Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- علیرضا تاجریان-  با تداوم عملکرد منفی صندوق پالایش یکم، حالا به جای سود، زیان 20 درصدی به سرمایه گذاران تحمیل شده است.
فصل زمستان آغاز شد اما هنوز حال بازار بورس ایران رو به بهبودی نیست! هیچ کدام از وعده های حمایتی و تحلیل های امیدوار کننده به آینده بازار سرمایه نیز نتیجه بخش نبوده است و بازار بورس ایران هر روز با یک بازی جدید، سهامداران را غافلگیر می کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هر چند به نظر می رسد این غافلگیری سهم سهامداران خرد و حقیقی است و سهامداران حقوقی و بازگردان های سهم از این وضعیت نوسانی بازار به بهترین شکل ممکن، ذخیره سود می کنند.
این روزها بازار بورس ایران، چندان از معادلات اقتصادی تبعیت نمی کند؛ به اخبار مثبت هم بی تفاوت است. حال و روز سهم های شاخص ساز هم خوب نیست و به نظر می رسد بازار سرمایه به حال خود رها شده است. شاید هم به گروگان گرفته شده است و شرط آزادی آن تصویب FATF ، بازگشت به میز مذاکره با آمریکا و بستن پیمان اخوت و دوستی مجلس با دولت باشد! (همه در خدمت دولت باشند، تا مدیریت آنها جواب دهد!)

سقوط آزاد صندوق پالایش یکم در بورس
امروز شنبه معاملات سهم پالایش در حوالی 8100 با 7 درصد کاهش نسبت به روز کاری قبل دنبال شد. قیمت پایانی این سهم حوالی 8400 تومان بوده است. بعد از اینکه چند روزی قیمت سهم در مرز 10 هزار تومان کنترل شد عملا در روزهای اخیر کنترل قیمت این سهم رها شده و شاهد کاهش قیمت سهم به کانال 8 هزار تومانی و تحمیل خسارت 20 درصدی به سرمایه گذاران هستیم.
با تداوم عملکرد منفی صندوق پالایش یکم به عنوان دومین ETF دولتی، حالا به جای سود، زیان 20 درصدی به سرمایه گذاران تحمیل شده و خبری از بازارگردانی و حفظ قیمت این سهم در محدود 10 هزار تومانی عرضه اولیه هم نیست.

