Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «جام جم آنلاین»
2024-05-08@10:28:14 GMT

مسؤولیت جهانی در عرصه سلامت

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۷۲۶۲۷

از سویی دیگر اگر کشورهایی نخواهند با هم مراوده داشته‌باشند، الزام و اجباری بر اساس عرف بین‌المللی وجود ندارد که طرفین را به انجام امری که خلاف اراده طرفینی باشد، وادار کند.

در عین حال یک‌سری وضعیت‌ها نیز وجود داد که دولت‌ها نسبت به آن مسؤول هستند.

از جمله این‌که دولت‌ها نسبت به برقراری صلح و امنیت بین‌المللی وظیفه دارند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

موضوع تحریم‌ها هم در این چارچوب مورد بررسی قرار می‌گیرد و از این منظر زمانی که بهداشت، درمان و سلامت مردم به خطر می‌افتد طبعا صلح و امنیت بین‌المللی نیز به خطر می‌افتد.

یکی از مواردی که به صلح و امنیت لطمه می‌زند، تحریم‌های اقتصادی است. در شرایط کنونی که در قبال دریافت واکسن‌ کرونا از سوی آمریکا با بهانه‌هایی مواجه می‌شویم باید این سوال را مطرح کرد که دلایل ایالات متحده برای واردکردن اتهام به ایران از کجا نشات می‌گیرد؟ واقعیت آن است آنچه در سطح بین‌المللی به عنوان سابقه و پیشینه آمریکایی وجود دارد، این است که ایالات‌متحده همواره نقض‌کننده پیمان در عرصه بین‌المللی بوده‌است.

از ابتدای پیروزی انقلاب تاکنون آمریکا، اموال ایران را با رقمی برابر با 22میلیارد دلار بلوکه کرده و این مساله هم در دیوان دادگستری بین‌المللی ثبت است.

سوابق نشان می‌دهد هم آمریکا و هم اروپا ید طولایی در مصادره اموال ایران دارند. لذا این آمریکایی‌ها هستند که به اموال ایران دستبرد می‌زنند و اتهام آمریکا علیه ایران کاملا بی‌اساس است.

مستندات حقوقی نشان می‌دهد تاکنون ایران همیشه به تعهدات خود عمل کرده اما در مقابل آمریکا نه تنها در قبال ایران بلکه در قبال بسیاری از کشورهای دنیا پیشینه‌ای جز استعمار، استثمار و چپاول منابع ندارد. موضوع مراودات اقلام دارویی البته امری است حقوقی و همه کشورهای دنیا در قبال وضعیت بهداشتی و سلامت انسان‌ها مسؤول هستند و اساسا قبول تعهد در قبال صلح، امنیت و سلامت یک مسؤولیت جهانی است.

از این منظر جمهوری‌اسلامی ایران می‌تواند با توجه به بهانه‌ها و اتهامات مطرح شده از سوی آمریکا نسبت به طرح شکایت در شورای امنیت سازمان‌ملل، دیوان دادگستری لاهه، سازمان‌جهانی‌بهداشت و شورای حقوق‌بشر سازمان‌ملل اقدام کند.

خیرالله پروین - استاد حقوق دانشگاه تهران / روزنامه جام جم

منبع: جام جم آنلاین

کلیدواژه: اموال ایران اقلام دارویی لاهه واکسن کرونا بین المللی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت jamejamonline.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «جام جم آنلاین» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۷۲۶۲۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

نوجوان خوشابی در مسابقات آسیای ازبکستان تاریخ ساز شد

سیروس اجنوردی در گفت‌وگو با خبرنگار مهر اظهار کرد: فاطمه عروجی با کسب مقام نایب قهرمانی مسابقات کاراته ازبکستان و درخشش در مسابقات بین المللی برای اولین بار در عرصه ورزش غرب خراسان تاریخ ساز شد.

رئیس اداره ورزش و جوانان خوشاب با بیان اینکه در این مسابقات سه نوجوان ورزشکار دختر از شهرستان خوشاب به عنوان نماینده تیم ملی کاراته ایران از خراسان رضوی در مسابقات ازبکستان شرکت داشتند، گفت: حضور نوجوانان ورزشکار خوشابی در مسابقات آسیایی تیم ملی و کسب مقام دومی در مسابقات کاراته افتخار بزرگی برای شهرستانی است که از نظر امکانات ورزشی محروم‌است و برای ۳۵ هزار نفر یک سالن ورزشی دارد.

وی با تاکید بر حمایت مسؤولان ورزشی و ادارات دولتی از هویت سازی دختران خوشابی در عرصه‌های فرهنگی برای ادامه راه این ورزشکاران ودرخشش آنها در عرصه‌های ورزشی افزود: مسابقات بعدی در کشور عمان برگزار می‌شود که امیدواریم مسؤولان با حمایت‌های خودشان از حضور این قهرمان خوشابی در عرصه‌های بین المللی و آسیایی حمایت و کمک‌های لازم انجام دهند.

اجنوردی با بیان اینکه درخشش ورزشکاران خوشابی در عرصه بین المللی باعث شده است که ورزشکاران دیگر با انگیزه بیشتری برای فتح قله‌های بزرگ اقدام کنند، افزود: کسب مقام نایب قهرمانی توسط دختر نوجوان ایرانی از شهرستان خوشاب در حالی رخ داده است که برخی از شهرستان‌های بزرگی که مدعی ورزش هستند نتوانستند مقامی در عرصه‌های بین المللی کسب کنند.

کد خبر 6097982

دیگر خبرها

  • ستاره مشهور آمریکا: تیم کی‌روش اتحاد تیم 98 را نداشت
  • فعالیت در نشریات دانشجویی تمرینی برای ورود به عرصه ملی و بین‌المللی رسانه است
  • رایزنی گروسی و امیر عبداللهیان در تهران
  • امیرعبداللهیان: همکاری ایران و آژانس تحت تاثیر آمریکا قرار نگیرد
  • جزئیات دیدار و گفتگوی گروسی با امیرعبداللهیان
  • رویداد بین‌المللی «فارِس اواردز» برگزار می‌شود
  • رویداد بین‌المللی «فارِس اواردز ۲۰۲۴» برگزار می‌شود
  • نوجوان خوشابی در مسابقات آسیای ازبکستان تاریخ ساز شد
  • خیزش دانشگاهیان آمریکایی؛ چالشی برای سیاست‌های دوگانه غرب در قبال حقوق بشر
  • نجم‌الدین شریعتی:ضرورت آماده سازی زیرساخت‌های فرزندآوری در کشور