Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «تابناک»
2024-05-01@06:47:14 GMT

سرنوشت تلخ پلنگ‌های ایرانی

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۷۵۸۸۴

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست گفت: پلنگ زخمی به علت اینکه یک دستش را از دست داده و امکان زندگی در دل طبیعیت را ندارد برای ادامه زندگی، این گونه کمیاب به باراجین قزوین منتقل شد و بقیه عمر خود را در این مکان سپری خواهد کرد.

به گزارش میزان، شهاب الدین منتظمی، مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش سازمان محیط زیست در خصوص سرنوشت پلنگ‌های ایرانی به میزان گفت: در خصوص یک گونه دیگر از پلنگ که متاسفانه در جنوب کرمان در نهایت بی اخلاقی و بی مرامی این پلنگ به تله افتاده و عاملین اقدام به کشتن و آتش زدن این پلنگ کرده‌اند، پس از شلیک گلوله به پلنگ و به آتش کشیده شدن لاشه که ثبت شده و در اختیار ماموران محیط زیست قرار گرفت.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

هنگامی که ماموران محیط زیست به منطقه رسیده‌اند از این پلنگ چیز زیادی باقی نمانده بود. که خوشبختانه عاملین این واقعه بازداشت و به مراجع قضایی معرفی شده‌اند و قطعا مجازات خواهند شد.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش توضیح داد: اخیرا یک ماده پلنگ ۴ ساله در هرمزگان به دلیل تله گذاری اشخاص بومی و دلایل مختلف دست پلنگ زخمی شد و در نهایت به تهران منتقل شد و تحت معالجه قرار گرفت که متاسفانه یک دست خود را از دست داد و فقط توانستیم جان این پلنگ را نجات دهیم این پلنگ که در ارتفاعات بشاگرد واقع در استان هرمزگان از ناحیه دست چپ در تله آهنی گرفتار شد به تهران منتقل شد، با تشخیص دامپزشکان طی عمل جراحی از ناحیه کتف قطع شد.

منتظمی ادامه داد: در خصوص پلنگ زخمی که دستش را از دست داد محل نگهداری این پلنگ به باراجین قزوین منتقل شد با توجه به اینکه این پلنگ به علت اینکه دست خود را از دست داده امکان بازگردانده شدند به دل طبیعت را ندارد. مکاتبات انجام شده است که به مراکز تحت مراقبت فرستاده شود و با توجه به اینکه بارجین قزوین اعلام آمادگی کرد و زیرساخت‌های لازم را برای زندگی پلنگ آماده کرد و محیط را برای ادامه زندگی این پلنگ محیا کرد در نهایت به این منطقه منقل شد.

وی عنوان کرد: این پلنگ به علت اینکه یک دستش را از دست داده و امکان زندگی در دل طبیعیت را ندارد برای ادامه زندگی، این گونه کمیاب به باراجین قزوین منتقل شد و بقیه عمر خود را در این مکان سپری خواهد کرد این مکان به صورت یک باغ وحش نیست و مرکز حفاظت و تیمار جانوران یا حیواناتی است که به هر دلایلی زخمی شده عضوی از بدن خود را از دست دادند که امکان بازگردانده شدن به دل طبیعت را ندارند، چون گونه‌های ارزشمندی هستند و در حال انقراض اند در این مکان تحت مراقبت قرار خواهند گرفت این مرکز بازپروری حیوانات آسیب دیده است.

مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش بیان کرد: گفتنی است که پارک جنگلی باراجین که در قسمت شمال شرق قزوین قرار دارد. در دل این پارک جنگلی زیر ساخت‌هایی را برای ادامه زندگی این پلنگ در این منطقه را محیا کرده‌اند. در این مکان انواع حیوانات از گونه‌های مختلف که بیشتر آن‌ها بنا به دلایلی امکان بازگردانده شدن به طبیعیت را ندارد، نگهداری می‌شوند.

منبع: تابناک

کلیدواژه: واکسن فایزر کرونای انگلیسی کواکس ابومهدی مهندس قاسم سلیمانی کلکچال سرنوشت تلخ پلنگ ایرانی واکسن فایزر کرونای انگلیسی کواکس ابومهدی مهندس قاسم سلیمانی کلکچال مدیرکل دفتر حفاظت و مدیریت حیات وحش برای ادامه زندگی محیط زیست منتقل شد

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tabnak.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تابناک» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۷۵۸۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

درمان «ارس» تنها پلنگ باغ وحش شهرستان مشهد پیگیری می‌شود

به گزارش خبرگزاری مهر، جواد نباتی اظهار کرد: اواخر سال ۱۴۰۲ لنگش تداوم دار در دست این گونه ارزشمند مشاهده شد که علت آن تشنج ارس در ادامه بیماری عصبی‌اش تشخیص داده شد.

سرپرست معاونت محیط طبیعی و تنوع زیستی اداره کل حفاظت محیط زیست خراسان رضوی ادامه داد: در عین حال گرفتن عکس از دست حیوان تحت بیهوشی در دستور کار قرار گرفت و طبق عکس اخذ شده، شکستگی دست چپ ارس مشاهده و توسط رادیولوژیست تأیید شد.

وی گفت: با توجه به جوش خوردگی نسبی استخوان و وضعیت خاص حیوان با سابقه تشنج و نظر به طولانی بودن مدت عمل و مراقبت‌های خاص بعد از جراحی که ریسک بالایی دارد تلاش می‌شود تصمیم به این کار ناشی از خرد جمعی دامپزشکان تیم درمان باشد.

نباتی ادامه داد: هر تصمیمی چه عمل جراحی و چه ادامه حیات با این حال خطرات و ریسک‌های خودش را به همراه دارد.

کد خبر 6090689

دیگر خبرها

  • مشاهده یک قلاده پلنگ در پارک ملی گلستان
  • رخ‌نمایی پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • (ویدئو) مشاهدۀ پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • مشاهده پلنگ ایرانی در زیستگاه‌ های لرستان
  • مشاهدۀ پلنگ ایرانی در لرستان
  • ثبت نخستین تصاویر از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان + فیلم
  • ثبت نخستین فیلم از پلنگ ایرانی در زیستگاه‌های لرستان
  • آخرین وضعیت «ارس» تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد
  • درمان «ارس» تنها پلنگ باغ وحش شهرستان مشهد پیگیری می‌شود
  • آخرین وضعیت سلامت تنها پلنگ ایرانی باغ‌وحش مشهد