Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-02@04:57:00 GMT

تفاوت تومور مغزی خوش‌خیم با بدخیم

تاریخ انتشار: ۶ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۶۵۹۸۹

تفاوت تومور مغزی خوش‌خیم با بدخیم

همان‌طور که می‌دانید اگر یک سلول دچار رشد و تولیدمثل خارج از کنترل شود، کم‌کم تعداد آن افزایش‌یافته و توده‌ای را تشکیل می‌دهد که به آن تومور می‌گوییم؛ بنابراین تومور به معنی تعداد زیادی سلول است که تکثیر آنها از کنترل خارج شده و سلول‌های مغزی هم طبق همین قاعده می‌توانند ایجاد تومور کنند.

همین سلول‌ها ممکن است سرعت تکثیر متفاوتی داشته باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

می‌توانند به مناطق دیگر هم حرکت کنند و در جای دیگر نیز توده تشکیل دهند و همین‌طور سبب تخریب بافت‌های طبیعی شوند.

گویی گروهی از سلول‌ها یاغی شده و از پیروی از قوانین طبیعی که شامل تکثیر کنترل شده سر باز می‌زنند و برای خود ساختار جدیدی می‌سازند و بعد هم پا را از این هم فراتر نهاده و شروع به گسترش محدوده فعالیت خود به مناطق اطراف کرده و سلول‌های سالم را نابود می‌کنند.

این که این سلول‌های توموری در چه حد «یاغی‌گری» کنند تعیین‌کننده میزان بدخیمی آنهاست. سلول‌های تومورهای خوش‌خیم درست است که خارج از کنترل تولید‌مثل می‌کنند اما معمولا منتشر نمی‌شوند.

تخریب بافتی در اطراف خود ندارند یا قابل توجه نیست و سرعت رشد کمی دارند، اما تمام این موارد در مورد تومورهای بدخیم برعکس است.

نکته جالب اینجاست که گروه زیادی از تومورهای مغزی در حد واسط بین خوش‌خیمی و بدخیمی هستند و ویژگی‌های بدخیمی که ذکر شد را به شکلی ضعیف‌تر و نسبی دارند.

هر چه میزان بدخیمی تومور بیشتر باشد، کنترل آن سخت‌‌تر بوده و درمان آن بیشتر نیازمند اقدامات تکمیلی پس از جراحی است؛ مثل پرتودرمانی و شیمی‌درمانی.

طبیعتا با توجه به رشد سریع تومورهای مغزی بدخیم، علائم آنها هم نسبت به تومورهای خوش‌خیم سریع‌تر پیشرفت می‌کند و ممکن است بیمار در مدت کوتاهی دچار مشکلات مغزی شدید شود.

به این دلیل تشخیص زودهنگام با بروز اولین و خفیف‌ترین علائم و اقدام به موقع برای درمان می‌تواند تفاوت قابل‌توجهی در نتیجه نهایی و سلامت و طول عمر بیمار ایجاد کند؛ زیرا توموری که هنوز اندازه بزرگی پیدا نکرده، منتشر نشده و به بافت‌های سالم آسیب نزده است، راحت‌تر جراحی می‌شود و درمان‌های مکمل روی آن بیشتر تاثیر می‌گذارد.

دكتر علیرضا طبیب خویی - جراح مغز ‌و ‌اعصاب / روزنامه جام جم 

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: تومور مغزی خوش خیم بدخیم

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۶۵۹۸۹ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تاثیر ورزش شدید بر سرطان

آفتاب‌‌نیوز :

محققان معتقدند ورزش با شدت بالا باعث افزایش مصرف گلوکز توسط اندام‌های داخلی و در نتیجه کاهش در دسترس بودن انرژی مورد نیاز برای رشد تومور‌ها می‌شود.

با استفاده از داده‌های یک مطالعه، محققان ۷۲ درصد سرطان متاستاتیک کمتری را در شرکت کنندگانی که به طور منظم در فعالیت‌های هوازی با شدت بالا شرکت می‌کردند، یافتند.

در مطالعه دیگری که روی موش‌ها انجام شد، محققان دریافتند که فعالیت هوازی باعث کاهش ایجاد تومور‌های متاستاتیک در غدد لنفاوی، ریه‌ها و کبد حیوانات می‌شود.

سرطان متاستاز شده، سرطانی است که از جایی که شروع شده به قسمت دیگری از بدن گسترش یافته است.

محققان با تحقیق خود مکانیسم پشت اثر پیشگیرانه ورزش را شناسایی کردند. آن‌ها دریافتند که فعالیت بدنی باعث افزایش مصرف گلوکز توسط اندام‌های داخلی می‌شود که به معنای انرژی کمتر در دسترس تومور است.

به عبارت ساده‌تر، ورزش اندام‌های ما را برنامه ریزی مجدد می‌کند تا به مواد مغذی بیشتری نیاز داشته باشند که باعث می‌شود مواد مغذی کمتری برای رشد تومور در دسترس باشد.

منبع: خبرگزاری مهر

دیگر خبرها

  • وضعیت تومورهای مغزی در کودکان/ رویکرد درمان چند تخصصی
  • کشف تکنیکی جدید برای تغییر گروه خونی اهدایی
  • یافته‌های پژوهشگران برای افزایش ظرفیت دیالیز برای بیماران
  • کاری که ورزش کردن با سرطان می‌کند
  • تاثیر ورزش شدید بر سرطان
  • ساخت نخستین سلول مغزی مصنوعی با آب و نمک 
  • با این فناوری انقلابی می‌توان درون سلول‌های سرطانی را مشاهده کرد!
  • آیا واکسن سرطان پوست، روی دیگر سرطان‌ها هم جواب می‌دهد؟
  • 6 علامت که می‌تواند نشان دهنده تومور مغزی باشد
  • جزییات استفاده از اولین واکسن سرطان