسیار سهل‌الوصول‌تر و کاربردی‌تر نسبت به گذشته ساخته مسئولان و متولیان امر تئاتر می‌توانند با سرمایه‌گذاری مطلوب و به‌کارگیری هنرمندان شناخته شده و اساتید نامدار هنر تئاتر، کلاس‌ها و ورک شاپ‌هایی در قالب فضای مجازی با اطلاع‌رسانی کافی در سراسر کشور برگزار کنند.

درخواست متفاوت اوسیوند از مسئولان و مدیران تئاتر کشور

اوسیوند در پایان تاکید کرد: با چنین برنامه‌ریزی و اشتیاقی که در میان اساتید و همچنین فعالان و هنرمندان جوان سراسر کشور به‌ویژه در استان‌ها و شهرستان‌های کم برخوردارتر وجود دارد می‌توانیم شاهد برقراری عدالت این بار در امر آموزش و انتقال دانش و علم روز تئاتر به هنرمندانی باشیم که در آینده قرار است آینده‌ساز فرهنگ و هنر کشورمان و پیش‌قراولان عرصه توسعه و تعالی هنر نمایش در کشور باشند.

برچسب‌ها ویروس کرونا انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاصی ایرنا تئاتر دفاع مقدس تئاتر اداره کل هنرهای نمایشی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: ویروس کرونا انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاصی ایرنا تئاتر دفاع مقدس تئاتر اداره کل هنرهای نمایشی ویروس کرونا انجمن تئاتر انقلاب و دفاع مقدس وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی اختصاصی ایرنا تئاتر دفاع مقدس تئاتر اداره کل هنرهای نمایشی اخبار کنکور استان ها و شهرستان ها استان ها و شهرستان تئاتر به هنرمندان انتقال دانش و علم هنرمندان جوان آثار نمایشی عرصه هنر سراسر کشور تولید آثار هنر تئاتر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۵۵۰۳۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری

به گزارش خبرنگار مهر، نمایش «آلاء» به نویسندگی و کارگردانی محمد کاظم‌تبار در ادامه اجراهای بین‌المللی خود، این‌بار از سوی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، در هفته دوم اردیبهشت در جشنواره مونودرام کارتاژ تونس روی صحنه می‌رود. به بهانه این اجرا کوروش زارعی مدیر مرکز هنرهای نمایشی به ارایه توضیحاتی درباره این مرکز و فعالیت‌های آن در عرصه بین‌المللی، پرداخت.

وی درباره فعالیت‌های بین‌المللی مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری، یادآور شد: سال‌ها بود که ما بحثی را در حوزه هنری انقلاب اسلامی مطرح می‌کردیم اما هر بار که مطرح می‌شد، به نتیجه نمی‌رسید. گرچه سال‌ها قدم‌هایی جسته و گریخته برداشته شد اما آنطور که باید اتفاقی نمی‌افتاد. بحث مورد نظر این بود که حوزه هنری، هنرمندان حوزه هنری و توان تولید حوزه هنری به جایی رسیده است که ما باید کم کم بتوانیم به کشورهای مختلف؛ به ویژه کشورهای همسایه و کشورهای مسلمان، آثار خود را ارایه دهیم. آن هم به ۲ دلیل مهم، اول توجه به مساله جهاد تبیین است که رهبری نیز به آن تاکید دارند و دلیل دیگر سخنی است که امام خمینی (ره) سال‌ها به آن تاکید داشتند و می‌فرمودند که ما باید انقلاب‌مان را به جهان صادر کنیم. در طول ۴۵ سالی که از انقلاب گذشته است، هنرمندان حوزه هنری در رشته‌های مختلف اعم از سینما، ادبیات، شعر، تجسمی و هنرهای نمایشی به جایی رسیده‌اند که توان انتقال تجربیات و دانش خود به کشورهای همسایه و مسلمان و فراتر از آن، حتی کشورهای اروپایی را دارند، اما همواره نبود بخش بین‌الملل در حوزه هنری به عنوان یک خلاء محسوب می‌شد. ما سال‌ها می‌گفتیم که باید یک بخش بین‌الملل در حوزه راه‌اندازی شود، چراکه هنرمندان حوزه هنری باید فراتر از ایران، فعالیت کنند.

