جنایت اینستاگرام و بهره برداری سیاسی از «فیلترینگ»
تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۷۴۸۴۶
به گزارش خبرنگار مهر، سی و هشتمین نشست هم افزایی فعالان فضای مجازی پاک با موضوع «۱۴سالههای اینستاگرامی» و با محور بررسی معضلات مربوط به استفاده بدون نظارت کودکان و نوجوانان از فضای شبکه های اجتماعی خارجی، توسط جمعیت توسعه گران فضای مجازی پاک برگزار شد.
دچار یک فساد سیستماتیک در شبکه های اجتماعی هستیم
در این نشست محمد مهدی حبیبی فعال حوزه فضای مجازی با بیان اینکه ما در شبکه های اجتماعی دچار یک فساد سیستماتیک شده ایم، گفت: زمانی فساد فرد به فرد ترویج می شد اما هم اکنون وضعیت متفاوت است و ما شاهد هستیم که یک اپلیکیشن مانند اینستاگرام در مقیاس ۴۵ میلیون کاربر، برای روابط و منزلت اجتماعی ما و دیده شدن های ما قانونگذاری می کند و به صورت سیستماتیک، تربیت عمومی جامعه را در اختیار گرفته است.
بیشتر بخوانید:
اخباری که در وبسایت منتشر نمیشوند!
وی با اشاره به تاثیر میزان لایک ها و فالوئرها در ذهن یک نوجوان ۱۴ ساله گفت: شرایط و قواعد جاری در شبکه اجتماعی اینستاگرام، سوق دادن مردم به سمت خودنمایی است و محتوایی که این شبکه به ۴۵ میلیون ایرانی تزریق می کند و فضای تربیتی که اشاعه می دهد، مطابق با اعمال قدرت و حاکمیت فرهنگ غرب است.
حبیبی با برشمردن موضوعاتی که امکان انحراف را برای کودکان و نوجوانان در فضای شبکه های اجتماعی فراهم می کند، گفت: با وجود اینترنت پرسرعت، وقت آزاد و خلوت اینستاگرامی، نمی توان جلوی فساد را گرفت. این فساد فراگیر است و نباید مشکل را در حد یک خانواده تقلیل داد.
وی با بیان اینکه برخی می گویند در این باره سیاهنمایی نکنید، ادامه داد: این واقعیت است و سیاهنمایی نیست. باید فضا را برای کنترل این فساد آماده کرد و پس از آن از خانواده ها بخواهیم که زمانی را به نظارت فرزندانشان اختصاص دهند.
عضو هیئت مدیره جمعیت توسعه گران فضای مجازی پاک با اشاره به اینکه برخی به جای اینکه سنگر نظام باشند، پشت نظام سنگر گرفته اند، خاطرنشان کرد: نظام اسلامی یک ساختار برآمده از یک تفکر است و در صورتی که مسئول بی کفایتی وجود داشته باشد نمی شود توقع داشت که اهداف آن محقق شود.
وی با بیان اینکه نباید دغدغه ها را در حد یک اشک تمساح تقلیل دهیم، اضافه کرد: مفهوم و منطق آزادی در غرب متفاوت است و ما باید تفاوت تمدنی خودمان را با تمدن غرب درک کنیم.
حبیبی با تاکید بر اینکه صیانت در فضای مجازی تنها مربوط به کودکان و نوجوانان نیست بلکه بحث اصیانت از انسان ها است، گفت: تنها کودکان زیر این بمباران گرفتار نیستند و یک مسئول نباید تنها دغدغه حکومت داشته باشد و جایگاه خود را برای به دست آوردن یک رای تا این اندازه تقلیل دهد. بلکه توقع این است که یک مسئول دغدغه دین و مردم را هم داشته باشد.
وی با انتقاد از انتشار محتوای بیهوده در رسانه ملی، گفت: تلویزیون ما به آموزش بیهودگی می پردازد و نمی توان انتظار داشت کودکانی که پای این محتوا بزرگ می شوند، دنبال مکتب مقاومت بروند.
این فعال فضای مجازی با اشاره به اینکه برخی می گویند که اقتصاد مردم با فیلترینگ اینستاگرام از بین می رود، افزود: سوال اینجاست که چرا باید اقتصاد مردم را به این فحشاخانه گره بزنید؟ در حالی که راهی مانند توسعه سیستم های بومی و تولید قدرت بومی وجود دارد. چرا اقتصاد را با سرویس های بومی توسعه نمی دهید تا بتوان در اینستاگرام را بست.
