Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار تشکل‌های دانشگاهی خبرگزاری فارس، حجت الاسلام حسن نوروزی نماینده مردم بهارستان و رباط کریم در مجلس شورای اسلامی در نشست معاونت گفتمان‌سازی و مطالبه‌گری بسیج دانشجویی  پردیس زینبیه دانشگاه فرهنگیان گفت: با توجه به اینکه به دانشجو معلمان در دانشگاه فرهنگیان به صورت تخصصی آموزش داده می شوید لازم است که نیروی انسانی مورد نیاز آموزش و پرورش را از این دانشگاه تامین کنند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی ادامه داد: شما به دانشجومعلمان با تمام نمایندگان ملت صحبت کنید و اگر طرح و پیشنهادی در این حوزه دارید پیگیری کنید و با نمایندگان همکاری داشته باشید. اما توجه کنید دانشگاه فرهنگیان در سال چند نفر فارغ التحصیل دارد ؟ ۲۰ هزار خروجی در سال یا ۲۰ هزار جذب در سال در مقابل ۸۰ الی ۱۰۰ هزار نیروی مورد نیاز آموزش و پرورش هیچ است، کاری کنیم که به نیروهای با تجربه نیز ظلم نشود، برخی از آنها ۱۵ تا۲۰سال درس داده اند و به ما مراجعه می کنند و درخواست رسیدگی دارند.

این نماینده مجلس تاکید کرد: ورود سند ۲۰۳۰ به لایحه بودجه ۱۴۰۰ به موقع تشخیص داده شد و عدم تصویب این امر یعنی مجلس نسبت به این مسائل حساس است.

نوروزی تصریح کرد: شما دانشجویان انقلابی باید حواستان بیشتر جمع باشد و نیروی جوان در کنار نیروهای با تجربه همکاری کنند. شما باید در کنار ما و مشاور ما باشید.

وی ادامه داد: به تجربه و موفقیت های بعضی از معلمان جذب شده از مسیری غیر از تربیت معلم بی توجه نباشیم. ما معلم ماده ۲۸ ای داریم که دانش آموزش در کشور دانش آموز نمونه شده است. قبول دارم مسیر جذب باید از دانشگاه فرهنگیان باشد این جذب مسیر و روش دارد و زمان می برد تا به صورت کامل اجرا شود .

* از زیر ساخت های دانشگاه های دیگر برای کمک به دانشگاه فرهنگیان استفاده کنیم

فاطمه قربان نژاد معاون گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان زینبیه پیشوا در این نشست خطاب به نوروزی گفت: شما از موافقان الحاق تبصره به قانون تعیین تکلیف معلمان حق التدریسی نهضتی و خرید خدمات بودید. با توجه به اینکه جذب از این طریق و بدون توجه به آزمون و مواد گزینش باعث اشغال ردیف های استخدامی وزارت آموزش و پرورش می شود و به دانشگاه فرهنگیان ضربه می زند، این عامل تضعیف کننده دانشگاه فرهنگیان است.

 

وی افزود: به جای تصویب لوایح و تبصره ها و جذب نیرو از خارج از دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی، این زیر ساخت به دانشگاه فرهنگیان داده شود تا جذب نیرو از این دانشگاه افزایش یابد.

این فعال دانشجویی تصریح کرد: سالانه چند هزار معلم بازنشسته می شوند و امسال حدود ۸۰ هزار نفر باز نشسته خواهند شد که این یعنی تا سال ۱۴۰۰ با حجم عظیمی از کلاس های بدون معلم مواجه خواهیم شد اما این درد مهلک نباید با نسخه مقطعی درمان شود، کم کاری مسئولان با این درمان های مقطعی پوشانده نشود.

قربان نژاد افزود: به جای پرداختن به طرح های مخالف با سند تحول مثل خرید خدمات و تخصیص بودجه به این موارد، به سند تحول رجوع کنیم و به جذب از دانشگاه فرهنگیان توجه کنیم.

وی ادامه داد: افزایش چشمگیر بودجه خرید خدمات با توجه به ضوابط این طرح که برای مواقع و مناطق خاص است، جای سوال و توجه دارد! این مبالغ را صرف اجرای سند تحول کرده و از روش های مغایر و مخالف با اسناد بالادستی دوری کنیم.

