Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «همشهری آنلاین»
2024-04-29@22:40:47 GMT

آغاز مرمت و پاکسازی مسجد انقلاب ساوه

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۵۷۶۵۳

آغاز مرمت و پاکسازی مسجد انقلاب ساوه

به‌گزارش همشهری آنلاین به نقل از تسنیم، مسجد جامع ساوه در جنوب شهرستان ساوه در خیابان سلمان ساوجی قرار دارد. بنای این مسجد را باید بخشی از یک مجموعه معماری شامل بناهای مذهبی، فرهنگی و اقتصادی به شمار آورد که بی‌تردید آثار ویرانه‌های سایر بخش‌ها را در کنار و اطراف آن جست و جو کرد.

مسجد جامع ساوه از جمله مسجدهای ساخته شده در قرن اولیه اسلامی در ایران است، طرح اولیه مسجد جامع مشتمل بریک حیاط مستطیل شکل است که گرداگرد حیاط را شبستان‌های ستون‌دار گلی و خشتی فرا گرفته و شبستان‌های مسجد حجره‌های متعددی دارد که سقف آنها روی ستون‌های بزرگ چهار ضلعی به ارتفاع حدود سه متر استوار شده‌اند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

قدیمی‌ترین بخش مسجد جامع ساوه همانند شبستان‌های گلی و خشتی و متعلق به دوره قرون اولیه اسلام است اما در دوره سلجوقی و ایلخانی تغییرات عمده‌ای در شکل معماری این مسجد به وجود آمده است. در مسجد جامع ساوه از گچ به میزان بسیار برای ایجاد تزیینات استفاده شده است.

پیدا شدن یک محراب گچی زیبا و ارزشمند در کاوش‌های باستان‌شناسی در ضلع شمالی مسجد و وجود تعدادی محراب گچی در قسمت جنوبی مسجد، بیانگر سلیقه و ذوق هنرمندان گچ‌بر است. بنای این مسجد مربوط به دوران سلجوقی است و آنچه بیش از همه در آن جلب توجه می‌کند، محراب زیبا و باارزشی مزین به چند کتیبه گچ‌بری همراه با نقاشی و پوشش رنگین است.

کد خبر 575558 برچسب‌ها استان مرکزی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: استان مرکزی مسجد جامع ساوه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۵۷۶۵۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

گنج‌یاب‌ها در ساوه به گنج نرسیدند

سرهنگ مجتبی جمالی فرمانده انتظامی ساوه گفت: در پی دریافت خبری مبنی بر حضور ۲ فرد ناشناس، در یکی از روستا‌های اطراف شهرستان ساوه، بررسی موضوع به صورت ویژه در دستور کار ماموران انتظامی این شهرستان قرار گرفت.

وی ادامه داد: پس از کسب اطمینان از صحت موضوع اعلامی و حضور این افراد به منظور حفاری و کشف اشیاء عتیقه، ماموران ۲ نفر را حین حفاری مشاهده و دستگیر و برای تحقیقات تکمیلی به یگان انتظامی منتقل کردند.

وی با اشاره به اینکه از این متهمان یک دستگاه گنج یاب و مقادیری اشیاء تاریخی به ارزش ۵۰۰ میلیون ریال کشف شد خاطرنشان کرد: این افراد با مشاهده مستندات و مدارک پلیسی در بازجویی‌های تخصصی ماموران انتظامی ساوه، به ناچار لب به اعتراف گشوده و بیان داشتند که قصد حفاری و کشف اشیاء گران قیمت باستانی و عتیقه را در روستای مورد نظر داشته اند.

فرمانده انتظامی شهرستان ساوه در پایان با تاکید بر برخورد قاطع پلیس با افراد سودجو و قانون گریز به منظور پیشگیری از سرقت آثار تاریخی و فرهنگی کشور افزود: ۲ متهم دستگیر شده در این عملیات پلیسی، پس از تشکیل پرونده مقدماتی، برای سیر مراحل قانونی به دستگاه قضائی معرفی شدند.

باشگاه خبرنگاران جوان مرکزی اراک

دیگر خبرها

  • آغاز طرح انسداد مرزهای شرقی کشور
  • پذیرش دانشجوی دکتری تخصصی در دانشگاه جامع انقلاب اسلامی
  • شرور قمه‌کش در میدان انقلاب بازداشت شد
  • لزوم حمایت شوراها از شهرداران/ نفوذ از بیرون سبب ایحاد اختلاف در شورا می‌شود
  • بازسازی پایه‌های پل زمانخان در سامان
  • حال و هوای مسجد کوفه- محراب شهادت مولا امیرالمومنین(ع)
  • گنج‌یاب‌ها در ساوه به گنج نرسیدند
  • آغاز به کار سامانه جامع خرید تضمینی گندم
  • آغاز به کار سامانه جامع برای خرید تضمینی گندم
  • آغاز طرح عملیات پلیس فتا برعلیه تبلیغ کنندگان فروش سلاح و مهمات