Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه استان های باشگاه خبرنگاران جوان از مشهد، دکتر بیتا دادپور مدیر گروه سم شناسی بالینی دانشگاه علوم پزشکی مشهد گفت: زمانی که گاز سمی مونوکسیدکربن در یک فضای محصور و بدون تهویه تجمع یابد، می‌تواند باعث عوارض خطرناک و حتی مرگ شود و در مراحل اولیه علائمی شبیه به آنفلوآنزا دارد.

او با اشاره به اینکه مونوکسیدکربن یک گاز نامرئی و بی‌بو است که از وسایل گازی پخت و پز غذا، دستگاه‌های حرارتی مثل بخاری، شومینه، اجاق‌ها، آبگرمکن گازی و در هنگام سوزاندن چوب و زغال متصاعد می‌شود، افزود: منابع بالقوه مونوکسیدکربن بخاری‌های گازی بدون دودکش، اجاق‌های گاز، آبگرمکن‌ها و اگزوز اتومبیل است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
  بیشتر بخوانید جولان قاتل نامرئی در فصل های سرد
دانشیار دانشگاه علوم پزشکی مشهد ادامه داد: هنگامى که فرد مونوکسیدکربن را تنفس مى کند، این گاز از راه تنفس و از طریق ریه‌ها وارد جریان خون مى شود و به هموگلوبین خون متصل مى شود.   دادپور بیان کرد: هموگلوبین ترکیبى است که در گلبول هاى سرخ خون وجود دارد که اکسیژن را در بدن حمل مى کند و به سلول‌ها می‌رساند. هنگامى که مونوکسیدکربن به هموگلوبین متصل مى شود، اجازه نمی‌دهد اکسیژن به هموگلوبین وارد شود.

 او تصریح کرد: فرد در زمان استنشاق گاز مونوکسیدکربن دچار مسمومیت شده و مغز و سایر بافت‌ها که نیاز به اکسیژن دارند تا سوخت و ساز طبیعى خود را انجام دهند، دچار اختلال مى شوند و نهایتاً مى میرند.   عضو هیات علمی دانشگاه علوم پزشکی مشهد تاکید کرد: در فصل زمستان بروز علائم شبیه به آنفلوآنزا به دلیل مسمومیت با این گاز شایع است که در این زمینه پزشکان باید دقت نظر را داشته باشند.   دادپور اظهار کرد: رانندگان جاده‌ها که داخل ماشین از گاز پیک‌نیک استفاده می‌کنند، افرادی که در ماشین روشن استراحت می‌کنند و تمام شیشه‌ها را هم بالا می‌برند، همچنین کارگران ساختمان‌های نیمه‌ساز که داخل ساختمان برای گرم کردن محیط چوب می‌سوزانند، باید بدانند که احتراق سوخت در این شرایط منجر به تولید گاز مونوکسیدکربن خواهد شد.
او افزود: علائم هشدار دهنده مسمومیت با مونوکسیدکربن متفاوت است؛ سردرد، سرگیجه و سیاهی‌رفتن چشم، تهوع و استفراغ، درد قفسه سینه، سردرگمی و اختلال حواس و بیهوشی از جمله علائم مسمومیت با گاز مونوکسیدکربن است.   انتهای پیام//ف.ش

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: مونوکسید کربن علائم آنفلوانزا گاز گرفتگی گاز مونوکسیدکربن

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۵۸۵۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت الکلی پزشکان

وزیر بهداشت در واکنش به مسمومیت الکلی جمعی از پزشکان در شیراز گفت: انتظارمان این است وقتی دانشمندان و عالمانی داریم که خودشان عوارض را می‌بینند خودشان به آن عوامل استناد کنند، به آن عمل هم کنند.

به گزارش مشرق، بهرام عین‌الهی درباره مسمومیت الکلی اخیر برای جمعی از پزشکان در شیراز گفت: در علم پزشکی مصرف ۲ دو چیز را همه عالمان پزشکی انکار می‌کنند و من هم جدا از مسائل شرعی صحبت می‌کنم. امروزه می‌گویند بسیاری از بیماری‌ها ناشی از مصرف سیگار است و می‌گویند تقریبا تمام اعضای بدن می‌تواند از مصرف سیگار دچار عارضه شود و متاسفانه می‌بینیم بعضی‌ها سیگار می‌کشند و بعضی‌ها خودشان ممکن است جزو پزشکان باشند، الکل هم همین طور است.

وزیر بهداشت، درمان و آموزش پزشکی خاطرنشان کرد: الکل هم جدا از مسائل شرعی از نظر پزشکی یکی از عواملی است که بسیاری از بیماری ها را ایجاد می‌کند، به خصوص می‌تواند در کبد عوارض بسیار زیادی داشته باشد. در رشته خود ما که چشم پزشکی هستیم؛ الکل‌هایی که استاندارد نیستند و ناخالص هستند موجب کوری می‌شوند که به آن الکل متانول می‌گویند در واقع الکل چوب این کار را انجام می دهد.

وی با بیان این که ما انتظارمان این است وقتی دانشمندان و عالمانی داریم که خودشان عوارض را می‌بینند خودشان به آن عوامل استناد کنند، عنوان کرد: وقتی می‌گویند عالم بدون عمل همین است. بنابراین نه تنها در مورد جامعه پزشکی بلکه درباره مردم هم استفاده از الکل می‌تواند عوارض بسیار زیادی ایجاد کند، عمر افراد را کوتاه می‌کند و می‌تواند بیماری‌هایی را در درازمدت داشته باشد، به خصوص بیماری کبدی را می‌تواند به وجود بیاورد که آینده بدی را رقم بزند.

عین‌الهی با اشاره به این‌که وزارت بهداشت وظیفه‌اش این است که اطلاع‌رسانی کند، گفت: وزارت بهداشت می‌تواند بگوید این عوارض وجود دارد، ولی حالا اگر کسی سیگار می‌کشد ما عوارضش را می‌گوییم، انتخاب خودش است، الکل هم همین است و ما حتما می‌گوییم مردم عزیزمان استفاده نکنند برای این‌که عوارض درازمدتی دارد.

دیگر خبرها

  • برگزاری «پویش آینده شبیه توست» در پایتخت به مناسبت روز دختر
  • هوش مصنوعی ربات‌ها را بهتر از انسان‌ آموزش می‌دهد
  • اجرای پویش «آینده شبیه توست» ویژه دختران پایتخت
  • مسمومیت ۵ عضو یک خانواده بر اثر گاز گرفتگی
  • برگ متحرک ؛ یکی از خاص ترین موجودات کره زمین را مشاهده می کنید! (عکس)
  • پارتی پر سروصدایی که سوشیال مدیا را منفجر کرد/ عکس
  • جزئیات دو شبیه سازی آمریکا برای حمله به ایران
  • مسمومیت ۷ نفر در ایلام طی شبانه‌روز گذشته با گاز مونوکسید کربن
  • گاز مونوکسید کربن باعث مسمومیت هفت نفر در ایلام شد
  • واکنش وزیر بهداشت به مسمومیت الکلی پزشکان