Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری فارس یاسوج؛ داریوش بهنیا- از گذشته کشاورزی و دامداری از جمله مهم‌ترین راه‌های معیشت مردم استان کهگیلویه و بویراحمد به شمار می‌رفته است و مردم این استان به واسطه زندگی ایلی- عشایری از این راه ارتزاق می‌کرده اند و به همین دلیل از گذشته‌ها صنعت در استان چندان رونقی نداشته و طبق آن چه که آمارها می‌گوید این استان تنها یک درصد و حتی کمتر از این میزان از سهم صنعت کشور را در اختیار دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

استانی که زمین‌های بکر جهت کشاورزی و باغداری داشته و بهترین محصولات از این زمین‌ها به دست می‌آید و با همه ضعفی که در کشاورزی این استان وجود دارد مرغوب‌ترین محصولات کشاورزی و باغی را نسبت به سایر استان‌های کشور تولید می‌کند. 

اما با داشتن این ظرفیت بسیار بالای کشاورزی و باغداری در استان و با داشتن آب کافی جهت کشاورزی و به عبارتی تعلق ۱۰ درصد روان آب‌های کشور به این استان همچنان کشاورزی در استان کهگیلویه و بویراحمد کفاف معیشت مردم این استان را نمی‌کند.

علی فلاحی‌راد از فارغ التحصیلان کشاورزی در استان کهگیلویه و بویواحمد در همین خصوص با اشاره به ظرفیت‌های کشاورزی در استان می‌گوید: جمعیت استان به یک میلیون نفر هم نمی‌رسد و همین تعداد کم جمعیت با دارا بودن وسعت بالای اراضی کشاورزی خود ظرفیتی برای تولید ثروت در استان به شمار می‌رود اما از این موهبت الهی به خوبی استفاده‌ای نکرده‌ایم.

این فارغ‌التحصیل کشاورزی در ادامه می‌گوید باید دید که در سال‌های اخیر چه بلایی بر سر زمین‌ها و اراضی کشاورزی استان آورده‌ایم در حالی که می‌توانستیم زمینه تولید بسیار و اشتغال فراوان را فراهم کنیم اما با بی تدبیری فرصت‌های کشاورزی یکی پس از دیگری از دست رفت.

فلاحی‌راد گفت: در سال‌های گذشته به خصوص یک دهه اخیر اراضی ملی در استان به تاراج رفت و هر که از راه رسید تکه‌ای از این اراضی را به نحوی از کشاورزی و تواید جدا کرد و اکنون بهترین زمین‌های کشاورزی در استان ما بدون این که بتوان بهره لازم را از آن‌ها برد دیگر کارایی و کاربردی برای کشاورزی و باغداری ندارند.

این فارغ التحصیل کشاوری افزود برای نمونه مسوولان در خواب غفلت بودند و همین عدم نظارت‌ها باعث شد تا عده‌ای در لوای کمیسیون‌های دولتی و به بهانه ایجاد واحدهای تولیدی و صنعتی بهترین و ارزشمندترین زمین‌ها را به تاراج برده و علاوه بر این که مانع یکپارچکی اراضی کشاورزی شوند خودشان نیز تنها برای تصاحب اراضی و ساخت و ساز به دنبال رونق صنعتی هم نباشند.

فلاحی‌راد با اظهار تاسف شدید از این که متاسفانه در سال‌های اخیر چشم و هم چشمی‌ها در روستاهای استان موجب ایجاد قبرستان‌های متعدد در گوشه گوشه روستاها شده و بهترین زمین‌های کشاورزی این گونه از بین رفته‌اند؛ افزود: این روزها در هر گوشه‌ای از روستاها که نگاه می‌کنیم قبرستانی با یک تا چند مزار به چشم می‌خورد و همین یکپارچگی زمین‌های کشاورزی را در روستا بر هم زده است.

به گزارش فارس؛ متاسفانه در سال‌های اخیر به دلیل عدم نظارت مسوولان و متولیان اراضی کشاورزی یعنی آن‌هایی که باید از هرگونه تخریب و یا تغییر کاربری زمین‌های کشاورزی جلوگیری کنند و با چشم بستن روی این معضل تعداد قبرستان‌های خانوادگی به سرعت رو به افزایش هستند در حالی که در گذشته‌ها هر دهستان و یا هر روستا تنها یک قبرستان جهت دفن اموات داشت.

