Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «شبستان»
2024-04-29@19:30:55 GMT

عقب‌نشینی از اصول در هیچ زمانی جایز نیست

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۷۰۲۶۳

عقب‌نشینی از اصول در هیچ زمانی جایز نیست

یکی از روش‌های دشمنان در تقابل با امت اسلامی، محاصره و ایجاد انواع محدودیت‌ها از جمله محدودیت‌های اقتصادی در راستای به زانو در آمدن امت و عقب‌نشینی از مواضع حق طلبانه و ستم ستیزانه آنان است اما عقب‌نشینی مسلمانان از اصولشان در هیچ زمانی جایز نیست.

به گزارش خبرنگار قرآن و معارف خبرگزاری شبستان؛ یکی از روش‌های دشمنان در تقابل با امت اسلامی، محاصره و ایجاد انواع محدودیت‌ها از جمله محدودیت‌های اقتصادی در راستای به زانو در آمدن امت و عقب‌نشینی از مواضع حق طلبانه و ستم ستیزانه آنان است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 مروری بر تاریخ صدر اسلام نشان می‌دهد که تحریم اقتصادی مسلمانان از سوی دشمنان سابقه‌ای بس دراز دارد و معاندان و مخالفان اسلام با استفاده از این روش اقتصادی سعی داشتند مسلمانان را از راه و روش و آیینی که در پیش گرفته بودند باز دارند قرآن کریم در آیاتی چند به مسلمانان می‌آموزد که چگونه تحریم و محاصره اقتصادی دشمنان را خنثی کنند که مقاله حاضر در این‌باره بحث کرده است.

حصر در اصل لغت عربی به قبض شکم و یبوست و همچنین محکم و سخت بستن چیزی از همه جوانب به طوری که هیچ‌گونه راه خروجی نداشته باشد، گفته می‌شود. از همین رو، به عاجز و ناتوان و همچنین بخیل این واژه اطلاق می‌شود. پس هر گونه معنای ایجاد محدودیت کامل مانند انحصاری کاری یا ایجاد ناتوانی کامل برای انجام کاری، نوعی در قبضه گرفتن و محکم و سخت بستن انسان است به طوری که عاجز و ناتوان گردد. محصور کسی است که گرفتار در چیزی یا امری است به طوری که نتواند از آن بیرون آید.
در اصطلاح اصولی «حصر» به معنای محدود کردن چیزی به موضوعی است؛ یعنی: حصر حکم به اختصاص حکم به موضوعی معیّن و سلب آن از سایر چیزها است؛ مانند: إِنَّمَا وَلِيُّكُمُ اللهُ وَرَسُولُهُ وَالَّذِينَ آمَنُوا الَّذِينَ يُقِيمُونَ الصَّلَاهَ وَيُؤْتُونَ الزَّكَاةَ وَهُمْ رَاكِعُونَ؛ ولیّ شما تنها خدا و پيامبر اوست و كسانى كه ايمان آورده‏‌اند همان كسانى كه نماز برپا مى دارند و در حال ركوع زكات مى‏ دهند.(مائده، آیه 55)

 


محاصره اقتصادی به معنای ایجاد حصار فیزیکی و یا غیر فزیکی و محدودیت‌های مطلق یا نسبی در حوزه فعالیت‌های اقتصادی نسبت به شخص یا مردم در یک منطقه جغرافیایی مانند شهر یا کشوری است تا از مقاومت و استقامت دست برداشته و خود را تسلیم خواسته‌های محاصره‌کننده نمایند.محاصره اقتصادی در ‌اشکال گوناگونی چون تحریم‌ها انجام می‌گیرد تا مردمی از هر گونه توان اقتصادی محروم شوند و توانایی بهره‌مندی از اقتصاد و آسایش و رفاه را نداشته باشند.

اما تحریم‌های اقتصادی، هرگونه اعمال محدودیتی است که بر تجارت و سرمایه‌گذاری بین‌المللی کشور هدف، در راستای وادار ساختن به تغییر سیاست یا نظام سیاسی یا نابودی ملتی و مانند آنها وضع می‌شود.
اهداف و فلسفه محاصره اقتصادی و مقابله با آن
از نظر قرآن، دشمنان همواره در اندیشه این هستند تا مومنان را به تسلیم وا داشته و آنان را از مسیر حق و حقانیت و دفاع از عدالت و قیام و اجرای آنان باز دارند. همچنین تمام تلاش دشمنان این است که مومنان را از مواضع اصولی خویش از جمله حمایت از مظلومان و مستضعفان عالم در برابر ظالمان و مستکبران باز دارند، در حالی که این امور از مهم‌ترین مواضع دولت وامت ولایی در سیاست خارجی است.(نساء، آیه 75)


