Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تسنیم»
2024-04-30@23:54:30 GMT

استاد پرورش ‌چگونه مسیر سعادتمندی را طی کرد؟

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۷۳۳۹۳

استاد پرورش ‌چگونه مسیر سعادتمندی را طی کرد؟

گروه استان‌ها ـ دکتر تقی اژه‌ای استاد زبان و ادبیات فارسی و از شاگردان استاد سیدعلی اکبر پرورش گفت: استاد پرورش از دامن حکیم‌هایی که به حکمت عملی رسیده بودند، بهره گرفتند بنابراین عالمان نیز باید سعی کنند به سرچشمه‌ها وصل شوند. - اخبار استانها -

 تقی اژه‌ای در گفت‌و‌گو با خبرنگار تسنیم در اصفهان، با اشاره به خصوصیات شخصیتی استاد پرورش اظهار داشت: یاد استاد پرورش برای چند نسلی که در این انقلاب گذشته است غنیمت محسوب می‌شود چراکه از گفت‌و گو درخصوص ایشان می‌شود به نتایج اجتماعی و تربیتی مناسبی رسید.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: در جهت تبیین شخصیت استاد پرورش و کسانی که در نسل‌های زمان خود تاثیرگذار بودند باید بدانیم که براساس تقسیمی که بزرگان در تقویم اسلامی به وجود آوردند، علوم اسلامی به چند قسم تقسیم می‌شود که حکمت عملی برترین درجه آن به حساب می‌آید.

استاد عالی زبان و ادبیات فارسی دانشگاه افزود: حکمت عملی از علم کلام شروع می‌شود و سپس علوم فقه، حدیث، فلسفه، اخلاق و عرفان را نیز طی می‌کند تا فرد پس از رسیدن به یک نخبگی، به حکمت عملی دست پیدا کند.

وی گفت: در جامعه‌ای که فقط خودسازی فردی در آن مطرح است هر یک از الگوهای رسیدن به حکمت عملی می‌تواند کافی باشد اما در جامعه پویا فقط تبدیل انسان به یک ویژگی خاص الهی دیگر مدنظر نیست و مبدل ساختن جامعه به یک جامعه قوی مدنظر است.

اژه‌ای خاطرنشان کرد: حکمت عملی نتیجه ممارست در هر چهار علم است بنابراین کسی که به چنین درجه‌ای می‌رسد، تربیت آن از درون شروع می‌شود و در جامعه گسترش پیدا می‌کند.

وی اظهار داشت: قبل از شروع نهضت انقلاب اسلامی عرفا و فلاسفه بسیار خوبی وجود داشتند که همگی قابل احترام هستند و سپس انفجار نور انقلاب اسلامی ایران صورت گرفت بنابراین باید برای حفظ صیانت از اسلام و تاسیس و تشکیل جامعه هرکس در حد وسع خود باید تلاش کند.

استاد زبان و ادبیات فارسی افزود: عارفی که به حکمت عملی نرسد، عرفان آن می‌تواند ابزار نفوذ شیطان بشود مانند سامرین و اصحاب صفه. چه بسا افرادی که اهل سیر و سلوک بودند اما به دلیل عدم حکمت عملی از راه راست منحرف شدند.

وی بیان کرد: انقلاب ما انعکاسی از حرکت تمام انبیاست، به گونه‌ای که می‌شود افرادی را که در مقابل انقلاب ایستاده‌اند را با افرادی که در مقابل پیامبران ایستادند مقایسه کرد و درنظرداشت که عالمانی ربانی وجود داشتند که به سمت شیطان رفتند.

اژه‌ای تصریح کرد: اگر افرادی هستند که جهاتشان در زندگی عوض می‌شود نباید تعجب کرد زیرا این افراد نردبان‌هایی هستند که زیر پای خود را اره می‌کنند.

وی گفت: باتوجه به واژه حکمت که نشان‌دهنده دلیل محکم است به معنای رسیدن به یک جایگاه محکم است، بنابراین در دایره نفوذ شیطان به جایگاه امنی می‌رسند که براساس فرمایش قرآن ایمان خود را با موضوعات مختلف آلوده نمی‌کنند.

