Web Analytics Made Easy - Statcounter

آفتاب‌‌نیوز :

ستاد ملی مدیریت کرونا اعلام کرده محدودیت‌های اعمال شده از آذرماه تاکنون باعث شده دیگر منطقه قرمز و نارنجی نداشته باشیم و همه مناطق از نظر شیوع کرونا در حالت زرد قرار گرفته‌اند. میزان مرگ و میر ناشی از ابتلا به کرونا نیز از روزانه نزدیک به ۵۰۰ نفر به اندکی بیش از ۱۰۰ نفر رسیده که نشان‌دهنده نتیجه‌بخش بودن اعمال محدودیت برای مقابله با این ویروس است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال نمی‌توان مطمئن بود که روز‌های اوج همه‌گیری این ویروس بار دیگر تکرار نشود، مگر آنکه واکسن بتواند این امواج پر مرگ و میر را کنترل کند؛ واکسنی که تامینش توسط دولت به یک مطالبه عمومی تبدیل شده، هم بر سر خرید آن مشکلاتی وجود دارد، هم در مورد سلامت و کیفیت آن و البته هم‌زمان سوالاتی درباره اولویت‌بندی گروه‌های واکسیناسیون مطرح است و هم از دیگر سو گروهی تلاش دارند خرید واکسن را مقابل تولید آن قرار دهند.

با وجود همه سوالات و ابهامات همچنان اطلاع‌رسانی در مورد خرید و تولید واکسن و فرآیند واکسیناسیون به صورت قطره‌چکانی به سمع افکار عمومی می‌رسد. دیروز رییس‌جمهوری تنها از موانع پیش‌روی خرید واکسن و تلاش دولت برای تحقق این مطالبه عمومی و البته شفافیت در این امر گفت و معاون اولش هم بر همین موضوع تاکید کرد، اما رییس جمعیت هلال‌احمر برای اولین بار خبر داد واکسنی که جمهوری اسلامی برای خرید آن دست به کار شده، «چینی» است.

سایه سنگین تحریم

پنجشنبه‌ای که گذشت، در خلال جدال سیاسی میان «واکسن بخرید» و «واکسن بسازید»، رییس‌کل بانک مرکزی اعلام کرد که منابع لازم برای خرید واکسن تامین شده و موانع بر سر راه‌های انتقال پول در ازای خرید واکسن نیز تا حدودی برداشته شده است. حسن روحانی هم به مردم اطمینان داد با وجود همه موانع، واکسن خریداری و البته تولید می‌شود. روز گذشته، اما رییس‌جمهوری بار دیگر موانع موجود را تشریح کرد؛ چراکه این پرسش به وجود آمده بود که چطور توانایی واردات تجهیزات تولید انبوه واکسن برای تولید داخلی وجود دارد، اما واکسن وارداتی خریداری نمی‌شود! همچنین با توجه به مجوز اوفک برای خرید واکسن از سوی جمهوری اسلامی تحت تحریم برای افکار عمومی سوالاتی مطرح بود که بالاخره تحریم‌ها یا لوایح FATF تاثیری در خرید واکسن دارند یا نه؟

رییس‌جمهوری در نشست دیروز ستاد ملی کرونا تاکید کرد در اینکه امریکا مشکلاتی را برای خرید واکسن ایجاد کرده، تردیدی نیست. همچنان که برای واردات و صادرات هر چیز که بر آن انگشت بگذاریم با مشکلاتی مواجه هستیم. او توضیح داد: «پول را آماده کردیم تا برای خرید واکسن از طریق بانکی بپردازیم. پول آماده بود (اما) آن‌ها گفتند نه، اول باید اوفک امریکا اجازه رسمی بدهد تا اجازه ندهد، اصلا پول قبول نمی‌کنیم؛ یعنی اینقدر این‌ها مردم را ترساندند؛ حتی سازمان بهداشت جهانی و همه‌را!» او ادامه داد: «خواستیم از کشوری که پول‌مان آنجاست، پول را منتقل کنیم، آن کشور قبول کرده، اوفک هم به ظاهر گفته اشکال ندارد، اما بعد گفته حتما باید بیاید در بانک امریکایی و از بانک امریکایی منتقل شود! چه کسی اعتماد می‌کند به شما آدم‌هایی که هیچ جا نمی‌شود به شما اعتماد کرد، هر جا پول ما را پیدا کردید، دزدیدید! شما که در دزدی معروفید، ما چه جور به دزد اعتماد کنیم؟! نگذاشتند!» او همچنین تاکید کرد که مردم فکر نکنند مشکلی نداریم، اما همان‌طور که رهبری تاکید داشتند تحریم‌ها را بی‌اثر کنید «لحظه به لحظه» و نه «ساعتی»، مشغول بی‌اثر کردن تحریم‌ها هستیم. رییس‌جمهوری همچنین در ادامه اذعان کرد که قطعا تحریم‌ها بر واردات واکسن و دارو تاثیرگذار بوده، اما به ماجرای لوایح چهارگانه -که ۲ لایحه از این لوایح تصویب شده و ۲ لایحه دیگر دوباره در مسیر بررسی قرار گرفته- ورود نکرد و از آن عبور کرد. روحانی البته تاکید کرد که «این مشکلات مانع از فعالیت و اقدامات ما نیست؛ ممکن است چیزی گران‌تر دربیاید و با تاخیر انجام شود، اما حتما این کار انجام خواهد شد.»