اتفاقات خوبی در چند سال اخیر در بخش بین‌الملل رقم خورد

زارعی ادامه داد: این صحبت‌ها ادامه داشت، تا بالاخره در دوره جدید هم، ما این مساله را با آقای دادمان و مدیران جدید حوزه هنری مطرح کردیم. صحبت‌ها نتیجه داد و حالا چند سالی است که بخش بین‌الملل در حوزه هنری تاسیس شده و در حال فعالیت است‌. اتفاقات خوبی در چند سال اخیر در بخش بین‌الملل رقم خورد، به عنوان مثال ما در کشورهای سوریه و عراق دفتر راه‌اندازی کردیم و به کشوری چون لبنان رفت‌ و آمد زیادی داشتیم. این رفت‌وآمدها روز به روز بیشتر شد به طوری که ما در عراق، لبنان و سوریه شب شعر برگزار کردیم و کم کم اتفاقات هنری رقم خورد و هنرمندان عرصه تجسمی ما نیز، به کشورهای مذکور اعزام شدند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری با اشاره به اینکه از سال ۹۵ به عنوان مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری منصوب شده است، توضیح داد: در این مرکز حرکتی بین‌الملل را با برگزاری همایش بین‌المللی تئاتر مردمی پیاده‌روی اربعین با عنوان «روایت راهیان»، آغاز کردیم. هفت دوره آن از سال ۹۵ تاکنون برگزار شده است. هر سال نزدیک به ۱۵۰ تا ۲۰۰ نفر از هنرمندان آیینی را انتخاب می‌کردیم، ۲ روز در نجف، چهار روز در مسیر کربلا، سه تا چهار روز در شهر کربلا هنرهای نمایشی به زبان‌های فارسی، ترکی و عربی اجرا می‌شد. بعد از راه‌اندازی بخش بین‌الملل در حوزه هنری، سعی کردیم که با کشورهای مسلمان و عربی، ارتباطات بیشتری پیدا کنیم. من تجربیاتی را سال‌ها در کشور عراق و به مدت سه سال در کشور سوریه داشتم، آن تجربیات برای رقم‌زدن ارتباطات موثر به ما کمک کرد و ما با هنرمندان تئاتر سوریه و یمن و عراق و تونس ارتباط گرفتیم. این ارتباطات باعث شد که سال ۱۴۰۰، ما از بخش بین المللی حوزه هنری با نمایش «عِندَ ما تَنتَهی تُسقُط» که دارای موضوع و محتوا ضدصهیونیستی است، در جشنواره‌های «جندو» و «کاف» کشور تونس شرکت کنیم. این نمایش در این ۲ جشنواره اجرا شد، رتبه و جوایزی زیای دریافت کرد و عنوان نمایش برگزیده به مفهوم مطلق را از آن خود کرد. درضمن، در این اعزام و شرکت، ما با هنرمندان تونس ارتباطات بیشتری پیدا کردیم.

تئاتر حوزه هنری و تئاتر ایران می‌تواند در جشنواره‌های آسیایی، اروپایی و آفریقایی حضور پیدا کند

وی با بیان اینکه ارتباطات ما با کشور تونس، به عنوان یکی از کشورهای مهم آفریقایی-عربی که دارای اعتبار و جزو رسمی‌ترین جشنواره‌های تئاتری کشورهای عربی و مسلمان است، بسیار مهم و ارزشمند بود، گفت: سال ۱۴۰۱ گروه تعزیه‌ای را به جشنواره تئاتر صحرایی در یکی از استان‌های جنوبی تونس اعزام کردیم. این گروه، بهترین‌های تعزیه ایران بودند و در رقابت با ۳۰ کشور دنیا توانستند با اجرای تعزیه حضرت حر، عنوان کار برگزیده به مفهوم مطلق را کسب کنند. سال گذشته نیز، «اسب قاتلین» به کارگردانی سیدمحمدهادی هاشم‌زاده از هنرمندان استان فارس، برگزیده مفهوم مطلق دوره چهل و یکم جشنواره تئاتر فجر شد. پس از اجراهای موفق و پرتماشاگر در شیراز، ما این کار را برای اجرا در تونس انتخاب کردیم و به جشنواره «کارتاژ» اعزام شد؛ جشنواره «کارتاژ» بزرگترین و معتبرترین جشنواره تئاتر تونس است. امسال نیز نمایش «آلاء» از طرف بخش بین‌الملل حوزه هنری به هفتمین جشنواره بین‌المللی مونودرام «کارتاژ» تونس اعزام شده است. این نمایش قرار است از ۶ تا ۱۳ اردیبهشت در این جشنواره بین‌المللی حضور پیدا کند و با آثار کشورهای اقصی نقاط دنیا حاضر در این رویداد، رقابت کند.

زارعی تاکید کرد: تئاتر حوزه هنری و تئاتر ایران به سطحی رسیده که بتواند در ژانرهای مختلف در جشنواره‌های آسیایی، اروپایی و آفریقایی حضور پیدا کند. جا دارد از آقای سیدامیر جاوید مدیر بخش بین‌الملل حوزه هنری انقلاب اسلامی تشکر کنم چراکه در این چند سال، همکاری لازم و تمام و کمال را با مرکز هنرهای نمایشی داشته‌ است. ما هر زمان که خواستیم نمایشی را به جشنواره‌های مختلف در کشورهای دیگر اعزام کنیم با آغوش باز از آن استقبال کردند. این امر نشان از این دارد که تئاتر حوزه هنری به جایی رسیده است که هم بتواند تجربیات خود را در جشنواره‌های کشورهای مختلف انتقال دهد و هم بتواند بحث جهاد تبیین و صدور انقلاب را که جزو وظایف ذاتی حوزه هنری است به خوبی انجام دهد.