وی گفت: در صورت توسعه بومی، تولید محتوای فاخر و آموزش به خانواده ها و مجموع اینها در کنار هم، فیلترینگ اینستاگرام کارآمد خواهد بود. در غیر اینصورت فیلترکردن به تنهایی مشکلی را حل نمی کند.
حبیبی افزود: پیشگیری بهتر از درمان است اما متاسفانه در کشور خلاف این صورت می گیرد. ما می ایستیم اپلیکیشن رشد می کند و به اوج می رسد و پس از آن برای رفع خرابکاری های آن دنبال چاره هستیم. این روش اشتباه است.
هیچکس مخالف توسعه ایمن اینترنت نیست
این کارشناس با تاکید بر ایکه نباید فقط انتخاباتی با مردم حرف بزنیم، اظهار داشت: دست از نبرد با دشمن فرضی برداریم و مداوم نگوییم که برخی نمی خواهند اینترنت باشد و مخالف توسعه هستند. هیچکس مخالف توسعه ایمن نیست. وظیفه متولی این حوزه توسعه ایمن است و اینکه آمار بدهیم که توسعه داده ایم، به تنهایی کافی نیست.
وی با بیان اینکه در این فضا باید ضد ارزش ها و ارزش ها مشخص شود، گفت: راه حل اصلی در این فضا توسعه سرویس های بومی است. تا زمانی که در این حوزه قدرت نداشته باشیم، مدیریت و پاسخگویی نخواهیم داشت. هم اکنون قدرت در اختیار کسی است که به نیاز مردم دسترسی داشته باشد و تا زمانی که سرویس های بومی توسعه پیدا نکند، این نیاز را نمی توانیم در داخل پاسخگو باشیم و قدرتی هم نخواهیم داشت. این موضوع یک بحث فرانظامی است. چرا که زمانی که قدرتی وجود نداشته باشد، نمی توان حاکمیت کرد.
حبیبی با اشاره به بهانه هایی که برای توسعه سرویس های بومی مطرح می شود و از سپر فیلترینگ برای این ناکارآمدی بهره می برند، گفت: همه به دنبال فیلترینگ نیستند. ما معتقدیم که اگر توسعه بومی صورت می گیرد و سیاستگذاری و تنظیم گری در فضای شبکه های اجتماعی صورت می گرفت، این قبیل اتفاقات را شاهد نبودیم.
ما در اوج عصر فیلترینگ هستیم
وی تاکید کرد: البته کسی که مخالف فیلترینگ است، موافق بی در و پیکری فضای مجازی و استفاده بدون مرز از آن است. پس مدام این موضوع را در ذهن مردم جا نیاندازید که پروژه فیلترینگ شکست خورده است. باید بدانیم که فیلترینگ یکی از المان های قدرت است و ما در اوج عصر فیلترینگ هستیم و اگر همراه با فیلترینگ یک پلتفرم، توسعه بومی آن را جلو می بردیم، فیلترینگ نه تنها شکست نخورده بلکه موفق هم بود.
نیاز به ایجاد فضای امن آموزشی برای کودکان
دکتر صالح اصغری سایبرپژوه و مدرس دانشگاه نیز در این نشست با اشاره به پژوهش های بین المللی پیرامون سوءاستفاده جنسی آنلاین از کودکان که بر بستر تکنولوژی مانند شبکه های اجتماعی و وب و یا مبتنی بر ارتباطات از راه دور صورت می گیرد، گفت: اکثر فراتحلیل ها به این موضوع اشاره دارد که دسترسی به اینترنت و مولفه کیفیت زندگی افراد با انواع اعتیاد در فضای مجازی و سوءاستفاده جنسی، همبستگی دارد.
وی با بیان اینکه این علامت سوال جدی است که آیا گسترس دسترسی به ابزارهای تکنولوژی این آسیب ها را ایجاد می کند، ادامه داد: ما از ادبیات آسیب ها و فرصت های فضای مجازی عبور کردیم و وارد عصری شدیم که زیست ما چند ساحتی شده است؛ ساحت مجازی یکی از این ساحت ها است و ما باید زیستمان را در این فضا رقم بزنیم.
اصغری با اشاره به اینکه در سال ۲۰۱۸ تا ۲۰۱۹ با رشد یک درصدی جمعیت دنیا مواجه بودیم اما ۲ درصد به استفاده کنندگان اینترنت دنیا افزوده شده است، خاطرنشان کرد: حرکت به سمت سوشیال مدیا و شبکه های اجتماعی و تعداد کاربران موبایل افزایش یافته است و دسترسی مداوم مردم به اینترنت باعث شده که وارد دنیای جدیدی شویم.