استاد زبان و ادبیات فارسی خاطرنشان کرد: حکمت عملی علم مکسبی نیست و معلم آن خداست چراکه اگر خدا به کسی حکمت عطا کرد به وی خیر کثیر می‌رسد و دیگر در تمام آلودگی‌ها سربلند بیرون می‌آید.

وی اظهار داشت: استاد پرورش حکیم علی الاتباع نبودند ولی با افراد فیلسوف و اهل فقهی چون علامه طباطبائی و شهید مطهری تربیت شدند و یک سیر حقیقی را بر اساس روش این بزرگواران که دارای حکمت عملی بودند قرار دادند.

اژه‌ای خاطرنشان کرد: تنها به دنبال افرادی که فقط انحصار داشتند و فقیه خوبی بودند نرفتند البته جامعه به چنین افرادی باید احترام بگذارد اما نباید تنها آنان نشانه راه باشند.

وی بیان کرد: فقهایی هستند که حتی سکوتشان نیز به اسلام ضربه می‌زند، اینان افرادی هستند که به اسلام ورود می‌کنند اما ورود آن‌ها بر اساس عدم بصیرت است، امام خمینی(ره) از جمله افرادی هستند که راه را پیدا کرده‌اند و دارای بصیرت هستند.

روایت تسنیم از کمالات و فضایل استاد پرورش+فیلماستاد پرورش اگر این روزها وزیر آموزش و پرورش بود چه می‌کرد؟مرور تاریخی زندگی استاد پرورش از زبان نگارندگان انقلاب

استاد زبان و ادبیات فارسی در ادامه گفت: حاج قاسم سلیمانی نیز از جمله افرادی بود که به سبب نشست و برخواست با افراد حکیم و راه بلد، دارای حکمت عملی بود.

وی ادامه داد: استاد پرورش از دامن حکیم‌هایی که به حکمت عملی رسیده بودند بهره گرفتند بنابراین عالمان نیز باید سعی کنند به سرچشمه‌ها وصل شوند، به طور مثال اکتفا به صوت خوب برخی مداحان دال بر دلبند شدن به آن‌ها نیست.

اژه‌ای تصریح کرد: ما باید به کسانی که به ساحل نجات رسیده‌اند تاثی پیدا کنیم و سپس توسل پیدا کنیم، چرا که استاد پرورش نیز اهل توسل بودند و خود را به کسانی که ایمان پخته داشتند وصل می‌کردند، درعوض نباید خود را به کسانی وصل کنیم که خودشان به تخته‌های پاره‌ای وصل هستند زیرا یک موج می‌تواند به راحتی ما را با خود ببرد.

وی خاطرنشان کرد: بسیاری از افراد در انقلاب آسیب این مسئله را خوردند و به جمعیت‌هایی پیوستند که خودشان غرق بودند و نمی‌توانستند دیگران را نجات دهند.

استاد زبان و ادبیات فارسی بیان کرد: مناجات و تضرع یکی از عوامل وصل شدن به افراد دارای حکمت است که برخلاف تصور بعضی افراد بالاترین وسیله توسل محسوب می‌شود.

وی عنوان کرد: کسی که زندگی شخصیتی خود را طبق آیه قرآن کشف کرده باشد اهل نفس است و آنان می‌توانند خاک را کیمیا کنند مندط به اینکه بر تفس خود چیره شوند، آنگاه هیچ چیز نیست که به شما بتواند ضرر بزند.

اژه‌ای گفت: استاد پرورش تلاش بر این داشتند که نفس خود را از هرگونه پلیدی شخصیتی و آفات فردی تهی کنند تا آنگاه آیینه جلوه حق در آنان نمایان شود.

استاد زبان و ادبیات فارسی با اشاره به برخی سیاستمداران تصریح کرد: بیشتر سیاستمدارانی که زمین خوردند، اهل تضرع و مناجات نبودند بلکه اهل خودبینی و خودشیفتگی‌ای بودند که مقام معظم رهبری نیز به آن اشاره کرده‌اند، از همین رو افرادی که درگذشته مبارزان انقلاب بودند نباید به این فکر کنند که دیگر پایدار و ماندگار خواهند بود.

