Web Analytics Made Easy - Statcounter

ذبیح الله اعظمی ساردویی گفت: برای مبارزه با آفت ملخ به تجهیزات و امکانات بیشتری نیاز است، مبارزه با ملخ نیازمند تخصیص اعتبارات بسیار بالا و تامین خودروهای آفرود برای حمل سمپاش‌های یو ال ای در دشت ها و بیابان بوده، همچنین ناوگان هوایی هم باید در آمادگی کامل باشند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از راه آرمان، ذبیح‌الله اعظمی ساردوئی نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس یازدهم در ارتباط با هشدار کیخسرو چنگلوایی، رئیس سازمان حفظ نباتات کشور مبنی بر خطر هجوم دسته‌های ۱۰۰ میلیونی ملخ صحرایی به باغات شیراز و کرمان، اظهار کرد: خسارت ملخ به طور مداوم در دنیا به ویژه ایران مساله‌ساز بوده و کانون اصلی آن به طور معمول کشورهای آفریقایی و عربستان سعودی است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی افزود: ملخ های صحرایی همیشه از این مسیر به جنوب ایران وارد می‌شدند و در ۴ الی ۵ دهه پیش خسارتشان به اندازه‌ای بوده که تمامی مزارع و باغات را نابود و موجبات قحطی در برخی مناطق جنوبی کشور را فراهم آورده است.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در مورد آخرین اطلاعات در رابطه با وضعیت کانون های ملخ در دنیا به ویژه آسیا، ابراز کرد: بر اساس نقشه‌ها و ردیابی‌ سازمان خوار و بار جهانی ( فائو ) بیشترین کانون‌های تجمعی ملخ در حال حاضر و طی دو هفته اخیر در جنوب و شرق کشور سومالی، غرب کشور عربستان سعودی و همچنین بخشی از گروه های ملخ‌های نابالغ در صحرای عربستان هستند و تاکنون به مرزهای جنوبی ایران نزدیک نشده اند البته می توانند در ماه های آینده با تغییر به فاز مهاجرت و عبور از عرض خلیج فارس خطرساز شوند.

اعظمی بیان کرد: بخش اندک دیگری از کانون‌های ملخ در شرق کشورهای سودان و اریتره است، زمانی که ملخ‌ها از صحرای عربستان و همچنین کویت وارد کشور می‌شوند بخشی از استان‌های خوزستان، بوشهر، هرمزگان و جنوب استان کرمان تا سیستان و بلوچستان را مورد هجوم قرار می دهند بنابراین این کانون‌ها خطرساز است البته سرعت و جهت وزش باد در هجوم ملخ ها به نقاط مختلف در معرض آلودگی و هجوم موثر است و در این رابطه جازموریان و هرمزگان همیشه بیشترین آسیب را دیده اند و بر اساس پیش بینی های انجام شده این مناطق در حال آماده باش است.

حرکت دسته های بزرگ ملخ های صحرایی به سمت جنوب کرمان

وی یادآور شد: سازمان جهاد کشاورزی جنوب استان کرمان در حال آماده باش بوده و یکی از مهترین مراکز زمینی برای مبارزه با ملخ صحرایی آمادگاه زمینی و هوایی دفن ملخ در شهرستان قلعه گنج از توابع جنوب استان کرمان است که از سال ۱۳۹۹ ایجاد شده و می‌تواند سه هزار هکتار در روز را سمپاشی کند که البته انتظار می رفت با تامین امکانات و زیرساخت ها این سطح افزایش یابد اما هنوز زیرساخت های لازم برای تحقق آن فراهم نشده است.

نماینده مردم جیرفت و عنبرآباد در مجلس یازدهم اذعان کرد: برای مبارزه با ملخ، باند فرودگاه در قلعه گنج راه‌اندازی شده و تعدادی هواپیمای سمپاشی هم در آنجا مستقر و آماده انجام عملیات هواپیمای سمپاشی در شرایط لازم شوند؛ برای مبارزه محدود در باغات، مزارع و مراتع سمپاش هایی هم در داخل وانت‌های آفرود تحت عنوان سمپاش های نوع یو ال وی قرار گرفته‌اند.

اعظمی تصریح کرد: کشاورزان هم با استفاده از سموم رایگانی که در اختیارشان قرار می‌گیرد با آفت ملخ مبارزه می کنند و سمومی که در حال حاضر دسترس بوده سموم دسیس، دورسبان و چندین حشره کش دیگر است و تمامی تمهیدات لازم برای رعایت اصول محیط زیست طی فرآیند عملیات مبارزه به عمل می آید.

