Web Analytics Made Easy - Statcounter

این روزها کرونا زندگی عادی خیلی ها را شخم زده است چه برسد به زندگی کارگرانی که در حالت عادی هم به سختی گذران زندگی می کردند، بسیاری از کارگران در ماه های گذشته با وجود کرونا هم بیکار شده اند و هم فشار زندگی بر آنها بیشتر شده و مسؤولان هم تاکنون نتوانسته اند به قول های خود مبنی بر حمایت از این قشر جامه عمل بپوشانند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از کُردتودی، کارگر را می توان اساسی ترین رکن یک جامعه دانست که در مسیر رونق و تولید حرکت می کند، گارگر ایرانی تمام تلاش خود را به کار می گیرد تا چرخ صنعت و اقتصاد کشور رونق پیدا کند.

کارگران درست است گردانندگان چرخ اقتصاد کشور و استان خود هستند، اما در بیشتر اوقات از حقوق اولیه خود محروم می مانند و مجبور است زندگی خود را با سختی اداره کند.

همسر و فرزندان قشر کارگری که بنیان اقتصادی کشور را تقویت می کند ، با سختی زندگی می کنند و چه بسیاء این کارگرها بارها شرمنده همسر و فرزندان خود شده اند و کاری هم از دستشان بر نمی آید.

تا اینجا قضیه مربوط به کارگرانی است که در واحدهای تولیدی مشغول خدمت هستند و این را می دانند سر هر ماه یک حقوقی دستشان می رسد و می توانند تا حدودی با برنامه ریزی دخل و خرج خود را کنترل نمایند.

اما بر می گردیم به استان کردستان، استانی محروم با مردمی مظلوم که در طول چندین سال برای حفظ امنیت کشور با ضد انقلاب جنگیدند تا دست اجنبی به خاک کشورمان نرسد، اما امروز محروم از هر صنعتی، جوانان آن با بیکاری و نبود منبع اشتغالزایی دست و پنجه نرم می کنند.

گوشه گوشه شهرهای کردستان را بگردید بساط دستفروشی توسط جوانانی که تحصیلات عالیه هم دارند اما از داشتن شغل خاصی محروم هستند چشم هر بیینده را خیره می کند و آنطرف تر کارگران ساختمانی که منتظرند کارفرمایی از راه برسد و با سپردن کار چند روزه بتواند نانی و غذایی برای خاتواده های خود که اغلب هم مستاجر هستند تامین نمایند.با همه این دردها در حال سوختن و ساختن بودند که ویروس ناشناخته کرونا آمد و زندگی آنها را فلج کرد.

وعده های کارگری دولت هیچکدام به سرانجام نرسید

این روزها کرونا زندگی عادی خیلی ها را شخم زده چه برسد به زندگی کارگرانی که در حالت عادی معلوم نبود بتوانند کاری را بگیرند یا نه! اما به ظاهر یکی از مشکلاتی که به واسطه کرونا برای آنها به وجود آمده است، نبود کار و پشت پرده آن هزینه های کمرشکن است که برایشان رقم میخورد.

امین پور یکی از کارگران ساختمانی بیجاری است که در سنت 35 سالگی نداشتن امنیت شغلی، نداشتن بیمه و کار مستمر او را خسته و فرتوت کرده، اما همچنان امیدوار است تا با همین شغل کارگری بتواند چراغ خانه اش را روشن نگه دارد.

او با گلایه از نبود واحدهای تولیدی و صنعتی در استان کردستان، گفت: رییس جمهور برای تحقق وعده های کارگری هر روز یک قول می دهد ، اما سزاور است من بعنوان یک شهروند ایرانی از داشتن یک بیمه که حق هر شهروند ایرانی است محروم باشم.

وی با تاکید بر اینکه همه وعده مسوولان دروغ است، افزود: در این روزهایی کرونایی اجاره ها سرسام آور و پول آب و برق خیلی بالا رفته و توان پرداخت آنها را ندارم و مطمئن هستن در این روزها آب و برق منزلم بخاطر بدهی قطع می شود.

