Web Analytics Made Easy - Statcounter

هنر آینه کاری از دیرباز در معماری ایرانی جایگاهی ویژه داشته است. در بناهای تاریخی و مذهبی بسیاری نمونه های مختلف آینه کاری را شاهد بوده ایم. مساجد، مقبره ها و خانه های تاریخی نمونه های خوبی برای این معماری بی نظیر هستند. در معماری امروزی نیز آینه کاری جایگاه ویژه ای پیدا کرده است. آینه عنصری بسیار کاربردی است که به کار بردن آن در دکوراسیون سبب دلباز دیده شدن فضا شده و همچنین بازتاب نور در آن، محیط را پرنورتر و چشم نوازتر خواهد کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

در این مقاله قصد داریم به نمونه هایی از آینه کاری های کلاسیک و مدرن اشاره کنیم. اگر به این سبک از معماری و دکوراسیون علاقه دارید، پیشنهاد می دهیم در ادامه ما را همراهی کنید.

آینه کاری سنتی

از ویژگی های آینه کاری سنتی برش آن به شکل اشکال هندسی با قطعات بسیار کوچک است که هنرمندان  آینه کار همه این برش ها را با دست انجام می دادند. از همین رو این هنر بسیار ارزشمند و گران قیمت به شمار می رود. چسباندن قطعات بسیار زیادی از آینه ها با اشکال مختلف در کنار هم در طراحی سقف، دیوار و کتیبه های مساجد و خانه های قدیمی تصویری مسحورکننده از تلالو و رقص نور را به وجود می آورد که آرامش وصف نشدنی را به انسان می بخشد.

آینه با انعکاس تصویر محیط، فضا را بزرگتر جلوه می دهد. در آینه کاری سنتی قطعات کوچک آینه با قرار گرفتن در زوایای مختلف، شکست نور و تصاویر محیط را به طرز شگفت انگیزی باهم ترکیب کرده و محیط را بسیار روح نواز و دلنشین می سازد. یکی از دلایلی که با رفتن به مساجد و اماکن مذهبی دچار آرامشی روح نواز می شویم، در کنار ارتباط معنوی با محیط، بی شک فضای آینه کاری شده آن است.

هزاران آینه کوچک در طراحی های بی نظیر در ترکیب با نور چلچراغ های بزرگ این مکان ها و انعکاس هزاران تصویر از شیشه های رنگی زیبای به کار رفته در معماری سنتی، به گونه ای انسان را مسحور می کند که چشم برداشتن از آن را غیرممکن می سازد. ترکیب آینه کاری سنتی با هنر آجرکاری، گچبری و کاشی کاری های بی نظیر تبدیل به شاهکارهایی شده است که نمونه های آن را در شهرهای مختلف این سرزمین هنر کم ندیده ایم.

آینه کاری مدرن

در دکوراسیون مدرن نیز آینه کاری جایگاه خاص خود را دارد. آینه های مدرن امروزی در رنگ های متفاوت سبب جلوه بخشیدن بیشتر به فضای منازل ما می شوند. علاوه بر رنگ سفید یا جیوه ای معمولی، آینه های مدرن در رنگ های دودی، مشکی، عسلی، سبز، آبی، طلایی، برنزی، مسی وغیره تولید می شوند. استفاده از آن ها برای به کار بردن در دکوراسیون های مختلف آسان تر شده است. 

 با پیشرفت تکنولوژی و استفاده از دستگاه های پیشرفته در برش و طراحی لبه ها و حتی سطح آینه ها، انواع بسیار متنوعی از آینه برای استفاده در طراحی دکوراسیون مدرن تولید می شود. آینه های مدرن در قطعات بسیار بزرگتر و طرح های مینیمال و ساده و با رنگ های متناسب با محیط به کار برده می شوند. آینه کاری مدرن نه تنها در طراحی دیوارها یا سقف ها به کار می روند، بلکه این روزها در طراحی مبلمان، میزها و اکسسوری های خاص دکوراسیون نیز استفاده از آینه ها را شاهد هستیم.

آینه کاری مدرن درخشش و زیبایی خاصی را به محیط می بخشد و فضاهای کوچک منازل امروزی را بزرگتر جلوه می دهد. بهتر است بگوییم یکی از مهم ترین دلایل انتخاب این عنصر در طراحی منازل امروزی همین امر است. استفاده از طرح دلخواه برای حکاکی روی آینه های مدرن نیز جذابیت استفاده از آن را دوچندان می کند.

آینه های مدرن در دو نوع شیشه ای و فلزی ساخته می شوند که نوع فلزی آن به دلیل شفافیت کمتر از طرفداران کمتری برخوردار است. اما در مکان هایی که نگرانی هایی بابت ایمنی و شکستن آینه های شیشه ای وجود دارد، مانند اتاق کودک، نوع فلزی آن انتخاب بهتری به حساب می آید.

