Web Analytics Made Easy - Statcounter

دکتر فرهاد سحرخیز گفت: می‌توان گفت که صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی کشاورزی تکمیل کننده نقش انبارهای بورس کالاهای کشاورزی است که می تواند به عمق بخشی به بازار این محصول و حتی سایر محصولات کشاورزی دارای امتیاز صادرات بسیار کمک دهنده باشد.

به گزارش برنا، عضو هیأت مدیره گروه کشاورزی صنعتی سحرخیز گفت: ساز و کارهایی که در صندوق های سرمایه‌گذاری کالایی در نظر گرفته می‌شود با کمک گرفتن از ابزارهای مدرن بازار از خام فروشی زعفران پیشگیری می‌کند و ضمن تلاش برای ایجاد بهترین بازدهی برای سرمایه‌گذاران گام مؤثری در حمایت هر چه بیشتر از زنجیره ارزش زعفران است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

دکتر فرهاد سحرخیز بیان کرد: اتفاقی که هر سال برای زعفران می‌افتد این است که به علت کمبود نقدینگی کشاورزان مجبور هستند در همان ابتدای فصل کالای خود را بدون هیچ ارزش افزوده‌ای به فروش برسانند.

عضو هیأت مدیره گروه کشاورزی صنعتی سحرخیز، با انتقاد از اینکه هنوز به اندازه‌ای که باید مکانیزاسیون در مورد محصول زعفران وجود ندارد، تصریح کرد: از دیدگاه اینجانب در این حلقه اگر در ابتدا نقدینگی کافی وجود داشته باشد، کشاورز در زمان افزایش عرضه به عنوان نخستین حلقه تولید این محصول، اجبار به فروش گل‌های زعفران پیدا نمی‌کند و ما چندین سال بود به دنبال این هدف بودیم که از ابتدایی ترین حلقه این زنجیر، به نوعی تعادل را در بازار ایجاد کنیم که همه بخش های مرتبط با آن به اندازه ای که باید از مزیت تولید این محصول راهبردی منتفع شوند.

وی با اشاره به اینکه قیمت محصولات در طول سال زراعی همواره رفتار نسبتا ثابتی را در بخش بازار از خود نشان نمی‌‌دهند، خاطر نشان کرد: فعالیت صندوق‌های کالایی کشاورزی با توجه به استفاده از ابزار سرمایه می‌تواند نوسانات بازار این محصولات را به حداقل رسانده و دست دلال ها را از این عرصه کوتاه کند.

دکتر فرهاد سحرخیز، مسئله انبارهای بورس کالایی زعفران که درچند سال اخیر در گروه سحرخیز پیگیری شده را اتفاق مبارکی دانست واظهار کرد: با توجه به بوجود آمدن این انبارها در واقع این امکان را برای کشاورزان فراهم شد که کالای خود را در این انبارهای بورسی کالا گواهی سپرده کرده و بعد از آن هر زمانی که تمایل دارد با توجه به قیمت‌هایی که اعلام می‌شود، آنها را به فروش برساند.

وی ادامه داد: می‌توان گفت که صندوق‌های سرمایه‌گذاری کالایی کشاورزی تکمیل کننده نقش انبارهای بورس کالاهای کشاورزی است که می تواند به عمق بخشی به بازار این محصول و حتی سایر محصولات کشاورزی دارای امتیاز صادرات بسیار کمک دهنده باشد.

عضو هیأت مدیره گروه کشاورزی صنعتی سحرخیز در توضیح ساز و کار معاملات در صندوق‌های کالایی کشاورزی، خاطرنشان کرد: در واقع این صندوق‌ها با استفاده از دارایی‌هایی که خریداران واحدهای صندوق در آنها سرمایه‌گذاری کرده‌اند، اقدام به سبدگردانی و معاملات در حوزه کالاهای کشاورزی می‌کنند که قبلا در انبار آنها گواهی سپرده شده و از این راه می‌توانند به سرمایه‌گذاران خود سود برسانند.

سحرخیز ادامه داد: مهم ترین مزیت این اتفاق شفاف شدن بازار کالاهای کشاورزی است و گروه سحرخیز نیز به عنوان یک شرکت پیشرو فعالیت دراین حوزه را در دستور کار خود قرار داده و پذیره نویسی صندوق سرمایه گذاری گروه زعفران سحرخیز در طول چند روز آینده آغاز می‌شود و در واقع این فرآیند به کالای کشاورزی کمک کرده و علاوه بر این به بازار کالاهای کشاورزی عمق بیشتری داده و سبب گرفتن نوسان از بازار این کالاها می‌شود.

