Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «ایسنا»
2024-04-27@18:12:25 GMT

تنها یک نخ سیگار در روز، فرد را معتاد کند

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۷۲۷۹۳

تنها یک نخ سیگار در روز، فرد را معتاد کند

ایسنا/خراسان رضوی محققان معتقدند، به‌احتمال‌زیاد افرادی که روزانه کمتر از یک تا چهارنخ سیگار می‌کشند نیز به نیکوتین معتاد هستند.

به نقل از ارث، بر اساس نتایج تحقیقات جدید دانشگاه ایالتی پنسیلوانیا در ایالات‌متحده، اکثر افراد که حتی سیگار کمتری می‌کشند، به نیکوتین اعتیاددارند و باید درمان شوند.

پروفسور جاناتان فولدز، محقق ارشد این بررسی گفت: پیش ‌از این، برخی بر این باور بودند، تنها افرادی که روزانه حدود ۱۰ نخ سیگار می‌کشند، معتاد هستند، اما این تحقیق نشان داد، بسیاری از سیگاری‌های کم‌مصرف (حتی افرادی که هرروز سیگار نمی‌کشند) نیز می‌توانند به سیگار معتاد باشند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

همچنین این مورد خاطرنشان می‌کند که هنگام بررسی درباره تعداد دفعات سیگار کشیدن باید دقیق‌تر بود.

پروفسور دوک جیسون الیور افزود: هنگام ارزیابی اعتیاد به نیکوتین که به‌عنوان اختلال مصرف دخانیات نیز شناخته می‌شود، پزشکان توصیه می‌کنند بر اساس معیارهای ذکرشده در راهنمای تشخیصی و آماری اختلال آماری (DSM-۵) ارزیابی شود.

وی توضیح داد: معمولا پزشکان تنها از افراد سیگاری می‌پرسند که روزانه چند نخ سیگار می‌کشند.

نتایج بررسی نشان داد، سیگار کشیدن کمتر برای افراد، آسیب‌های کمتری نسبت به مصرف بیشتر دارد، بااین‌وجود، خطرات قابل‌توجهی بر سلامتی افراد خواهد داشت. گاهی اوقات، کارشناسان سیگاری‌های کم‌مصرف را معتاد و نیازمند درمان نمی‌دانند، اما این تحقیق نشان داد بسیاری از افراد بدون کمک نمی‌توانند سیگار را ترک کنند.

محققان داده‌های موسسه ملی سلامت ازجمله ارزیابی بیش از ۶۷۰۰ سیگاری برای تعیین این‌که آیا آنان معیارهای DSM-۵ برای اختلال مصرف دخانیات یا عدم آن را دارند مورد تجزیه‌وتحلیل کردند.

این بررسی نشان داد که ۸۵ درصد افراد که روزانه سیگار می‌کشند تا حدودی معتاد هستند و اعتیاد خفیف تا متوسط و یا خفیف تا شدید دارند.

پروفسور فولدز گفت: «باعث تعجب است که تقریبا دوسوم افرادی که فقط یک تا چهارنخ سیگار در روز می‌کشند، معتاد باشند و حدود یک‌چهارم افرادی که کمتر از این تعداد در هفته سیگار می‌کشیدند نیز معتاد بودند.»

محققان دریافتند، دفعات سیگار کشیدن، شدت اعتیاد به سیگار را افزایش می‌دهد. برای مثال، ۳۵ درصد سیگاری‌های کم‌مصرف و ۷۴ درصد از سیگاری‌های پرمصرف، معتاد متوسط یا شدید بودند.

پروفسور فولدز افزود: این اولین بار است که محققان شدت اعتیاد به سیگار را در  طیف وسیعی از تعداد دفعات سیگار کشیدن بررسی می‌کنند.

پروفسور الیور نیز عنوان کرد: این بررسی شیوع بالای اختلال در مصرف دخانیات را بین افراد سیگاری کم‌مصرف نیز نشان می‌دهد و زمینه‌ای برای درمان این افراد را فراهم می‌کند.

وی گفت: تحقیقات گذشته نشان داده است که افراد سیگاری غیر روزانه نسبت به افراد سیگاری روزانه، بیشتر اقدام به ترک سیگار می‌کنند.

پزشکان باید تمام رفتارهای سیگار کشیدن از جمله سیگار کشیدن غیر روزانه را برای موفقیت در ترک سیگار در نظر بگیرند، زیرا این افراد ممکن است نیاز به درمان داشته باشند و مشخص نیست که این مداخلات تا چه اندازه برای افراد سیگاری کم‌مصرف موثر است. تلاش‌های مستمر شناسایی رویکردهای توقف برای این جمعیت همچنان برای تحقیقات آینده مهم است.

این یافته‌ها در مجله Preventive Medicine منتشرشده است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی اجتماعی سيگار اعتیاد سیگار می کشند افراد سیگاری سیگار کشیدن کم مصرف

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۷۲۷۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ویپ؛ وسیله‌ای برای ترک اعتیاد! و یا وسیله‌ای اعتیاد آور + فیلم

سیگار الکترونیکی یا همان ویپ، به دلیل نداشتن بو و خوشبو بودن و استفاده راحت به عنوان جایگزینی برای سیگار و ترک آن استفاده می شود و به گمان مصرف کنندگان عوارضی ندارد یا عوارض خیلی کمی دارد در حالیکه این نوع سیگارها در مواردی مضرات بیشتری از نوع طبیعی آن دارد.

 

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی باشگاه خبرنگاران جوان فیلم و صوت فیلم و صوت

دیگر خبرها

  • مسمومیت با قارچ‌های وحشی رشد ۳ برابری داشته است / علائم مسمومیت را بشناسید
  • مسمومیت ۱۰ نفر بر اثر مصرف قارچ سمی در کردستان
  • زخم کاری سیگارهای الکترونیک
  • رشته‌های عفونی و خون متقاضی کمتری دارند/ شاهد گسترش مصرف سیگار هستیم
  • کلید اصلی کاهش وزن مشخص شد!
  • تهرانی‌ها امروز یک نفس راحت می‌کشند!
  • ویپ؛ وسیله‌ای برای ترک اعتیاد! و یا وسیله‌ای اعتیاد آور + فیلم
  • رئیسی: داعیه‌داران دانشجو دوستی در آمریکا دانشجویان را به خاطر دفاع از مظلوم به خاک و خون می‌کشند
  • ۱۳ میلیون خودروی فرسوده روزانه ۶۳ میلیون لیتر سوخت مصرف می‌کنند
  • چرا دانشمندان خوردن روزی دو تخم‌مرغ را توصیه می‌کنند؟