این فعال دانشجویی تاکید کرد: از زیر ساخت های دانشگاه های دیگر مثل آزاد و پیام نور برای کمک به دانشگاه فرهنگیان استفاده کنیم. به ماده ۲۸ در زیر ساخت و اجرای این ماده بودجه اختصاص داده شده اما برای دوره یکساله این ماده بودجه ای اختصاص داده نشده است و این یعنی عملا برنامه به این صورت برداشت می شود که قرار نیست دوره ای متمرکز برگزار شود.

معاون گفتمان سازی و مطالبه گری بسیج دانشجویی دانشگاه فرهنگیان زینبیه پیشوا گفت: ورود سند ۲۰۳۰ به ساختار بودجه جای سوال و تعجب دارد، ما سند تحول و اسناد بالادستی قوی داریم. با ورود بسیج دانشجویی، مجلس نسبت به سند ۲۰۳۰ حساس شد و لفظ همکاری با سازمان های جهانی و .... از لایحه بودجه حذف شد اما نکته مدنظر این است مگر رهبر انقلاب به طور جدی و صریح به این مسئله ورود نکردند و تذکر ندادند؟ پس چرا مجدد به صورت رسمی به اجرای این سند توجه شده است؟!

وی افزود: از مجلس انتظار می رود نسبت به مسئله تعلیم و تربیت با حساسیت بیش تری توجه داشته باشد. پشتوانه آینده این انقلاب و سازندگان و مدیران اصلی آینده کشور از خروجی های همین نظام آموزشی خواهند بود که امروز نسبت به آن توجه لازم را داشته باشیم .

این فعال دانشجویی گفت: تعیین تکلیف منطقی و مطابق با اسناد بالادستی و عدالت درست آموزشی را بی عدالتی نسبت به نیروی انسانی ندانیم بلکه این موضوع را اجرای عدالت در راستای تحقق حق دانش آموز مبنی بر دریافت آموزش از معلم با کیفیت بدانیم.

وی افزود: از سال ۸۸ تا سال ۹۸ ، یازده تبصره به قانون تعیین تکلیف اختصاص داده شده است و این یعنی هر سال با تغییر و اضافه کردن تبصره به این قانون به امید حل مشکل ریشه ای آموزش و پرورش تعداد زیادی نیرو بدون توجه به نکته موجود در سند تحول یعنی تربیت و جذب نیروی انسانی با کیفیت از دانشگاه فرهنگیان و بدون توجه به شایستگی های حداقلی معلم جذب کرده ایم.

قربان نژاد یادآور شد: خواهشمندیم ضمن توجه به دانشگاه فرهنگیان و توسعه کمی و کیفی این دانشگاه و با توجه به منویات مقام معظم رهبری مبنی بر جذب معلم فقط از دانشگاه فرهنگیان و تربیت دبیر شهید رجایی پرونده موضوع تعیین تکلیف بسته شود و این موضوع به سال های آتی کشانده نشود.

*  مسئولین نسبت به آموزش و پرورش با دید بنگاه کاریابی نگاه می کنند

فائزه نانخور عضو شورای گفتمان سازی و مطالبه گری پردیس زینبیه پیشوا هم گفت: متاسفانه مسئولین ما نسبت به آموزش و پرورش با دید بنگاه کاریابی توجه دارند و چون کمبود نیرو در این وزارتخانه وجود دارد و زمینه فراهم می باشد به ماده ۲۸ و جذب نیرو از دانشگاه های دیگر بیش از پیش توجه می شود ، اما باید توجه کنیم که معلمی یک حرفه تخصصی هست و معلم باید آموزش تخصصی هم از جهت آموزشی و هم جهت پرورشی ببیند.

وی افزود: توجه داشته باشیم که ماده ۲۸ اساسنامه دانشگاه فرهنگیان در موارد استثنا قابل اجرا می باشد و در واقع براساس این ماده تامین بخشی از نیازهای خاص آموزش و پرورش در رشته هایی که امکان توسعه آن ها از طریق دانشگاه فرهنگیان وجود ندارد مطابق ضوابط و مقررات وزارت آموزش و پرورش از میان دانش آموختگان سایر دانشگاه ها و موسسات آموزش عالی و پرورشی کشور و حوزه های علمیه مشروط به گذراندن دوره های یکساله مهارت آموزی در دانشگاه بلا مانع است.

* به اسناد بالادستی و سند تحول توجه جدی داشته باشیم

زهرا عالی پور عضو شورای گفتمان سازی و مطالبه گری پردیس زینبیه پیشوا هم در این نشست گفت: صرف تجربه نیروی نهضتی یا خرید خدماتی را دلیلی بر داشتن صلاحیت لازم برای معلمی ندانیم نباید نسبت به این موضوع احساسی برخورد کرد چرا که ما نسبت به عواقب این موضوع مسئولیم.