ابهامات یک واکسیناسیون

فارغ از چگونگی تهیه واکسن و تامین منابع ارزی، انتخاب شرکت تولیدکننده واکسن و همچنین اولویت بندی انجام واکسیناسیون نیز با پرسش‌ها و ابهاماتی روبه‌رو است. تا زمان نگارش این گزارش، تنها کریم همتی، رییس جمعیت هلال‌احمر اعلام کرده واکسنی که قرار است تهیه شود، چینی است. او که در برنامه «صبح بخیر ایران» حضور یافته بود، توضیح داد که بر اساس توافق صورت گرفته با دولت و ستاد ملی مدیریت کرونا جمعیت هلال‌احمر برای خرید واکسن دست به کار شده، اما همچنان انتقال ارز با موانعی روبه‌رو است که، چون طرف معامله با ایران چین است، انتظار می‌رود که این مشکل مرتفع شود. او همچنین تاکید کرد که مردم از سلامت واکسن مطمئن باشند. البته باتوجه به اظهارات رییس‌جمهوری در مورد احتمال بلوکه شدن پول واریزی برای شرکت‌های اروپایی و امریکایی انتظار می‌رفت که واکسن از چین یا روسیه تهیه شود. رییس‌جمهوری نیز دیروز تلویحا به ابهامات ایجاد شده در این زمینه اشاره کرد و گفت: «هر جا غیر کواکس، جای دیگری هم اگر واکسنی مورد اعتماد باشد و وزارت بهداشت و درمان به ما بگوید این واکسن مورد اعتماد است، حتما خریداری می‌کنیم، پولش را تهیه و منتقل می‌کنیم به هر شرایطی که باشد، اما آماده نیستیم که مردم کشور ما دوره آزمایشی یک واکسن غیرمعتبر را بگذرانند. شرکتی رفته واکسنی درست کرده و می‌خواهد تمرین کند و دوره تستش را بگذراند، می‌خواهد به بعضی کشور‌ها ببرد و بگوید این ۱۰ هزار تا یک میلیون را تزریق کردیم و چه شد و تا او برود تصحیح کند، همچون کاری وزارت بهداشت و درمان ما انجام نمی‌دهد ولی هر جا شرکت و واکسن معتبر باشد، هم وسیله حمل و نقل و هم وسیله نگهداری‌اش را داریم و آن واکسن مقرر باشد زیر ۴ درجه و ۸۰ درجه باشد، در نقل و انتقال و نگهداری مشکل نداریم در خرید مشکل داریم، اما از مشکل عبور می‌کنیم.»

مساله اولویت‌بندی واکسیناسیون نیز از ابهاماتی است که هم رییس‌جمهوری دستور داد در این فرآیند شفافیت وجود داشته باشد و هم معاون اول رییس‌جمهوری بر آن تاکید کرد. روحانی از وزارت بهداشت خواست در این زمینه شفاف عمل کند و گفت: «خواهش می‌کنم همانی که وزارت بهداشت و درمان کاملا برنامه دارد که واکسن وارد شود، اولویت‌ها برای تزریق واکسن و واکسیناسیون مشخص است آن‌ها که بیماری زمینه‌ای دارند و سن‌شان بالاست، اولویت‌های ماست.»

اسحاق جهانگیری هم که در مراسم اختتامیه جشنواره ملی زن و علم و «جایزه مریم میرزاخانی» سخنرانی می‌کرد، گفت: «حتما مردم مطمئن باشند که وزارت بهداشت دستورالعمل‌های شفافی تدوین و اعلام خواهد کرد و احدی خارج از آن دستورالعمل‌ها نمی‌تواند به واکسن دسترسی پیدا کند. هیچ مقام دولتی و خانواده مقام دولتی حق ندارد خارج از آن دستورالعمل‌ها به واکسن دسترسی پیدا کند و همه مردم مشابه هم به واکسن دسترسی پیدا خواهند کرد.»

منبع: روزنامه اعتماد

منبع: آفتاب

کلیدواژه: کرونا واکسن کرونا تحریم برای خرید واکسن وزارت بهداشت رییس جمهوری تحریم ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت aftabnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «آفتاب» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۶۷۷۱۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند

به گزارش گروه سیاسی ایسکانیوز؛ ناصر کنعانی، سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم‌هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

بیشتر بخوانید: رئیسی: ایران تحریم ناپذیر است

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

کنعانی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه‌ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

وی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

کنعانی افزود: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولت‌های ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

وی ادامه داد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می‌کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می‌شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولت‌های اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

انتهای پیام/

کد خبر: 1228562 برچسب‌ها تحریم ایران

دیگر خبرها

  • آنتونی: رقم انتقالم به منچستریونایتد تاثیری روی عملکرد من ندارد
  • چین معافیت تعرفه‌ای واردات محصولات آمریکایی را تمدید می‌کند
  • عضو مجمع تشخیص: برجام و FATF همچنان در اولویت است / نباید روابط دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران به یکی دو کشور خاص محدود شود
  • رئیسی : ایران تحریم ناپذیر است
  • رئیسی: تحریم در ایران هرگز به نتیجه نرسید و پس از این هم نمی‌رسد
  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • ایران تحریم‌ناپذیر است
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • هرگز تحریم‌ها در ایران به نتیجه نخواهد رسید
  • نمایندگان آمریکایی در سودای تحریم بانک‌های چینی