بخاطر نداشتن تبلت و گوشی هوشمند فرزندم از درس جا مانده است

یکی دیگر از کارگران فصلی بیجار ادامه داد: هر روز در خبرهای استان کردستان خبر از افتتاح یک واحد تولیدی که هیچوقت به سرانجام نمی رسد صحبت می شود، چه کسی به فکر قشر کارگر و بیکار استان ما است، من امسال در این وضعیت کرونایی و اجاره نشینی پول خرید تبلت برای فرزندم را نداشتم و از درس جا مانده است.

بیمه حسرتی بر دل کارگران فصلی کردستان

محمدرضا جوان 30 ساله کردستانی عنوان کرد: یعنوان یک شهروند از داشتن یک بیمه ساده هم محروم هستم، یک دفترچه سلامت دارم و آن را هم هر جایی قبول نمی کنند و باید ویزیت رایگان پرداخت کنیم.

وی گفت: از وعده دروغ مسوولان خسته شده ایم و در این شرایط کرونایی که دولت مدعی حمایت از کارگران بیکار شده ناشی از کرونا است، کارگران کردستانی در بلاتکلیفی و بیکاری به سر برده و آنطور که باید و شاید خبری از حمتیت مسوُولان نیست و مجبورند برای لقمه ای نان، خطر ابتلاء به این بیماری سخت را به جان بخرند.

مسوُولان برای زندگی کارگران فصلی چاره بیندیشدند، اگر هوای کارگر را داشته باشند، کارگر هم هوای کاری را که انجام می دهد دارد و در این صورت شاهد بهروری بیشتر در کشور خواهیم بود.

انتهای پیام/

 

منبع: دانا

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۷۴۵۴۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

