Web Analytics Made Easy - Statcounter

خبرگزاری آریا- پس از آنکه نخست وزیر نپال پارلمان را در تلاشی برای مقابله با اختلافات در حزب حاکم منحل کرد، این کشور با بحران سیاسی و قانون اساسی روبرو شده است.
به گزارش خبرگزاری آریا به نقل از شبکه خبری دویچه وله، پس از آنکه "بیدهیا دوی بندری"، رئیس جمهوری نپال روز یکشنبه و به درخواست "کی.پی شرما اولی"، نخست وزیر پارلمان را منحل و اعلام کرد که انتخابات جدید آوریل و مه سال آتی میلادی یعنی بیش از یک سال مانده به زمان مقرر آن برگزار می‌شود، نپال با بحران سیاسی و بی ثباتی جدیدی روبرو شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!


تصمیم نخست وزیر باعث ناآرامی در حزبش و اعتراضاتی در خیابان‌های کاتماندو، پایتخت نپال شده است. این ناآرامی چند ماه پس از درگیری با "پوشپا کمال داها"، رهبر سابق شبه نظامیان رخ داد که به "اولی" کمک کرد تا وقتی احزاب سیاسی دو طرف در 2018 با هم ادغام شدند، به قدرت برسد. این دو حزب پیشتر بر سر توافق اشتراک قدرت و فقدان رایزنی با هم درگیری داشتند.
اولی همچنین حمایت حزب خودش یعنی کمونیست نپال را هم از دست داده و برخی از اعضای این حزب وی را به این متهم می‌کنند که اعضای ارشد حزب را در تصمیم گیری‌ها و انتصاب‌های مهم به حاشیه کشانده است. آنها همچنین خواستار کناره گیری وی شده‌اند.
90 عضو پارلمانی از حزب حاکم در ثبت رای عدم اعتماد پس از آن تعجیل به خرج دادند که نخست وزیر نپال درخواستش را برای انحلال پارلمان به رئیس جمهوری ارسال کرد. هفت وزیر در به چالش کشیدن این مساله استعفا کرده و گفتند که این اقدام، نقض "خواسته و تمایل مردمی" اعطا شده به آنها در انتخابات پارلمانی 2017 است.
رئیس جمهوری نپال به خاطر پذیرش سریع درخواست و توصیه نخست وزیر برای انحلال پارلمان مورد انتقاد قرار گرفت.
ناظران می‌گویند، این اقدام از سوی نخست وزیر باعث بحران قانون اساسی شده چون وی نمی‌تواند تا وقتی که فرصت برای تشکیل یک دولت جایگزین وجود دارد، درخواست انحلال پارلمان را مطرح کند. آنها نگران این هستند که تحولات اخیر در کشور به فازی از بی ثباتی جدید سیاسی در نپال تبدیل شود.
وکیل ارشد در دادگاه عالی نپال گفت: این یک اقدام مغایر با قانون اساسی کشور است که نظم سیاسی جدید و دموکراسی نپالی را در معرض خطر قرار می‌دهد.
دادگاه عالی نپال روز چهارشنبه درخواست‌ها برای به چالش کشیدن توصیه انحلال سریع پارلمان از سوی نخست وزیر را مورد بررسی قرار داد.
انتخابات جدید قرار است 3 آوریل و 10 مه سال آتی میلادی برگزار شود اما مشاور سابق مطبوعاتی نخست وزیر نسبت به برگزاری این انتخابات در تاریخ‌های ذکر شده به دلیل بی ثباتی سیاسی و پاندمی کرونا تردید دارد.
این بحران در زمانی رخ داده که نپال با چالش‌های زیادی سیاسی و امنیت از جمله تشدید اعتراضات از سوی نیروهای وفادار سابق خواستار احیای سلطنت که در 2008 سرنگون شد و از سرگیری اقدامات شبه نظامی از سوی گروه‌های مختلف شبه نظامیان شامل مائوئیست روبروست.
این تحولات اخیر، نپال را وارد چندین ماه درگیری‌ها و بی ثباتی سیاسی آن هم پس از چند سال تشکیل دولت‌هایی با عمر کوتاه و بی ثبات می‌کند که باعث شد تا جنگ داخلی یک دهه ای در این کشور رخ دهد.
نخست وزیر نپال با وعده دولتی خوب و با ثبات و ایجاد تحولات اقتصادی روز کار امد اما ناکامی دولتش در به انجام رساندن این وعده‌ها و اتهام فساد و رسوایی سیاسی اعتماد به رهبری وی را زیر سوال برده است. همچنین عدم رسیدگی مناسب به پاندمی کرونا هم مزید بر علت شده و انتقادها به وی را افزایش داده است.
تحلیلگران بر این باورند که هم چین و هم هند از نزدیک اوضاع و تحولات در نپال را زیر نظر دارند. روابط بین نپال و چین در یک دهه گذشته بیشتر شده است و همین مساله نگرانی هند را در پی داشته است.
دولت کاتماندو، هند را به تلاش برای قلدری علیه نپال متهم کرد و نخست وزیر نپال هم هند را به تلاش برای برکناری وی با تحریک اعضای حزب کمونیست نپال متهم کرد. دولت هند و رسانه‌های این کشور تلاش کردند تا نخست وزیر نپال و دولتش را عروسک دست نشانده چین توصیف کنند.
با این حال، دهلی نو برای عادی سازی روابط دو جانبه با نپال، در ماه‌های اکتبر و نوامبر مقام‌های امنیتی و دیپلماتیک خود را به کاتماندو اعزام کرد.

