Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایرنا»
2024-05-06@19:17:23 GMT

تب و لرز بازارهای جهانی با کرونای انگلیسی

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۶۴۲۴۶

تب و لرز بازارهای جهانی با کرونای انگلیسی

شیوع کووید ۱۹ هرچند در ابتدای کار، شهروندان جوامع مختلف را به خاطر سرعت فراگیر شدن و افزایش مرگ و میرها وحشت‌زده کرد اما با همه‌گیری و پیشرفت این ویروس و از طرفی قرنطینه های طولانی‌مدت در اقصی نقاط جهان و تعطیلی بنگاه‌های اقتصادی خرد و کلان و مشاغل مرتبط با آن، کرونا به غیر از نگرانی جامعه جهانی برای حفظ سلامتی انسان‌ها تبدیل به یک تهدید بزرگ برای اقتصاد جهانی شد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

پاندمی تأثیر منفی شدیدی روی اقتصاد جهانی برجای گذاشت تا جایی که سازمان توسعه و همکاری های اقتصادی هشدار داد اقتصاد های بزرگ جهان وارد رکودی جدی خواهند شد؛ وضعیتی که با گذشت نزدیک به یک سال کاملا قابل مشاهده است. البته وضعیت کشوری نظیر چین با قدرت اقتصادی مانند آمریکا متفاوت است و چنین تناقضاتی شیوه کرونا را در هاله‌ای از ابهامات رسانه‌ای، سیاسی، تبلیغاتی و ... فروبرده است.

در چنین فضایی، هر روز خبر جدیدی از این بیماری یک‌ساله به گوش می‌رسد. تازه‌ترین و پربازتاب‌ترین خبر طی روزهای گذشته جهش ویروسی است که گفته‌ می‌شود در انگلیس صورت گرفته و سرعت سرایت کووید۱۹ را بیش از پیش ساخته چنان که برخی رسانه‌ها ویروس انگلیسی را تازه‌ترین چالش برای مهار پاندمی و اقداماتی چون واکسیناسیون در کشورهای مختلف تلقی می‌کنند.

 با کشف واکسن کرونا و آغاز واکسیناسیون در کشورهایی چون آمریکا، انگلیس و ...  اقتصاد این کشورها روزنه امیدی برای جبران خسارات یک سال گذشته برای خود متصور بودند. با کرونای جدید اما بازارهای مالی  به صورت  یکدست رنگ قرمز به خود گرفتند و این طور که معلوم است در کریسمس ۲۰۲۱ کابوسی تازه با کشف نوع جدید ویروس کرونا بر اقتصاد دنیا سایه انداخته است .

یکی از نخستین پیامدهای انتشار اخبار شیوع کرونای انگلیسی فروکش بهای جهانی نفت برنت به بشکه ای کمتر از ۵۰ دلار پیش بینی شد. به گزارش رویترز نفت وست تگزاس تا ۲.۷ درصد افت داشت.

این در حالی است که شرکت های سازنده واکسن اعلام داشته‌اند این واکسن روی کرونای جدید هم موثر است و اگر هم تاثیری نداشته باشد ظرف سه هفته واکسن جدیدی ارایه خواهند کرد.

در ادامه و از هفته گذشته بسیاری از کشورها خطوط پروازی خود را به مقصد انگلیس مسدود کرده اند و همین سبب شد تا دلار  با افت ارزش پوند رشد ۶/۰درصدی را در برابر این ارز تجربه کند.

ویروس جدید کرونا که از جنوب لندن کشف شده معادلات اقتصادی را به طور کلی دگرگون کرد.

 نگاهی به شاخص های بازارهای جهانی نشان می دهد که با انتشار اخبار کرونایی، بهای هر تن مس به قیمتی زیر ۸ هزار دلار رسید. جدای از تغییرات قیمت مس، بهای هر تن سرب هم به زیر ۲ هزار دلار کاهش یافت.  هر اونس طلا که به قیمت ۱۹۰۲ دلار رسیده بود پایان هفته گذشته با نوسان افتی معادل  ۱۸۸۴ تا۱۸۹۷ دلار معامله شد.   

