Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش همشهری آنلاین به نقل از ایسنا، دکتر مهدی کاشفی  غالب‌ترین دلیل مراجعه شهروندان ساوجی به پزشک جراح و متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری را ایجاد سنگ‌های ادراری، کلیه، حالب و ... عنوان کرد و افزود: در واقع حدود ۳۰ درصد مراجعات مردم ساوه به پزشک متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری ناشی از وجود سنگ در کلیه است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی آشنا نبودن افراد با دلایل ایجاد سنگ در بدن را علت بروز این بیماری و آمار بالای مراجعین بیان کرد و افزود: در نظر بگیریم یک لیوان آب داریم و یک قاشق چای خوری شکر به آن اضافه می‌کنیم. اگر آب داخل این لیوان تبخیر شود و به نصف لیوان برسد شکر موجود در آن شروع به ته نشین شدن می‌کند. وقتی فردی از صبح تا عصر آبی ننوشد و در حین کار روزانه پروسه تعریق نیز اتفاق افتاده باشد، میزان آبی که وارد کلیه‌ها می‌شود به کمترین حد خود رسیده و جریان ادراری که مهمترین عامل در جلوگیری از تولید سنگ به شمار می‌رود با کاهش میزان آب غلظت پیدا می کند و  پس از ته نشین شدن به رسوب و نهایتا به تولید سنگ منجر می‌شود.

او در ادامه گفت: زرد بودن و پررنگ بودن ادرار بیانگر آن است که میزان آبی که در روز توسط انسان مصرف شده است کمتر از استاندارد بوده و افزایش غلظت رسوبات افزایش و تداوم این روند منجر به وقوع بیماری سنگ کلیه می‌شود.

مردان بیماری را فراموش کرده‌اند

دکتر کاشفی افزود: اگر آب به میزان کافی در روز مصرف شود و رنگ ادرار رقیق و روشن باشد، می‌توان گفت هیچگاه سنگ یا رسوب در کلیه تشکیل نمی‌شود. مهم نوشیدن آب به مقدار لازم است و سختی آب در ایجاد سنگ کلیه نقش چندانی ندارد. افزایش غلظت ادرار مهمترین عامل در ایجاد سنگ ادراری به شمار می‌رود که با کاهش میزان مصرف آب نسبت مستقیم دارد.

وی عفونت‌ها و  اختلالات دفع ادرار را دومین عامل مراجعات بیماران به پزشک متخصص بیماری‌های کلیه و مجاری ادراری عنوان کرد و گفت: تکرر ادراری و عدم تخلیه کامل ادرار در افراد سنین بالای ۵۰ سال و بیدار شدن مکرر شبانه برای دفع ادرار از جمله اختلالات ادراری است که بخشی از مراجعات را تشکیل می‌دهد.

او بیماران مبتلا به فتق و واریکوسل را در رتبه‌های بعدی آمار مراجعه به پزشک بیماری‌های کلیه و مجاری ادرار بیان کرد و افزود: ایستادن طولانی مدت همانگونه که سبب ایجاد رگ‌های گشاد و قابل رویت واریس بر روی پوست پاها می‌شود، در بیضه هم موجب بروز واریکوسل شده و غالبا در بیضه چپ دیده می‌شود و تعداد زیادی از مردان درجاتی از واریکوسل در بیضه چپ  دارند، اما اگر این رگ‌های گشاد و قابل رویت(واریکوسل) در بیضه راست رویت شوند حتما باید توسط پزشک متخصص ارولوژیست بررسی شود.

دکتر کاشفی ادامه داد: بیضه در فضایی مجزا از بدن و درون کیسه‌ای قرار دارد چرا که کار نطفه سازی باید در دمای ۳۵ درجه و دو درجه پایین‌تر از دمای بدن اتفاق بیفتد و به همین دلیل است که توصیه می‌شود مردان لباس تنگ نپوشند چرا که با چسبیدن بیضه به بدن و افزایش دمای بیضه‌ها نطفه سازی مختل می‌شود و نهایتا باعث ایجاد ناباروری می ‌ود.

وی در ادامه مراجعات بیماران با خونریزی ادراری و سرطان و نیز ناباروری را دسته دیگری از مراجعات بیان کرد و گفت: حدودا ١٠ درصد مراجعین از خونریزی‌های ادرار شکایت دارند که این خونریزی ادراری می تواند به صورت میکروسکوپی بوده و در برگه آزمایش ادرار گزارش ‌شود یا ماکروسکوپی بوده و با چشم غیرمسلح قابل رویت باشد. در بانوان دلیل عمده این مسئله آن عفونت‌ها هستند و در افراد بالای ٥٠ سال و مخصوصا کسانی که سابقه مصرف سیگار یا مخدر دارند حتما باید بدخیمی و سرطان‌ها را مدنظر قرار داد و بررسی لازم انجام شود.