وی با بیان اینکه مطابق گزارش های بین المللی خشونت آنلاین در کشورهای آفریقایی در صدر قرار دارد و کشورهای پیشرفته، کشورهای آسیای شرقی و اقیانوسیه کمترین گزارش ها را در خصوص سوءاستفاده های جنسی دارند، گفت: دو فاکتور اصلی تکنولوژی و زمینه های اجتماعی فضای خشونت آنلاین را تسهیل می کند.
این مدرس دانشگاه با تاکید بر اینکه باید آسیب پذیری های نوجوانان و کودکان در فضای مجازی را شناسایی و برای آموزش آنها فضای امنی ایجاد کنیم، گفت: آموزش هایی که در مدارس به کودکان و نوجوانان داده می شود دارای یک سری مخاطراتی است که اضطراب آنها را افزایش می دهد. در کنار آن بهتر است علاوه بر نظارت والدین به عملکرد فرزندانشان، والد و فرزند با هم ارتباط نیز داشته باشند. از سوی دیگر نهادهای میانی مانند نخبگان و NGO ها باید در جریان سازی اجتماعی و مطالبه گری و ترویج مساله، فعالیت داشته باشند و این موضوع را در جامعه به عنوان یک دغدغه مطرح کنند.
وی از دیگر راهکارهای حل این مشکل به قانونگذاری، تولید محتوا و ایجاد استاندارد در فضای مجازی به عنوان مسئولیت مجریان قانون اشاره کرد و گفت: متاسفانه در کشور ما مسئولان اکثر دید صفر و یکی دارند و تقلیل گرایی در موضوعات مختلف دیده می شود. این عدم دید سیستمی باعث شده که بسیاری دست روی احساس مردم بگذارند و اهمیت موضوعات را به این بهانه تقلیل می دهند.
اینستاگرام و جنایت علیه نوجوانان کشور
دکتر احسان شاهقاسمی عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران نیز در این نشیت با اشاره به مساله لایو آزاردهنده نوجوان ۱۴ ساله در شبکه اینستاگرام گفت: متاسفانه این موضوع اگرچه آزاردهنده است اما چیز جدیدی نیست. چرا که بسیاری از خانواده ها اطلاع ندارند که کودکانشان در فضای مجازی چه می کنند.
وی با بیان اینکه ۱۰ سال پیش در مقاله ای تاکید کردم که اینترنت و کامپیوتر به درد کودکان نمی خورد، افزود: امروز نیز این دیدگاه کماکان وجود دارد که نباید به فرزندانمان قبل از ۱۸ سالگی اینترنت و گوشی موبایل بدهیم.
این پژوهشگر با تاکید بر اینکه در این شرایط فیلترینگ پاسخگو نیست، ادامه داد: در اینستاگرام جنایت علیه نوجوانان ما اتفاق می افتد و ما به نوعی برده این شبکه هستیم.
وی با بیان اینکه برخی برای اجتناب از این فضا آدرس غلط به مردم می دهند و در حق مردم جنایت می کنند، افزود: حتی برای آموزش مجازی نیز باید فرزندان از گوشی، تبلت و یا لپ تاپ والدین استفاده کنند و این ابزارها را به صورت فردی در اختیارشان قرار ندهیم.
شاهقاسمی با بیان اینکه طی ۳ دهه گذشته وزارت آموزش و پرورش خیانت بزرگی به کشور کرده است، گفت: هرساله شاهد کاهش میزان دروس، زمان تحصیل و کوچک ترشدن کتاب های درسی هستیم و امروزه کودکان و نوجوانان ما کاری برای انجام دادن ندارند و این فرزندان بیکار مجبورند که در اینترنت پرسه بزنند.
وی با تاکید براینکه ما در کشور نیازمند نظام آموزشی ثروتمندی هستیم که محتوای خوب و مفید در اختیار فرزندانمان بگذارد، گفت: متاسفانه با نظام آموزشی مدرک فروش در کشور مواجه هستیم که هیچ ارزش افزوده ای برای فرزندانمان ایجاد نمی کنند.
