برای مقابله با بحران های بزرگ باید به ابزار پژوهش مسلط بود
تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۵۹۷۶۱
خبرگزاری آریا - رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران گفت: ویروس کوید 19 به ما نشان داد هر چقدر بحران ها بزرگتر باشد، تکیه ما بر اثر دانش و پژوهش و خردورزی باید محکم تر باشد.
به گزارش شهر به نقل از روابط عمومی مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران، محمد حسین بوچانی در نشست اعطای احکام اعضای شورای پژوهش و نوآوری منطقه 21 که با حضور رجب زاده، شهردار منطقه، مریم ابهری، مدیر مطالعات امور مناطق و جمعی از مدیران شهری برگزار شد، با بیان این مطلب افزود: پژوهش تنها راه چاره برای برون رفت از مسائل و چالش های شهری است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
او ادامه داد: هر منطقه و ناحیه ای شرایط خاص خود را دارد که طبق تعریف قانون اساسی از آن به عنوان مقتضیات محلی نام برده می شود بر همین اساس هرکدام پژوهش و راهکارهای نوآورانه خاص خود را می طلبد.
رئیس مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران یادآور شد: ریشه کج کاری مناطق، نواحی و کل شهر، بی توجهی به مساله مهم پژوهش است.
به گفته او؛ هرچقدر مسائل و مشکلات منطقه ای بیشتر باشد، نشان می دهد که به همان اندازه از خردورزی و نوآوری فاصله گرفته ایم.
بوچانی بیان کرد: جان شهر، انسان است که از محله و ناحیه آغاز می شود. اگر ناحیه و منطقه ای کارکرد و روند اجرایی مطلوبی داشته باشد، شهر به خوبی اداره می شود.
او تاکید کرد: با هدف تمرکززدایی در مبحث پژوهش از مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران پیشنهاد تشکیل شوراهای پژوهش و نوآوری در مناطق 22گانه شهر تهران، سازمان ها و معاونت های شهرداری داده و دستورالعمل های لازم ابلاغ شد.
در ابتدای این نشست شهردار منطقه 21 تهران گفت: تشکیل شوراهای پژوهش و نوآوری در مناطق 22گانه شهر تهران گامی موثر در بهبود عملکرد کمی و کیفی خدمات این نهاد بزرگ خدماتی است؛ چرا که در پس هر کار عملی، پژوهش لازمه موفقیت آن خواهد بود.
رجب زاده افزود: یکی از دغدغه های اصلی در حوزه پژوهش این است که باید بسیاری از مباحث را در مقیاس محلی مورد بررسی قرار داد تا نتیجه نهایی آن نیز ملموس و کاربردی باشد.
او ادامه داد: منطقه 21 جزو یکی از خاص ترین مناطق شهر تهران است که تلفیقی از استقرار صنایع، اماکن نظامی و سکونتگاهی در آن دیده می شود.
شهردار منطقه 21 یادآور شد: همین همجواری ها باعث شده تا معیارهای پژوهش در این منطقه با تنوع بیشتری همراه باشد. وی بیان کرد: بر اساس سند توسعه شهر تهران، تلاش این است تا منطقه 21 از معبر به مقصد تبدیل شود بر همین مبنا اگر بوستانی شاخص و یا مراکز خرید کالا و خدمات به صورت خاص در این محدوده ایجاد شود، منطقه 21 را به قطب خرید مایحتاج شهروندان تهرانی تبدیل خواهد کرد.
منبع: خبرگزاری آریا
کلیدواژه: مرکز مطالعات و برنامه ریزی شهر تهران منطقه 21
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۵۹۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
کشف نقوش صخرهای جدید در ورزقان
به گزارش خبرگزاری مهر، علی نریمانی رئیس اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ورزقان که دکتری باستانشناسی دارد، در گفتوگو با خبرنگار ادارهکل میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی آذربایجانشرقی اظهار کرد: شهرستان ورزقان واقع در منطقه شمالغرب ایران همواره بهعنوان یکی از مناطق مهم در مطالعات باستانشناسی ایران و جنوب قفقاز مطرح بوده است که پژوهشهای باستانشناسی انجام شده در این منطقه تاکنون آثار متنوعی از قبیل قلعه، گورستان، معماری صخرهای، مقابر دوران اسلامی را شناسایی و معرفی کرده است. در سال ۲۰۲۱ میلادی بررسی باستانشناختی که در محدوده معدن مس سونگون به انجام رسید و طی این بررسیها و مطالعات نقوش صخرهای نویافتهای شناسایی شدند. این هنر صخرهای روی تخته سنگهای ایجاد شده که نمونههای مشابه آن در سایر مناطق ایران و جمهوری آذربایجان قبل شناسایی شده است. اهمیت این سنگنگارهها در تکمیل اطلاعات مربوط به هنر صخرهای دوران پیش از اسلام ایران و جنوب قفقاز حائز اهمیت ویژهای است.