وی افزود: به اسناد بالادستی و سند تحول توجه متمرکز و جدی داشته باشیم، فاصله تصویب این سند تا به امروز ۹ سال است و تا امروز یک خط از این سند ا اجرا نشده و حتی بیشتر بر طبل عدم اجرای این سند می کوبیم.

انتهای پیام/

منبع: فارس

کلیدواژه: مجلس شورای اسلامی دانشگاه آموزش نماینده مجلس گفتمان سازی و مطالبه گری دانشگاه فرهنگیان دانشگاه فرهنگیان دانشگاه فرهنگیان اسناد بالادستی بسیج دانشجویی آموزش و پرورش تعیین تکلیف داشته باشیم جذب نیرو زیر ساخت سند تحول سند ۲۰۳۰ ماده ۲۸ داده شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۷۱۳۹۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در بخش فرهنگ و هنر

به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، سهم اعتبارات دستگاه‌های اصلی بخش فرهنگ و هنر نسبت به مصارف بودجه عمومی دولت در حدود هشت‌دهم درصد است. بیشترین افزایش اعتبار دستگاه‌های اصلی بخش فرهنگ و هنر، مربوط به «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی» است که حدود ۲۶۶ درصد نسبت به مصوب سال ۱۴۰۲، در مجموع اعتبارات رشد داشته است.

 این گزارش به تحلیل و توصیف داده های لایحه بودجه، اعتبارات هزینه ای، تملک دارایی های سرمایه‌ای و اختصاصی دستگاه‌های اصلی مربوط به بخش فرهنگ و هنر در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ و مقایسه آن با اعتبارات مصوب سال ۱۴۰۲ و اعتبارات ردیف‌های متفرقه لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ و همچنین بررسی سنجه‌های عملکرد خروجی‌های اصلی دستگاه‌های سیاستگذار در بخش فرهنگ و هنر می‌پردازد.

* بررسی بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در بخش فرهنگ و هنر

 دفتر مطالعات آموزش و فرهنگ مرکز پژوهش‌های مجلس در گزارشی با عنوان «بررسی بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور (۱۴): بخش فرهنگ و هنر» بیان می‌کند که لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ طبق اصلاحات انجام شده در ماده (۱۸۲) آیین‌نامه داخلی، در دو بخش به مجلس تقدیم شد؛ بخش اول شامل ماده واحده مشتمل بر احکام مورد نیاز برای اجرای بودجه کل کشور، سقف منابع بودجه عمومی دولت به تفکیک درآمد‌ها و واگذاری دارایی‌های سرمایه‌ای و مالی و اجزای اصلی آنها، تراز‌های عملیاتی، سرمایه‌ای و مالی بودجه عمومی دولت و فروض برآورد منابع و مصارف بودجه بود که دولت به‌صورت رسمی در اوایل سال ۱۴۰۲ تقدیم مجلس کرد، اما بخش دوم لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ درباره جداول تفصیلی شامل ارقام بودجه در ابتدای سال ۱۴۰۳ اعلام وصول شد و لازم است بررسی این بخش به‌همراه جداول و پیوست‌های منتشر شده، صورت گیرد. 

این گزارش مطرح می‌کند که موضوع هزینه‌کرد یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳ در راستای بند الحاقی مشابه در برنامه هفتم توسعه، استفاده از ظرفیتی است که دولت از آن به‌منظور اجرای احکام حوزه فرهنگ در برنامه هفتم، بهره برده است و تلاش کرده تا با درج حکم مربوطه و برآورد اعتبارات آن در لایحه بودجه سالیانه، حکم مذکور در برنامه هفتم را اجرا کند.

در این گزارش آمده است که جدول برآورد هزینه‌کرد ۱ درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی موضوع ماده (۵) قانون مدیریت خدمات کشوری برای اولین بار به‌منظور تفصیل بند «ب» تبصره «۱۳» قانون بودجه سال ۱۴۰۳ در بخش دوم لایحه درج شده است که به‌نظر می‌رسد طراحی چنین جدولی به‌منظور طراحی هزینه‌کرد این بند و همچنین استناد هر ردیف به مواد برنامه هفتم توسعه، اقدام مطلوبی، خصوصاً در این بند باشد. 

