Web Analytics Made Easy - Statcounter

بهاره آروین عضو کمیسیون برنامه و بودجه شورای اسلامی شهر تهران و طراح این طرح با قرائت گزارش کمیسیون و با بیان اینکه در شهرداری تهران یارانه‌های زیادی به شهروندان می‌دهیم، گفت: ما در اماکن ورزشی به شهروندان تخفیف می‌دهیم، در حمل و نقل عمومی حتی قیمت تمام‌شده بلیط را از مردم دریافت نمی‌کنیم، در دوچرخه‌های اشتراکی برای تشویق شهروندان یارانه‌هایی می‌دهیم، اما متاسفانه این یارانه‌ها به صورت غیرهدفمند است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی با بیان اینکه این یارانه‌ها به دست اقشار نیازمند نمی‌رسد، عنوان کرد: این طرح شش ماده ای دو هدف اصلی دارد که به نظر می‌رسد هسته مرکزی رویکرد اصلاح‌طلبی افزایش مشارکت و کاهش نابرابری و بی‌عدالتی است.

وی افزود: این طرح باید در سال اول شورا ارائه می‌شد اما وارد شدن ما به سازوکارهای شهرداری و قابل اجرا ساختن این رویکردهای اصلاح‌طلبی زمان را گرفت اما طرح هنوز فرصت اجرا دارد.

آروین ادامه داد:تعداد زیادی از کمیسیون‌های شورا و واحدهای اجرایی شهرداری از جمله کمیسیون حقوقی شورا، کمیسیون عمران و حمل و نقل، معاونت مالی شهرداری، معاونت اجتماعی و فرهنگی، معاونت حمل و نقل و ترافیک و مرکز مطالعات شهرداری تهران درباره  طرح نظر دادند.

 وی با بیان اینکه اولین و مهم‌ترین اصلاح انجام‌شده برمبنای نظر کمیسیون حقوقی و نظارت شورا درخصوص عنوان طرح بود، گفت:  با توجه به اینکه عنوان طرح در ابتدا «هوشمندسازی یارانه‌های شهرداری تهران» بود، نظر کمیسیون حقوقی این بود که محتوای طرح هوشمندسازی ثبت مشارکت‌ها و نحوه تشویق شهروندان است و ما هم با پذیرش این موضوع عنوان طرح را تغییر دادیم.

وی افزود: از آنجا که ما در شهرداری از بانک اطلاعات یکپارچه برخوردار نیستیم، ناگزیر تخفیف‌ها را به همه اعطا می‌کنیم و همانگونه که ثروتمندان قصر خود را با لامپ‌های متعدد تزئین کرده‌اند و بیشترین یارانه برق را دریافت می‌کنند یا بیشترین یارانه بنزین را پورشه‌سواران دریافت می‌کنند، در شهرداری تهران هم یارانه‌ها را طوری تقسیم کرده‌ایم که به اقشار هدف نرسیده است.

وی با بیان اینکه شهروندان مشارکت‌جو را در تهران تشویق نکرده‌ایم، گفت: برخی شهروندان تنها به دلیل اهداف و روحیات متعهد و مشارکت‌جویانه خود سعی می‌کنند از طریق ۱۳۷ مشکلات را به شهرداری گزارش کنند.
 
عضو شورای تهران ادامه داد: برخی شهروندان در روز درختکاری نسبت به کاشت نهال اقدام می‌کنند که در این طرح تلاش داریم این شهروندان را تشویق کنیم.

 وی بابیان اینکه باید بانک اطلاعاتی خود را به کمک بانک‌های اطلاعاتی وزارت رفاه، سازمان بهزیستی و کمیته امداد تکمیل کنیم، گفت: اینکه دولت توانست در این دوره فراگیری کرونا به بعضی اقشار نیازمند سبد حمایتی برساند به خاطر بانک اطلاعاتی خوبی بود که در وزارت رفاه فراهم شد وگرنه یا باید به همه کمک می‌شد که دولت توانش را نداشت یا باید کمک‌هایش را از مردم دریغ می‌کرد.

وی با اشاره به بررسی طرح در کمیسیون های تخصصی شورا ادامه داد: یکی از نقطه نظرات کمیسیون‌ها این بود که اقشار نیازمند مثل توانیابان یا سالمندان ممکن است به اینترنت و سامانه «تهران من» دسترسی نداشته باشند که این نکته بسیار درستی بود و ما سرای محلات را به عنوان مرجعی برای تکمیل پروفایل اینگونه افراد در نظر گرفتیم.