رئیس اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ورزقان ادامه داد: براساس نتایج به دست آمده این نقوش در حالتهای منفرد و دستهجمعی روی سنگهای سیاه از جنس آهنی بهروش کوبشی ایجاد شدهاند که بیشترین نقوش کشف شده در این سنگها متعلق به بز کوهی بوده که از این حیث قابل مقایسه با نمونههای زیادی از ایران و جمهوری آذربایجان است. نقوش نشانگر ماهیت کوچرو و شکارگر بودن طراحان این آثار است. دورههای زمانی شکلگیری این نقوش به دلیل نبود مطالعات آزمایشگاهی در ایران مشخص نیست و نمیتوان براساس مطالعات مقایسهای گاهنگاری خاصی برای آنها ارائه داد.
وی بیان کرد: این نقوش صخرهای در ارتفاع ۱۳۰۰ متری از سطح دریا قرار گرفته است. همچنین این منطقه محیطی مناسب برای فعالیتهای گلهداری بوده و از قدیمالایام شغل اصلی مردم منطقه گلهداری به خصوص پرورش بز و گوسفند بوده است. نقوش صخرهای قوشا داش برروی سنگهای سیاه رنگی از جنس آهن ایجاد گردیده که بر روی تراس شیب دار و مشرف به راه قدیمی موسوم به «ائلیولو» قرار دارد.
نریمانی با اشاره به عدم انجام مطالعات منسجم بر روی هنر نقوش صخرهای افزود: باتوجه به اینکه تاکنون در منطقه شمالغرب ایران شناسایی تعدادی نقوش صخرهای منجر به انجام مطالعات منسجمی در خصوص این هنر در ایران نشده است، مطالعات در خصوص این نقوش نیز مراحل اولیه خود را طی میکند. بنابراین نیاز است تا اطلاعات سایر محوطهها نیز برای بررسی دقیقتر این موضوع، شناسایی و جمعآوری شود. برای این منظور بررسی باستانشناختی در محدوده معدن مس سونگون انجام شد که نتایج آن منجر به شناسایی محوطه قوشا داش شد.
رئیس اداره میراثفرهنگی، گردشگری و صنایعدستی ورزقان و دکتری باستان شناسی در انتهای صحبتهای خود با اشاره به اهمیت انجام مطالعات در حوزه هنر نقوش صخرهای و شناخت تاریخ جامعهشناختی و انسانشناختی منطقه آذربایجان، گفت: این محوطه شامل نقوش بز، آهو و انسان است که بهصورت جداگانه یا در یک جمع به معرض نمایش درآمدهاند. این نقوش میتوان درآمدی بر شناخت برخی از مفاهیم انسانشناختی و جامعهشناختی مبتنی بر زندگی کوچروی و دامدار و شکارگر است، بهطوری که نقوش حیوان بز بیانگر اقتصاد متکی بر فعالیتهای دامداری و کوچروی بوده و نقش حیوان آهو نشان از وجود شکار در این جامعه دارد. برخی از پژوهشگران در ایران دوره زمانی ایجاد این نقوش بهخصوص نقش بز را به دوران پیشاز تاریخ ارتباط میدهند اما به دلیل نبود مطالعات آزمایشگاهی در ایران امکان تعیین قدمت این هنر صخرهای وجود ندارد و نمیتوان دوره زمانی خاصی برای این آثار در نظر گرفت. این نقوش در تکمیل اطلاعات مربوط به هنر صخرهای ایران و جنوب قفقاز بسیار حائز اهمیت هستند.
کد خبر 6091458