براساس دیدگاه قرآن، عقب‌نشینی نسبت به اصول و مواضع اصولی در هیچ زمانی و حالی، جایز و روا نیست، و امت اسلام و حکومت اسلامی نمی‌بایست از مواضع اصولی خویش کوتاه آید؛ زیرا دشمنان تا زمانی تسلیم یا تغییر رفتار و آیین، دست از فشار و تهدید بر نخواهند داشت و محاصره جز با تغییر نظام سیاسی اسلام و عقب‌نشینی از آیین آن پایان نمی‌پذیرد. خدا می‌فرماید: وَلَنْ تَرْضَى عَنْكَ الْيَهُودُ وَلَا النَّصَارَى حَتَّى تَتَّبِعَ مِلَّتَهُمْ قُلْ إِنَّ هُدَى الله هُوَ الْهُدَى وَلَئِنِ اتَّبَعْتَ أَهْوَاءَهُمْ بَعْدَ الَّذِي جَاءَكَ مِنَ الْعِلْمِ مَا لَكَ مِنَ اللهِ مِنْ وَلِيٍّ وَلَا نَصِيرٍ؛ و هرگز يهوديان و مسیحیان از تو راضى نمى ‏شوند، مگر آنكه از كيش آنان پيروى كنى، بگو در حقيقت تنها هدايت‏ خداست كه هدايت واقعى است و چنانچه پس از آن علمى كه تو را حاصل شد، باز از هوس‌هاى آنان پيروى كنى، در برابر خدا سرور و ياورى نخواهى داشت. (بقره، آیه۱۲۰)

 

پایان پیام/296

منبع: شبستان

کلیدواژه: رفع تحریم خبرگزاری شبستان تحریم محاصره اقتصادی عقب نشینی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shabestan.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شبستان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۷۰۲۶۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

میدان دام کاج؛ در محاصره سگ‌های ولگرد

ایسنا/همدان دهیار روستای کاج گفت: میدان دام ما بین روستای کاج، سوزن، شاهنجرین و شنجور شهرستان درگزین محل مناسبی برای تجمع سگ‌های ولگرد شده و این امر یکی از معضلات مهم روستای گردشگری کاج و سایر روستاهای پیرامون این منطقه شده است.

محسن حجاری‌مکان در گفت‌وگو با ایسنا، گفت: متأسفانه دلالان مختلفی که برای خرید و فروش دام به میدان دام این منطقه می‌آیند، معمولاً سگ‌های ولگرد مناطق دیگر را برای رهاسازی به میدان دام آورده و قبل از دوربین مداربسته به دور از چشم دیگران در پیرامون این میدان رها می‌کنند که شناسایی این افراد امکان‌پذیر نیست.

وی افزود: رهاسازی این سگ‌های ولگرد و بدون صاحب در اطراف این میدان موجب ازدیار زاد و ولد در بین این سگ‌ها و افزایش جمعیتشان در منطقه شده و نارضایتی‌های زیادی در بین اهالی روستاهای اطراف ایجاد کرده است.

حجاری‌مکان با بیان اینکه اکثر روستاها و شهرها با مسأله سگ‌های ولگرد دست به گریبان هستند و این معضل تنها ویژه این روستای گردشگری  و روستاهای اطراف نیست، افزود: قانون در رابطه با مسأله شکار و یا جمع‌آوری سگ‌های ولگرد دو پهلو بوده و این امر موجب شده تا دهیاران نتوانند تصمیم درستی برای جمع‌آوری و یا شکارشان بگیرند.

وی تصریح کرد: اگر سگ‌های ولگرد را اتلاف کنیم و بزنیم، یک طور متهم هستیم و اگر نزنیم طور دیگر متهم می‌شویم، اجازه شکار و اتلاف نداریم، می‌گویند سگ‌های ولگرد را جمع‌آوری کنید، اگر این‌کار را انجام دهیم، کجا نگهداری کنیم؟ هزینه نگهداری آن را چه کسی تقبل خواهد کرد؟ تکلیف ما با این موضوع مشخص نیست و در این رابطه راهکاری ارائه نمی‌دهند.

دهیار روستای کاج ادامه داد: باید از طریق شورای تأمین تصمیمی جدی برای این موضوع اتخاذ شود چرا که اگر این سگ‌های ولگرد به شخص و یا رهگذری حمله کرده و آسیب برسانند به طور قطع با ما برخورد خواهد شد و اگر هم نسبت به شکار آنها اقدام کنیم، باز هم با ما برخورد می‌شود ضمن اینکه امکان جمع‌آوری این سگ‌ها نیز برای ما وجود ندارد.

به گزارش ایسنا، روستای کاج از روستاهای هدف گردشگری توابع بخش شاهنجرین شهرستان درگزین بوده که اهالی در کنار کشاورزی و دامداری در تولید محصولات و صنایع‌دستی چون صنعت قاب‌سازی، آینه و میز کنسول و خراطی به صورت کارگاهی فعالیت دارند و این هنر زیبای آنها به بسیاری از دیگر کشورها نیز صادر می‌شود.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • بازارساز ترمز رشد ارز را کشید/خبری از افزایش قیمت دلار نیست
  • اعلام وضعیت قرمز و وخیم جنگی در جبهه شرقی اوکراین
  • حمله جدید حزب الله به مواضع نظامیان صهیونیست
  • چیستی عدالت و تاثیر آن در جامعه
  • حمایت دانشجویان گیلانی از دانشگاهیان آمریکا و اروپا
  • ملایر میزبان نخستین جشنواره موسیقی تاک
  • سپاه نزدیکترین نهاد به مواضع رهبری است
  • دشمنان آگاهانه برای تجزیه ایران می‌جنگند
  • میدان دام کاج؛ در محاصره سگ‌های ولگرد
  • آیا «اجاره بلند مدت زمین های موقوفه» جایز است؟