وی با بیان نمونه‌ای آشکار ادامه داد: همه ما مانند آهنی هستیم که تا در کوره هست داغ هست و به محضی که از آنجا بیرون می‌آید سرد می‌شود، پس نمی‌توان توقع داشت که همچون گذشته ماندگار بمانیم، بنابراین ما به عنوان ابزارهای خدا مصداق آیه نور قرآن کریم هستیم.

اژه‌ای خاطرنشان کرد: بسیار ناپسند است اگر مسئولان نظام تضرع نداشته باشند، ازهمین رو حکمت عملی نیز از آن‌ها سلب می‌شود. هرچیز وسیله‌ای دارد که رسیدن به حکمت عملی نیز نشیت و برخاست با افراد حکیم است.

وی تضرع را یکی از بالاترین مراتب نزد خدا دانست و با اشاره به افراد متضرر گفت: هرچه انسان مشهورتر خسارت آن بیشتر، همچون مشهورینی که در انقلاب بودند اما به بدنه جامعه آسیب زدند و عامل فتنه‌ها و درگیری‌های مختلف در طول تاریخ ایران شدند.

استاد زبان و ادبیات فارسی افزود: ما نیز باید راه استاد پرورش را طی کنیم چراکه این راه زنده است و باتوجه به اینکه افراد زیادی آن را تجربه کرده‌اند همچنان مسیر سعادتی که استاد پرورش پشت سر گذاشتند پابرجاست.

وی بیان کرد: براساس آیه قرآن کسانی که ایمان آوردند و عمل صالح انجام دادند به این صراط مستقیم خواهند رسید و با انبیا، شهدا و صدیقین محشور خواهند شد، ما نمی‌توانیم اهل البیت شویم اما می‌توانیم محب خدا و آنان شویم.

اژه‌ای عنوان کرد: یکی از توصیه‌های موکد مقام معظم رهبری به هیئت دولت تضرع و تلاوت قرآن هنگام نیمه شب است که امیرالمومنین(ع) نیز در کتاب خطبه المتقین به این موضوع اشاره کرده‌اند. سیاستمدارانی که تنها در روز تلاش کنند عالی نیستند، بلکه ابتدا باید شبانه مناجات کنند تا در روز بتوانند نور دهند.

وی گفت: انسانی که در نهضت تلاش می‌کند، شب را نباید زمان استراحت بداند بلکه باید از آن موقعیت استفاده کند تا انرژی کسب نماید، کسانی که اینچنین هستند خود را به خدا عرضه می‌دارند و در تضرع اشک می‌ریزند و هنگام صبح به کار و فعالیت مشغول می‌شوند.

استاد زبان و ادبیات فارسی تصریح کرد: سیاستمدارانی را داشتیم که انسان‌های خوبی بودند اما راه را برای تقویت خود جهت رسیدن به حکمت عملی طی نکردند و از سوی دیگر به معضلات نظام تبدیل شدند، باید توجه داشت که حمایت‌های مالی و انسانی عامل نجات انسان‌ها نیست.

وی افزود: افراد زیادی بودند که جمعیت‌های مختلفی داشتند و از حمایت‌های مالی برخوردار بودند اما اتصال به حق نداشتند و باعث بارافزایی به جهت خود شدند که می‌توانست بر سر آنان خراب شود.

اژه‌ای خاطرنشان کرد: چون انقلاب اسلانی ایران صورت گرفته باید در اجتماع وارد شویم و برای ورود به این عرصه باید راه انبیای خدا را طی کنیم.

استاد زبان و ادبیات فارسی بیان کرد: شاید بیماری‌های آخر عمر برای اولیای خدا زمینه‌ای ارتباطی بین قلب آنان با خداوند است چراکه جون امتحان سلیمانی در دنیا دادند، هنگام امتحان ایوبی آنان فرا رسیده است همانگونه که امتحان سلیمانی، حکمت و رهبری عالی جهان و امتحان ایوبی امتیاز ویژه خدا برای رسیدن به امتیازات ویژه‌ای نزد خدا است.

