Web Analytics Made Easy - Statcounter

برنامه شهرداری ساخت ۵۰۰ کیلومتر مسیر ویژه تردد دوچرخه در شهر است؛ با اقدامات انجام شده، ۴۰ کیلومتر مسیر دوچرخه سواری جدید به شهر تهران اضافه شده و دوچرخه سوارها می‌توانند در پهنه‌ای به وسعت ۱۷۰ کیلومتر به شکل ایمن در شهر رکاب بزنند. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار اجتماعی خبرگزاری تسنیم، در  سالیان گذشته دوچرخه در شهرهای کشورما وسیله‌ای پرطرفدار و محبوب بین مردم بود، اما گسترش استفاده از وسایلی چون اتوبوس، تاکسی و مترو به تدریج گرایش مردم به این حمل و نقل پاک را کاهش داد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با این حال در سال‌ها و ماه‌های اخیر رشد آمار دوچرخه‌سواران در سطح شهر حاکی از آشتی مردم با این وسیله قدیمی اما پرکاربرد است.

استفاده از دوچرخه در حمل و نقل عمومی از راهبردهایی است که در شهرهای مختلف جهان به آن توجه شده است، حمل و نقلی که نه باعث ایجاد آلودگی‌های زیست محیطی می‌شود و نه حتی منجر به وارد شدن خسارت به تأسیسات شهری بر این اساس در سال‌های اخیر موضوع استفاده از حمل و نقل پاک به یکی از برنامه‌های مدیرت شهری در تهران تبدیل شده است و در این راستا خطوط ویژه تردد دوچرخه سواران در شهر و ایجاد سامانه‌های دسترسی شهروندان به نرم‌افزارهای ارائه کننده خدمات در این حوزه ایجاد شده است اما چقدر مسیر دوچرخه در شهر وجود دارد و در چه مناطقی می توان بدون خطر از دوچرخه استفاده کرد؟

شاید نبود مسیرهای ویژه دوچرخه در شهر و در دسترس نبودن دوچرخه باعث شده اقبال مردم به استفاده از این وسیله نقلیه آنقدرها که باید بالا نباشد اما برای دسترس‌پذیری مردم به امکانات و راه مناسب برای تردد با دوچرخه در شهر، شهرداری برنامه توسعه حمل و نقل پاک را از چند سال پیش در دستور کار خودش قرار داده است.

برنامه شهرداری ساخت 500 کیلومتر مسیر ویژه تردد دوچرخه در شهر است؛ با اقدامات انجام شده، 40 کیلومتر مسیر دوچرخه‌سواری جدید به شهر تهران اضافه شده و دوچرخه‌سوارها می‌توانند در پهنه‌ای به وسعت 170 کیلومتر به شکل ایمن در شهر رکاب بزنند. در قالب برنامه‌ای 5 ساله در همه مناطق شهر مسیر ویژه دوچرخه در پیاده‌روها یا بخشی از معبر اصلی با ایجاد علائم ویژه عبور دوچرخه ایجاد خواهد شد.

مسیرهای ویژه تردد دوچرخه در پارک‌ها، بوستان‌های و برخی معابر با رنگ قرمز مشخص شده‌اند. تابلوهای عبور فقط برای دوچرخه در ابتدای هر مسیر نصب شده و از موتورسواران خواسته شده وارد مسیر اختصاصی تردد دوچرخه‌‌ها نشوند. با ایجاد مسیرهای ویژه دوچرخه در شهر، سهم استفاده از این وسیله در رفت‌وآمدهای درون شهری از 0.5 درصد به حدود یک درصد رسیده است. با افزایش تعداد دوچرخه‌ها و مسیرهای تردد این مقدار باید 4 درصد شود.

برای دسترسی مردم به دوچرخه هم شهرداری با مشارکت بخش خصوصی برنامه‌های بلند مدت و میان مدتی را طراحی و اجرا کرده است. یکی از این اقدامات طراحی و اجرای اپلیکیشن دوچرخهbike.tehran.irاز سوی شهرداری است که با هدف ترویج فرهنگ استفاده از دوچرخه شهری به عنوان یک شیوه حمل و نقل پاک تهیه و در اختیار شهروندان قرار گرفته است.

