Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/خوزستان رئیس پارک ملی کرخه با اشاره به تخریب‌ بخشی از درختان و پوشش گیاهی منطقه حفاظت‌شده کرخه به منظور احداث سیل بند، گفت: تاکنون حدود ۲ هزار درخت و نهال این منطقه قطع شده است.

محمد الوندی در گفت‌وگو با ایسنا، در خصوص تخریب‌ بخشی از درختان و پوشش گیاهی منطقه ‌حفاظت‌شده کرخه به منظور احداث سیل‌بند، اظهار کرد: احداث سیل‌بند برای حفاظت از دو روستای "دوار" و "دبات" و همچنین بخشی از اراضی کشاورزی برای پیشگیری از آبگرفتگی این نقاط در زمان بالا بودن دبی رودخانه کرخه، پروژه‌ای است که در منطقه حفاظت‌شده کرخه آغاز شده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: پروژه این سیل‌بند حدود ۶ کیلومتر طول دارد که در منطقه حفاظت‌شده کرخه واقع شده است. طبق برآوردهای انجام‌شده، با اجرای  این پروژه ۱۱ هکتار از این منطقه تخریب می‌شود.

تخریب پارک ملی کرخه

رئیس اداره پارک ملی کرخه گفت: فعلا در محدوده حدود ۲ هزار و ۵۰۰ متر از منطقه، هنوز اقدامی انجام نشده تا تخریبی رخ دهد. پس از سیل ۹۸ در وسعت حدود یک هزار متر در حاشیه روستای دوار سیل‌بند احداث شد و ادامه پروژه از حدود ۴۰ روز پیش آغاز شده است. این پروژه در مساحتی حدود ۲ هزار متر در طول و با عرض حدود ۲۰ متر در مرز منطقه حفاظت‌شده با اراضی کشاورزی یعنی معادل ۴ هکتار از منطقه حفاظت‌شده کرخه در حال انجام است.

الوندی با بیان اینکه پوشش گیاهی این منطقه گز و پده است، گفت: تاکنون حدود ۲ هزار درخت و نهال در منطقه حفاظت‌شده کرخه قطع شده است.

رئیس اداره پارک ملی کرخه بیان کرد: کارفرمای این پروژه بنیاد مسکن است و این تصمیم، یکی از مصوبات مدیریت بحران خوزستان بوده است.

الوندی عنوان کرد: اداره حفاظت محیط زیست با اجرای این پروژه مخالفت کرده است. برای اجرای پروژه در منطقه حفاظت‌شده باید سازمان حفاظت محیط زیست مجوز صادر کند اما با وجود عدم صدور مجوز از سوی اداره‌کل حفاظت محیط زیست خوزستان، پروژه در حال اجرا است.

تخریب پارک ملی کرخه

وی گفت: ما پیشنهاد دادیم که احداث سیل‌بند با فاصله از منطقه حفاظت‌شده اجرا شود و در نهایت گفتیم حداقل نیمی از پروژه در منطقه حفاظت‌شده و نیم دیگر آن در اراضی کشاورزی احداث شود اما مجریان پروژه، زورشان به کشاورزان نرسید و نتوانستند آن‌ها را قانع کنند.

الوندی در خصوص پیگیری‌های انجام‌شده برای متوقف کردن پروژه تصریح کرد: در ابتدای کار، پیگیری قضائی را انجام دادیم و پیمانکار را به دادگاه معرفی کردیم و دستور توقف عملیات را از مراجع قضائی اخذ کردیم اما متاسفانه در نهایت در مراجع قضائی تبرئه شدند و پیگیری قضائی ما نتیجه نداد.

رئیس اداره پارک ملی کرخه گفت: هر چند محل اجرای این پروژه در این منطقه با زیستگاه گوزن زرد ایرانی فاصله دارد اما با توجه به اینکه پوشش گیاهی منطقه حفاظت‌شده بسیار اهمیت دارد و تنوع پرندگان نیز در این پارک بسیار زیاد است؛ تخریب پوشش گیاهی این منطقه به معنی از بین رفتن آشیانه پرندگان است. اکنون تخریب زیستگاه پرندگان و همچنین گوزن زرد در حال انجام است.

تخریب پارک ملی کرخه

 انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی اخبار اجتماعی خوزستان محیط زیست پارک ملی کرخه منطقه حفاظت شده کرخه منطقه حفاظت شده احداث سیل بند پارک ملی کرخه حدود ۲ هزار پوشش گیاهی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۶۸۰۳۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

رخ‌نمایی پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان

علی سالاروند، امشب، با اشاره به ثبت فیلم یک قلاده پلنگ در منطقه حفاظت‌شدۀ سفیدکوه، گفت: مشاهدۀ این گونه ارزشمند در لرستان تأیید شده‌است.

او با بیان اینکه حضور پلنگ برای سایر گونه‌ها جنبۀ حمایتی دارد، اضافه کرد: مشاهدۀ پلنگ در یک زیست‌بوم نشان‌دهندۀ پویایی و تکمیل زنجیرۀ غذایی زیستگاه است.

باشگاه خبرنگاران جوان لرستان خرم آباد

دیگر خبرها

  • اجرای عملیات عمرانی پارک ۲۲ هکتاری مشاهیر در اصفهان
  • رخ‌نمایی پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • یک بزمجه بیابانی در زیستگاه‌ طبیعی نیک‌شهر رهاسازی شد
  • (ویدئو) مشاهدۀ پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • مرغان آتشین مهاجر رقص کنان به تالاب بین المللی هامون بازگشتند
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • بازدید معاون اجرایی رئیس‌جمهور از طرح آبرسانی به شهرستان بهمئی
  • خسارت ۳.۲ میلیاردی سیل اخیر به تأسیسات پارک ملی هفتادقله