 آروین اضافه کرد: در طرح یک فرمول پیشنهادی هم داده شده تا ضرایب اقشار نیازمند مثل زنان سرپرست خانوار، توانیابان، سالمندان و دیگر اقشار نیازمند برای اعطای مشوق‌ها مشخص شود.

به گفته وی، این طرح برای پاسخ دادن به مطالبات و صدای ناشنیده اقشار نیازمند طراحی شده است.

سید آرش حسینی میلانی، عضو هیات رییسه شورای شهر تهران هم تاکید کرد که اجرای طرح هوشمندسازی ثبت مشارکت‌های مردمی اثر مثبتی در پیشبرد تفکیک از مبدا و در کل، خدمات شهری خواهد داشت و می‌تواند زمینه‌ساز تحول مثبت در شهر شود.

وی گفت: در چارچوب شرایط موجود، مشارکت شهروندان در امور شهری در ازای خدماتی است که از سوی شهرداری دریافته کرده و همچنین حقوق و مسئولیت‌هایی است که نسبت به شهر دارند.

میلانی با اشاره به اجرای طرح کاپ به صورت پایلوت در ۴ منطقه شهرداری، گفت: می‌خواهیم تفکیک از مبدا را تشویق کنیم، اما این کار براساس چه مکانیزمی انجام شود، در حالی که بستر و سازوکار آن در شهرداری مشخص نیست.

وی تاکید کرد: طرح هوشمندسازی ثبت مشارکت‌های مردمی زیرساخت این کار را فراهم کرده و بخشی از آن هم در فاوا اجرا شده است.

 الهام فخاری عضو دیگر شورای اسلامی شهر تهران در مخالفت با طرح«هوشمند سازی یارانه های شهرداری تهران» گفت: شهرداری راهی را رفته که ابداع این دوره نبوده است.

وی افزود: وقتی موضوعی مطرح می‌شود، ضرورتی ندارد به گونه ای اعلام شود که گویی طرح ارائه شده موضوعی جدید است.

فخاری گفت: متاسفانه در همین شورا و در همین دوره ساختارها و واحدهایی که به صورت سازمان یافته و نظام‌مند به گروه های اجتماعی مانند زنان سرپرست خانوار خدمات می داد، ادغام و غیرفعال شد.

وی عنوان کرد: البته شاید بگویند این اقدامات با هدف چابک سازی صورت گرفته اما در عمل زیرساخت های موجود را بی استفاده کرده است.

وی با بیان اینکه تصور نکنیم تاریخ اقدامات با این شورا شروع  شده است، افزود:  پیش از این شورا هم، اقداماتی صورت گرفته و برای نمونه به صورت مداوم تاکید می شود که امکانات ورزشی مجموعه نیاوران چنین و چنان است و این امکانات مورد استفاده افراد برخوردار قرار می گیرد.

وی گفت: این اظهارات درحالی است که در تمامی مناطق شهری از جمله منطقه یک تهران جامعه کارگری وجود دارد و گروه هایی در مناطق برخوردار حضور دارند که به میزان سایرین برخوردار نیستند.

وی تاکید کرد: شهرداری تهران در تمام سال های گذشته با همین شرایط به شهروندان خدمات ارایه داده و مدارک و مستنداتی داشته که بر اساس آن افراد از محیط های ورزشی استفاده می کردند.

فخاری با اشاره به استفاده شهروندان از کارت منزلت برای خدمات حمل و نقلی، گفت: استفاده از این کارت برای شهروندان یکی از موارد خدمات است.

«محسن هاشمی» رئیس شورای اسلامی شهر تهران در جریان بررسی طرح هوشمند سازی یارانه های شهر تهران گفت: ما بر سر مردم منت می گذاریم و این بد است. ما می‌خواهیم یارانه را هوشمند کنیم که همه ببینند چقدر یارانه می دهیم.

وی با اشاره اگر سوء مدیریت نبود، ارائه یارانه به بخش های مختلف نیازی نبود، گفت: به عنوان نمونه خطوط مترو به گنجایش هفت میلیون مسافر می سازیم، در حالیکه ۲ میلیون مسافر دارد به تبع آن قیمت تمام شده دوازده هزار میلیارد تومان می شود.

