Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-05-04@23:36:22 GMT

نهضت آزادیستان رنگ و بوی نظامی نداشت

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۶۵۸۶۰

نهضت آزادیستان رنگ و بوی نظامی نداشت

عزیزی راد با تاکید بر این‌که نهضت آزادیستان، نهضتی سیاسی، اجتماعی، ادبی غیرنظامی بود، گفت: این نهضت رنگ و بوی نظامی نداشت.

به گزارش خبرنگار خبرگزاری شبستان در تبریز، «محمد عزیزی راد» امروز در نشست تخصصی بررسی دستاوردهای مطبوعاتی نهضت آزادیستان شیخ محمد خیابانی که در تالار خاقانی خانه فرهنگ تبریز برگزار شد، با اشاره به آغاز جریان نهضت آزادیستان از فروردین سال 1299، اظهار داشت: ریشه‌های نهضت آزادیستان به مجلس دوم مربوط است که در آن دوران شیخ محمد خیابانی به عنوان نماینده مردم تبریز در مجلس آتشین سخنرانی می‌کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

این پژوهشگر تاریخ مطبوعات آذربایجان فلسفه‌ نهضت آزادیستان را نتیجه‌ سرخوردگی ملت ایران مطرح کرد و گفت: شیخ محمد خیابانی زمانی که مشاهده کرد، کسانی که به عنوان مشروطه خواه و نماینده‌ مردم این مسئولیت را برعهده گرفته وهیچ توجهی به اصل موضوع ندارند، نهضت را آغاز کرد.

وی در خصوص علت فراموشی نهضت شیخ محمد خیابانی و مطرح نشدن آن، تشریح کرد: مخبرالسلطنه در دوره‌ی پهلوی صاحب مسئولیت شد و این امر بعد از شهادت شیخ، باعث فراموشی نهضت شیخ محمد خیابانی شد و کسی نتوانست به دستاوردهای نهضت آزادیستان پرداخت کند.

وی تاکید کرد: گمان نبریم که نهضت آزادیستان تنها به مدت شش ماه بود بلکه بعد از ترک روس‌ها از آذربایجان، آزادی نسبی حاصل شد و از بهار 1296 شیخ محمد خیابانی و میرزا علی چایچی و میرزا علی پست خانه، جزو اعضای حزب دموکرات ایران شدند و از سال 1298، ولیعهد مجبور به بازگشت به تهران شد.

عزیزی راد با تاکید بر این‌که نهضت آزادیستان، نهضتی سیاسی، اجتماعی، ادبی غیرنظامی بود، گفت: این نهضت رنگ و بوی نظامی نداشت و حتی منتقدان شیخ را به دلیل غیرنظامی بودن این نهضت سرزنش می‌کردند.

این پژوهشگر تاریخ مطبوعات با بیان این‌که حسین فرزاد از فرهنگیان سال 1320، مجموعه نطق‌های شیخ محمد خیابانی را جمع آوری کرد، گفت: با توجه به مطالب جمع آوری شده از نطق‌های شیخ محمد خیابانی، نمی‌توان سخنانی مربوط به مفاهیم چپ پیدا کرد.

وی با بیان این‌که روزنامه‌ی تجدد، جایگاه فوق العاده‌ای در تاریخ ایران دارد، گفت: جریان شعر نو نیز در این نشریه مطرح شد همچنین مباحث مختلفی از جمله بحث حقوق اجتماعی و سیاسی شهروندان ایرانی جزوی از موضوعات این روزنامه بود.

پژوهشگر تاریخ مطبوعات با بیان این‌که لب کلام شیخ محمد خیابانی، ایران بود، گفت: نشریه آزادیستان با انتشار تنها چهار شماره در آن دوران، غوغایی برپا کرد، نشریه نهضت آزادیستان در عمر کوتاه خود تاثیر بسیار زیادی در حوزه آزادی بیان و فعالیت‌های مطبوعاتی ایالت آذربایجان داشت و اصول جدید نقد ادبی در آن بنیان گذاشته شد.

عزیزی راد با بیان این‌که شیخ محمد خیابانی کنش خوبی با اطرافیان خود داشت ولی برخورد خوبی با منتقدان خود نداشت، گفت: با مطالعه‌ی مطالب دوران شیخ محمد خیابانی می‌توانیم درس‌هایی از آن دوره کسب کنیم.

وی بیان کرد: شهادت شیخ محمد خیابانی بسیار غم انگیز است، شیخ اهل خشونت نبود با این‌که می‌توانست در حین ورود اسمعیل فضلی، فرمانده قزاق با تپانچه از خود دفاع کند ولی هیچ اقدامی انجام نمی‌دهد.

