Web Analytics Made Easy - Statcounter

نایب رئیس دوم مجلس شورای اسلامی گفت: اگر بخواهیم در کشور موضوع مسکن را حل کنیم یک کار انقلابی می‌خواهد، یعنی دوباره مسکن مهر با زمین ۹۹ ساله در اختیار مردم قرار بدهیم و باید طبق قانون تخفیفاتی را از دستگاهی مثل شهرداری، تامین اجتماعی، سازمان مالیات و نظام مهندسی برای افراد واجد شرایط مسکن فراهم شود.

گروه سیاسی خبرگزاری دانشجو-محمدمهدی احمدی؛ با افزایش جمعیت جهان، تأمین مسکن به یکی از مهم‌ترین دغدغه‌های اقتصادی-اجتماعی تبدیل شده‌است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!
بیشتر دولت‌ها دارای نهادی شبیه وزارت مسکن هستند و تلاش می‌کنند از طریق وام مسکن به تأمین مسکن برای شهروندان بپردازند از این رو هنوز هم مسکن جزء اصلی‌ترین نیاز‌های یک انسان محسوب می‌شود. در همین راستا خبرگزاری دانشجو گفتگویی با علی نیکزاد وزیر اسبق راه و شهرسازی و نایب رئیس مجلس شورای اسلامی انجام داده است.
مشروح گفتگو در ادامه می‌آید:
دانشجو: شما جزء اصلی‌ترین متولیان مسکن مهر بودید ابتدا این اقدام را چطور ارزیابی می‌کنید و چرا از مسیر اصلی خود منحرف شد؟
مسکن مهر براساس اصل ۴۳ قانون اساسی شکل گرفته است. از این رو در دولت‌های نهم و دهم این اتفاق استارت خورد و ساخت حدود ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد در کشور در دستور کار قرار گرفت و ۲ میلیون ۸۸۰ هزار واحد به اتمام رسید و به مردم تحویل داده شد.
اما اگر مسکن مهر به خصوص در مناطق حاشیه نشینی و روستایی نبود در بلا‌های طبیعی نظیر زلزله و سیل قطعا تلفات دوچندانی می‌داشتیم و اگر هم در بین مردم پرسجو کنید کمتر از انگشتان دست خواهند گفت که این مسکن‌ها را نمی‌خواهند، زیرا نیاز امروز مردم مسکن و تامین آن هست.
یا اینکه برخی‌ها بیان می‌کنند که مکان احداث این مسکن‌ها اشتباه بوده است این حرف کاملاً غلط است بنابراین وقتی صحبت از مسکن مهر می‌شود نوک پیکان به سمت پرند و پردیس می‌رود، اما در کشور مسکن مهر‌های موفقی داشتیم از جمله مسکن مهر سهند، پردیسان و حتی مهرگان استان قزوین.
یا در گیلان یک عکسی در فضای مجازی دست به دست شد که جالب بود و حتی یک متن زیبایی هم زیر آن نوشته شده بود که اینجا یک کشور اروپایی نیست بلکه گیلان است. آن تصویر متعلق به مسکن مهر استان گیلان بود.
یا برخی صحبت‌هایی می‌شود که با چنین حرکتی پایه پولی و نقدینگی کشور افزایش یافت این مورد را قبول ندارم، زیرا در این دولت هم پایه پولی افزایش یافته است و بالغ بر ۵۰۰ هزار میلیارد تومان بوده که این افزایش نه به خاطر رشد صنعت بوده و نه مسئله دیگر، اما اگر هم در دولت قبل نقدینگی افزایش یافت برای رشد صنعت مسکن بوده یعنی طبق قانون با مصوبه مجلس ۴ میلیون و ۳۰۰ هزار واحد مسکونی شهری و روستایی باید ساخته می‌شده است که ۱۶ و نیم میلیون خانوار در جمهوری اسلامی ایران در بین ۷۵ میلیون جمعیت ایران صاحب مسکن شدند؛ بنابراین طرح مسکن مهر طرح انقلابی بود. متاسفانه هنوز تعدادی از این مسکن‌ها هنوز تکمیل نشده و به متقاضیان تحویل داده نشده است.   اگر بخواهیم در کشور موضوع مسکن را حل کنیم یک کار انقلابی می‌خواهد. یعنی دوباره مسکن مهر با زمین ۹۹ ساله در اختیار مردم قرار بدهیم و باید طبق قانون تخفیفاتی را از دستگاهی مثل شهرداری، تامین اجتماعی، سازمان مالیات و نظام مهندسی برای افراد واجد شرایط مسکن فراهم شود و باید تسهیلاتی را در اختیار انبوه سازان قرار داده شود در طرح دو فوریتی جهش مسکن هم نمایندگان مجلس درکمیسیون عمران این مورد را دیده اند و قطعا این طرح به صحن مجلس خواهد آمد تا بعد از مصوبه آن در مجلس به تولید انبوه مسکن کمک کند.