وی درباره ویژگی‌های نمایش «آلاء» توضیح داد: نمایش «آلاء» به کارگردانی و نویسندگی محمد کاظم‌تبار، نمایشی در حوزه مقاومت و جنگ است که روایتی جذاب از مقاومت و جنگ و دفاع مقدس ما ارایه می‌دهد. این نمایش تاکنون توانسته اجراهای موفقی داشته باشد و جوایز بسیاری را کسب کرده است.

تونس در حوزه تئاتر، حوزه هنری را نماینده ایران می‌داند

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری درباره ویژگی‌های جشنواره‌های تئاتر کشور تونس، یادآور شد: کشور تونس، کشوری است که بحث بیداری اسلامی برای اولین بار از آنجا آغاز شد و هنوز هم بحث بیداری اسلامی در این کشور مطرح است. هنرمندان و روشنفکران تئاتری کشور تونس، با ما در صهیونیست‌ستیزی و ظلم‌ستیزی ثابت‌قدم هستند و آثار هنری و تئاتری ضدصهیونیستی زیادی را تولید می‌کنند. در ضمن هم هنرمندان، هم مردم تونس سال‌ها است که از مدافعان مردم فلسطین و غزه هستند و افرادی هستند که در بحث انقلابی‌گری با ما بسیار هم‌سو بوده و پیشرو هستند.

خزاعی درباره معیارهای مدنظر جشنواره‌های تئاتری تونس برای انتخاب آثار ایرانی، گفت: انتخاب آثار هم از وجه هنری، هم محتوایی برای این جشنواره‌ها اهمیت دارد. معمولا در تونس به جهت اینکه کشوری بسیار سیاسی است، نمایش‌هایی که در جشنواره‌هایش روی صحنه می‌رود، جنبه‌های سیاسی بالایی دارد. در اکثر تئاترهای هنرمندان کشور تونس مفاهیمی چون مبازره با فساد، انقلابی‌گری و مبارزه با صهیونیست‌ها زیاد دیده می‌شود و این مساله در بحث انتخاب آثار ایرانی نیز موثر است.

وی با بیان اینکه تونس در حوزه تئاتر حوزه هنری را نماینده ایران می‌داند، افزود: بیشتر تئاترهایی که از ایران به تونس اعزام شده و در جشنواره‌های مختلف حضور پیدا کرده‌اند، آثار حوزه هنری هستند به گونه‌ای که می‌توان گفت جشنواره‌های تونس مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری انقلاب اسلامی را نماینده تئاتر ایران می‌دانند.

مدیر مرکز هنرهای نمایشی حوزه هنری در پایان درباره معرفی تماشاخانه بزرگ و تاریخی کشور تونس به هنرمندان تئاتر ایران، بیان کرد: تونس، در شمال آفریقا قرار دارد و به فرانسه و ایتالیا نزدیک است. سال‌ها قبل از اینکه مستعمره فرانسه باشد، مستعمره ایتالیا بود و شاید بیش از ۲۰ تماشاخانه به سبک قدیم روم در آنجا احداث شده بود. به جهت اهمیت این تماشاخانه‌ها، ما در حوزه هنری ۲ کتاب پژوهشی «تاریخ تونس» و «تماشاخانه‌های رومانی‌ها» نوشته دکتر ریاض رییس دانشگاه هنرهای زیبای شهر کاف را که درباره تماشاخانه‌های رومی در تونس و سبقه تئاتر تونس است ترجمه کردیم و قرار است توسط انتشارات سوره مهر حوزه هنری چاپ شوند.

کد خبر 6090132 فریبرز دارایی

دیگر خبرها

  • عکسی از چهره متفاوت و ویلچرنشینی بهروز افخمی | مشکل او چیست؟
  • انتشار فراخوان بیست و نهمین جشنواره تئاتر استان تهران
  • از اینجا رانده و از آنجا مانده
  • تونس حوزه هنری را نماینده تئاتر ایران می‌داند/مفاهیم مشترک تئاتری
  • نمایش آثار جدیدی از ارادت هنرمندان در موزه رضوی
  • نگاهی متفاوت به جنگ در تئاتر/ روایتی به پنج گویش متفاوت از  سرانجام وقایع جنگ
  • درخواست متفاوت یک امام جمعه بعد از بازگشت دوباره گشت‌ ارشاد | فیلم
  • تقدیر از سه چهره تاثیرگذار تئاتر ایران در شب کارگردان
  • نمایش و نقد فیلم‌تئاتر «شهر آفتاب مهتاب» در سینماتک خانه هنرمندان
  • شهید ملک مکان، شهید شاخص بسیج هنرمندان فارس