Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «خبرآنلاین»
2024-05-07@04:25:38 GMT

گام‌های فاطمه(س) برای همیشه تاریخ

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۶۷۴۸۴

گام‌های فاطمه(س) برای همیشه تاریخ

این که وی آن زنان را با خویش همراه نمود و نیز راه ورود همگانی را برگزید، از آن رو است که می‌خواست مردم را آگاه سازد و توجه آن‌ها را به آن حرکت همراه بانوان برانگیزد تا در مسجد گرد آیند و برای خبر یافتن از قصد وی به سوی مسجد بشتابند تا ببینند او چه خواهد گفت و چه خواهد کرد. بدین سان، آن دادرسی علنی می‌گشت و در میانه آن آشوبگاه، همه مسلمانان همه چیز را می‌شنیدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

آنان باید دوباره رخداد تاریخ را از زبان دخت پیامبر شنیده ودر آن هنگامه هجمه ها به خانه ولایت ، وسکوت ولب فرو بستن مردم دون ، حرکت تاریخی خود را برای بار دوم در مسجد النبی ودر کنار تربت پدر به مردم دوران خود وآینده گان از تاریخ آشکار سازد.

در این مبارزه فاطمی، دو جنبه وجود داشت که برای امام در گرفتن چنین موضعی ، این شرایط وجود نداشت:

۱. فاطمه به سبب وضع خاص مصیبت‌زده‌اش و نیز جایگاه ویژه‌اش نزد پدر، بیشتر از امام، می‌توانست عواطف را برانگیزد و مسلمانان را با رشته‌ای از کهربای روحانی به پدر بزرگوارش صلی‌الله‌علیه‌وآله‌ و روزگار تابناک او پیوند دهد و احساسات آن‌ها را برای همراهی با اهداف اهل بیت بسیج سازد.

۲. مبارزه او هر شکلی که می‌یافت، هرگز رنگ نبرد مسلحانه نمی‌گرفت که مقابله با آن، فرماندهی نظامی را طلب کند؛ زیرا وی زن بود و همسرش هارون پیامبر نیز در خانه مانده و تا زمانی که مردم به سراغش آیند، اعلان آتش‌بس کرده بود و اوضاع را رصد می‌کرد تا در وقت مناسب دخالت کند:
اگر مبارزه به نقطه اوج رسید، راهبری انقلاب را به دست گیرد؛و اگر چنین فضایی فراهم نشد، فتنه را مهار گرداند.

بنابراین،‌ مقاومت آن بانوی بهشتی دو حالت داشت: یا با حرکتی همگانی خلیفه را سرنگون می‌ساخت و یا از دایره جدال و ستیز بیرون نمی‌رفت و به آشوب و تفرقه امت نمی‌انجامید.

در گزارش تاریخ تصریح شده است که فاطمه ع کاملاً همانند پدرش صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم گام برمی‌داشت.

حال می‌توان به بررسی ریشه این تقلید دقیق پرداخت. شاید این طبیعت رفتار وی بود که در آن لحظه نیز به شکلی عادی و بی هیچ قصد و توجه خاصی به آن پرداخت. این احتمال بعید نیست؛ زیرا فاطمه علیهاالسلام عادت داشت که به شیوه پدرش رفتار کند و در همه کارها و گفتارهایش همانند وی باشد.

اما شاید این شباهت دقیق وجهی دیگر داشته باشد. آن روز، بهشتی‌بانو با تقلید خویش از پدرش در راه رفتن دارای قصد و التفاتی بود. وی این همانندی را چنان به خوبی و درستی به جای آورد که در راه رفتن هیچ تفاوتی با رسول خدا صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم نداشت.‌ او می‌خواست با این تقلید درخشان بر احساس و عاطفه مردم چیره گردد و آنان را به سفری کوتاه رهسپار سازد تا به گشت‌وگذاری کام‌بخش در گذشته نزدیک پردازند و به روزگار نبوت مقدس بازگردند؛ روزگاری که شادمانانه در سایه پیامبر بزرگ خویش صلی‌الله‌علیه‌وآله‌وسلم می‌زیستند. این برانگیختن احساسات و پرداخت عاطفی آن‌ها، زمینه‌ساز آغاز حرکت زهرا ع بود و قلب‌ها را برای پذیرش دعوت دادخواهانه او آماده می‌ساخت تا ندای محزون آزادی ‌خواهانه وی را به یاری بشتابند و کوشش نومیدانه یا شبه‌نومیدانه او را به ثمر بنشانند.

از این رو، می‌بینید که خود راوی نیز خواسته یا ناخواسته از این جنبه تأثیر پذیرفته و همین او را واداشته تا چگونگی حرکت فاطمه را در گزارش خویش به تصویر کشد.

کسی که به دقت در ماجرای فدک و تحولات و گونه‌های مبارزاتی آن می‌نگرد، تنها درخواست یک زمین را در آن نمی‌بیند؛ بلکه مفهومی گسترده‌تر از این‌ها در ذهنش تجلی می‌یابد که هدفی را در دل خود دارد که برانگیزاننده یک انقلاب است و در پی بازپس گرفتن قدرت غصب شده و حاکمیت از دست رفته و شکوه بزرگ و به راه آوردن امتی است که به قهقرا بازگشته بودند.

بر این اساس، فدک مفهومی نمادین دارد که به معنایی بزرگ اشاره می‌کند و مقصود از آن، فقط همان قطعه‌زمین غصب شده در حجاز نیست. و همین معنای نمادین فدک بود که آن مبارزه را از یک دادخواهی عادی با افقی محدود و دایره‌ای تنگ، به انقلابی با قلمروی وسیع و آفاقی گسترده تبدیل نمود.