انتهای پیام/174/ش

منبع: تسنیم

کلیدواژه: استاد زبان و ادبیات فارسی حکمت عملی استاد پرورش بودند اما

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۷۳۳۹۳ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مدرسه حکمت با همت خیران بازسازی و متحول شد

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی گفت: مدرسه حکمت با همت خیران بازسازی و متحول شد تا انسان‌های اندیشمند برای آینده کشور و جهان اسلام و جبهه مبارزه با استکبار و صهیونیسم بسازد. - اخبار استانها -

به‌گزارش خبرگزاری تسنیم از اراک، آیت‌الله قربانعلی دری نجف‌آبادی صبح امروز در آیین زنگ سپاس معلم که در مدرسه حکمت اراک برگزار شد، اظهار داشت: هفته معلم و مربیان فرهیخته وظیفه شناس متعهد تبریک عرض می‌کنم، معلمان با همت بلند خود برای پیشرفت جامعه و نسل جوان تلاش و مجاهدت می‌کنند و در خط مقدم علم و دانش فعالیت می‌کنند که باید مورد توجه ویژه قرار گیرند.

وی افزود: استان مرکزی ظرفیت‌های بسیار ارزشمندی در زمینه رشد و توسعه علمی، رشد و تولید اقتصادی، صنعت، فناوری، کشاورزی، خدمات و غیره دارد که باید با همت مربیان، معلمان و کارگران شاهد تحول چشمگیر در همه عرصه‌های علم، اقتصادی، اخلاق، ایمان و معنویت باشیم.

نماینده ولی فقیه در استان مرکزی تصریح کرد: مدرسه حکمت و کلمه حکمت یادآور مفهوم بلندی است و این بسیار هوشیارانه و آگاهانه انتخاب شده است، حکیم در اسلام همان خداوند، انبیا و اولیای الهی هستند اما وقتی خداوند خواست فردی را جزو انبیا و اولیا معرفی کند لقمان حکیم را معرفی می‌کند و امروز امام راحل، رهبر معظم انقلاب اسلامی لقمان حکیم زمان خود و زمان حال هستند و باید از آنها پیروی کرد.

دری نجف آبادی با گرامیداشت یاد شهدای معلم کشور گفت: شهید مطهری معلم شاخص حوزه دانشگاه، مربی، انسانی هنرمند، آینده نگر، هوشیار، مودب و استوار بودند که در عرصه‌های علم و اندیشه، عمل و میدان جهاد و اجتهاد فعالیت داشتند و انسان‌های بزرگی پرورش دادند.

وی ادامه داد: مدرسه حکمت با همت خیران بازسازی و متحول شد تا انسان‌های اندیشمند برای آینده کشور و جهان اسلام و جبهه مبارزه با استکبار و صهیونیسم بسازد، امیدواریم دانش آموزان و سرمایه‌‌های استان و کشور سرشار از ایمان، ادب، اخلاق و حکمت و با همت بلند برای ساختن ایرانی بلند و با عظمت و فرهنگ و ایران اسلامی نقش آفرین باشند و در این کاروان بزرگ پیشرو و پیش قراول باشند.

انتهای پیام/711/

دیگر خبرها

  • آمریکا: برنامه‌ای عملی برای حفاظت از جان غیرنظامیان در رفح دیده نمی‌شود
  • نیاز تولیدکنندگان به حمایت های عملی
  • مدرسه حکمت با همت خیران بازسازی و متحول شد
  • حذف عملی ایران از کریدورهای تجاری
  • از مفاخر قرآنی استان گیلان تقدیر شد
  • حجت الاسلام خسروپناه: علم حکمی؛ لازمه دستیابی به تمدن نوین اسلامی
  • وعده های واردات وسایل نقلیه عمومی عملی می شود؟
  • گام عملی برای جهش تولید
  • حجاب و عفاف باید به رفتار عینی و عملی مردم تبدیل شود
  • همایش حکمت مطهر ۱۱ اردیبهشت برگزار می‌شود/رونمایی از ۵ کتاب و برپایی بیش از ۱۲۰ برنامه ملی