دانشجو: چکاری باید انجام شود که مسکن تبدیل به کالای مصرفی نشود؟
ابتدا باید بنگاه‌های اقتصادی بانک‌ها را در باب ساختمان سازی بسته شود، زیرا این بنگاه‌ها حق ندارند مشغول به کار‌های املاکی و ساختمانی شوند. نکته دوم این است که باید هرچه زودتر قوانین مالیاتی در کشور اجرایی شود تا مانع از تبدیل شدن مسکن به کالای سرمایه‌ای شود.
از همه مهم‌تر تا زمانی که دولت‌ها اعتقاد بر تولید انبوه مسکن نداشته باشند تا زمانی که شورای عالی مسکن با شخص رئیس جمهور جلسه نگذارند تا زمانی که تولید انبوه مسکن توسط استانداران در اولویت کار نباشد این کار سخت خواهد شد.

دانشجو: در صحبت هایتان به طرح جهش مسکن اشاره کردید برخی از کارشناسان معتقدند که این طرح باعث افزایش نقدینگی در کشور می‌شود آیا شما این مورد را قبول دارید؟
این طرح ۹۷۰ هزار میلیارد تومان تسهیلات می‌خواهد یعنی بانک به متقاضیان وام دهد پس این مورد اصلا خلق پول نیست و نقدینگی را افزایش نمی‌دهد. شورای پول و اعتبار و بانک مرکزی بخش نامه کرده اند که ۲۰ درصد تسهیلات را به بخش مسکن اختصاص دهند.   پس بدون اینکه خلق پول شود و خط اعتباری در نظر گرفته شود این تسهیلات در اختیار مردم قرار داده خواهد شد. یعنی به جای سود ۱۸ درصد ۱۲ درصد تعلق گیرد و مابقی را دولت به صورت یارانه پرداخت کند. جلسه‌ای که با مرکز پژوهش‌ها داشتیم در دو و سه جلسه تفاهم شد و آن‌ها اقناع شدند. هر چند از ابتدا که بیان می‌کردند این تسهیلات آثار تورمی دارد درست نبود.
۱۶۵ میلیون هکتار وسعت ایران است که ۱۵ میلیون آن زیر کشت کشاورزی است که فقط ۱۱ و نیم میلیون آن کاشت می‌شود، اما متاسفانه آن چیزی که اکنون به زیر ساخت وساز مسکن رفته است حدود ۳.۲ میلیون هکتار است. باید این اراضی در اختیار مردم قرار داده شود تا مسکن خود را بسازند که اگر مسکن تولید شود شغل ایجاد می‌شود اگر شغل باشد جوان ایرانی ازدواج می‌کند بدین گونه کشور حیات پیدا می‌کند.

دانشجو: وزیر اسبق راه و شهرسازی در مورد طرح مسکن مهر صحبت‌هایی کرده بود و حتی برخی‌ها ها نیز بیان می‌کنند که مسکن مهر در زمین‌های کشاورزی ساخته شده است نظر شما درباره این موضوعات چیست؟
یکی بیان کرده است که این طرح طرح مزخرفی است. خب! طرح خودش چی بوده؟ رئیس جمهور رفت یک طرحی را کلنگ زد گفتند دولت قرار است محله محور و محله‌ای عمل کند و شهر‌ها را آباد کنند خب! یک محله به بنده نشان دهید که آباد شده است؟ کسی که طرحی را رد می‌کند حتما یک طرح جدید دارد این طرح جدید کجاست؟ هر کس برود مسکن مردم را حل کند دست آن را می‌بوسیم، زیرا دنبال اسم و رسم نیستیم بلکه هدف کمک کردن به مردم است. اگر طرح مزخرف است چرا این همه مردم برای دریافت آن مراجعه می‌کنند؟ متاسفانه با سیاست‌های آقایان همان قوطی کبریتی که بیان می‌کنند قیمتش یک میلیارد شده است یک کارگر چطور می‌تواند این خانه را بخرد مگر هدف این طرح کمک به اقشار کم درآمد نبود؟
و این که بیان می‌کنند که اراضی کشاورزی را تغییر کاربری داده اند این مورد کاملا غلط است و هیچگاه زمین‌های کشاورزی، باغات و نهالستان‌ها تبدیل به خانه نشده اند. یعنی قانون اساسی اجازه نمی‌دهد که چنین اتفاقی بیفتد پس این حرف کاملا نادرست و غلط است.   انتهای پیام/

