Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش خبرنگار حوزه بهداشت و درمان  گروه علمی پزشکی باشگاه خبرنگاران جوان،  احمد حاجبی، مدیر کل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت درمان و آموزش پزشکی در نشست خبری مجازی با موضوع مداخلات روان شناختی برای گروه‌های هدف در دوران کرونا  گفت: در بحران کرونا گروه‌های مختلفی را در زمینه مشکلات روانی به عنوان هدف در نظر گرفته ایم اما در این شرایط مهمترین گروه هدف ما جمعیت عمومی است که البته بزرگترین گروه هدف است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

حاجبی ادامه داد: در کنار این جمعیت، گروه هدفی دیگری داریم که بازماندگان افرادی هستند که به دلیل کرونا فوت کرده اند. گروه بعد بهبود یافتگان ویروس کرونا هستند، پس از آن کادر بهداشت و درمان هستند که درگیر ارائه خدمات به مردم هستند و در نهایت گروهی که از قبل مبتلا به اختلالات روانی بوده اند و باید خدمات دریافت کنند.

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت با بیان اینکه گروه‌های متنوعی داریم که باید به وضعیت اختلالات روانی آن‌ها بپردازیم، توضیح داد: در بین این گروه‌ها، بزرگترین گروه جمعیت عمومی جامعه بوده اند که سعی کردیم با رویکرد‌های مختلف به آن‌ها کمک کنیم.

به گفته این مقام مسئول، در شرایط کنونی مواجهه با کرونا باید دانش و آگاهی عموم افراد جامعه را نسبت به کرونا برای جلوگیری از ایجاد اختلال روانی بالا ببریم.

حاجبی گفت: باید به مردم کمک کنیم تا در برابر این مشکلات توانمند شوند و یاد بگیرد از کدام منابع استفاده کنند.

او افزود: در کنار اطلاع رسانی باید شرایط و امکاناتی را ایجاد کنیم که افراد پاسخ سوالات خود را دریافت کنند. برای حفظ سلامت روان، شرایط پاسخگویی را نیز در سامانه ۴۰۳۰ فراهم کردیم. 

ثبت ۷۰۰ هزار تماس با سامانه ۴۰۳۰ درباره اختلالات روانی

به گفته این مقام مسئول وزارت بهداشت، با راه اندازی سامانه ۴۰۳۰ تاکنون ۷۰۰ هزار تماس با این سامانه در حوزه سلامت روان گرفته شده است.

او ادامه داد: هر تماس به صورت میانگین حدود ۳ دقیقه به خودش اختصاص داده است. تاکنون ۲ میلیون دقیقه مشاوره در سامانه ۴۰۳۰ گرفته شده است. برای حفظ سلامت روان عموم افراد جامعه  ۳۰ عنوان مطالب مختلف در راستای مدیریت استرس و اضطراب در نظام سلامت ایجاد کردیم.

حاجبی افزود: حدود ۲ هزار نفر روان شناس را در نظام سلامت داریم که در حال خدمات رسانی به مردم هستند. بازماندگان افراد فوت شده کرونا، چون امکان برگزاری مراسم تشییع جنازه را ندارند تا تاملات روحی خود را کاهش دهند، با سوگ پیچیده‌ای رو به رو شده اند.  بهبود یافتگان ناشی از کرونا دچار اضطراب و افسرگی می‌شوند و برای این افراد هم بسته‌های خدمتی در حوزه سلامت روان طراحی شده است. با این اقدامات توانسته ایم از میزان مشکلات روان شناختی در حوزه سلامت روان بکاهیم.

حاجبی گفت: از نظر مبانی علمی ثابت شده است که استرس وقتی به میزان زیاد تجربه شود روی کارکرد سیستم ایمنی تاثیر می‌گذارد و باعث تضعیف بدن بیمار می‌شود اما اینکه بخواهیم سهم آن را در ابتلا به بیماری مشخص کنیم امکان پذیر نیست. در بحث خود کشی دو سیستم ثبت داریم که یکی متعلق به وزارت بهداشت و دیگری سازمان پزشکی قانونی است. وزارت بهداشت موارد اقدام و فوت ناشی از خود کشی را بررسی می‌کند و  پزشکی قانونی موارد فوت را بررسی می‌کند. در ۸ ماه گذشته میزان خود کشی نسبت به مدت مشابه سال گذشته افزایش خیلی جزئی داشته است. 

مدیرکل دفتر سلامت روانی، اجتماعی و اعتیاد وزارت بهداشت تاکید کرد:  چگونگی انتشار خبر خودکشی می‌تواند در اشاعه و گسترش اقدام‌های بعدی خود کشی تاثیر گذار باشد زیرا یکی از عواملی که می‌تواند خودکشی را تشدید کند نوع اطلاع رسانی آن است.

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: وزارت بهداشت ویروس کرونا حوزه سلامت روان وزارت بهداشت سامانه ۴۰۳۰ خود کشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۷۳۰۹۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

آثار سعدی را با نثری روان به نوجوانان ارائه می کنیم

محمد شالویی در مصاحبه با خبرنگار خبرگزاری صداوسیما گفت: وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی از وزارت آموزش و پرورش به طور رسمی درخواست کرده تا نوجوان را در مدارس با سعدی و آثارش همچنین شاعران و ادبیان دیگر این مرز و بوم نظیر فردوسی و مولانا آشنا کند.
وی افزود: لازم است زندگی نامه، اوضاع و احوال شاعران برای معرفی بیشتر در کتاب‌های درسی گنجانده شود تا نوجوانان این شخصیت‌ها را به حافظه خویش بسپارند.
رئیس انجمن آثار و مفاخر فرهنگی گفت: سعدی از شاعران نام دار و از یکه تازان زبان و ادب فارسی است که در جهان با همین نام و عنوان شناخته می‌شود.
مریم حامدی گزارش می‌دهد:

کد ویدیو دانلود فیلم اصلی

 

دیگر خبرها

  • ارتقای سطح سلامت روان اقشار کم‌برخوردار
  • خدمات رایگان مشاوره ای به آحاد جامعه
  • ضرورت توجه به سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی در کنار سلامت جسم
  • بیش از ۳۴۰۰ مرکز مشاوره درکشور به مردم خدمات سلامت روان می دهند
  • سلامت روانی، اخلاقی و اجتماعی از وجوه مهم سلامت
  • آثار سعدی را با نثری روان به نوجوانان ارائه می کنیم
  • خواب کافی و تاثیر آن بر سلامت جسم و روان
  • راه مبارزه با روانشناس‌نماها ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه است
  • رویکرد ما برای ارتقاء بهداشت روانی باید جامعه‌محور شود
  • ارتقاء سواد سلامت روانی جامعه، راهی برای مبارزه با روانشناس‌نماها