Web Analytics Made Easy - Statcounter

در حال حاضر روز به روز تحریم های ناعادلانه و ظالمانه علیه کشور در حال تشدید است و تاثیر آن بر دانشگاه ها و مراکز علمی نیز کاملا مشهود است. در این خصوص غلامرضا ظریفیان روز  شنبه در گفت و گو با خبرنگار گروه دانشگاه و آموزش ایرنا با اشاره به تاثیر تحریم ها روی فعالیت های دانشگاه ها اظهار داشت: تحریم ها دو تاثیر مهم بر فعالیت دانشگاه ها داشته است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

وی در این خصوص توضیح داد: بخش مهمی از دانشگاه های معتبر کشور وابسته به دولت است و زمانی که اقتصاد کشور بر اثر تحریم ها آسیب می بیند، روی تمام ارکان جامعه از جمله دانشگاه ها تاثیر می گذارد.

ظریفیان ادامه داد: بودجه دانشگاه ها به دولت مربوط می شود و بخش عمده بودجه دولت به نفت وابسته است. در شرایط تحریم بودجه دولت و به دنبال آن بودجه دانشگاه ها نیز آسیب می بیند. زیرا زمانی که دولت دچار مشکلات بودجه ای و درآمدی می شود، اولویت آن مثل سایر کشورها پرداخت دستمزد کارکنان خواهد بود و موضوع پژوهش با مشکل رو به رو می شود.

عضو هیات علمی دانشکده علوم سیاسی دانشگاه تهران عنوان کرد: تحریم ها یقینا روی حوزه پژوهش تاثیر می گذارد البته تا به امروز دانشگاه تمام تلاش خود را کرده است تا از تمام ظرفیت ها، توان و تجربه خود استفاده کرده و به کشور در امر پژوهش کمک کند اما حوزه پژوهش به دلیل کاهش درآمد دولت تا حدودی از برنامه های خود عقب مانده است.

ظریفیان در مورد تاثیر دوم تحریم ها در حوزه پژوهش دانشگاه ها، توضیح داد: بسیاری از اساتید ارتباطات بین المللی دارند که به دلیل وجود تحریم ها، در حوزه پرداخت های ارزی دچار چالش شده و ارتباطات آنها با مشکل مواجه شده است.

وی با اشاره به شیوع بیماری کرونا گفت: در زمان کرونا با وجود تلاش زیاد محققان و دانشمندان برای تولید دارو، به دلیل تحریم ها با مشکلات زیادی روبه رو بودند و در واقع تحریم به طور مستقیم روی تحقیقات و داده های علمی تاثیر می گذارد.

چرا برجام اهمیت دارد؟

این استاد علوم سیاسی با اشاره به پیروزی بایدن در ریاست جمهوری آمریکا عنوان کرد: سیاست های آمریکا تعریف شده است و در این ۴۰ سال ما تجربه زیادی در مورد این کشور داریم. اما رییس جمهورها تفاوت های رفتاری دارند به عنوان مثال در زمان باراک اوباما این تفاوت های رفتاری را دیدیم که از آن برجام بیرون آمد و روی کار آمدن بایدن می تواند تاثیری در جهان برجامی ما داشته باشد اما هوشمندی نظام تدبیر ایران نکته مهمی است.

وی ادامه داد: در حوزه بین الملل بسیار اهمیت دارد که تا چه میزان ایران می تواند با جامعه پیرامون خود هوشمندانه برخورد کرده و از فرصت ها و تحولات بهره گیری کند و مانع تهدیدات شود.

ظریفیان عنوان کرد: برجام یکی از کانونی ترین موضوعات است که می تواند دریچه ای برای موفقیت در سایر بخش های دیپلماسی باشد اما نباید سیاست خارجی معطوف به برجام باشد و نیاز است به مسائل منطقه ای نیز توجه زیادی داشته باشد زیرا منطقه خاورمیانه تعارضات زیادی دارد و ایران می تواند نقش سازنده ای در تعامل با همسایگان و دیپلماسی فعال داشته باشد.

عضو هیات علمی دانشگاه تهران با بیان اینکه برجام می تواند دریچه ای برای ارتباطات بهتر و کاهش تحریم‌ها باشد، تصریح کرد: همچنین برجام می تواند ستم نظام بین الملل را که به کشورهای مستقل تحمیل می شود، از طریق ساختارها و قوانین بین الملل کاهش دهد به همین دلیل برجام سندی بسیار حائز اهمیت است.

به گزارش ایرنا، برنامه جامع اقدام مشترک (برجام)، توافقی بین المللی بر سر برنامه هسته ای ایران است که در تاریخ ۱۴ ژوئیه ۲۰۱۵ میان ایران و کشورهای گروه ۱+۵ (آمریکا، روسیه، چین، فرانسه، انگلیس و آلمان) در شهر وین صورت گرفت.