 آینه کاری کلاسیک

در این نوع از آینه کاری بیشتر سبک های اروپایی مدنظر است. این سبک از طراحی با آینه علاوه بر زیبایی ظاهری کاملا کاربردی است. انواع مختلفی از کاربرد آینه در سبک های کلاسیک وجود دارد که به نمونه هایی از آنها اشاره می کنیم.

آینه کلاسیک قدی

در طراحی این کالا از آینه کلاسیک با لبه های زاویه دار استفاده می شود که شکست نور و تصویر در چهار وجه این آینه علاوه بر سادگی، زیبایی را نیز به همراه دارد.

آینه کلاسیک آنتیک

یکی از خاص ترین انواع آینه کاری کلاسیک، نوع آنتیک آن به شمار می رود. این طرح با اسیدکاری روی آینه به وجود می آید. آینه آنتیک طرحی دکوراتیو و فوق العاده پر طرفدار است که در دیزاین های کلاسیک بسیار چشم نواز خواهد بود. از این نوع آینه با نام آینه کثیف نیز یاد می شود.

آینه کلاسیک ونیزی

این نوع آینه برای اولین باز در کشور ایتالیا ساخته شد که نام آن نیز بیانگر موطن خود است. در طراحی دکوراسیون امروزی به این نوع آینه منبت کاری هم گفته می شود.

آینه کلاسیک دیواری

یکی از پرکاربردترین و پرطرفدارترین نوع آینه کاری، آینه دیواری است. نوع قدیمی آن طرح های هندسی ساده بود ولی امروزه از طرح های شکسته نیز در طراحی این آینه ها استفاده می شود. همین امر نیز کار طراحی و اجرای این سبک از آینه کاری را دشوارتر می کند.

آینه کلاسیک تزیینی

این نوع آینه که جنبه تزیینی دارد، جزئی از اکسسوری های محبوب به شمار می رود که پیش ساخته است و نیازی به چسباندن در محیط ندارد. آینه های کلاسیک با طراحی های مختلف روی هم قرار می گیرند و طرح جذابی را به وجود می آورند. این نوع آینه ها به شکل قاب و متحرک هستند و کاربرد بسیار آسانی دارند. همچنین در طراحی دکوراسیون امروزی جای خود را باز کرده اند.

آینه های کلاسیک سه بعدی

برای ساخت این آینه ها چندین آینه در اندازه های موردنظر برش خورده و با زاویه ای خاص پشت سر هم قرار می گیرند. در نهایت تصویری نهایی به گونه ای سه بعدی به وجود می آید.

آینه کلاسیک با نورپردازی

در طراحی این نوع از آینه های پرطرفدار طرح و اندازه دلخواه آینه برش داده می شود. دور آن سندبلاست شده و در نهایت با ورقه های پی وی سی و ال ای دی پشت آن را نورپردازی می کنند.

آینه کلاسیک لمسی

طرح جدیدی از آینه های نورپردازی که در طراحی آن از دکمه ای مخفی استفاده شده است، آینه لمسی نام دارد. با فشردن دکمه، آینه روشن و با انجام مجدد این کار خاموش خواهد شد.

آینه کلاسیک ریموت دار

در نسل جدید این نوع از آینه های همراه نورپردازی سیستمی به کار رفته است که با استفاده از ریموت نور اطراف آینه روشن و خاموش شده و حتی طیف نور کم و زیاد می شود. تغییر رنگ نور پردازی آن هم امکان پذیر است.

در نهایت

همانطور که اشاره شد، آینه کاری فضای منازل و محیط های گرد را بسیار زیباتر، دلبازتر و روشن تر می کند. استفاده از این عنصر بی نظیر در طراحی دکوراسیون از گذشته تاکنون کاربردهای فراوانی در معماری سنتی و مدرن داشته است. آینه با بازتاب نور و انعکاس تصویر محیط، به فضاهای کوچک و بسته منازل امروزی جلوه ای چشم نواز و بسیار وسیع می بخشد.

 با پیشرفت تکنولوژی طرح ها و رنگ های بسیار متنوعی از آینه با قابلیت های متفاوت تولید شده است. این نوع از آینه های همراه با نورپردازی برای محیط های مختلف دست ما را برای انتخاب و طراحی دکوراسیون باز گذاشته است. با به کارگیری این عنصر ارزشمند منازل خود را جان تازه ببخشیم و نور و روشنی را به آن هدیه دهیم.