وی با بیان اینکه برای مبارزه با آفت ملخ به تجهیزات و امکانات بیشتری نیاز است، ادامه داد: مبارزه با ملخ نیازمند تخصیص اعتبارات بسیار بالا و تامین خودروهای آفرود برای حمل سمپاش‌های یو ال ای در دشت ها و بیابان است همچنین ناوگان هوایی هم باید در آمادگی کامل باشند.

عضو کمیسیون کشاورزی، آب و منابع طبیعی مجلس در پایان خاطرنشان کرد: انتظار می‌رود تمهیدات لازم برای مقابله با هجوم ملخ صحرایی در جنوب استان کرمان اتخاذ شود؛ بر اساس بررسی نقشه‌ها و اعلام سازمان های جهاد کشاورزی منطقه احتمال هجوم ملخ به استان‌های جنوبی کشور به ویژه استان‌های هرمزگان و کرمان منطقه وجود دارد.

پایان پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: جنوب استان کرمان برای مبارزه مبارزه با ملخ کانون ها هجوم ملخ ملخ ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۷۳۷۶۱ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

صدور اطلاعیه‌ای نسبت به بارش‌های سنگین به کشاورزان و دامداران

علی چاله‌چاله رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه گفت : با توجه به هشدار‌های هواشناسی در خصوص وقوع بارش‌های سنگین از تاریخ ۱۰ اردیبهشت تا ۱۵ اردیبهشت ماه که هسته اصلی بارش‌ها از چهارشنبه تا شنبه خواهد بود، از کشاورزان استان تقاضا می‌شود تمهیدات لازم را جهت مراقبت از زمین‌های کشاورزی، باغات و دام‌های خود بکار گیرند.

علی چاله‌چاله افزود: کشاورزان برای جلوگیری از خسارت احتمالی باید آبیاری مزارع را در مناطق دربرگیرنده بارندگی ها، بویژه در مزارع غلات جهت جلوگیری از خوابیدگی مزارع، بیماری‌های قارچی و زنگ گندم به تاخیر بیندازند.

وی اضافه کرد: بهره برداران از سمپاشی مزارع و باغات خود طی این بازه زمانی اجتناب کرده و نسبت به پاکسازی مسیر آب مزارع و باغات و کانال‌ها اقدام کنند.

رییس سازمان جهاد کشاورزی استان کرمانشاه ادامه داد: کنترل رطوبت انبار‌ها جهت جلوگیری از بیماری‌های قارچی، بسته نگه داشتن دریچه گلخانه‌ها در هنگام کاهش دما و بارش‌ها و پاکسازی، تنظیم و کنترل دریچه‌های ورودی و خروجی آب استخر‌ها نیز باید در اولویت قرار گیرد.

چاله‌چاله با بیان اینکه لازم است دامداران و عشایر استان نیز طی این مدت از عبور دام‌ها در ارتفاعات اجتناب کرده و دام ها، علوفه و خوراک دام و طیور را به اماکن سرپوشیده منتقل کنند یادآور شد: زنبور داران نیز تمهیدات لازم را جهت مراقبت از کندو‌ها در زمان بارندگی‌ها اعمال کنند .

باشگاه خبرنگاران جوان کرمانشاه کرمانشاه

دیگر خبرها

  • صدور اطلاعیه‌ای نسبت به بارش‌های سنگین به کشاورزان و دامداران
  • آغاز عملیات مبارزه با آفات در ۲۰۰ هکتار از جنگل‌های مریوان
  • مهمترین اخبار دهم اردیبهشت/علت بارش‌های سنگین جنوب کشور
  • باغات مرکبات مازندران شناسنامه‌دار می‌شوند
  • سه واحدصنفی متخلف تعزیراتی شدند
  • برداشت گل محمدی از باغات سیستان وبلوچستان
  • انفجار مهمات در پایگاه نظامی کامبوج/ ۲۰ سرباز کشته شدند
  • صادرات خرما به ۴۰۰ میلیون دلار رسید
  • هجوم ملخ‌ها به مزارع روستای لندی منطقه میانکوه
  • مبارزه بیولوژیک با آفات، در مزارع دیم ایلام آغاز شد