Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرگزاری فارس از مشهد به نقل از روابط عمومی اداره کل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی خراسان رضوی غلام‌رسول رحیمی اظهار کرد: این مجموعه که به شماره174 در سال 1310 در فهرست آثار ملی کشور به ثبت رسیده  قسمتی از خانقاه شیخ‌الاسلام احمد جامی «قدس سره» عارف شهیر قرن پنجم هجری قمری است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌جام ادامه داد: 10 فضای معماری برگرد یک صحن وسیع مرکزی شکل‌گرفته است که مهم‌ترین و باشکوه‌ترین فضاهای معماری این مکان در مجاورت آرامگاه شیخ بناشده که شامل گنبد خانه، ایوان، مسجد کرمانی، گنبد سبز و سفید، مسجد عتیق، آب‌انبار و ملحقاتش است که از قرن هشتم هجری قمری باقی‌مانده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی تصریح کرد: الحاقات این مجموعه متعلق به قرن نهم تا یازدهم هجری قمری است که با توجه به توافق به‌عمل‌آمده با تولیت مزار جام انجام محوطه‌سازی از ابتدای سال جاری آغازشده و هم چنان در حال اجراست.

رحیمی درباره اقدامات انجام‌شده برای محوطه‌سازی مجموعه اظهار کرد: پیاده‌روهای محوطه مزار با سنگ قلوه رودخانه‌ای به میزان 742 مترمربع طبق طرح محوطه‌سازی مزار جام سنگ‌فرش شده است که تأمین سنگ قلوه به عهده اداره میراث فرهنگی بوده و نیروی انسانی و دیگر مصالح توسط تولیت مزار تأمین‌شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌جام افزود: هم‌چنین خرند آجری در دو طرف پیاده‌روهای مذکور با آجر سنتی 25 در 25 به طول 200 متر اجراشده است که در این بخش نیز آجر سنتی را میراث فرهنگی تأمین کرده و نیروی انسانی و دیگر مصالح را تولیت مزار تأمین کرده است.»

او ادامه داد: هم‌چنین آماده‌سازی، خاک‌ریزی و کاشت چمن داخل باغچه‌های ایجادشده مذکور به وسعت 2500 مترمربع نیز توسط تولیت مزار انجام‌شده است.

رئیس اداره میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی تربت‌جام گفت: اعتبار هزینه شده برای این عملیات توسط تولیت مزار جام مبلغ 3 میلیارد و 700 هزار ریال است و هزینه تأمین  سنگ قلوه رودخانه‌ای و آجر سنتی 25در25 نیز به مبلغ 700 میلیون ریال توسط اداره میراث فرهنگی تأمین‌شده است.

انتهای پیام/ 70068

منبع: فارس

کلیدواژه: میراث فرهنگی گردشگری صنایع دستی تربت جام رئیس اداره میراث فرهنگی رئیس اداره میراث فرهنگی گردشگری و صنایع دستی اداره میراث فرهنگی محوطه سازی تولیت مزار مزار جام تربت جام

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۶۵۱۸۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بازدید رایگان از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی برای معلمان و استادان

به گزارش خبرگزاری مهر به نقل از اداره کل روابط عمومی و اطلاع رسانی، با موافقت سید عزت‌الله ضرغامی، وزیر میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع دستی، اماکن فرهنگی‌تاریخی در روز ۱۲ اردیبهشت برای معلمان و استادان دانشگاه، رایگان است.

بر اساس این خبر، روز چهارشنبه دوازدهم اردیبهشت‌ماه، معلمان، آموزگاران و استادان دانشگاه با ارائه کارت شناسایی مرتبط می‌توانند از موزه‌ها، پایگاه‌های میراثی و اماکن فرهنگی‌تاریخی در سراسر کشور، به صورت رایگان بازدید کنند.

ساعت کاری اماکن فرهنگی‌تاریخی در شش‌ماهه نخست سال جاری در طول ایام هفته از ۹ تا ۱۸ است و در روزهای پنجشنبه و جمعه، تا ساعت ۲۰ افزایش می‌یابد.

علاقه‌مندان به بازدید از هر موزه، پایگاه میراثی یا محوطه تاریخی، با مراجعه به تارنما یا صفحه آن در فضای مجازی، از ساعات دقیق فعالیت آن اطلاع حاصل کنند.

کد خبر 6090588 فاطمه کریمی

دیگر خبرها

  • تحویل ۹ شی تاریخی به میراث‌فرهنگی هرمزگان
  • شهر کَدکَن قابلیت تبدیل به قطب گردشگری ادبی شهرستان تربت‌حیدریه را دارد
  • احیای گنجینه‌های تاریخی حیدرآباد به دست متخصصان ایرانی
  • دستگیری ۵ حفارغیر مجاز در شهرستان سوادکوه
  • اهدای ۵۹ شیء تاریخی به اداره میراث‌ فرهنگی شهرستان ملایر
  • بازدید رایگان معلمان و اساتید از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی
  • بازدید رایگان از موزه‌ها و محوطه‌های تاریخی برای معلمان و استادان
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان