Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش حوزه بین الملل خبرگزاری تقریب، «عبدالله عبدالله» رئیس شورای عالی مصالحه ملی امروز (شنبه) در دومین نشست کمیتۀ رهبری شورای عالی مصالحه ملی گفت که  امروز جلسه با حضور هیأت مذاکره‌کننده برگزار می‌شود و برنامۀ هیأت برای دوام مذاکره شنیده می‌شود.

عبدالله بیان کرد که هیأت مذاکره کننده، 90 روز گفت‌وگوهای جدی در دوحه داشت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

اکنون مهم است که هیأت با دستور العمل مشخص به دور دوم مذاکرات برود.

وی به مباحث مطرح شده درباره انتقال محل گفتگوها به داخل خاک افغانستان اشاره کرد و گفت: محل مذکره نباید سبب شود که مذاکره به تأخیر افتد. هیأت باید با اطمینان به مذاکرات شرکت کند.

رئیس شورای مصالحه ملی ادامه داد:  برای صلح ارادۀ قطعی و جدی وجود دارد. جامعۀ بین المللی، کشورهای منطقه و مردم افغانستان از صلح اعلام حمایت کرده‌اند. مردم افغانستان صلح باعزت، عادلانه و پایدار می‌خواهند که در آن ارزش‌های ملی و اسلامی و دست‌آوردها حفاظت شود و مردم با خود و با جهان در صلح و امنیت زندگی کنند.

وی افزود: مسوولیت بزرگ بر عهده شورای عالی مصالحه ملی و هیأت مذاکره کننده است. مسوولیت ما پایان درد و رنج مردم افغانستان است. 

این سیاستمدار افغان همچنین گفت که امروز هم شاهد حوادثی در کابل بودیم. این قصۀ همۀ روزۀ مردم افغانستان است.  هیچ اولویتی بالاتر از صلح قابل قبول و با عزت وجود ندارد. این گرانی مسولیت و وظیفه ما و هیأت مذاکره‌کننده را نشان می دهد.

به گفته عبدالله، هیأت مذاکره‌کننده به شورا گزارش‌ده و حسابده است و این هیأت، حمایت کامل شورا را با خود دارد. او افزود: انتظار داریم بیشتر از گذشته به صلابت از مردم نمایندگی کنند.

این مقام حکومت همچنین عنوان کرد که هیأت مذاکره کنندۀ افغانستان از تنوع و کثرت افغانستان نمایندگی می کند. همۀ اعضای هیأت مورد اعتماد شورا است. هیچ وقت نباید یک عضو هیأت فکر کند که در پروسه شریک نیست. همه مالک پروسه هستند.

اظهارات عبدالله در مورد محل مذاکرات صلح در حالی مطرح می شود که پیش از مشاور شورای امنیت ملی و رئیس جمهور نسبت به برگزاری دور دوم این مذاکرات در داخل افغانستان استقبال کرده بودند.

انتهای پیام/

منبع: تقریب

کلیدواژه: هیأت مذاکره کننده مردم افغانستان مصالحه ملی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.taghribnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تقریب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۶۰۱۶۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

دستاوردهای جهاد افغانستان را حفظ می کنیم

طالبان در بیانیه‌ای به مناسبت 8 ثور/اردیبهشت، سالروز پیروزی مجاهدین بر حکومت کمونیستی در افغانستان نوشت «سی و دومین سال پیش در چنین روزی، پس از 14 سال مبارزه پدیده شوم کمونیسم و در کنار آن شوروی در کشور ما شکست خورد و ملت مجاهد افغان توانست آخرین اداره کمونیستی را سرنگون و کشور را به گونه کامل آزاد سازد».

این بیانیه افزود: «هشتم ثور 1371 هـ ش روز کامیابی و آزادی مردم افغانستان است که قربانی‌های ملت مجاهد نتیجه داد و مردم و کشور ما از شر هیولای کمونیسم نجات یافتند». 

طالبان همچنین در این بیانیه کودتای کمونیستی 7 ثور در سال 1357 را نیز روز سیاه افغانستان نامید و تأکید کرد: «کشور ما پس از 20 سال جهاد از یک اشغال دیگر نیز آزاد شد و نظام اسلامی برقرار گردید، بنابراین طالبان با تمام توان تلاش می‌کند تا ثمره قربانی‌ها و مبارزات چندین ساله ملت ما یکبار دیگر ضایع نگردد و نظام اسلامی را که آرمان شهدا است، به گونه کامل نافذ می‌کند».

کودتای هفتم اردیبهشت توسط حزب دموکراتیک خلق افغانستان منجر به روی کار آمدن حکومت کمونیستی در این کشور شد. حکومت کمونیستی که برای تحمیل عقاید الحادی و مارکسیستی بر مردم افغانستان تلاش می‌کرد، اما با واکنش جدی مردم روبه‌رو شد و رفته‌رفته قیام‌های مردمی در این کشور شکل گرفت.

وقتی نظام «داوود خان» براثر کودتای کمونیستی سقوط کرد و چپی‌ها به قدرت رسیدند، با شکل‌گیری آهسته‌آهسته مقاومت در برابر آن‌ها، سربازان روس برای حمایت از نظام دست‌نشانده‌شان وارد افغانستان شدند.

در نهایت مردم متدین افغانستان پس از 14 سال جنگ و مقاومت، حکومت کمونیستی و ابرقدرت تا دندان مسلح را شکست دادند و هشتم ثور سال 1371 نیروهای مجاهدین آخرین سنگر حکومت کمونیستی در کابل را تصرف کردند.

باشگاه خبرنگاران جوان افغانستان افغانستان

دیگر خبرها

  • اعلام آمادگی مجدد راه آهن جهت حمل بار ترانزیتی افغانستان به ترکیه
  • مذاکره با بانك توسعه اسلامی برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران
  • مذاکره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • ۱۰ عضو هیات علمی دانشگاه آزاد اسلامی به مرتبه استادی ارتقا یافتند
  • مذاكره برای تامین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • مذاکره برای تأمین مالی ۳ پروژه جدید ایران از سوی بانک توسعه اسلامی
  • ببینید | دعوای ایران و افغانستان بر سر آب؛ مگر سیلاب به داد مردم سیستان برسد
  • بر قطع روابط اقتصادی و دانشگاهی با اسرائیل اصرار داریم
  • دستاوردهای جهاد افغانستان را حفظ می کنیم
  • از «غلامحسین رضوانی» چه می‌دانیم