عرضه پر حاشیه
در مرداد ماه امسال با تایید و تکذیب عرضه یا عدم عرضه پالایشی یکم، ریزش کلیت بازار بورس ایران آغاز شد و تا اوایل آبان ماه ادامه داشت.
با وعده های حمایتی و تخفیف 20 درصدی از پنجم شهریورماه پذیره نویسی صندوق پالایش یکم درحالی که هر سهم 10 هزار تومان قیمت داشت، آغاز شد و تا اواخر شهریورماه ادامه داشت. پس از پایان پذیره نویسی نمادهای پالایشی نزولی شدند و ارزش صندوق در مقایسه با دوران پذیره نویسی کاهش یافت. این کاهش ارزش باعث شد دولت با افزایش تخفیف میزان سهام قابل تخصیص به خریداران واحدهای صندوق پالایشی یکم از 20 به 30 درصد موافقت کند و در هفته اول مهرماه اصلاح مصوبه هیات وزیران درباره میزان تخفیف واگذاری سهام دولت در قالب ETF از 20 درصد به 30 درصد رسما اعلام شد. در مصوبه هیئت وزیران که روز 5 مهر ماه از سوی اسحاق جهانگیری به وزیر اقتصاد ابلاغ شده آمده است، تخفیف در نظر گرفته شده برای عرضه این ای تی اف دولتی 30 درصد لحاظ شده بود.
پس از ابلاغ این مصوبه، در 8 مهرماه وزیر اقتصاد چگونگی بهره مندی از تخفیف 30 درصدی صندوق پالایش یکم را تشریح کرد.
آقای فرهاد دژپسند در مصاحبه با صدا و سیما درباره افزایش 10 درصدی تخفیف صندوق پالایش یکم گفت: برای کسانی که سهام صندوق پاالایش یکم خرید کردند میزان سهام افزایش پیدا می‌کند یعنی اگربه طور نمونه ده تا سهام خریده بودند 11 سهام داده خواهد شد که با این تخفیف برای کسانی که در پالایش یکم شرکت کردند تخفیف 30 درصدی کاملا اجرایی شده است. (لینک مصاحبه )
پس از مصاحبه وزیر اقتصاد، مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار نیز گفت: صندوق پالایشی یکم با تخفیف 30 درصدی قابل معامله می‌شود.
محمدرضا معتمد با بیان اینکه مدیر صندوق منابعی برای بازار گردانی در اختیار دارد افزود: 30 درصد تخفیف و افزایش سرمایه‌ی که قرار بود به سهامداران تعلق بگیرد در صندوق اعمال شده است و باتوجه به اینکه هر زمانی باز شود حتماً ناظر nav را اعلام خواهد کرد.
مدیر نظارت بر نهادهای مالی سازمان بورس و اوراق بهادار همچنین به سهامداران توصیه کرد:«با توجه به اینکه در پایان معاملات هفتگی، بازار نسبت به پالایشی‌ها اقبال خوبی نشان داده است سهامداران صبور باشند تا واحدهای این صندوق به سوداوری خوبی برسد بعد اقدام به فروش کنند.»
بالاخره صندوق پالایش یکم با وعده تخفیف 30 درصدی بازگشایی شد، اما در عمل این بازگشایی به روشی که وزیر اقتصاد وعده آن را داده بود، انجام نشد و افزایش سرمایه 10 درصدی (تخفیف 10 درصد) با این استدلال که در صندوق اعمال شده، در پرتفوی سهامداران اعمال نشد! روزهای اول گشایش نیاز تلاش زیادی برای کنترل قیمت این سهم در مرز 10 هزار تومان انجام شد، اما این مقاومت نتیجه نداد و مردم که مجددا به وعده های بورس دولت و مسئولان بورس دل خوش کرده بودند، بار دیگر طعم تلخ زیان در این اوضاع وخیم اقتصادی را با تمام وجود کشیدند.

لطفا این کلاه گشادی که سر مردم گذاشتید، بردارید!
پیش از این در گزارشی بر این نکته تاکید شد که بورس؛ پروژه مشترک دولت و مردم است و دولت باید اعتماد مردم در اجرای پروژه های مشترک را کسب کند. (لینک گزارش)
در این گزارش به این نکته اشاره شد که در مبحث رشد و توسعه کشورها نظریه پردازی های متعدد و متکثری ارائه شده است در عرصه عمل نیز موضوع توسعه با فراز و فرودها و تحولات مفهومی بسیار همراه شده است اما آنچه از نظر تئوری و عمل مورد توافق همگان قرار گرفته، این است؛
-  توسعه محصول پروژه های مشترک مردم و حاکمیت است
منظور از پروژه های مشترک، شراکت مردم و حاکمیت در پروسه توسعه کشور است.
سئوال مهم: شما با چه کسی شراکت می کنید؟
پاسخ: با کسی که به او اعتماد داریم.
پس می توان گفت توسعه محصول اعتماد است.
سئوال مهم: کدام اعتماد؟
پاسخ: اعتماد متقابل مردم و حاکمیت به یکدیگر.
بورس مثالی خوبی برای شراکت مردم با دولت در پروسه توسعه کشور است؛ این شراکت با «اعتماد» مردم به دولت شروع شد، این پروژه مشترک محصول داد و دولت این محصول را برداشت کرد و زمانی که نوبت به برداشت محصول مردم رسید، دولت این بازار را رها کرد و شاید هم آن را به گروگان گرفته است.
اگر برای دولت، کسب مجدد اعتماد مردم اهمیت ندارد، حداقل برای چند روز بازار سرمایه را هم چنان که دستوری در مسیر نزولی قرار می دهد، به صورت دستوری صندوق پالایش یکم در بورس را به صورت تک سهم زیر چتر حمایتی خود قرار دهد تا مردم بتوانند این سهم را حداقل به قیمتی که خریداری کرده اند، بفروشند.
لطفا این کلاه گشادی که سر مردم گذاشتید، بردارید!