هاشمی با بیان اینکه ما در اصل یارانه نمی دهیم، گفت به طور مثال یک تشکیلات ورزشی ایجاد می‌کنیم و به جای بیست نیرو، دو هزار نیرو فعال در آن می گذاریم، در این شرایط هزینه بالا می رود و می گوییم یارانه می دهیم .

وی گفت: ما در شهرداری تنها یارانه مستقیم درست که می دهیم ماده ۱۶ است و تمام مسایل دیگر متکی بر عدم مدیریت درست در شهرداری است .

در نهایت اعضای شورای اسلامی شهر تهران با ۱۵ رای طرح یاد شده را تصویب کردند.

برچسب‌ها شهر تهران شهرداری تهران محسن هاشمی

منبع: ایرنا

کلیدواژه: شهر تهران شهرداری تهران محسن هاشمی شهر تهران شهرداری تهران محسن هاشمی اخبار کنکور شورای اسلامی شهر تهران شهرداری تهران اقشار نیازمند یارانه ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.irna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایرنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۷۴۴۱۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

شوراها پل ارتباطی دولت و مردم

به گزارش خبرگزاری صداوسیمای استان لرستان؛ استاندار لرستان گفت:شوراها پل ارتباطی دولت و مردم هستند و می توانند زمینه ی مشارکت مردم را در حکمرانی با دعوت و تشویق آنها به وجود آورند.
 ابوطالب شفقت با اشاره به اینکه شهرداران و شهرداری ها مسئول ایجاد نشاط اجتماعی فردی و عمومی هستند، افزود: همه ی اقدامات شهرداری ها از جمله ایجاد فضای سبز، ایجاد نماهای شهری، کاهش ترافیک و تنظیف زمینه ساز نشاط فردی و اجتماعی هستند.
وی با بیان اینکه شوراها محل مطالعات نظری و عملی شهرداران هستند.گفت:در شهرهای کوچک باید شرایطی فراهم شود که باعث تشویق مردم برای مهاجرت به آنها شوند.
استاندار لرستان همچنین در خصوص نقش شهرداری ها در گردش اقتصادی داخل استان افزود: با توجه به ازدیاد  طرح های خرد در شهرداری ها برای گردش مالی در داخل استان برای اجرای آنها از پیمانکاران بومی استفاده شود.
شفقت با اشاره به حادثه خیز بودن استان در  بحران سیل گفت: آبخیزداری و آبخوان داری در مناطق سرچشمه ی ایجاد سیل باید توسط دستگاه های مربوطه انجام شده و در شهرهایی مانند خرم آباد و پلدختر که رودخانه ها از میان شهر عبور می کنند باید تعاملات لازم با دستگاه های ذیربط انجام شوند.
استاندار لرستان با اشاره به نقش مهم نمایندگان شهرهای کوچک در مجلس شورای اسلامی برای تدوین قوانین محرومیت زدایی در این شهرها افزود:نمایندگان شهرهای کوچک در مجلس می توانند با تشکیل فراکسیون های لازم قوانینی را برای ایجاد زیرساخت ها و محرومیت زدایی از این شهرها تدوین کنند.




دیگر خبرها

  • مدیرعامل سازمان پسماند: شکایت تهرانی‌ها در حوزه پسماند ۶۵ درصد کاهش یافت/ تهران از پاریس تمیزتر است
  • مصوب نشدن بودجه شهرداری موجب اخلال در ارائه خدمات به شهروندان می‌شود
  • کاهش ۶۵ درصدی شکایت تهرانی‌ها در حوزه پسماند/ تهران از پاریس تمیزتر است
  • کاهش ۶۵ درصدی شکایت تهرانی‌ها در حوزه پسماند/ تأثیر افزایش حقوق پاکبانان در نظافت پایتخت
  • جزئیات طرح «یسنا» یارانه ویژه مادران باردار + مبلغ و نحوه استعلام
  • تصویب قانون مدیریت واحد شهری بزرگ‌ترین خدمت به مردم و شورا/ قطار شهری، پروژه ملی است
  • قراردادهای شهرداری تهران با چین به شورای شهر ارسال شود
  • شوراها پل ارتباطی دولت و مردم
  • تصویب ایجاد شعبه ویژه برای پیگیری و رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران
  • تصویب ایجاد شعبه ویژه جهت پیگیری و رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران