Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا - براساس آمار منتشر شده، در 10 ماهه سال 2020 (بهمن ماه سال 98 تا آبان ماه 99) ایران به پنج کشور اروپایی 493 میلیون و 700 هزار یورو صادرات داشته است که نسبت به مدت مشابه سال قبل هفت درصد افزایش را نشان می‎دهد.
به گزارش خبرگزاری آریا ، اتاق بازرگانی، صنایع، معادن و کشاورزی تهران آماری را منتشر کرده است که نشان می‌دهد، تراز تجاری ایران با اتحادیه اروپا در در 10 ماهه سال 2020 (بهمن ماه سال 98 تا آبان ماه 99) نسبت به مدت مشابه سال قبل با 20 درصد افزایش از منفی 3.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

1 درصد به منفی 2.4 درصد رسیده است؛ همچنین در صادرات نیز با افزایش هفت درصدی از 57 دهم درصد به 6 دهم درصد رسیده است اما در واردات از 3.6 درصد به سه درصد رسیده که کاهش 16 درصدی را نشان می دهد.
ایران در 10 ماهه 2020 (بهمن ماه سال 98 تا آبان ماه 99) 223 میلیون و 100 هزار یورو به آلمان، 110 میلیون و 300 هزار یورو به هلند، 84 میلیون و 700 هزار یورو به ایتالیا، 45 میلیون و 200 هزار یورو به اسپانیا و 30 میلیون و 400 هزار یورو به بلژیک صادرات داشته که این تجارت بین پنج تا 40 درصد رشد را نسبت به مدت مشابه سال قبل تجربه کرده است.
ترکیب کالایی صادراتی ایران به اتحادیه اروپا در ماه نخست سال 2020 شامل 40 درصد محصولات غذایی و حیوانات زنده، 19 درصد مواد شیمیایی، 16 درصد سوخت های معدنی، 11 درصد کالاهای صنعتی، 10 درصد مواد خام غیرقابل خوردن به جز سوخت و 4 درصد سایر محصولات ایرانی بوده است.
کل واردات از پنج کشور اروپایی به ایران به 2 میلیارد و 372 میلیون یورو رسیده است که شامل یک میلیارد و 226 میلیون و 9900 هزار یورو از آلمان، 474 میلیون و 700 هزار یورو از ایتالیا، 298 میلیون و 500 هزار یورو از هلند، 206 میلیون و 600 هزار یورو از فرانسه و 165 میلیون و 400 هزار یورو از اسپانیا می شود که نسبت به مدت مشابه سال قبل بین پنج تا 40 درصد رشد داشته است.
همچنین ترکیب محصولات وارداتی ایران از اتحادیه اروپا شامل 33 درصد ماشین آلات و تجهیزات حمل و نقل، 27 درصد مواد شیمیایی، 14 درصد محصولات غذایی و حیوانات زنده، 6 درصد کالاهای صنعتی، پنج درصد مواد خام غیرقابل خوردن به جز سوخت و 15 درصد سایر محصولات شده است.
به دلیل شیوع ناگهانی ویروس کرونا از اسفندماه سال 98 و افزایش تحریم‌ها میزان تجارت بعد از ماه اولیه سال 2020 روند کاهشی به خود گرفته است بر همین اساس در اکتبر سال جاری (آبان ماه 99) از نظر ارزشی صادرات 29 درصد و واردات 18 درصد و از نظر حجم صادرات 57 درصد و واردات 59 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش را تجربه کرده است.
به گزارش ایرنا، در 9 ماهه سال‌جاری، 110 میلیون تن کالا به ارزش 52 میلیارد دلار بین ایران و کشورهای مختلف مبادله شد که سهم صادرات 58 میلیون و 200 هزار تن به ارزش 25 میلیارد و 100 میلیون دلار و سهم واردات 25 میلیون تن به ارزش 26 میلیارد و 800 میلیون دلار بود.
مقایسه صادرات غیرنفتی ایران با مدت مشابه سال قبل از لحاظ وزن 17 درصد و ارزش 20 درصد کاهش را نشان می‌دهد اما در ماه‌های باقی‌مانده از سال همچنان به روند افزایشی خود ادامه می دهد.
همچنین واردات کالا از نظر وزن یک درصد و از لحاظ ارزش 16 درصد نسبت به مدت مشابه سال قبل کاهش داشته است.
-->

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: نسبت به مدت مشابه سال قبل هزار یورو هزار یورو نشان می دهد آبان ماه 99 درصد مواد ماه سال 98 سال 2020

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۶۲۹۴۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ظرفیت ۵۰ میلیارد دلاری تجارت ایران و چین

به گزارش قدس آنلاین، صمد حسن‌زاده در همایش تجاری ایران و چین که در حاشیه ایران اکسپو برگزار شد، اظهار کرد: چین با حجم تجارت دوجانبه بیش از ۳۰ میلیارد دلار، اختلاف زیادی نسبت به شرکای تجاری دیگر ایران دارد و شریک نخست تجاری کشور است. همچنین این ظرفیت وجود دارد که سقف تجاری دو کشور به ۵۰ میلیارد دلار ارتقاء یابد.

وی با بیان اینکه ایران در گذشته اولین شریک تجاری چین در خاورمیانه بود، تصریح کرد: در حال حاضر رتبه ایران به بالاتر از پنج رسیده و بنابراین باید این رتبه را دوباره ارتقاء دهیم.

حسن زاده ابراز امیدواری کرد که دو کشور بتوانند از پتانسیل‌های بخش خصوصی برای توسعه روابط دو جانبه بهره‌برداری بیشتری کند و گفت: ظرفیت سرمایه گذاری خارجی نیز برای چینی‌ها به ویژه در مناطق آزاد فراهم شده است. همچنین شرکت‌های چینی می‌توانند از طریق ایران به بازارهای منطقه‌ای دسترسی داشته باشند.

وی افزود: بخش خصوصی ایران در بیشتر زمینه‌های صنعتی، معدنی، تجاری از جمله در محصولات پزشکی، فولاد، مصالح ساختمانی، محصولات دانش بنیان، خدمات فنی و مهندسی، صنایع دستی، گردشگری و غیره آماده همکاری برای آشنایی بیشتر جوامع تجاری دو کشور است. اتاق بازرگانی ایران به عنوان بزرگترین تشکل اقتصادی و نماینده بخش خصوصی آماده همکاری در توسعه روابط است.

انتهای پیام

منبع: خبرگزاری ایسنا

دیگر خبرها

  • اروپایی‌ها چقدر برای بازنشستگی خود پس‌انداز می‌کنند؟
  • جا به جایی ۲۳۵ هزار تن کالا با ناوگان حمل و نقل باری خراسان شمالی تا پایان فروردین
  • تجارت ۱.۳۶۴میلیارد دلاری ایران و ترکیه/ رشد ۱۶درصدی صادرات ترکیه به ایران
  • صادرات ۸۰۰ میلیون دلاری ترکیه به ایران در ۳ ماه
  • صادرات ۸۰ میلیون دلاری محصولات تعاونی ها در مازندران
  • صادرات ۶.۲ میلیارد دلاری کشاورزی در ۱۴۰۲/ واردات گندم نصف شد
  • ظرفیت ۵۰ میلیارد دلاری تجارت ایران و چین
  • ارزآوری ۴۰۰ میلیون دلاری صنایع دستی ایران + فیلم
  • کاهش ۸۳۰ میلیون دلاری ارزبری برنج طی یکسال گذشته/ برنج ایرانی ۹ درصد ارزان شد
  • بازار‌های صادراتی خود را در کشور‌های اروپایی توسعه می‌دهیم