 نشست مشترک مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان برگزار شد

  به گزارش جام جم آنلاین از گرگان حیدر آسیابی در  نشست با کارگران و کارفرمایان که به مناسبت گرامیداشت  هفته کار و کارگر در دادگستری استان برگزار شد با اشاره به سخنان  رهبر معظم انقلاب درباره حقوق کارگران  در دیدار اخیر ایشان با این قشر گفت: رکن اصلی اقتصاد کشور و رزمندگان جنگ اقتصادی  ، کارگران هستند و تلاش ما در دادگستری استان بر پیگیری مشکلات این قشر و حل آن است.
آسیابی با تاکید بر این که تنظیم قراردادهای خاص و تحمیلی به کارگران ،  از نظر قانونی اعتبار ندارند و خلاف قانون است گفت:  اگر  کارگران نسبت به این نوع قراردادها معترض باشند می توانند شکایت کنند .
وی از اختصاص وکلای معاضدتی برای کارگران هم خبر داد و گفت: برای کارگرانی که نیاز به مشاوره حقوقی  یا وکیل در پرونده های خود دارند نیز  در رایزنی با کانوی وکلای  قوه قضاییه، سهمیه ویژه  برای وکلای معاضدتی ، در نظر گرفته خواهد شد.
حیدر آسیابی افزود: برای حل مشکلات و اختلافات کارگران و کارفرمایان نیز شعب ویژه در شورای حل اختلاف استان اختصاص می یابد  تا افراد به جای مراجعه به محاکم ،  اول به شورای حل اختلاف مراجعه کنند .
آسیابی با اشاره به این که رویکرد ما در دستگاه قضایی استان بر پایه حمایت از واحدهای تولیدی است  افزود: این رویکرد  هم حمایت از کارفرما و هم حمایت از کارگر است  که در نتیجه آن فقط ر سال گذشته  110 واحد تولیدی یا احیا شدند یا از تعطیلی و ورشکستگی آنها جلوگیری شد .
وی ادامه داد:  حفظ حدود 3 هزار فرصت شغلی نتیجه احیای این واحد ها بود و اگر امروز به اذعان مسئولان اداره کل  کاهش 15 درصدی بیمه بیکاری در سال گذشته داشتیم  به علت رونق این واحدها و افزایش ظرفیت تولید در استان بود.
وی گفت: هدف جلسه امروز تعامل بین بخشی بین متولیان اجرایی بخش خصوصی در کنار سایر نهادهای مثل شورای گفتگوی بخش خصوصی، ستاد اقتصاد مقاومتی و ستاد رفع موانع تولید در استان بود تا با استفاده از ظرفیت همگرایی دستگاه قضایی برای حل مشکلات کارگران  تلاش شود.
وی با بیان این که حقوق کارگر فقط دستمزد نیست افزود: امنیت شغلی، بیمه بیکاری، بیمه سلامت، حفاظت و ایمنی محیط های کارگری و بازنشستگی هم شامل حقوق کارگر است و قانون برای تضمین این حقوق ضمانت اجرایی دارد.
وی  گفت: کارگران باید برای به روز کردن مهارت های خود آموزش های فنی و حرفه ای را جدی تر بگرند .
وی گفت: قوانین کار برای رعایت تعادل بین کارفرما و کارگر و تامین حقوق کارگران وضع شده است که مهم ترین ویژگی آن حمایتی بودن این قانون و بیشتر بر پایه تامین حقوق کارگران است.
حسینعلی خواجه مظفری، مدیرکل تعاون، کار و رفاه اجتماعی گلستان هم در این نشست با قدردانی از نگاه دادگستری استان برای ورود به موضوع مشکلات کارگران گفت: 188 هزار نفر کارگر بیمه شده در استان در 43 هزار کارگاه کار می کنند .
وی ادامه داد: میانگین مدت زمان رسیدگی به پرونده  الان به 16 روز رسیده است که رتبه سوم کشور  راداریم .
وی با اشاره به کاهش 15 درصدی تعداد افرادی که در استان  بیمه بیکاری دریافت می کنند افزود: تنها استان کشور هستیم که با سیر نزولی پرداخت بیمه بیکاری مواجهیم و به معنای کاهش اخراج کارگران است که نتیجه اقدامات ستا د اقتصاد مقاومتی دادگستری استان و دستگاه های اجرایی برای کمک به رونق تولید و جلوگیری از تعطیلی واحدهای تولیدی است .
بیمه کارگران ساختمانی ، اجرای طرح طبقه بندی مشاغل در کارگاه های بالای 50 نفر، تمکین نکردن کارفرمایان به آرای صادر شده در هیئت های حل اختلاف و مراجع قانونی، به کارگیری اتباع خارجی غیرمجاز،  قراردادهای چندماهه و تحمیلی از جمله مواردی بود که در جلسه امروز از سوی نمایندگان کارگری  مطرح شد

دیگر خبرها

  • بیش از ۱۰ هزار واحد صنعتی به چرخه تولید بازگشتند
  • نشست هم اندیشی تشکل‌های کارگری و کارفرمایی چهارمحال و بختیاری با استاندار
  • سرنوشت لایحه امنیت شغلی به کجا ختم شد؟
  •  نشست مشترک مسئولان قضایی گلستان با جامعه کارگری و کارفرمایی استان برگزار شد
  • لایحه پیشنهادی امنیت شغلی کارگران به کجا رسید؟
  • واکنش عجیب معاون وزیر کار درباره رقم دستمزد کارگران/ رعیتی‌فرد: تورم ۱۲۶ درصد بالا رفت، حقوق ۱۱۹ درصد
  • معاون وزیر کار : دستمزد کارگران در کنار افزایش تورم تقریبا رشد کرده
  • حمایت ویژه از رفاه کارگران با تکیه بر تسهیل مسیر ساخت مسکن تک‌طبقه
  • فعال کارگری: دولت با احیای کارخانه‌های تعطیل یا نیمه‌تعطیل، تولید داخل را زنده کرد
  • امنیت شغلی در گرو تداوم چرخ تولید کارخانجات است