وی با بیان اینکه وجه تمایز صندوق سرمایه‌گذاری کالاهای کشاورزی با سایر کالاها این است که معمولا کالاهای کشاورزی در طول سال زراعی رفتار یکسانی ندارند، تصریح کرد: قدرت مالی صندوق‌ها می‌توانند منحنی قیمتی را به حداقل برسانند که علاوه بر سرمایه‌گذاران، کشاورزان نیز از این صندوق ها سود می‌برند و در واقع منافع 4 بخش را تأمین می‌کنند که شامل صندوق وسرمایه‌گذاران آن، کشاورز، خود کالای کشاورزی و صنایع وابسته به این محصولات است.

عضو هیأت مدیره گروه کشاورزی صنعتی سحرخیز ادامه داد: همچنین پشت این سرمایه‌گذاری کالایی وجود دارد که در انبارها وجود فیزیکی داشته و علاوه بر بیمه شدن انبار، نگهبان مسلح 24 ساعته از این کالاها محافظت می‌شود.

وی تأکید کرد: یکی از اهداف اصلی این صندوق این است که فعالیت بازارهای کشاورزی را افزایش داده و در این مسیر نیز از یک ابزار بسیار مهم یعنی سرمایه استفاده کرده و با توجه به منافع جمعی فعالیت در این بازارها را مدیریت می‌کند.

عضو هیأت مدیره گروه کشاورزی صنعتی سحرخیز بیان کرد: همچنین هدف بعدی که برای این نهاد مالی درنظر گرفته شده این است که بتواند دست دلال ها را از بازار کالاهای کشاورزی کوتاه کرده و جریان‌های شیطنت‌آمیز که علاوه بر سود کیفیت کالاهای ایرانی را نیز کاهش می‌دهند را از این عرصه خارج کند.

منبع: خبرگزاری برنا

کلیدواژه: سحرخیز سرمایه گذاری کالایی صندوق های سرمایه کالاهای کشاورزی کالایی کشاورزی سرمایه گذاران صندوق ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.borna.news دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری برنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۵۷۹۹۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

خام فروشی محصولات یکی از عوامل اصلی درآمد پایین کشاورزان

ایسنا/خراسان رضوی مدیر جهاد کشاورزی خوشاب، خام فروشی محصولات را یکی از عوامل اصلی پایین بودن درآمد کشاورزان در این شهرستان عنوان کرد.

ابراهیم رودسرابی در گفت و گو با ایسنا، حمایت از سرمایه‌گذاری در صنایع جانبی محصولات کشاورزی در خوشاب را ضروری دانست و افزود: ایجاد ارزش افزوده برای محصولات کشاورزی و دامی نقش مؤثری بر اقتصادی کردن تولید محصولات در این بخش دارد.

وی خام فروشی محصولات را یکی از عوامل اصلی پایین بودن درآمد کشاورزان دانست و افزود: ایجاد صنایع تبدیلی و تکمیلی محصولات کشاورزی در مقیاس‌های مختلف تأثیر بسزایی در ارزش افزوده محصولات خواهند داشت و به این منظور حمایت‌های همه جانبه از سرمایه‌گذاران در این حوزه صورت می‌پذیرد.

رودسرابی با اشاره به تولید هزاران تن انواع محصول کشاورزی و دامی ازجمله پسته، تخمه هندوانه آجیلی، انگور، زیره، زعفران و سایر محصولات کشاورزی در شهرستان افزود: ایجاد، توسعه و تکمیل واحدهای فرآوری و بسته‌بندی محصولات کشاورزی باعث رونق اقتصادی در بخش کشاورزی شهرستان خواهد شد.

وی در همین خصوص به اهمیت ویژه کارگاه‌های کوچک روستایی در فرآوری محصولات تولیدی اشاره کرد و بر حمایت جهاد کشاورزی از ایجاد کارگاه‌های مذکور در قالب مشاغل خرد و خانگی تأکید کرد.

مدیر جهاد کشاورزی خوشاب خام فروشی را آفت محصولات کشاورزی دانست و گفت: بدون شک از طریق پایدارسازی درآمدهای کشاورزی می‌توان شاهد توسعه کشاورزی پایدار در شهرستان خوشاب بود.

وی در ادامه به اهمیت گسترش کشت گلخانه‌ای اشاره کرد و افزود: با پیگیری‌های انجام شده توسط جهاد کشاورزی شهرستان تاکنون ۴ مورد پروانه تأسیس واحد گلخانه‌ای به مساحت ۱۲ هزار متر مربع صادر شده است.

رودسرابی با بیان اینکه در سال جدید ۶۰۰۰ متر مربع گلخانه به بهره‌برداری رسیده و به کشت سبزی و صیفی‌جات اختصاص یافته است، عنوان کرد: توسعه کشت گلخانه‌ای بستری برای افزایش تولید محصولات کشاورزی است.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب با اشاره به اینکه با بهره‌برداری از واحدهای جدید گلخانه در شهرستان زمینه اشتغال برای ۱۵ نفر فراهم شده است، توسعه کشت‌های گلخانه‌ای را بستری برای افزایش تولید محصولات و رونق کشاورزی در منطقه و همچنین افزایش بهره‌وری آب دانست و افزود: یکی از اولویت‌های مدیریت جهاد کشاورزی خوشاب در زیر بخش باغبانی توسعه گلخانه‌ها و کشت در محیط‌های کنترل شده است.

رودسرابی ادامه داد: راه‌اندازی واحدهای گلخانه‌ای در راستای استفاده بهینه از آب، تولید محصولات کشاورزی با کیفیت و استفاده مناسب از انرژی و کاهش هزینه‌های کاشت، داشت و برداشت محصولات است.

وی با بیان اینکه برنامه توسعه گلخانه‌ها در سال‌های آتی، همچنان از اولویت کاری واحد باغبانی شهرستان است، اذعان کرد: با توجه به محدودیت‌های منابع آبی، احداث و توسعه گلخانه‌ها باید با سرعت بیشتری گسترش یافته و توسعه کشت محصولاتی چون سبزی و صیفی به دلیل صرفه اقتصادی و بازار فروش در اولویت قرار گیرد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب ترویج و توسعه گلخانه‌ها را در راستای کاهش مصرف آب در بین کشاورزان بسیار مثمر ثمر دانست و گفت: با توجه به اینکه پرورش محصولات در فضای بسته و گلخانه‌ای علاوه بر آب‌بری کم باعث ایجاد اشتغال و درآمد پایدار می‌شود از تمامی سرمایه‌گذارانی که در این بخش سرمایه‌گذاری می‌کنند حمایت می‌کنیم.

وی همچنین به وضعیت نوغانداری در شهرستان اشاره کرد و افزود: برای رونق این صنعت تاکنون جلسات بسیاری در شهرستان برگزار شده و به نتایج خوبی نیز رسیده‌ایم.

رودسرابی خاطرنشان کرد: پیرو انعقاد تفاهم‌نامه مدیریت جهاد کشاورزی و کمیته امداد شهرستان، در راستای اجرای هرچه بهتر تفاهم‌نامه، با هدف شناسایی متقاضیان پرورش کرم ابریشم، جذب حداکثری تخم نوغان و برنامه‌ریزی ارائه آموزش‌های لازم در راستای مدیریت پرورش کرم ابریشم در شهرستان جلساتی برگزار شده است.

وی ادامه داد: سال گذشته تعداد ۹۵ نوغاندار، آموزش‌های لازم را در قالب کلاس‌های آموزشی دریافت کردند و تعداد ۲۴۲ جعبه تخم نوغان در شهرستان توزیع شد که منتج به تولید بالغ‌بر ۸ تن پیله تر در شهرستان شد.

مدیر جهاد کشاورزی شهرستان خوشاب با بیان اینکه می‌توان متوسط تولید پیله تر از هر جعبه در سال گذشته را معادل ۳۵ کیلو در نظر گرفت، افزود: در سال جدید تعهد شهرستان در جذب تخم نوغان، تعداد ۲۷۰ جعبه است که برنامه‌ریزی‌های لازم برای جذب حداکثری انجام شده است.

شهرستان خوشاب با ۳۶ هزار هکتار کشتزار و باغ، ۲۲۵ حلقه چاه عمیق و نیمه عمیق، ۲۶۵ رشته قنات و ۲ رودخانه دائمی، یکی از قطب‌های کشاورزی غرب خراسان رضوی است.

سلطان‌آباد، مرکز شهرستان ۳۸ هزار نفری خوشاب در ۱۷۵ کیلومتری غرب مشهد واقع است.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • خام فروشی محصولات یکی از عوامل اصلی درآمد پایین کشاورزان
  • آخرین جزئیات از زمان رونمایی صندوق پوشش ریسک بازار سرمایه اعلام شد + فیلم
  • خبری مهم برای عرضه اولیه های بورسی
  • چین اولین مقصد صادرات کالاهای ایرانی/ باید بازار چین را بشناسیم
  • نیاز چین به کالاهای کشاورزی و نفتی/ چینی‌ها به دنبال کالای باکیفیت هستند
  • وزیر کشاورزی: کالاهای مورد نیاز مردم تأمین شده است
  • ۹۰ درصد استارت‌آپ‌ها محکوم به شکستند/عدم بازارسنجی علمی فعالیت‌های جدید و نو
  • وفور کالاهای اساسی و آرامش در بازار/ تخلف برخی کسبه به بهانه مالیات ارزش افزوده
  • قیمت مصوب انواع میوه اعلام شد/ جدول قیمت
  • اعلام قیمت عمده انواع میوه و سبزی+جدول