* حذف مکان مقایسه وضعیت اعتبارات هزینه‌ای، تملک دارایی سرمایه‌ای 

این گزارش ادامه می‌دهد که در لایحه بودجه سال ۱۴۰۳، برخلاف لوایح سال‌های گذشته، جدول وضعیت اعتبارات فصل فرهنگ و هنر در لایحه بودجه به‌کلی حذف شده است و امکان مقایسه وضعیت اعتبارات هزینه‌ای، تملک دارایی سرمایه‌ای و مجموع آنها از بین رفته است؛ همچنین این امر باعث شده امکان مقایسه سهم هر فصل از امور نیز از بین برود و نیز نتوان سهم امور مختلف ازجمله امور فرهنگ، تربیت بدنی و گردشگری را نسبت به سایر امور ده‌گانه ارزیابی کرد. همچنین در ردیف‌های متفرقه درخصوص اعتبارات در نظر گرفته شده، بعضاً ابهامی که در نحوه هزینه‌کرد وجود دارد باید برطرف شود. ازاین‌رو، باید دستگاه یا دستگاه‌های مرتبط و ابعاد اجرایی آن تا حد لازم شفاف شود.

* کلی و مبهم بودن سنجه‌های عملکرد خروجی‌های اصلی دستگاه‌های سیاستگذار در بخش فرهنگ و هنر 

در این گزارش مطرح می‌شود که درخصوص سنجه‌های عملکرد خروجی‌های اصلی دستگاه‌های سیاستگذار در بخش فرهنگ و هنر که بعضاً اقدامات و سنجه‌ها بسیار کلی و مبهم است و در عمل سنجش و ارزیابی مشخص و شفاف از عملکرد دستگاه را امکان‌ناپذیر می‌کند که به تدقیق و جزئی‌تر شدن و در مواردی جهت‌گیری کیفی نیاز است. از‌سوی‌دیگر، با توجه به اینکه لایحه بودجه باید با هدف تحقق سالیانه بخشی از برنامه توسعه باشد، اما در اقدام‌ها و سنجه‌های تعیین شده در لایحه بودجه برای دستگاه‌های سیاستگذار، کمتر رد مشخص و واضحی از احکام برنامه هفتم توسعه (به‌ویژه جدول اهداف کمی ذیل ماده (۷۴) برنامه) وجود دارد و باید تا این موضوع نیز اصلاح شود.

مرکز پژوهش‌های مجلس در این گزارش بیان می‌کند که مجموع اعتبارات دستگاه‌های اصلی بخش فرهنگ و هنر در قانون بودجه ۱۴۰۲ مبلغ ۷۷.۳۲۰.۰۱۸ میلیون ریال بوده که در برآورد سال ۱۴۰۳ به مبلغ ۲۱۸.۹۸۲.۳۳۶ میلیون ریال افزایش یافته و حدود ۱۸۳ درصد رشد پیدا کرده است. 

این گزارش توضیح می‌دهد که دلیل عمده افزایش مجموع اعتبارات بخش فرهنگ و هنر به افزایش اعتبارات اختصاصی دستگاه‌های «وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی»، «سازمان فرهنگ و ارتباطات اسلامی»، «سازمان امور سینمایی و سمعی-بصری» و «حوزه هنری انقلاب اسلامی» موضوع یک درصد از هزینه‌های شرکت‌های دولتی بر می‌گردد. در لایحه بودجه سهم اعتبارات دستگاه‌های اصلی این بخش نسبت به مصارف بودجه عمومی دولت در حدود هشت‌دهم (۰.۷۷) درصد است. 

متن کامل گزارش را اینجا بخوانید.

انتهای پیام/

دیگر خبرها

  • فرهنگ و هنر در بخش دوم لایحه بودجه ۱۴۰۳
  • بودجه سال ۱۴۰۳ کل کشور در بخش فرهنگ و هنر
  • اجرای طرح هویتی در خیابان معلم
  • استخدام ۴۵۶ نفر در دانشگاه فرهنگیان
  • ممنوعیت ورود چای سنواتی به بازار مصرف/ کارخانجات چای به موقع بازگشایی شود
  • دانشگاه فرهنگیان ۱۰ هزار دانشجو را برای معلمی بورسیه می‌کند
  • دانشگاه فرهنگیان ۱۰۰۰۰ دانشجو را برای معلمی بورسیه می‌کند
  • استخدام دانشجویان دانشگاه‌ها در آموزش و پرورش/جزییات طرح راتبه معلمی
  • دانشجویان سال سوم دانشگاه‌ها، بورسیه دانشگاه فرهنگیان می‌شوند
  • بورسیه شدن دانشجویان سال سوم دانشگاه‌ها برای آموزش و پرورش