منبع: خبرگزاری دانشجو

کلیدواژه: مجلس مجلس شورای اسلامی نیکزاد مسکن اختیار مردم قرار مسکن مهر

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت snn.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «خبرگزاری دانشجو» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۷۳۷۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند

به گزارش خبرگزاری صدا و سیما ، محمد اصغری مدیر مرکز رصد فرهنگی کشور، با اعلام این خبر گفت: به منظور تدقیق نقطه‌نظرات سیاستی درباره زبان و ادبیات فارسی، جدیدترین گزارش مرکز رصد فرهنگی کشور به تحلیل داده‌ها و گزاره‌های سیاستی در این حوزه اختصاص یافته است.

مدیر مرکز رصد فرهنگی کشور افزود: در گزارش "درآمدی بر سیاست‌گذاری زبان و ادبیات فارسی" به مساله سیاست‌گذاری زبانی در گستره ملی و فراملی پرداخته شده است.

اصغری گفت: این گزارش در تلاش است تا با نگاهی آسیب‌شناسانه به سیاست‌پژوهی در این عرصه بپردازد و ضمن تلاش برای اجتناب از بزرگنمایی و اسطوره‌پردازی، نگاهی واقع‌بینانه به مساله زبان داشته باشد.

وی افزود: داده‌ها نشان می‌دهد که اکثریت ایرانیان ارتباط چندانی با شعر و ادبیات فارسی ندارند و بیش از دو سوم از افراد بالای ۱۸ سال، هیچ برنامه‌ای برای خواندن شعر و ادبیات فارسی ندارند. همچنین چیزی حدود یک سوم از مردم در تعاملات و گفتگو‌های روزمره مجازی از شعر و ضرب‌المثل فارسی استفاده می‌کنند.

مدیر مرکز رصد گفت: بر اساس یافته‌های یک نظرسنجی ملی، بیش از ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند، این درحالی‌ست که تنها ۱۴ درصد از مردم ایران شاهنامه دارند؛ این نشان از جایگاه بالاتر شعر و اندیشه حافظ در فرهنگ عمومی ایرانیان دارد.

اصغری افزود: در این گزارش رصدی، به پیشینه سیاست‌گذاری زبان فارسی در ایران، بازیگران و اسناد سیاستی این حوزه، تجربیات جهانی و سیاست‌گذاری در کشور‌های دیگر، آسیب‌شناسی سیاست‌های زبانی جمهوری اسلامی و در نهایت ارائه سرفصل‌هایی برای ارتقاء و اصلاح سیاست‌های ملی و فراملی در حوزه زبان و ادبیات فارسی پرداخته شده است.

دیگر خبرها

  • مسکن مهر چاله‌ های بزرگ دارد
  • مرکز رصد فرهنگی کشور: ۶۵ درصد از مردم در خانه دیوان حافظ دارند
  • رفع چاله‌های بزرگ مسکن مهر در دولت سیزدهم
  • آیت‌الله حسینی‌بوشهری: طلاب در مسکن و معیشت دچار مشکل هستند
  • زمین و تسهیلات از دولت ساخت با مردم/ به جز چند کلانشهر دولت مشکلی برای تامین زمین ندارد
  • فرونشست دومتری منطقه جنوب غرب کشور طی ۹ سال
  • حمایت مجلس ؛ به مردم زمین رایگان بدهید | زمین اگر برای خود مردم باشد ماشین و طلای خودشان را می‌فروشند تا زمین‌شان را بسازند
  • اصحاب رسانه به جای «اعتبار» برای اصفهان مطالبه «اختیار» کنند/همه چیز درباره پروژه انتقال آب، اتباع و فرونشست
  • مردم ماشین و طلا بفروشند، خانه بسازند
  • اهدای زمین رایگان بهترین راه خانه‌دار کردن مردم است