عضو هیئت علمی گروه ارتباطات دانشگاه تهران با بیان اینکه باید محتوای داخلی خوب و جذاب در کشور ساخته شود، افزود: فساد در دستگاههای محتواساز دیده می شود و به همین دلیل سراغ افراد توانمند در این زمینه نمی روند تا توجه کودکان از اینستاگرام برداشته شود.
وی با اشاره به وجود بی برنامگی برای توسعه پلتفرم های بومی در کشور و نبود پیوست فرهنگی اجتماعی و اقتصادی در حوزه شبکه های اجتماعی گفت: به دلیل این بی برنامگی است که وقتی پلتفرم تلگرام را مسدود می کنیم مردم به سمت اینستاگرام روی می آورند.
شاهقاسمی با تاکید بر اینکه باید تکلیف اینستاگرام در کشور مشخص شود، افزود: اگر اینستاگرام در کشور فیلتر شود و کسب و کارها تعطیل شوند شکی نیست که چرخه تولید مملکت نمی ایستد. اما در کنار آن باید سایت ها و شبکه های فاخری داشته باشیم که در اختیار مردم قرار گیرد.
انکار مسئولان و استفاده سیاسی از موضوع فیلترینگ
در این نشست پرهام فرهنگ وصال، کارشناس حقوق بین الملل نیز با اشاره به تهییج نوجوان به جرم در شبکه های اجتماعی از دید حقوقی گفت: شبکه های اجتماعی بستر سوق دادن نوجوانان به جرم و بروز جرم هستند که این موضوع قابل پیگرد قضایی و اداری است. در این زمینه نهادهای بین المللی دارای سازوکارهایی هستند اما ما منفعل عمل می کنیم.
وی گفت: در شرایطی که مسائلی مانند عادی سازی رفتارهای جنسی خطرآفرین، ترویج ازدواج سیاه، تشکیک در سن ازدواج و مواردی از این دست در شبکه ای مانند اینستاگرام ترویج می شود، انکار مسئولان، استفاده سیاسی از موضوع فیلترینگ و تقلیل دادن موضوع ناهنجاری صورت گرفته در اینستاگرام به یک کودک، مورد انتقاد است.
فرهنگ وصال، موثرترین نوع اقدام را پیشگیری عنوان کرد و گفت: شبکه های اجتماعی خارجی مجال بیشتری برای فحشا ایجاد کرده اند و باید به دنبال راه چاره باشیم.
کد خبر 5106041 معصومه بخشی پورمنبع: مهر
کلیدواژه: برنامه اینستاگرام فضای مجازی پیام رسان بومی محمد مهدی حبیبی حاکمیت سایبری ویروس کرونا تحقیقات علمی حاکمیت سایبری واکسن کرونا معاونت علمی و فناوری ریاست جمهوری فناوری نانو اقتصاد دیجیتالی ایالات متحده امریکا فناوری فضایی شرکت دانش بنیان هوش مصنوعی گوگل روسیه قطار کودکان و نوجوانان شبکه های اجتماعی سرویس های بومی فضای مجازی
درخواست حذف خبر:
«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را بهطور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کردهاست، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۷۴۸۴۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتیکه در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.
با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.
خبر بعدی:
آسیبشناسی استفاده از فضای مجازی در نظام تبلیغیرسانهای مساجد
به گزارش گروه پژوهش خبرگزاری علم و فناوری آنا، مسجد اولین نهاد و جایگاه قضاوت، محل عبادت، علم و دانش، علما، مفسران و پایگاه تبلیغاتی اسلام است که حرمت بالایی دارد.
یوسف خجیر (عضو هیئتعلمی گروه ارتباطات) در مقالهای با عنوان «آسیبشناسی استفاده از شبکههای اجتماعی مجازی در نظام تبلیغیرسانهای مساجد کشور» به این موضوع میپردازد که فرق اساسی بین نهاد و سازمان آن است که نهادها در پیشبرد تغیرات جامعه و کارکرد آن به وجود میآیند و فرد، مقام یا دولت در پیدایش آن دخیل نیستند.
در این مقاله آمده است که هویت یکی از مسائل مهم در جامعه است که در فرآیند گروهی حاصل می شود و این رسانهها هستند که فرایند گروهی را تشکیل میدهند و باید گفت مسجد نیز یک رسانه جمعی است که برای رسیدن به کارکردهای خود و رساندن پیام خود، نیاز به ابزار های متنوع و مناسبی دارد که یکی از آنها شبکهسازی است که یک نیاز ضروری است.