اگرچه این ارقام نسبت به ماه گذشته هنوز فروکشی جدی را نشان نمی‌دهد اما با انتشار خبر کرونای جدید شاهد افت قیمت‌ها نسبت به سه هفته اخیر هستیم. در مجموع باید گفت قیمت‌ها آن چیزی نیست که  اقتصاد جهانی با تصویب بسته حمایتی ۹۰۰ هزار دلاری در آمریکا انتظار آن را داشت. اقتصاددانان منتظر رونق بازارهای جهانی با تصویب بسته حمایتی آمریکا بودند حال آن که  در دقیقه نود با کشف نوع جدید کرونا ورق به شکل ملموسی برگشت.

در حالی که طی روزهای گذشته طلسم ۹ ساله سنگ آهن شکسته شده و میل‌گرد و ورق آهن ارقام خوبی را ثبت کرده و همچنان در اوج خود قرار دارند، با لغو شدن پروازهای انگلیسی  شاخص اصلی بورس لندن فوتسی ۱۰۰ پیزی معادل ۱.۷ درصد از ارزش سهامش را از دست داد. همچنین سهام  بانکهای للوید و بارکلیز تا رقمی معادل ۷ درصد ارزش خود را از دست داده اند  یورو استارکس که مهمترین شاخص بازار اتحادیه مالی اروپا است تا ۲ درصد افت داشته است

 این ارقام نشان‌گر وضعیت نامساعد بازار جهانی سرمایه از انتشار خبر کشف نوع جدید ویروس کرونا است و کارشناسان پیش بینی می کنند این وضعیت از ویژگی کشدار شدن برخوردار شود.

برچسب‌ها انگلیس ویروس کرونا لندن اختصاصی ایرنا ایالات متحده آمریکا

منبع: ایرنا

کلیدواژه: انگلیس ویروس کرونا لندن اختصاصی ایرنا ایالات متحده آمریکا انگلیس ویروس کرونا لندن اختصاصی ایرنا ایالات متحده آمریکا اخبار کنکور

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۶۴۲۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

سهم اقتصاد روسیه از اقتصاد جهانی به پایین‌ترین سطح می رسد

به گزارش تابناک اقتصادی؛ اقتصاد روسیه در مواجهه با تحریم‌های غربی که پس از آغاز تهاجم گسترده روسیه به اوکراین در فوریه ۲۰۲۲ باهدف منزوی کردن مسکو از سیستم مالی جهانی و کاهش بودجه جنگ رخ داد، مقاومت نشان داده است. بااین‌همه براساس داده‌های صندوق بین‌المللی پول، انتظار می‌رود در طولانی‌مدت نقش اقتصاد روسیه در تولید ناخالص جهانی کاهش پیدا کند.

در ماه آوریل، صندوق بین‌المللی پول پیش‌بینی خود از رشد اقتصادی روسیه را به ۳٫۲ درصد در سال ۲۰۲۴ ارتقا داد؛ تقریباً سه برابر رشد ۱٫۱ درصدی که در اکتبر ۲۰۲۳ پیش‌بینی کرده بود. این رقم به‌روز شده، که بالاتر از پیش‌بینی رشد تولید ناخالص داخلی برای آمریکا و بسیاری از دیگر کشورهای غربی است، پرسش‌هایی را در مورد اثربخشی تحریم‌ها مطرح کردند.

بااین‌حال، سایر داده‌های صندوق بین‌المللی پول نشان می‌دهد درحالی‌که انتظار می‌رود اقتصاد روسیه رشد کند، ممکن است این رشد به‌اندازه سایر کشورها نباشد. ارقام جدید این صندوق پیش‌بینی می‌کند که سهم روسیه از تولید ناخالص داخلی جهانی از هم‌اکنون تا سال ۲۰۲۹ کاهش خواهد یافت.

انتظار می‌رود سهم تولید ناخالص داخلی این کشور در سال ۲۰۲۴ کمی افزایش یابد و از ۲٫۹۴۷ درصد در سال ۲۰۲۳ به ۲٫۹۴۸ درصد برسد. اما از آن زمان تا پایان دهه قرار است سهم روسیه در اقتصاد جهانی به‌صورت تدریجی کاهش یابد.