در راستای ترویج و توسعه دوچرخه به عنوان یک وسیله حمل‌ و نقل پاک،‌ کمپین‌های مختلف کوتاه مدت،‌ میان مدت و بلندمدت و با اهداف مختلف برای کاربران در این اپلیکیشن تعریف شده است. کاربران با عضویت در سامانه طراحی شده، می‌توانند موقعیت خود را تا مقصد ارزیابی کرده و با استفاده از دوچرخه شخصی از مسیرهای ویژه تردد دوچرخه سواران آگاه شده و خود را به مقصد برسانند. البته باید این نکته را در نظر داشت که  فقط کسانی می‌توانند از این اپلیکیشن استفاده کنند که بیشتراز 14 سال سن داشته باشند و استفاده افراد با سن کمتر از این نرم افزار قانونا ممکن نیست.

دوچرخه سواری در روزهای بارانی چه اصولی دارد؟نخستین مسیر دوچرخه سواری جنگلی تهران راه اندازی می شودافزایش استفاده از دوچرخه در افراد میانسال تهرانیدوچرخه سواری در شهر چه اصولی دارد؟سهم روزانه دوچرخه‌سواری در تهران چقدر است؟!روند رو به رشد استفاده از دوچرخه در تهران/ افزایش تعداد دوچرخه‌ها مستلزم چیست؟کدام مناطق تهران شیب مناسبی برای دوچرخه سواری دارند؟ + معرفی مناطقورود دوچرخه به مترو چه شرایطی دارد؟تکلیف دوچرخه های خسارت دیده بیدود چه می شود؟گزارش |چرا دوچرخه و دوچرخه سواری در تهران مهجور است؟!/ انجام 25 درصد سفرهای کاری "هلندیها" با دوچرخه!

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شهرداری تهران حمل و نقل عمومی شهر تهران شهرداری تهران حمل و نقل عمومی شهر تهران استفاده از دوچرخه ویژه تردد دوچرخه دوچرخه سواری دوچرخه در شهر حمل و نقل پاک مسیرهای ویژه کیلومتر مسیر مسیر دوچرخه

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۷۱۴۳۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

هشدار فعالیت سامانه بارشی در ارتفاعات استان تهران

به گزارش «تابناک» به نقل ازخبرگزاری صدا و سیما  مدیرکل مدیریت بحران استان تهران از صدور هشدار زرد هواشناسی مبنی بر فعالیت سامانه بارشی به همراه ناپایداری‌های محلی خبر داد و گفت: طبق پیش بینی سازمان هواشناسی از روز پنج‌شنبه ۱۳ اردیبهشت تا پایان روز شنبه ۱۵ اردیبهشت به ویژه در ارتفاعات استان تهران احتمال رگبار باران، رعد و برق، وزش باد شدید و در برخی نقاط مستعد گرد و خاک و وقوع تگرگ به‌ویژه در ساعات بعد از ظهر و شب وجود دارد.

حامد یزدی مهر به همه شهروندان به ویژه ساکنان ارتفاعات استان تهران توصیه کرد به هنگام فعالیت سامانه بارشی از تردد غیرضروری در جاده‌ها، صعود به ارتفاعات، کار درمناطق مرتفع و اسکان درحاشیه رود‌ها و مسیل‌ها خوداری کنند.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران همچنین بر استحکام بخشی سازه‌های موقت، سبک و ناپایدار تاکید کرد و از شهروندان خواست از قرار گرفتن در لبه پشت‌بام و مجاور سازه‌های موقت و ساختمان‌های نیمه‌کاره خودداری کنند.

حامد یزدی مهر به کشاورزان نیز توصیه کرد برای نگهداری از نهال‌ها، درختان آسیب‌پذیر و محصولات باغی و زراعی تمهیدات لازم را بیاندیشند.

مدیرکل مدیریت بحران استان تهران بر ضرورت خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و اطمینان از لایروبی کانال‌ها و آب‌رو‌ها نیز تاکید کرد.

دیگر خبرها

  • رکابزنی مسیر مهریز تا مشهد با شعار ورزش و سلامتی، کتاب و دانایی
  • محور کندوان به سمت تهران یک طرفه شد
  • محور کندوان به سمت تهران یکطرفه شد
  • ممنوعیت تردد در بزرگراه خرازی غرب تهران
  • خط ۲ مترو تهران به پایانه جدید شرق وصل می شود
  • این جاده یک‌طرفه شد
  • جاده چالوس یک‌طرفه شد
  • توسعه گذر و مسیرهای گردشگری در تهران/ سرانجام ایجاد شهرداران ویژه ناحیه چه شد؟
  • صنعتگران به هوشمندسازی حمل‌ونقل دوچرخه‌ای شهر مشهد کمک کنند
  • هشدار فعالیت سامانه بارشی در ارتفاعات استان تهران