مذاکرات طولانی مدت میان ایران و پنج قدرت جهانی برای دستیابی طرفین به "برجام"، همزمان با "توافق موقت ژنو" در نوامبر ۲۰۱۳ آغاز شد. پس از توافق ژنو، دو طرف مذاکرات را به مدت ۲۰ ماه ادامه دادند تا سرانجام در آوریل ۲۰۱۵ به "تفاهم لوزان" به عنوان چارچوبی برای توافق وین دست یافتند و برجام با قطعنامه ۲۲۳۱ شورای امنیت سازمان ملل متحد مورد تائید قرار گرفت.

در خرداد ۹۹ به دلیل کارشکنی های آمریکا و خروج یکجانبه و غیرقانونی از برجام، این توافق خوب با مشکل مواجه شد. اقدام آمریکا در خروج از برجام مخالف قطعنامه شورای امنیت و مغایر با قوانین بین المللی، عرف سیاسی و همه تعهدات اخلاقی بود.

برچسب‌ها برجام غلامرضا ظریفیان تحریم دانشگاه تهران

منبع: ایرنا

کلیدواژه: برجام غلامرضا ظریفیان تحریم دانشگاه تهران برجام غلامرضا ظریفیان تحریم دانشگاه تهران اخبار کنکور دانشگاه ها تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۶۵۶۳۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شعار سال یک راهبرد اجرایی برای حل مشکلات است

معاون علمی و پژوهشی سپاه استان قزوین، گفت: شعار سال با عنوان جهش تولید با مشارکت مردم یک راهبرد اجرایی برای همه اقشار مردم و مسئولان است که با تحقق آن مشکلات اقتصادی، سیاسی و فرهنگی هم برطرف می‌شود. - اخبار استانها -

به گزارش خبرگزاری تسنیم از قزوین، کریم عباسی در نخستین جلسه این معاونت ضمن تشریح و تبیین محورهای شعار سال که توسط مقام معظم رهبری اعلام شده، اظهار داشت: اگر چه فعالیت‌های بسیار خوب و مثبتی در حوزه تولید و چرخه اقتصاد در کشور صورت گرفته، ولی بیان مستمر این مهم در سال‌های اخیر توسط معظم‌له نشان از اهمیت استمرار، تلاش و نیاز به ایجاد دگرگونی در حوزه تولید و علم کشور است.

وی افزود: افکار عمومی و مردم باید نتایج فعالیت تولیدی و تحقق راهبرد سال را در عملکرد مسئولان لمس کند، چرا که ریشه حل مشکلات اقتصادی، سیاسی، اجتماعی و بین‌الملل در تحقق شعار سال است و این مهم با مقوله علم قابل رفع شدن است و این موضوع نشان‌دهنده ارزش علم و عالم است.

معاون علمی و پژوهشی سپاه استان قزوین، خاطرنشان کرد: بی‌تردید برای هر پدیده در عالم هستی یک سیر تکامل قابل تصور است و اگر استعدادها و ظرفیت‌های موجود در جامعه به شکل صحیح به‌کارگیری شود می‌توان به جهش تولید دست یافت و نتایج شیرین آن را در کشور حس کرد.

عباسی به دستاوردهای جشنواره علمی جهادگران علم و فناوری این معاونت در استان قزوین اشاره کرد و افزود: این جشنواره تنها به یک همایش ختم نمی‌شود و برگزاری جشنواره علمی آغاز یک حرکت علمی در استان است که به همین منظور دبیرخانه این جشنواره فعال بوده و زمینه ساز فعالیت های جشنواره آتی خواهد بود.

وی تصریح کرد: سعی ما در معاونت علمی و پژوهشی در راستای شعار سال؛ شناسایی ظرفیت های مردمی و نیازهای مسئولان و ایجاد ارتباط بین این دو حوزه است تا بتوانیم گام اصلی را برای سربلندی و اعتلای جمهوری اسلامی ایران برداریم.

گفتنی است، در این جلسه هریک از مسئولان علمی نواحی و اقشار به ارائه گزارشی از فعالیت‌های خود در سال گذشته پرداخته و در خصوص برنامه‌های سال جدید به بحث و تبادل نظر پرداختند.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • ۱۰۸ شعبه یک رستوران آمریکایی در مالزی تعطیل شدند
  • کی اف سی ۱۰۸ شعبه خود را در مالزی تعطیل کرد
  • شعار سال یک راهبرد اجرایی برای حل مشکلات است
  • عادت‌هایی که خواب راحت را از شما می‌گیرند
  • عملیات «وعده صادق» نشان داد جنگ‌هراسی در اقتصاد تاثیرگذار نیست
  • پیش‌بینی مرتضی افقه از تاثیر انتخابات آمریکا بر بازار ارز/ منتظر این تغییر باشید
  • همایش تاثیر بحران‌های طبیعی بربنا‌های تاریخی در سمنان
  • دولت برنامه‌ریزی مناسبی برای حمایت از نخبگان دارد
  • آینده برجام / توافقی صورت می گیرد؟
  • تعریف دولتمردان برجام از خود به خاطر نابودی یک دهه فرصت رشد اقتصادی!