Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش ایرنا، شبکه تلویزیونی «العربی» امروز گزارش داد که در این عملیات، ۳۳ اسیر ارتش لیبی در مقابل ۱۵ اسیر نیروهای «الوفاق» که بیشتر آن‌ها از شهرهای الزاویه، صبراته، طرابلس، صرمان و تاجوراء بودند، مبادله شدند.  

آزادسازی و مبادله این اسرا بر اساس توافق‌نامه سیاسی سال ۲۰۱۵ بین دو طرف درگیر جنگ لیبی و نتیجه نشست «کمیته نظامی ۵ + ۵ » برای کاهش درگیری‌ها در این کشور انجام شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

مساله اسیران همیشه یکی از مهمترین موضوعات بحث برانگیز پرونده جنگ لیبی است و موجب شده تا شدت اختلاف بین نیروهای مستقر در شرق و غرب این کشور افزایش یابد، زیرا هیچ یک از طرفین از تعداد نیروهایی که به اسارت طرف مقابل در آمده است، اطلاع ندارد و فرآیند مستندسازی شده‌ای در این زمینه انجام نشده است. 

در همین حال «فتحی یاشاغا» وزیر کشور «دولت وفاق ملی» با ابراز خرسندی از تبادل زندانیان در حساب شخصی خود در توئیتر نوشت که این شب خانواده‌های لیبیایی پس از مدت‌ها تلاش و نظارت کمیته ۵ + ۵ توافق آتش‌بس، از بازگشت فرزندان خود بسیار خوشحال شدند.  

 وی تاکید کرد که برای تشکیل دولت راهی به جز توافق و پیروی از روش‌های مسالمت‌آمیز برای مدیریت اختلاف ما وجود ندارد. 

از سوی دیگر «احمد حمزه» گزارشگر کمیته حقوق بشر در یک پست در صفحه فیس بوک خود، تبادل اسرای طرف‌های جنگ لیبی را گامی مثبت برای کاهش تنش و باز شدن دروازه حسن نیت دانست و افزود: این اقدام امیدواری را برای حل بزرگترین بحران پیش روی لیبی و اجرای تفاهمات دیگر در راه رسیدن به وحدت در این کشور را به وجود آورد. 

 «محمد العری» فرمانده تیپ «شهدای صبراته» و هماهنگ کننده امنیتی عملیات تبادل اسرا نیز در توئیتی نوشت: تبادل اسرا با نظارت کمیته نظامی، بزرگان، حکما و شیوخ انجام شد و  ۱۵ اسیر از منطقه غرب و ۳۴ اسیر از منطقه شرق به خانواده‌های خود بازگشتند.  

وی افزود:  تلاشها برای همکاری موثر بین طرفین جهت انجام عملیات مشابه ادامه دارد.  

هیأت‌های طرف‌های درگیر در لیبی (دولت وفاق و ارتش ملی) دوم آبان امسال در مذاکرات ژنو به توافقی برای آتش‌بس فراگیر دست یافتند. 

این توافق درحالی میان طرفین درگیر در لیبی انجام شد که این کشور پس از سرنگونی دولت «معمّر القذافی» توسط ائتلاف ناتو به سرکردگی آمریکا در سال ۲۰۱۱ تا سال ۲۰۱۵ فاقد دولت بود تا اینکه بر اساس توافق «صخیرات» در مغرب، دولت وفاق ملی با نظارت سازمان ملل تشکیل شد. با این حال یک دولت موازی نیز در شرق لیبی تشکیل شد که دولت وفاق ملی را به رسمیت نشناخت و نیروهایش را به جنگ علیه طرابلس فرستاد. 

برچسب‌ها قاره آفریقا خلیفه حفتر الوفاق لیبی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: قاره آفریقا خلیفه حفتر الوفاق لیبی قاره آفریقا خلیفه حفتر الوفاق لیبی اخبار کنکور دولت وفاق

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۶۲۹۸۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نتانیاهو توافق را نپذیرد سرنگون می‌شود


به گزارش تابناک،‌ در ادامه اختلافات و کشمکش‌های داخلی شدید در میان مسئولان اسرائیلی، «بنی گانتز» عضو کابینه جنگ رژیم صهیونیستی امروز یکشنبه کابینه بنیامین نتانیاهو را تهدید به سرنگونی کرد.

گانتز تهدید کرد که اگر کابینه اسرائیل با «طرح مناسبی برای توافق تبادل [اسرا] مخالفت کند که تحت حمایت سرویسهای امنیتی هم قرار دارد»، این کابینه سرنگون خواهد شد.

وی همچنین گفت که آزادی اسرای اسرائیلی در بند مقاومت فلسطین، از عملیات در رفح بسیار مهمتر است؛ اسرایی که «کابینه آنان را به حال خود رها کرده است».

«بزالل اسموتریچ» وزیر دارایی رژیم اسرائیل هم بعدازظهر امروز نخست‌وزیر این رژیم را تهدید کرد و گفت: «موافقت با طرح مصر، نوعی تسلیم‌شدن ذلت بار است و نازی‌ها را علیه صدها سرباز دلیر ارتش اسرائیل که در نبرد کشته شدند، پیروز می‌گرداند.»

اخیرا در مصر به عنوان میانجی مذاکرات آتش‌بس غزه، پیشنهادهایی برای تبادل اسرا، برقراری آتش‌بس و خروج کامل نیروهای اسرائیلی از غزه مطرح شده است که برخی وزرای اسرائیلی به‌شدت با آن مخالفت کرده‌اند.

اسموتریچ در ادامه تصریح کرد، طرح جدیدی که اخیرا برای تبادل اسرا و برقراری آتش‌بس مطرح شده، حکم اعدام را برای ربوده‌شدگانی که شامل توافق نمی‌شوند، دارد و فراتر از آن، برای اسرائیل مستقیما خطری موجودیتی به حساب می‌آید.
او در پایان نتانیاهو را تهدید کرد و گفت: «اگر تصمیم بگیرید، پرچم سفید بلند کنید و فرمان اشغال رفح (جنوب غزه) را که مأموریت نابودی حماس، بازگردانی امنیت ساکنان جنوب و شهروندان اسرائیل و همچنین بازگردانی تمام برادران ما و برادران ربوده‌شده ما به خانه‌هایشان است، لغو کنید، کابینه‌ای که آن را ریاست می‌کنید، دیگر حق وجود داشتن نخواهد داشت.»

 منبع: فارس

دیگر خبرها

  • وعده صادق نقطه عطف و روزنه امید در دنیا ایجاد کرد
  • تظاهرات صهیونیست‌ها در تل آویو برای آزادی اسرا
  • قول نتانیاهو به بن گویر برای حمله به رفح
  • مردمی کردن اقتصاد توسعه پایدار کشور را به دنبال دارد
  • تغییر در لحن رسانه‌های رژیم اسرائیل درباره حمله به رفح
  • تداوم تظاهرات خانواده‌های اسرای صهیونیست در تل‌آویو
  • بستگان اسرای اسرائیلی:کابینه فرصت امضای توافق را از دست ندهد
  • زنجیره ارزش گردشگری درآمد پایدار همدان را تضمین‌ می‌کند
  • عضو کابینه جنگ اسرائیل : اگر کابینه نتانیاهو توافق تبادل [اسرا] را نپذیرد، سرنگون می‌شود
  • نتانیاهو توافق را نپذیرد سرنگون می‌شود