Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «الف»
2024-05-02@04:58:04 GMT

آمریکا دوباره دستکش های مخملی اش را پوشید

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۵۹۵۶۶

آمریکا دوباره دستکش های مخملی اش را پوشید

اگر دشمن و خود را می شناسید، از نتیجه صد نبرد نباید ترسید، اگر خود را می شناسید اما دشمن را نشناسید، به ازای هر پیروزی یک شکست نیز خواهید دید. اگر نه خود و نه دشمن را بشناسید، در هر نبردی تسلیم خواهید شد. ( سان تزو)

 حال که بایدن 77 ساله پس از یکبار شکست در انتخابات ریاست جمهوری سرانجام برای 2021 رئیس جمهور آمریکا شده، شباهت ها و تفاوت های او را با ترامپ بررسی می کنیم؛ 

سیاست خارجی

 اعضاء تیم بایدن اغلب افرادی هستند که در دولت اوباما مسئولیت داشتند، اکثر اعضا پس از دولت اوباما دولت را ترک کردند و اغلب در اتاق های فکر به تحقیق در مورد امنیت ملی و استراتژی در آسیا مشغول شدند که مقاله های آنها به صورت مشترک منتشر می شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!



از جمله این افراد سوزان رایس است که در دولت اوباما نماینده امریکا در سازمان ملل و پس از آن مشاور امنیت ملی و از حامیان تحریم و مداخله در حاکمیت سایر کشورها بود که بایدن او را بعنوان مدیر شورای سیاست داخلی کاخ سفید انتخاب نموده است.

در تجارت جهانی، بایدن برعکس ترامپ از سلاح تعرفه ای حمایت نمی کند و در عوض ترجیح می دهد متحدان خود را برای فشار بر سایر کشورها هماهنگ کند و همانند ترامپ بر رقابت ناعادلانه و مالکیت معنوی توجه خواهد داشت. بایدن رابطه با متحدان امریکا از جمله اروپا و ژاپن را بازسازی خواهد کرد. ترامپ بر سیاست «ابتدا امریکا» تاکید داشت و نقش قدرت نظامی امریکا را تغییر داد و متحدین خود را وادار به پرداخت هزینه های نظامی و حمایتی آمریکا کرد.

با روی کار آمدن بایدن اوضاع جهان پایدارتر و آرام تر خواهد شد اما تفکر سلطه گرایانه امریکا تغییر نخواهد کرد. بایدن در یکی از سخنرانی های خود از ساختن آمریکایی سخاوتمند و قدرتمند، از خود گذشته و فروتن نام برد.

ادبیات در سیاست های خارجی امریکا تغییر خواهد کرد و  انتظار می رود نقش آمریکا در پیمان های بین المللی در زمینه تجارت، آب و هوا و نظامی بازیابی گردد و روابط تجاری بهبود خواهد یافت و به تبع آن اقتصاد جهان تقویت خواهد شد.

سیاست داخلی و مسایل اجتماعی

دو قطبی شدن جامعه به فقیر و غنی و شکاف طبقاتی در حال وخیم شدن است. ضریب جینی بین 1968 تا 2018 از 386/0 به 486/0  افزایش یافته است. در سال 2014 یک درصد از جمعیت امریکا، 20 درصد از درآمد و 10 درصد از جمعیت 40 درصد از درآمد را به خود اختصاص داده بودند که نشان می دهد رشد اقتصادی برای طبقه خاصی منفعت داشته و برای طبقه متوسط بهره چندانی ایجاد نکرده است.

متاثر از همه گیری ویروس کرونا اقتصاد امریکا وضعیت خوبی ندارد. سیستم مالی شکننده شده است، با درس گرفتن از بحران های مالی گذشته همچون بحران 2008 سیاست­گذاری های پولی و مالی هوشمندانه تر شده اند اما همچنان خطرات زیادی اقتصاد امریکا را تهدید می کند. در آغاز همه­ گیری ویروس کرونا، بازارهای امریکا دچار نوسانات چنان شدیدی شدند که مکانیزم فیوز در بورس های آمریکایی چندین مرتبه فعال شدند. در آن زمان فدرال رزرو نرخ بهره را چندین مرتبه کاهش داد تا نهایتا به نرخ بهره صفر رسید ولی این به آن معناست که بازار سرمایه در برابر خطرات و مشکلات بعدی کم توان و ضعیف تر شده است.

پوپولیسم، تضادهای اجتماعی و ناسیونالیسم افراطی، شکاف در درآمد و بهره مندی از امکانات، به ویژه در میان رنگین پوستان و مهاجران از مسائل ریشه داری هستند که طی سال های آینده ممکن است اعتراضاتی همانند جنبش زندگی سیاه پوستان اهمیت دارد بروز دهند.

در مبارزه با همه گیری ویروس کرونا بایدن اقدامات نادرست ترامپ را اصلاح می کند، مثلا استفاده از ماسک اجباری خواهد شد، تشخیص و ردیابی مبتلایان سرعت بخشیده می شود.