هر یک از مستندات تاریخی مسلم در این موضوع را که می‌خواهید، بررسی کنید. آیا ستیزی مادی یا اختلاف درباره فدک به معنای محدود و واقعیت کم‌دامنه آن را می‌بینید؟ آیا مسابقه‌ای را شاهد هستید که برای دستیابی به محصولات آن زمین درگرفته است؟ محصولاتی که هر قدر هم در برآورد آن، مبالغه و اغراق شود، بازهم آنقدر نیست که دو طرف، ارزشی برایش قائل بوده باشند.

هرگز چنین نیست! این دادخواهی، قیامی بر ضد بنیان‌های حکومت بود؛ فریادی بود که فاطمه می‌خواست با آن، بنیادی را که سنگ بنای تاریخ بعد از سقیفه بود، از جای برکند... .

و فاطمه س در این رویارویی گفتاری تاریخی ، همچون حرکت پیشینش ، یعنی دفاع از حریم ولایت ، پیروز تاریخ سر برون آورد. هر انسان منصفی که به ناریخ بنگرد واین دو حرکت هوشمندانه حضرتش را بنگرد وسپس به وصیت این دخت پیامبر وام ابیها ، تأمل کرده ، بدون تردید قضاوتی صحیح را در ذهن خود مجسم می نماید.

از این روست که همواره روح جامعه ، وپویایی ملت هر دین ومذهبی ، آشنایی با تاریخ ورخدادهای وابسته به آن است که باید در تار وپود افرادش قرار داشته باشد.

من از این رو فقط تاریخ را بازگو می کنم و شما قضاوت ...والسلام.

کد خبر 638891

منبع: خبرآنلاین

کلیدواژه: حضرت فاطمه هادی انصاری صلی الله علیه وآله

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.khabaronline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرآنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۶۷۴۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

برنامه های دهه کرامت حرم حضرت فاطمه معصومه (س) تشریح شد

به گزارش خبرنگار مهر، حجت الاسلام والمسلمین سید احمد مشرف ظهر یکشنبه در نشست خبری برنامه های دهه کرامت در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها گفت: شعاری که برای دهه کرامت امسال انتخاب شده «با شما سربلندیم» است.

معاون فرهنگی حرم بانوی کرامت گفت: به مناسبت میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها که به نام روز دختر نامگذاری شده است، ستاد ملی تکریم دختران در این آستان مقدس تشکیل شد که پایگاهی برای فعالان فرهنگی و اجتماعی حوزه دختران و خواهران باشد.

وی با بیان اینکه مراسم افتتاحیه دهه کرامت با خطبه خوانی خادمان در روز ۲۰ اردیبهشت ماه برگزار خواهد شد گفت: آیت الله محمدی گلپایگانی در دین مراسم سخنرانی خواهد کرد و مجید تال از شاعران آیینی استان قم شعرخوانی و حاج عباس حیدرزاده نیز به مولودی خوانی خواهد پرداخت.

حجت الاسلام مشرف ادامه داد: مراسم جشن میلاد حضرت معصومه سلام الله علیها با سخنرانی آیت الله میرباقری و مداحی سید مجید بنی فاطمه در شبستان امام خمینی (ره) حرم مطهر برگزار خواهد شد.

وی اضافه کرد: مراسم دعای ندبه این هفته نیز با سخنرانی حجت الاسلام رفیعی و با نوای حاج محمد رضا طاهری و حسین طاهری در حرم بانوی کرامت برگزار می‌شود.

معاون فرهنگی حرم بانوی کرامت عنوان کرد: اجتماع ۵ هزار نفری دختران دختر عصر روز چهارشنبه ۱۹ اردیبهشت ماه در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها با سخنرانی حجت الاسلام پناهیان و مداحی حاج سعید حدادیان و شعرخوانی سید حمیدرضا برقعی برگزار می شود.

وی گفت: خادمان حرم مطهر حضرت فاطمه معصومه سلام الله علیها در قالب کاروان سفیران کریمه در ۲۵ شهر کشور و ۲۹ کشور حضور خواهند یافت تا ابعاد شخصیتی بانوی کرامت را به دیگران بشناسانند.

حجت الاسلام مشرف همچنین بیان کرد: جشن های دهه کرامت در بیش از ۲۰۰ نقطه سراسر دنیا برپا خواهد شد.

وی در ادامه اجتماع خواهران طلبه، برگزاری جشن تکلیف دختران، نشست های علمی با موضوع شناخت حضرت معصومه سلام الله علیها، برگزاری محافل قرآنی و برگزاری جشن هایی با حضور اقشار و اصناف مختلف کشور از جمله برنامه های دهه کرامت در حرم مطهر حضرت معصومه سلام الله علیها است.

کد خبر 6097568

دیگر خبرها

  • موسی عصمتی؛ شاعر روشندل: رسانه ملی با «سرزمین شعر» حرکت نویی را آغاز کرد
  • همایش مادران مقاومت در شهرستان ساوه
  • یک جنگ سرد جدید؟ جنگ جهانی سوم؟ / چگونه می توانیم در این «عصر سردرگمی» حرکت کنیم؟
  • ادعای میرسلیم درباره حرکت اطرافیان خلخالی برای ریختن در خانه مردم
  • برنامه های دهه کرامت حرم حضرت فاطمه معصومه (س) تشریح شد
  • عملیات وعده صادق وجدان مردم آزادیخواه جهان را بیدار کرد
  • رسانه‌های جهان اسلام باید به خوبی خروش عواطف انسانی در حمایت از مردم غزه را به تصویر بکشند
  • اسامی دعوت شدگان به اردوی تیم ملی فوتسال بانوان
  • بازیکنان دعوت شده به اردوی تیم ملی فوتسال بانوان مشخص شدند
  • امحای ۲ تن انواع مواد غذایی غیرقابل‌مصرف در میاندوآب