کد خبر 575498 برچسب‌ها اورولوژی

منبع: همشهری آنلاین

کلیدواژه: اورولوژی بیماری های کلیه و مجاری ادرار ایجاد سنگ

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.hamshahrionline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «همشهری آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۶۴۱۶۸ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنسرسیوم «توسعه ریلی افغانستان» ترانزیت را از مجاری قانونی پیگیری کند

به گزارش قدس آنلاین، «مرتضی جعفری» در واکنش به فضاسازی رسانه‌ای کنسرسیوم ایرانی «توسعه ریلی افغانستان» افزود: از سال گذشته و پس از بازدید معاون فنی راه‌آهن از خط ریلی افغانستان، به ذکر مستندات ایرادات گسترده خط به منظور بهره‌برداری تجاری به‌طرف مقابل اعلام و مقرر شد پس از رفع این ایرادات فنی و مهم در حوزه ایمنی قطار تجاری بهره‌برداری شود که تا کنون برطرف‌شدن این ایرادات به راه‌آهن اعلام نشده است.

وی بیان‌داشت: از سوی دیگر مشخص بود که رفع این ایرادات مهم توسط کنسرسیوم قابل‌اجرا نیست، زیرا نیاز به ماشین‌آلات تخصصی خط دارد که در اختیار هیچ‌کدام از این شرکت‌ها نیست و راه‌آهن بارها به‌طرف افغانستانی اعلام کرده آمادگی این را دارد که با ارسال ماشین‌آلات تخصصی به خاک افغانستان این ایرادات را برطرف کند.

جعفری تاکید کرد: با این‌ وجود، راه‌آهن موافقت کرد برای توسعه خط ریلی از «روزنک» به هرات، فقط قطار عملیاتی برای انتقال تراورس و بالاست به روزنک وارد افغانستان شود که به نظر می‌رسد کنسرسیوم از حُسن‌نیت راه‌آهن جمهوری اسلامی ایران سوء استفاده کرده و آخرین قطار عملیاتی که فرستاده شده را بدون هماهنگی و اطلاع راه‌آهن پس از تخلیه، به تعداد ۱۰ واگن بارگیری کرده و پس از کار رسانه‌ای از روزنک راهی «شمتیغ» کردند.

معاون بهره‌برداری راه‌آهن گفت: پس از انتشار خبر حرکت قطار ترانزیتی از افغانستان و باتوجه‌به اینکه ما در مرز شمتیغ اساساً هیچ‌گونه ارتباط تلفنی و بیسیم و تلفن همراه نداریم، با «رضایی» مدیرعامل کنسرسیوم و لکوموتیوران قطار تماس گرفتم که آن‌ها به‌دروغ اعلام کردند لکوموتیو به‌صورت منفصل به سمت ایران آمده و هیچ واگن بارداری لکوموتیو را همراهی نکرده است و با استناد به همین مورد اعلام شد که قطاری وارد کشور نشده است.

وی گفت: فردای همان روز برای اطمینان بیشتر یکی از ماموران راه‌آهن را به مرز شمتیغ فرستادیم که در بازدید میدانی مشخص شد که ۱۰ واگن بارگیری شده به همراه لکوموتیو وارد شمتیغ شده‌اند و ازآنجاکه هیچ هماهنگی حتی با گمرک هم انجام نشده بود و هیچ نهاد مرتبطی در حوزه ترانزیت از ارسال این بار خبر نداشت، این بار در مرز متوقف شده بود که با موافقت و دستور مدیرعامل راه‌آهن تصمیم بر ارسال واگن‌ها اتخاذ شد که از همان روز تا الان کنسرسیوم هیچ اقدامی برای طی تشریفات گمرکی و ارسال این ۱۰ واگن انجام نداده است.

جعفری با اشاره به ۲ مرز ترانزیتی با افغانستان و مرزهای ریلی با ترکیه و پاکستان، گفت: فعالان بخش خصوصی امروز ترانزیت خود را به‌صورت روزانه در این مرزها انجام می‌دهند و هیچ مشکلی از طرف ما وجود ندارد؛ اما گویا کنسرسیوم «توسعه ریلی افغانستان» قصد انجام مقررات مرسوم در حوزه ترانزیت را ندارد و به همین دلیل تلاش می‌کند با دروغ‌پردازی‌های رسانه‌ای جو را تخریب و خارج از مقررات فعالیت کند که توصیه ما به‌طرف افغانستانی این است که کارشان را از طریق قانونی و بر اساس مقررات پیگیری کنند.

منبع: خبرگزاری ایرنا

دیگر خبرها

  • کشف روش‌های درمانی بالقوه بیماری کلیه پلی‌کیستیک
  • کشت خانگی سبزیجات با مایعی غیر قابل آشامیدنی
  • تقریباً ۱۵ درصد زوجین در بردسکن مشکل ناباروری دارند
  • با عفونت دستگاه ادراری بیشتر آشنا شوید
  • کنسرسیوم «توسعه ریلی افغانستان» ترانزیت را از مجاری قانونی پیگیری کند
  • برنامه وزارت بهداشت برای سلامت دهان و دندان
  • سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن می‌شود
  • سلامت دهان و دندان موجب سلامتی قسمت‌های مختلف بدن
  • سلامت دهان و دندان موجب تقویت سلامتی در قسمت‌های مختلف بدن می‌شود
  • متخصص حوزه انفورماتیک سلامت بیان کرد؛ نقش آزمایشگاه های پزشکی هوشمند در تشخیص بیماری ها