در مورد زیرساخت ها، بایدن قصد دارد 3/1 تریلیون دلار در زمینه زیرساخت های مدرن امریکا سرمایه گذاری کند از جمله حمل و نقل هوشمند و پاک، شهرهای هوشمند، انرژی پاک، صرفه جویی مصرف آب و آموزش . ترامپ نیز از زیر ساخت ها حمایت می کرد اما برنامه مشخصی نداشت همچنین بایدن در زمینه محیط زیست با سرمایه گذاری 7/1 تریلیون دلاری از هدف به صفر رساندن گازهای گلخانه ای تا سال 2050 رونمایی کرده است و احتمالا به توافق نامه  پاریس باز میگردد. توافق نامه ای که در زمان اوباما امضاء شد، ترامپ از آن خارج شد و طرح انرژی پاک را لغو کرد و بر توسعه اقتصادی مبتنی بر انرژی های فسیلی اصرار ورزید.

در زمینه بیمه درمانی، بایدن قانون درمان ارزان قیمت را عملی خواهد کرد، از حمله کاهش حق بیمه، برداشتن محدودیت های ارائه خدمات درمانی، ارائه یک سیستم پزشکی ارزان و با کیفیت و جلوگیری از سواستفاده شرکت­های دارویی برای قیمت گذاری. ترامپ با قانون درمان ارزان قیمت اوباما مخالفت کرد و از رقابت در بازار برای کاهش هزینه های پزشکی و درمانی و دارو حمایت می کرد.

در مورد اشتغال، بایدن احتمالا شعار ترمیم بیمه بیکاری، افزایش دستمزد ساعتی، امداد رسانی به خانواده افراد بیکار، حمایت از مشاغل کوچک و تشویق تولید و نوآوری را عملی می کند. ترامپ افزایش حداقل دستمزد ساعتی را حمایت نمی کرد و سعی داشت بودجه فدرال و برنامه های آموزش حرفه ای برای تشویق بازگشت تولید را گسترش دهد. 

در دوران بایدن انتظار می رود با کنترل همه گیری کرونا و سرعت بخشیدن به واکسیناسیون و با اجرایی شدن طرح محرک مالی، اقتصاد امریکا سریع تر رشد کند اما حل مشکلات اجتماعی دشوار است.

در دراز مدت حزب دموکرات بیش از رشد اقتصادی به بهبود معیشت مردم توجه دارد و انتظار می رود روند توزیع درآمد و ثروت بهبود یابد، به هر حال رم یک شبه ساخته نشده ! 

 

 

منبع: الف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.alef.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «الف» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۵۹۵۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت

دونالد ترامپ، رئیس جمهور پیشین آمریکا گفته است که در صورت انتخاب مجدد، کمکی به اوکراین اختصاص نخواهد داد، مگر اینکه اروپا نیز بودجه‌ای برای کمک به این کشور اختصاص دهد.

رئیس جمهور سابق آمریکا در مصاحبه با مجله تایم گفت: "اگر اروپا به اندازه مبالغی که آمریکا برای کمک به اوکراین متحمل می‌شود، ما نیز پرداخت نخواهم کرد. اگر اروپا نپردازد، پس چرا ما باید پرداخت کنیم. "

در ۱۰ فوریه، ترامپ که متقاضی نامزدی ریاست جمهوری آمریکا از حزب جمهوری خواه است، در گفتگو با هواداران خود در کارولینای جنوبی، از یکی از دیدارهایش با رهبران کشور‌های عضو ناتو در زمانی که رئیس جمهور آمریکا بود گفت. به گفته وی، سپس یکی از همکاران خارجی وی از او پرسید که آیا ایالات متحده آماده است تا در صورت تهدید احتمالی روسیه و در صورت عدم پرداخت کمک مالی به ناتو، ایالات متحده از این اتحاد دفاع کند. ترامپ پاسخ داد که از چنین اتحادی دفاع نخواهد کرد و علاوه بر این، روسیه را تشویق خواهد کرد تا هر کاری که می‌خواهد انجام دهد. رئیس جمهور سابق مشخص نکرد که این مکالمه چه زمانی و در کجا انجام شده است.

روسیه بار‌ها موضع خود را در مورد وضعیت پیرامون اوکراین در سطوح مختلف نشان داده است. همانطور که ماریا زاخارووا، سخنگوی وزارت خارجه روسیه پیشتر اشاره کرد، مسکو همیشه برای حل دیپلماتیک بحران آماده بوده و می‌ماند و آماده پاسخگویی به پیشنهادات واقعا جدی است، در حالی که رژیم کی‌یف مذاکرات با روسیه را قطع و ممنوع کرده است.

باشگاه خبرنگاران جوان بین‌الملل اروپا و آمریکا

دیگر خبرها

  • نظرسنجی| پیشتازی اندک بایدن نسبت به ترامپ
  • ظریف: تصور نکنیم اگر FATF را نپذیرفتیم تنبیه نمی‌شویم
  • فیلم لو رفته از بایدن درباره احتمال توافق با ایران؛ پای ترامپ وسط است؟
  • ترامپ برای کمک به کی‌یف شرط گذاشت
  • دموکراسی دروغین آمریکا و برخورد‌های دوگانه
  • دموکراسی دروغین آمریکا و برخوردهای دوگانه
  • بایدن هم مثل ترامپ عربستان را قربانی می‌کند؟
  • استدلال‌های مضحک نهادهای اطلاعاتی آمریکا از اوضاع جهان
  • پیش‌بینی نتیجه انتخابات آمریکا توسط پیش‌گوی معروف
  • رای‌دهندگان آمریکایی به ترامپ نگاه مثبت‌تری دارند