در سال ۲۰۲۵، طبق داده‌های صندوق بین‌المللی پول، سهم روسیه از تولید ناخالص داخلی جهانی شروع به کاهش خواهد کرد و به ۲٫۹۰۸ درصد کاهش خواهد یافت. پیش‌بینی می‌شود در سال ۲۰۲۶ سهم تولید ناخالص داخلی آن ۲٫۸۵۵ درصد و سپس طی دو سال بعدازآن به ترتیب به ۲٫۸۰۳ و ۲٫۷۵۴ درصد خواهد رسید. انتظار می‌رود در سال ۲۰۲۹، یک سال قبل از پایان دوره ریاست جمهوری پوتین، سهم روسیه از تولید ناخالص داخلی جهانی به ۲٫۷۰۶ درصد کاهش یابد.

رقم پیش‌بینی‌شده کمتر از پایین‌ترین رقم قبلی ۲٫۸۳ درصدی است که در سال ۱۹۹۸ ثبت‌شده بود؛ سالی که روسیه، در دوره ریاست جمهوری بوریس یلتسین، بدهی خود را نپرداخت و جرقه‌ بحران مالی بزرگی را ایجاد کرد. طبق گزارش Rosstat ، آژانس آمار دولتی روسیه، اقتصاد این کشور با تلاطم مواجه شده است؛ اما در سال ۲۰۲۳ با رشد ۳٫۶ درصدی تولید ناخالص داخلی، قوی‌تر از حد انتظار بازگشته است.

انتظار می‌رود این رشد در سال جاری ادامه یابد، که تا حدی ناشی از افزایش قابل‌توجه هزینه‌های نظامی و تجارت با چین، ثابت ماندن حجم صادرات نفت و افزایش سرمایه‌گذاری شرکت‌ها و مصرف خصوصی است.

اگرچه با کمک تخصیص ۱۰٫۸ هزار میلیارد روبلی برابر ۱۱۵ میلیارد دلار برای هزینه‌های دفاعی، رشد اقتصادی قوی برای امسال روسیه پیش‌بینی می‌شود، اما طبق گزارش صندوق بین‌المللی پول انتظار می‌رود رشد تولید ناخالص داخلی روسیه از ۳٫۲ درصد در سال ۲۰۲۴ به ۱٫۸ درصد در سال ۲۰۲۵ کاهش یابد.

روسیه همچنین در بخش‌های کلیدی اقتصاد خود با کمبود قابل‌توجه نیروی کار مواجه است؛ کمبودی که با بسیج صدها هزار سرباز برای جنگ اوکراین و هم‌زمان فرار مردان در سن جنگ برای اجتناب از مشارکت در جنگ، تشدید شده است.

در سال ۲۰۲۳، بانک مرکزی روسیه نرخ بهره را به ۱۶ درصد افزایش داد تا تورم را مهار کند؛ تورمی که با نرخ ۷٫۸ درصد، همچنان سرسختانه بالا باقی‌مانده است.

دیگر خبرها

  • قیمت حبوبات از خرداد کاهشی می‌شود
  • قیمت جهانی نفت امروز ۱۴۰۳/۰۲/۱۷ |برنت ۸۳ دلار و ۲۹ سنت شد
  • دبیرکل سازمان جهانی بهداشت: تفاهم‌نامه‌ مقابله با همه‌گیری‌های آینده باید امضا شود
  • سهم اقتصاد روسیه از اقتصاد جهانی به پایین‌ترین سطح می رسد
  • اقتصاد این کشور غافلگیر شد
  • بررسی تاثیر حملات حماس، اسرائیل و اتفاقات اخیر منطقه بر بازار‌های مالی
  • گشتی در اقتصاد جهان | صادرات گاز ترکمنستان به چین از روسیه بیشتر شد
  • لزوم واکنش ایران اقدام اخیر رسانه انگلیسی علیه امنیت روانی مردم
  • اقتصاد کانادا غافلگیر شد
  • سازمان جهانی بهداشت: همه‌گیری کرونا باعث افزایش چاقی در کودکان شده است