منبع: خبرگزاری آریا

کلیدواژه: تنش سیاسی نخست وزیر نپال بی ثباتی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.aryanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری آریا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۶۳۶۵۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مناظرات دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در مشهد کلید خورد

        به گزارش خبرگزاری صداوسیما مرکز خراسان رضوی؛ مسوول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی روز پنج‌شنبه در حاشیه بازدید از محل برگزاری مناظرات انتخاباتی در محل صدا و سیمای خراسان رضوی گفت: برگزاری مناظرات انتخاباتی در دور نخست، نقش مهمی در شناخت نامزدها داشت و این رویکرد برای دور دوم نیز انجام خواهد گرفت.   محمدکمال سروری‌ها افزود:برگزاری این مناظرات فرصتی مناسب برای نامزدها است تا با هزینه کمتر، برنامه ها و افکار خود را بهتر بیان کنند و از سوی دیگر برای مردم نیز فرصتی مغتنم است تا با صرف زمان اندک، با نامزدها آشنایی بیشتری پیدا کنند.   مسوول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی با بیان اینکه نامزدها باید اولویت های اول مردم را شناسایی و راه کارهای آن را ارائه کنند گفت: مناظرات انتخاباتی در رسانه های رسمی استان در حال ضبط است و در موعد مقرر انتشار خواهد یافت. وی عنوان کرد: مردم ایران، لیاقت قوی ترین و شایسته ترین منتخبان برای نمایندگی در مجلس شورای اسلامی هستند، از این رو باید انسانی کارآمد و کاربلند راهی مجلس شورای اسلامی شود.   سروری ها افزود: نامزدها باید اولویت های اول مردم را شناسایی و راه کارهای آن را با تلاش پیگیری کنند.   مسوول دفتر نظارت و بازرسی شورای نگهبان در خراسان رضوی گفت: در انتخابات دور دوم مجلس شورای اسلامی هزار و ۲۰۰ شعبه اخذ رای برای حوزه مشهد و کلات پیش بینی شده است که نسبت به انتخابات مرحله نخست ۶۱۲ شعبه کاهش یافته است.   در دور نخست انتخابات مجلس، تکلیف ۱۷ نفر از ۱۸ نماینده در ۱۲ حوزه انتخابیه خراسان رضوی معلوم شد و یک نماینده دیگر باید از میان ۲ نامزد شامل "کاظم معتمدی فر و حسنعلی اخلاقی" برای تصاحب یک کرسی دیگر حوزه انتخابیه مشهد و کلات در دور دوم انتخابات برگزیده شود.   نفر نخست این فهرست ۲ نفره به ترتیب بیشترین آرا، کاظم معتمدی فر، مدیر عامل سابق شرکت پدیده شاندیز است. وی دانش آموخته دانشگاه علم و صنعت ایران است و ۴۰ سال تجربه مدیریتی، آموزشی و پژوهشی در بخش های دولتی و خصوصی را در کارنامه دارد. معتمدی فر در مرحله نخست این انتخابات ۱۴۴ هزار و ۵۲۳ رای به دست آورد.   نفر دوم این فهرست حجت الاسلام حسنعلی اخلاقی است که ۵۵ سال دارد و دارای مدرک دکترای رشته فقه و مبانی حقوق اسلامی است، وی عضو شورای شهر مشهد در دوره چهارم بود و مورد حمایت ائتلاف "شانا" است. اخلاقی در مرحله اول انتخابات ۱۳۰ هزار و ۲۰۲ رای کسب کرد.

دیگر خبرها

  • ۵ رقیب قالیباف در کرسی ریاست مجلس /تندروها به صف شدند /وزیر احمدی نژاد هم هست
  • شورای اسلامی شهر و روستا مصداق مردم سالاری دینی است
  • موافقت حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی»
  • حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست « آشتی ملی » موافقت کرد
  • حماس با درخواست چین برای برگزاری نشست «آشتی ملی» موافقت کرد
  • دولت انتقالی هائیتی در بحبوحه آشوب باندهای خلافکار آغاز به کار کرد
  • وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس
  • وزیر کشور: ایران، محیای برگزاری دور دوم انتخابات مجلس شورای اسلامی
  • وزیر کشور: کشور آماده برگزاری دور دوم انتخابات مجلس است
  • مناظرات دور دوم انتخابات مجلس دوازدهم در مشهد کلید خورد