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: صندوق پالایش یکم بورس کلاه گشاد صندوق پالایش یکم بازار بورس ایران تخفیف 30 درصدی وزیر اقتصاد هزار تومان

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۶۳۵۵۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد

به گزارش خبرگزاری صداوسیما؛ آقای مخبر بعد از ظهر امروز در ارتباط ویدیو کنفرانسی با همایش ملی مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی سراسر کشور در مشهد مقدس ، گفت: نامگذاری امسال با عنوان "جهش تولید با مشارکت مردم" حاصل تجربه بیش از ۴۰ سال جمهوری اسلامی ایران است که بدون فعال کردن منابع، خلاقیت و مدیریت مردم مشکلات اقتصادی به صورت مطلوب حل نمی‌شود.

معاون اول رئیس جمهور افزود: مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی از فرصت‌های خوب تحقق شعار سال هستند و این مناطق با هدف تشویق سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی، کنار گذاشتن دیوان سالاری، توسعه صادرات و آوردن مردم از سرزمین اصلی به این مناطق و فعالیت اقتصادی موثر شکل گرفته است.

آقای مخبر با تاکید بر اینکه باید کاستی‌های چند دهه گذشته در توجه به اهداف و فلسفه تشکیل مناطق آزاد در دولت سیزدهم جبران شود، تصریح کرد: توجه به مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی از اولویتهای اساسی دولت است که ظرفیت‌های این مناطق و مقررات، امکان پیشرفت و توسعه را ایجاد کرده است و هیچ بن‌بستی در مسیر فعالیت مناطق آزاد وجود ندارد و دولت آمادگی دارد تا مسائل و مشکلات بر سر راه فعالیت این مناطق را برداشته و مرتفع کند.

وی با تاکید بر اینکه جذب سرمایه‌گذاری داخلی و خارجی و توسعه صادرات از مهم‌ترین زمینه‌های فعالیت مناطق آزاد است که باید در این خصوص برنامه‌ریزی شود، افزود: نزدیک به ۱۰ سال رشد اقتصادی کشور منفی بود، اما در سال گذشته به نرخ رشد اقتصادی ۶ درصد رسیدیم، اما با این میزان نمی‌توان مسائل کشور را حل کرد و طبق هدف گذاری میانگین رشد اقتصادی ۸ درصدی در برنامه هفتم توسعه، باید کاستی‌های سال‌های گذشته نیز جبران شود که برای رسیدن به این هدف نیازمند جذب سرمایه‌گذاری سنگین داخلی و خارجی هستیم که این مناطق فرصتی بسیار مناسب برای تشویق سرمایه‌گذاری هستند.

معاون اول رئیس جمهور با اشاره به فرصت بسیار خوب همسایگی ایران با ۱۵ کشور منطقه تاکید کرد: بخش زیادی از نیاز‌های کشور‌های همجوار می‌تواند در داخل ایران تولید شود و باید از این راهبرد جدی دولت سیزدهم در توسعه روابط با همسایگان در مناطق آزاد به خوبی استفاده شود.

آقای مخبر خاطرنشان کرد: از گام‌های بلند آقای رئیسی در دیپلماسی دولت سیزدهم برقراری رابطه با کشور‌های منطقه و همسو است که تفاهمنامه‌ها و قرارداد‌های بسیار خوبی امضا شده و تمامی این فرصت‌ها باید در مناطق آزاد پیاده سازی شوند.