اگر خواهان مرکزی هستید که انواع مختلف آینه ها در طرح ها و کاربردهای متفاوت را عرضه می کند، همچنین طراحی تا اجرا را بر عهده می گیرد، مرکز شیشه و آینه آگاهی به عنوان معتبرترین فروشگاه شیشه و آینه در خدمت شماست. ما بر آنیم بهترین متریال را با بالاترین کیفیت و قیمت مناسب در اختیار شما قرار دهیم. چنانچه برای طراحی دکوراسیون خود نیاز به مشاوره داشتید، کافی است با ما تماس بگیرید. مشاوران باتجربه ما آماده پاسخگویی به تمامی سوالات شما عزیزان هستند. همچنین در کنار بسیاری از خدمات دیگر هرگونه خدمات طراحی و اجرای شیشه و آینه در محل موردنظر شما را عرضه می کنیم.

منبع: فردا

کلیدواژه: آینه کاری رپورتاژ آگهی طراحی دکوراسیون نوع از آینه آینه های مدرن نوع آینه آینه ها آینه کار بی نظیر طرح ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.fardanews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فردا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۷۰۶۷۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوسروده حجت‌الاسلام انصاری‌نژاد در استقبال از غزل رهبر

به گزارش خبرنگار فرهنگ و جامعه خبرگزاری علم و فناوری آنا، نوسروده‌ حجت الاسلام محمد حسین انصاری نژاد در استقبال از غزل رهبر حکیم و ادیب انقلاب، منتشر شد.

فرصت زیتونی خدا

مطلع غزل امین شعر انقلاب این است:

دِلا! ز معرکه‌ی محنت و بلا مگریز
چو گِردباد به هم پیچ و، چون صبا مگریز..

چه گفت آینه بر خیز و از بلا مگریز
به جز به حضرتِ روحی له الفدا مگریز

به روزِ واقعه شرطِ ولا بلانوشی‌ست
به شامِ حادثه برخیز از بلا مگریز

از آن درخت تو انی انااللهی بشنو
به حُکمِ لاتَخَف از بیمِ اژد‌ها مگریز

بزن به گُرده‌ی دریا عصای معجزه را
هزار نیل بر آشوب با عصا مگریز

اگربه هم بخورَد نظمِ آسمان مهراس
به وقتِ چرخشِ منظومه‌ی هدا مگریز

به شرحِ سلسله‌ی موج‌ها کسی می‌گفت
که از خدای به دامانِ ناخدا مگریز

در استجابت گیسوی لیله الاسراست
امامِ آینه‌ها دست بر دعا، مگریز

بر این کرانه، شبیخونِ خشم زیتون‌هاست
از این کرانه‌ی زیتونی خدا مگریز

به رودِ باختری آن سوارِ موعود است
از آن کرانه صدا می‌زند تو را، مگریز

تمامِ معرکه گُلچرخ ذوالفقار علی‌ست
تمام معرکه توفان لافتیٰ، مگریر

به هر کران هیجان ستارگان بنگر
ستاره سوختگان را بزن صدا، مگریز

به خون غزه که شرب الیهود شد سوگند
در آ به قلعه‌ی خیبر از آن غزا مگریز

به پیشِ تیغِ علی مرحب آمده‌ست دو نیم
به پشتِ معرکه هنگام مرحبا مگریز

بگو به خصم در این آسیا بگردانی
تورا که گفت در این دور آسیا مگریز

بگو به مدعی انکارِ آفتاب چرا
در این تجلی و الشمس و الضحیٰ مگریز

جراحتی‌ست اگر قبله‌ی نخستین را
اجابتی‌ست در آن قبة الصّفا مگریز

چه گفت آینه «فّرو إلی الامام» تو را
چه گفت آینه الا به سوی ما مگریز

اگر تمامِ زمین غرقِ شمر و حرمله شد
در اقتدا به شهیدانِ کربلا مگریز

صدای کیست به لبیک یا امین الله
قسم به شورِ امینانِ کبریا مگریز

بیا به ساحتِ دارالشفای چشمِ امین
دلِ شکسته‌ام از نسخه‌ی شفا مگریز.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • کوالالامپور؛ خواهر مدرن اما سنتی اصفهان
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • زیباترین شب فوتبالی اراک 
  • حذف موازی کاری از صنعت داروسازی/ تسهیل در صدور پروانه و تولید
  • حذف موازی کاری از مسیر صنعت داروسازی/تسهیل در صدور پروانه و تولید
  • چراغ شور خودروهای کلاسیک (فیلم)
  • نوسروده حجت‌الاسلام انصاری‌نژاد در استقبال از غزل رهبر انقلاب
  • نوسروده حجت‌الاسلام انصاری‌نژاد در استقبال از غزل رهبر
  • تولید و اجرای انواع پارتیشن اداری مدرن
  • فان‌دایک: باید در آینه به خودمان نگاه کنیم