به زعم این پژوهشگر هدف این پژوهش شناسایی نقاط چهارگانه قوّت، ضعف، فرصت و تهدید شبکههای اجتماعی برای مساجد و ارائۀ راهبرد استفادۀ بهینه از این شبکهها برای ارتقای فعالیتهای تبلیغی و رسانهای مساجد کشور است. چهارچوب نظری این پژوهش سازمان شبکهای شده بری ولمن (Barry Wellman) برگرفته از کلان نظریه جامعه شبکهای شده اوست.
مساجد برای رسیدن به کارکردهای خود و رساندن پیام خود، نیاز به ابزار های متنوع و مناسبی دارد که یکی از آنها شبکهسازی است که یک نیاز ضروری استخجیر در این مقاله مینویسد: روش این پژوهش آمیخته کیفی کمّی است. در بخش کیفی از روش تحلیل مضمون و در بخش کمّی از روش تجزیه و تحلیل راهبردی یا سوات بهعنوان روش آیندهپژوهی استفاده شده است. در روش نخست، جامعۀ آماری نخبگان دانشگاهی و خبرگان حوزه شبکههای اجتماعی فعال در امور دینی و مساجد هستند که از بین آنها نمونه به روش هدفمند با معیار تدریس و تألیف بیش از پنج سال در حوزۀ رسانههای جدید و دین و فعالیت مستمر اجرایی در بخش امور دینی و مساجد و آشنایی کامل با فضای شبکهها انتخاب شده است.
* نقاط ضعف و قوت فضای مجازی در امور مساجد
به گفته این پژوهشگر یافتههای این پژوهش نشان میدهد که انتشار اخبار و تقویت شبکهسازی بین مسئولان مساجد و شهروندان و بسیجسازی جزء قوّتهای مهم؛ همبستگی اجتماعی کاذب و درگیر شدن مسئولان مساجد و مردم در فضای مجازی و انتشار اخبار جعلی جزء ضعفهای مهم؛ اقناع شبکهای دین و جهانی شدن فعالیتهای مساجد و تنوع و تعدد مخاطبان مساجد جزء فرصتها؛ و ترویج خرافات دینی توسط مغرضان و اعتیاد مجازی فعالان امور مساجد و تضعیف خانوادۀ ایرانیاسلامی جزء نقاط تهدید است.
هماهنگی بین سازمانهای متولی تولید محتوا، نرمافزار با مختصات ارزشهای اسلامیایرانی کشور و همکاری چندجانبۀ همه ذینفعان ازجمله سیاستگذاران، دولت، سازمانهای نظارتی و ... این حوزه باید بهعنوان راهبرد مرجح مدّ نظر قرار گیردبه زعم خجیر مهمترین راهبرد طراحی و تولید و راهاندازی شبکۀ اجتماعی بومی توسط دولت برای تولید محتوای فرهنگی و دینی و تربیتی مناسب از سوی فعالان مساجد و برنامهریزی نهادهای دولتی و غیردولتی دینی برای تولید و انتشار محتوای دینی در این شبکهها است.
همچنین یافتههای پژوهش نشان میدهد که هماهنگی بین سازمانهای متولی تولید محتوا و نرمافزار و ایجاد محتوا با مختصات ارزشهای اسلامیایرانی و ارائۀ خدمات ارتباطی مبتنی بر ارزشهای فرهنگی و دینی کشور و همکاری چندجانبۀ همه ذینفعان ازجمله سیاستگذاران، دولت، سازمانهای نظارتی، بخش خصوصی و سایر دستاندرکاران این حوزه باید بهعنوان راهبرد مرجح مدّ نظر قرار گیرد.
در یک جمعبندی کلی باتوجه به یافتههای این پژوهش، بین آزادی طرح مطلب در شبکههای مجازی اجتماعی و احراز جایگاه حوزه عمومی توسط این شبکه ها ارتباط معنی دار وجود دارد. آزادی طرح مطلب در شبکههای اجتماعی مجازی بر تغییر حوزه عمومی از مسجد به شبکههای اجتماعی مجازی تأثیر مثبت و معنی دار دارد.
در پایان لازم به ذکر است که بین رابطه دسترسی آسان و غیر مکانمند و غیر زمانمند بودن شبکههای مجازی و احراز جایگاه حوزه عمومی توسط این شبکهها ارتباط معنی دار وجود دارد، در نتیجه دسترسی آسان به شبکههای مجازی بر تغییر حوزه عمومی از مسجد به شبکههای اجتماعی مجازی تأثیر گذار است.
انتهای پیام/