کافی است سری به روستاهای اطراف شهرستان بویراحمد به ویژه شهر یاسوج مرکز استان بزنیم و از نزدیک به این واقعیت پی ببریم که چه بلایی بر سر بهترین و مرغوب‌ترین زمین‌های کشاورزی می‌آید و مسوولان تا چه اندازه نسبت به این معضل بزرگ حساس بوده و به فکر آینده کشاورزی و تولید محصول هستند.

انتهای پیام/82009

منبع: فارس

کلیدواژه: کشاورزی یاسوج معیشت مردم کهگیلویه و بویراحمد کشاورزی در استان زمین های کشاورزی اراضی کشاورزی زمین ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۵۶۸۳۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

استخدام ۵۸۱ نفر در آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد

سرپرست اداره کل آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد با گریزی به طرح رتبه‌بندی معلمان، این طرح را از خدمات ارزشمند نظام به جامعه فرهنگیان دانست و گفت: ۵۸۱ نفر در مهرماه سال‌جاری در آموزش و پرورش استان به عنوان معلم استخدام می‌شوند. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از یاسوج، محمد جمالی‌آرند ظهر امروز در نشست خبری با اصحاب رسانه ضمن تبریک هفته معلم، اظهار داشت: توسعه زیرساخت‌ها و تحولات اجتماعی، اقتصادی، فرهنگی در جامعه مدیون تلاش معلم است.

وی از اجرای بیش از 400 برنامه در نواحی آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد به مناسبت هفته گرامیداشت مقام معلم اشاره کرد و افزود: زنگ سپاس در پاسداشت مقام معلم در مدارس استان نواخته شد.

سرپرست آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: در هفته گرامیداشت مقام معلم از 94 معلم نمونه شهرستانی و منطقه‌ای تجلیل می‌شود.

وی با گریزی به طرح رتبه‌بندی معلمان، این طرح را از خدمات ارزشمند نظام به جامعه فرهنگیان دانست و تصریح کرد: 581 نفر در مهرماه سال‌جاری در آموزش و پرورش استان به عنوان معلم استخدام می‌شوند.

جمالی‌آرند خاطرنشان کرد: برنامه‌محوری و قانون‌مداری دو اصل هستند که به عنوان سیاست کاری در آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد مد نظر است.

وی افزود:دو ناحیه‌ای شدن آموزش و پرورش شهرستان بویراحمد از قبل مطرح بوده و هم‌اکنون نیز در حال بررسی است.

سرپرست آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد گفت: از ظرفیت شایستگان در بدنه مدیریتی آموزش و پرورش استان استفاده استفاده می‌شود و هرگز دنبال نگاه قومی و جغرافیایی در آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد نیستیم.

وی به مشکل مسکن فرهنگیان اشاره کرد و افزود: جهت حل مشکل مسکن فرهنگیان در حال رایزنی با حوزه استانداری استان هستیم.

جمالی‌آرند خاطرنشان کرد: برنامه ابتکاری «بام» از طرف آموزش و پرورش استان ارائه شده‌است و از اول مهر سال‌جاری در مقاطع ابتدایی استان با هدف کاستن از میزان مشق دانش‌آموزان اجرا می‌شود.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • تخریب ساخت و ساز غیر مجاز در اراضی کشاورزی بویراحمد
  • استخدام ۵۸۱ نفر در آموزش و پرورش کهگیلویه و بویراحمد
  • بی بهره بودن استان از ظرفیت سدها را به رهبر انقلاب گزارش می دهیم
  • برگزاری جشن روز معلم در دانشگاه فرهنگیان کهگیلویه و بویراحمد
  • اجرای مدیریت تلفیقی در ۳۰۰۰ هکتار زمین کشاورزی مازندران
  • آغاز کوچ عشایر به مناطق ییلاقی کهگیلویه و بویراحمد
  • اولین دستگاه رادیو تراپی وارد کهگیلویه و بویراحمد شد
  • واگذاری ۱۹ هزار هکتار از اراضی ملی برای اجرای طرح‌های کشاورزی
  • کوهنوردان کهگیلویه و بویراحمد بر فراز کوه خامی
  • ۲۰۰۰ هکتار زمین برای شهرهای مولد کشاورزی استان بوشهر مصوب شد