Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرگزاری دانشجو»
2024-05-01@08:57:20 GMT

بودجۀ وابستگی

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۶۰۶۵۰

بودجۀ وابستگی

با شرایط فعلی گفته می‌شود پایدارترین منبع درآمد برای دولت، مالیات است که تاکنون اراده و اقدامی از سوی دولت فعلی در راستای اصلاح و یا ارتقای نظام مالیاتی دیده نشده است.

گروه دانشگاه خبرگزاری دانشجو، مبین لطفی‌زاده؛ به تازگی دولت بودجه۱۴۰۰ را البته با حواشی منحصر به فردش، تقدیم مجلس کرد. کارشناسان ایرادات زیادی را به آن وارد می‌دانند اما مهم‌ترین آن‌ها انبساطی بودن، به معنای افزایش ۴۶ درصدی هزینه‌های دولت، و هم‌چنین افزایش ۲۵۰ درصدی درآمدهای نفتی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این در حالی است که به گفتۀ نوبخت، رئیس سازمان برنامه و بودجه، در شش ماهۀ نخست امسال تنها ۶ درصد از درآمدهای نفتی تعیین شده در بودجه ۱۳۹۹ محقق شده‌است. این حجم از افزایش درآمدهای نفتی در بودجه سال آینده منطقی نیست مگر آن‌که آن را تمنایی برای #مذاکره به هر قیمت تلقی کنیم.

 

همان‌طور که اشاره شد، این حجم از فروش نفت عملاً محقق نمی‌شود. در نتیجه دولت گرفتار خرجی می‌شود که از محل‌های تعیین شده[در بودجه] قادر به تأمین آن نخواهد بود. منطقاً در این شرایط به فکر تأمین کسری بودجه می‌افتد. اما از چه راه‌هایی؟ آیا مانند سال‌های اخیر دست در جیب مردم می‌برد و به افزایش نرخ ارز، افزایش سه برابری قیمت اقلامی مثل بنزین و واگذاری شرکت‌های دولتی روی می‌آورد و یا با فروش اوراق قرضه، دولت بعد را مقروض خواهد کرد؟ (مبلغی معادل ارزش اوراق به علاوه سود آن، پس از مدتی باید از سوی دولت بعدی به خریداران پرداخت شود.) چه فاجعۀ دیگری مشابه آن‌چه در آبان۹۸ رخ داد، در انتظار این کشور است؟

 

با شرایط فعلی گفته می‌شود پایدارترین منبع درآمد برای دولت، #مالیات است که تاکنون اراده و اقدامی از سوی دولت فعلی در راستای اصلاح و یا ارتقای نظام مالیاتی دیده نشده است؛ کما اینکه در سال ۹۹ نیز مالیات کالاهای لوکس و ماشین‌های لوکس محقق نشد. سهم مالیات در بودجه ۱۴۰۰ هم به حداقل رسیده‌است.


با این اوصاف می‌توان گفت که دولت تصمیم دارد بن‌بست اقتصادی بسازد و با بیان اینکه «چاره‌ای به جز فروش نفت درنظرگرفته‌شده وجود ندارد»، کشور را به سمت مذاکره‌ای دیگر سوق دهد.

 

در این شرایط مجلس می‌تواند نقشی کلیدی داشته باشد. رد کلیات لایحه بودجه و بعد تصویب چند دوازدهم یا تصویب همین لایحه با تغییرات جزئی و حداکثر ده درصدی، یا تعیین بودجۀ دوسقفی از کارهای معمولی است که مجلس‌ها در چنین موقعیتی انجام می‌دهند. برخی نیز معتقدند تنها اقدام اساسی مجلس، انجام اصلاحات موردی و صفر کردن سهم درآمدهای نفتی و پرکردن آن با مالیات است.


باید دید نهایتاً مجلس یازدهم چه تصمیمی خواهد گرفت؛ تصمیمی که با نگاه خوش‌بینانه، یک سال معیشت مردم را تحت تأثیر قرار می‌دهد.

 

مبین لطفی‌زاده - مهندسی کامپیوتر و مسئول واحد سیاسی بسیج دانشجویی دانشگاه امیرکبیر

انتشار یادداشت‌های دانشجویی به معنای تأیید تمامی محتوای آن توسط «خبرگزاری دانشجو» نیست و صرفاً منعکس کننده نظرات گروه‌ها و فعالین دانشجویی است.

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: بودجه 1400 وابستگی به نفت مالیات یادداشت دانشجویی درآمدهای نفتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۶۰۶۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مجلس با جدول اعتبارات «طرح‌های عمرانی» موافقت کرد

به گزارش خبرنگار مهر، نمایندگان مجلس شورای اسلامی در جلسه امروز و در ادامه بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، جدول پیوست یک با عنوان «اعتبار طرح‌های تملک دارایی‌های سرمایه دستگاه‌های اجرایی» را به تصویب رساندند.

بودجه عمرانی افزایش یافت

«حمیدرضا حاجی‌بابایی» رئیس کمیسیون تلفیق بودجه ۱۴۰۳ در توضیح این جدول، گفت: این پیوست مربوط به اختصاص اعتباراتی برای زیرساخت‌های کشور است.

وی ادامه داد: هر پروژه‌ای که باید اجرا شود در این پیوست آمده است. ما بودجه عمرانی را افزایش داده‌ایم و بودجه عمرانی به هیچ وجه کم نشده است، به طوری که بودجه عمرانی از ۳۷۵ همت به ۴۰۰ همت افزایش پیدا کرده است.

کد خبر 6092919 زهرا علیدادی

دیگر خبرها

  • افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی برای دریافت مالیات بر ارزش افزوده خلاف قانون است
  • افزایش تعرفه تاکسی‌های اینترنتی برای دریافت مالیات خلاف قانون است
  • مخالفت مجلس با افزایش ۱۰ درصدی تعرفه تاکسی‌های اینترنتی
  • مالیات یا کمیسیون دولت از سفته بازی
  • مجلس با جدول اعتبارات «طرح‌های عمرانی» موافقت کرد
  • افزایش ۴ برابری مالیات پرداختی بانک های اروپایی به روسیه
  • معافیت‌های هدفمند مالیاتی منجر به افزایش مشارکت مردم در تولید کشور خواهد شد
  • وابستگی اقتصادی اسارت می‌آورد
  • تجربه تازه مجلس برای بررسی «سند دخل و خرج کشور»
  • موافقت مجلس با جدول شماره ۵ درآمد‌های بودجه ۱۴۰۳