پایان پیام/699

منبع: شبستان

کلیدواژه: نگاهی به دستاوردهای مطبوعاتی نهضت آزادیستان عزیزی شیخ محمد خیابانی نهضت آزادیستان عزیزی راد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۶۵۸۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

(ویدئو) رنج حیوانات خانگی و خیابانی در پی گرمای بی‌سابقه در آسیا

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

فرارو- موج گرما در هند فعالیت‌های مختلف را در بخش بزرگی از کلکته، پایتخت ایالت بنگال غربی تضعیف کرده است، اما یک دامپزشک از افزایش تقاضای بی‌سابقه برای خدمات وی در این دوره خوشحال است.

به گزارش فرارو، کلینیک دامپزشکی او مملو از صاحبان حیوانات خانگی است که نگران خونریزی از بینی حیوانات، بثورات پوستی شدید یا سایر علائم ناشی از گرمای سوزانی هستند که بیش از یک هفته است که بخش زیادی از جنوب آسیا را فرا گرفته است.

این دامپزشک ۵۷ ساله به خبرگزاری فرانسه گفت: تعداد زیادی از حیوانات به مدت سه یا چهار روز در بیمارستان بستری هستند و زمان زیادی طول می‌کشد تا آن‌ها به وضعیت طبیعی خود بازگردند.

وی افزود: روزانه موارد زیادی از گرمازدگی حیوانات دریافت می‌کنیم که بی سابقه است. وی افزود: گرما باعث افزایش بیماری‌های مرتبط با کم آبی در حیوانات خانگی می‌شود.

حتی گربه‌ها و سگ‌هایی که به اندازه کافی خوش شانس هستند که صاحب دارند، مستعد ابتلا به گرمازدگی و بیماری هستند.

موج گرما از روز‌ها قبل کلکته را فراگرفته است، زیرا دمای هوا اخیراً به ۴۳ درجه سانتیگراد رسیده است، در روزی که به گفته اداره هواشناسی این شهر به عنوان گرمترین روز برای این دوره از سال از سال ۱۹۵۴ طبقه بندی شده است.

خیابان‌های معمولاً شلوغ پایتخت سابق دوران استعمار در بعدازظهر تقریباً خالی از سکنه می‌شوند و ۱۵ میلیون ساکن آن سعی می‌کنند تا حد امکان از نور خورشید دور بمانند.

یک معلم می‌گوید که قبلاً گربه‌هایش را این‌قدر عبوس و گوشه‌گیر ندیده بود. او با ناراحتی می‌گوید: آن‌ها از خوردن غذا خودداری می‌کنند و در گوشه‌های تاریک و سرد اتاق پنهان می‌شوند و هرگز بیرون نمی‌آیند.

بر اساس برآورد‌های مقامات شهرداری ۷۰۰۰۰ سگ ولگرد در شهر وجود دارد که در خیابان‌های شهر زندگی می‌کنند و تنها توسط ساکنان محله تغذیه و مراقبت می‌شوند.

بسیاری از این حیوانات در زیر اتومبیل‌های پارک شده پناه می‌گیرند، در حالی که برخی از آن‌ها خوش شانس هستند که عابران با روی آن‌ها آب می‌پاشند تا خنک شوند.

یک موسسه خیریه محلی حیوانات ولگرد گفته که گرمای بیش از حد هوا باعث شده تا حیوانات خیابانی به سختی روی پا‌های خود بایستند، زیرا خیابان‌ها بسیار گرم است.

به گفته این موسسه، تعداد زیادی سگ و گربه برای درمان به کلینیک‌های دامپزشکی منتقل شدند، اما تعداد زیادی از آن‌ها جان باختند.

این موج گرمای استثنایی در حال حاضر جنوب و جنوب شرق آسیا را تحت تاثیر قرار داده است.

یک پناهگاه حیوانات در نزدیکی بانکوک، پایتخت تایلند، جایی که دمای هوا از ۴۰ درجه سانتیگراد نیز فراتر رفته است، می‌گوید که حیوانات خانگی اکنون غذای کمتری می‌خورند و در حرکت کردن مشکل دارند.

ماه‌های منتهی به باران‌های موسمی یا فصل بارانی در منطقه معمولاً گرم است، اما امسال دمای هوا در این کشور‌ها بسیار بالاتر از میانگین است. کارشناسان می‌گویند تغییرات آب و هوایی باعث می‌شود امواج گرما بیشتر، شدیدتر و طولانی‌تر شوند.

بر اساس گزارش سازمان ملل، آسیا بیشترین آسیب را در سال ۲۰۲۳ تحت تأثیر رویداد‌های شدید آب و هوایی دیده است، زیرا سیل و طوفان باعث خسارات جانی و اقتصادی زیادی در این قاره شد.

به گفته سازمان جهانی هواشناسی، آسیا همچنین شاهد افزایش سریع‌تر دما از میانگین جهانی است.

دیگر خبرها