معاون اول رئیس جمهور در ادامه وجود نیرو‌های جوان و تحصیل کرده، شرکت‌های دانش بنیان، ظرفیت‌های معدنی و اقتصاد دریا محور را از مهم‌ترین زمینه‌های فعالیت و برنامه‌ریزی مناطق آزاد توصیف و تصریح کرد: باید کمبود‌های کشور به ویژه در زمینه تولید، در مناطق آزاد جبران شود.

معاون اول رئیس جمهور در ابتدای سخنان خود با اشاره به مشکلات کشور در زمان روی کار آمدن دولت سیزدهم گفت: گام‌های بسیار بلندی توسط دولت، مردم و فعالین اقتصادی در طول دو سال گذشته برای حل مشکلات کشور برداشته شد.

وی افزود: زمانیکه در یک کشور با کوچکترین مساله روبرو می‌شوند تمام بخش‌ها و دولت آنان بسیج می‌شوند، اما جمهوری اسلامی ایران به نقطه‌ای رسیده که زمانیکه رژیم غاصب صهیونیستی به عنوان نماد سلطه توسط کشور ما مورد اصابت قرار می‌گیرد، رئیس جمهور و دولت و مردم به کار‌های عادی خود می‌پردازند و کشور در شرایط آرام مسیر خود را ادامه می‌دهد.

وی خاطرنشان کرد: زمانی مقام معظم رهبری اینگونه تاکید کردند که نباید اقتصاد کشور با تکانه‌های خارجی دچار آسیبی شود؛ لذا باید در این مسیر حرکت کنیم و در زمینه اقتصاد به نقطه‌ای برسیم که تناسب با نقش جمهوری اسلامی در سطح بین الملل داشته باشد.

معاون اول رئیس جمهور ادامه داد: امروز وقتی در منطقه تصمیمی گرفته می‌شود که تبعات خاصی دارد ناچار هستند ملاحظات جمهوری اسلامی را رعایت کنند و تکیه مظلومین جهان به ایران است تا جایی که تمام امکانات نظام سلطه برای شکست مردم غزه جمع آوری شد، اما نتوانستند به هیچ کدام از اهداف خود برسند.

 دبیر شورای عالی مناطق آزاد تجاری و صنعتی و ویژه اقتصادی نیز در این مراسم با اشاره به اینکه تراز تجاری مناطق آزاد با تلاش‌های دولت سیزدهم مثبت شده است، گفت: یک و نیم درصد از ۶ درصد رشد اقتصادی حاصل تلاش‌های مناطق آزاد بوده. حجت الله عبدالملکی افزود: طی سال گذشته ۹۰۰ هزار میلیارد تومان بسته سرمایه‌گذاری  ارائه شده که به معنای چهار برابر شدن تقاضا برای سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد است که تاکنون ۱۳۳ هزار میلیارد تومان سرمایه‌گذاری محقق شده است و این برنامه جهش سرمایه‌گذاری در مناطق آزاد با جدیت پیگیری می‌شود و در سال پنجم برنامه هفتم سهم مناطق آزاد در رشد اقتصادی به ۴ درصد خواهد رسید.

دیگر خبرها

  • دوراهی سخت دولت سیزدهم در بازار ارز
  • مناطق آزاد تجاری صنعتی و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصادی کشور تبدیل شوند
  • کاهش واردات و توسعه صادرات؛ راهبرد مهم فعالیت مناطق آزاد
  • مناطق آزاد و ویژه اقتصادی باید به موتور پیشران اقتصاد تبدیل شوند
  • ارز روسیه پیشتاز شد
  • مصوبه جدید مالیاتی مجلس: بورس از مالیات بر عایدی سرمایه معاف شد
  • محرک جدید بورس
  • سوءمدیریت فاحش و زبان دراز برخی دولتمردان سابق درباره فقر
  • صندوق‌های املاک و مستغلات بورس، مسیری برای کمک به بانک‌ها جهت رهایی از بنگاهداری
  • در هوای مهاجرت ۷۰ میلیون ایرانی!/کلاه‌ها را به احترام ایران از سر بردارید/خطر دوقطبی شدن در موضوع تعطیلات