Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری میزان»
2024-05-08@03:09:45 GMT

عهد ۵۰ غواص شهید کربلای ۴ چه بود؟

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۵۶۵۷۹

عهد ۵۰ غواص شهید کربلای ۴ چه بود؟

عملیات کربلای ۴ در روز‌های ابتدایی زمستان سال ۶۵ آغاز شد، اما پس از ۲۴ ساعت، حمله رزمندگان اسلام لو رفت و شهدای زیادی خون پاکشان در این نبرد به زمین ریخت.

عملیات کربلای ۴ هیچ گاه فراموش نمی‌شود، عملیاتی که در آن ۵۰ رزمنده از دل یک روستا پای وصیت نامه‌ای را امضا می‌کنند که همگی به شهادت رسیده اند. سخن از مردان عاشورایی عملیات کربلای ۴، گروهان حضرت فاطمه (س)، گردان عاشورا از لشکر ویژه و خط شکن ۲۵ کربلاست که در آن می‌توانی از جوان ۱۴ ساله تا پیرمرد ۵۴ ساله، از معلم گرفته تا کارگر، از پدر و فرزند در کنار هم تا برادر در کنار برادر، بیابی.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

عملیاتی که ساعت ده شب در شرق بصره با ورود غواص‌ها به نهر عرایضی در سوم دی ماه ۱۳۶۵ آغاز شد. عملیاتی که بدن ۱۷۵ شهید غواص آن در حالی که دست هایشان بسته بود و لباس غواصی به تن داشتند در تفحص چند سال پیش پیدا شد و به آغوش ملت بازگشت.

شب قبل از عملیات با توجه به احتمال شهادت همه یا عده زیادی از رزمندگان به پیشنهاد یکی از رزمندگان غواص و برای ثبت لحظات آخر زندگی این فرزندان مازندران، یک وصیت نامه دسته جمعی نوشته شد که از آن دوران به یادگار مانده است. آن‌ها که همه اهل روستای سورک مازندران بودند در این وصیت نامه قول می‌دهند که هر‌کس شهید شد دیگران را شفاعت کند. امروز کمی درباره این عملیات و نظر کاربران درباره جان فشانی رزمندگان در این عملیات نوشته ایم.

عملیات کربلای ۴

این عملیات قرار بود با استفاده از تاریکی شب، به صورت ناگهانی انجام شود و هدف از انجام آن، گرفتن نقطه اتکایی در ساحلِ غربی آب‌راه اروندرود بود. پس از تسخیر ساحل غربی، قرار بود حمله تا تصرف بصره ادامه یابد. با شکست این عملیات، ۲ هفته بعد عملیات کربلای ۵ به صورت جداگانه انجام شد که پیروزی بزرگی برای رزمندگان کشورمان بود.

جان فشانی‌های کربلای ۴

هرچند حرف و حدیث‌هایی درباره انجام این عملیات به رغم شائبه لو رفتن آن مطرح است، اما آن چه در این عملیات بیش از همه عملیات‌ها به چشم می‌آید جان فشانی رزمندگان است. همان طور که سردار شهید حاج قاسم سلیمانی پیش از این با اشاره به ناکامی نظامی در کربلای ۴ این‌عملیات را به دلیل شجاعت عجیب نیرو‌های ایرانی در خط‌شکنی و نترسیدن از مرگ، یکی از موفق‌ترین عملیات‌های تاریخ دفاع مقدس بیان کرده بود.

واکنش کاربران

کاربران زیادی هم به این عملیات واکنش نشان دادند که تعدادی از آن‌ها را در ادامه می‌خوانید.
* کجایند آن غیور مردان؟ کجایند آن‌هایی که از جان خود گذشتند که امروز ما راحت زندگی کنیم.
* آشنایان ره عشق در این بحر عمیق، غرق گشتند و نگشتند به آن آلوده...
* و ما چه می‌دانیم، کربلای۴ یعنی چه؟ جوان دسته گُل با دست‌های بسته زیر گِل یعنی چه؟!
* کاش شما با همان دست‌های بسته در لباس غواصی دستمان را بگیرید، دست‌هایی که در پیشگاه خداوند باز است و آزاد.

بیشتر بخوانید: در عملیات «مطلع‌الفجر» چه گذشت؟

انتهای پیام/
خبرگزاری میزان: انتشار مطالب و اخبار تحلیلی سایر رسانه‌های داخلی و خارجی لزوماً به معنای تایید محتوای آن نیست و صرفاً جهت اطلاع کاربران از فضای رسانه‌ای منتشر می‌شود.

برچسب ها: عملیات کربلای 4

منبع: خبرگزاری میزان

کلیدواژه: عملیات کربلای 4 عملیات کربلای ۴

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mizan.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری میزان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۵۶۵۷۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تداوم عملیات اجرایی طرح آبرسانی شهید شبان ارومیه

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان آذربایجان غربی، غلامحسین عماری اظهار داشت: با هدف تامین آب شرب سالم در مناطق روستایی، اقدامات قابل توجهی در دست اجرا است.

وی افزود: یکی از این طرح‌های بزرگ طرح آبرسانی شهید شبان است که با اتمام آن، آب شرب سالم و پایدار 38 روستا در دو بخش نازلو و انزل تامین می‌شود.

عماری اضافه کرد: در فاز اول این طرح بزرگ آبرسانی شهید شبان ۱۰ روستا مورد پوشش قرار می گیرد و تا کنون ۳۲ درصد از این پروژه پیشرفت فیزیکی دارد.

دیگر خبرها

  • تداوم عملیات اجرایی طرح آبرسانی شهید شبان ارومیه
  • جست‌وجو برای یافتن دختربچه غرق شده در گاماسیاب ادامه دارد | این شهر غواص ندارد؟
  • معرفی 10 اپلیکیشن محبوب ایرانی که باید روی گوشی‌ آیفون نصب کنید
  • دختر ۶ ساله نهاوندی در گاماسیاب غرق شد/نهاوند بدون غواص
  • بلوار شهدای غواص تبریز به دوربین ثبت سرعت مجهز می‌شود
  • آغاز عملیات احداث پل دوربرگردان شمال به شمال بزرگراه شهید چمران
  • دستگاه های اجرایی تنگستان در برگزاری مراسم سوم خرداد همکاری کنند
  • برپایی یادواره شهید شاخص شهرستان کوار
  • ستاد مرکزی راهیان نور از ظرفیت‌های دستگاه‌ها بهره‌مند می‌شود
  • عملیات ترکیبی رزمندگان فلسطینی در نبرد ۱۵ ساعته با اشغالگران