Web Analytics Made Easy - Statcounter

ایسنا/سمنان مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان خواستار مشارکت اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان در مرمت مجموعه تاریخی بسطام و به ویژه مسجد این مجموعه شد.

مهدی جمال 7 دی‌ماه در بازدید از مجموعه تاریخی بسطام و در دیدار با امام جمعه و مسئولان شهر بسطام به لزوم اجرای طرح جامه گردشگری این شهر تاریخی پرداخت و اظهار کرد: اجرای طرح جامع گردشگری بسطام به حمایت مسئولان استانی نیاز دارد

وی با اشاره به اهمیت بالای شهر نمونه گردشگری بین‌المللی بسطام افزود:  در ۱۰ سال گذشته بیشترین هزینه‌کرد اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان سمنان در مجموعه تاریخی بسطام بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی به ظرفیت‌های بالای بسطام در حوزه میراث فرهنگی و بناهای تاریخی اشاره و تصریح کرد: قرار گرفتن بسطام در فهرست ثبت جهانی نیاز به حمایت همه جانبه مسئولان استانی دارد.

جمال افزود: 20 میلیارد ریال اعتبار برای ثبت جهانی بسطام و خرقان اختصاص یافته است، اما قرار گرفتن پرونده این آثار در ردیف ثبت جهانی نیاز به رعایت ضوابط سازمان جهانی یونسکو دارد.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان سمنان گفت: ثبت آثار توسط میراث‌فرهنگی، دلیل بر وظیفه این اداره‌کل بر هزینه‌کرد در آثار نیست و با این حال این اداره کل در زمینه مرمت آثار و حفظ میراث گذشتگان و آثاری که در تملک میراث نیست کوتاهی نمی‌کند.

جمال با تاکید بر اینکه اداره‌کل اوقاف و امور خیریه استان باید در زمینه مرمت مجموعه تاریخی بسطام به ویژه مسجد مجموعه مشارکت جدی داشته باشد، افزود: اداره‌کل میراث‌فرهنگی بسیار پر چالش، با منابع محدود و مطالبه‌گری بالا است.

وی با اشاره به اینکه بیش از ۸۰۰ اثر تاریخی در استان وجود دارد، گفت: تمامی این آثار نیاز به مرمت، حفاظت و سامان‌دهی دارند و مرمت این آثار بدون حمایت مسئولان استانی، دستگاه‌های اجرایی و ... امکان‌پذیر نیست.

امام جمعه بسطام نیز در این دیدار با قدردانی از تلاش‌های انجام شده برای مرمت مجموعه تاریخی بسطام، گفت: پایگاه میراث‌فرهنگی بسطام و خرقان نظارت خوبی بر مسائل دارد و قدردان تلاش‌های انجام شده هستیم.

حجت‌الاسلام سید علی رضوی با تاکید بر حفظ آثار تاریخی بسطام، افزود: ثبت جهانی آثار، نه تنها برای بسطام که برای استان و کشور مهم و اثرگذار است.

وی ادامه داد: خوشبختانه در چند سال اخیر رشد بسیار خوبی در زمینه صنایع‌دستی و اقامتگاه‌های بوم گردی این منطقه صورت گرفته است.

شهردار بسطام نیز خواستار ارائه شیوه‌نامه برای مشخص کردن شرح وظایف ادارات در بسطام برای فراهم کردن پرونده ثبت جهانی بسطام  همچنین تشکیل کمیته پیگیری ثبت جهانی بسطام در استانداری سمنان شد.

محمد سلیمان‌پور با قدردانی از حضور مدیر کل و معاونان اداره‌کل میراث‌فرهنگی استان در بسطام گفت: حضور پیگیرانه مدیرکل نشان‌گر اهمیت دادن به منطقه است.

مدیر پایگاه میراث‌فرهنگی مجموعه بسطام و خرقان نیز گفت: کارهای زیرساختی از جمله  جداره‌سازی، مرمت سقف، طراحی و ساخت در، محوطه‌سازی و ... در سال‎های اخیر در این دو مجموعه انجام شده است.

حامد عادل با بیان اینکه پایگاه میراث‌فرهنگی مجموعه بسطام و خرقان جزو ۱۰ پایگاه برتر کشور است، افزود:  تمام هزینه‌کردها در این مجموعه به دقت و در مسیر ثبت جهانی است.

شهر بسطام در فاصله 6 کیلومتری شمال شرقی شاهرود قرار گرفته و مجموعه آثار تاریخی باقیمانده در این شهر از دوره سلجوقی به بعد است و در کنار آن آرامگاه متعلق به «ابویزید طیفور بی عیسی بن سروشان بسطام» ملقب به «سلطان العارفین » و از عرفای نامی و مشهور ایران در قرن سوم هجری قمری قرار دارد.

مجموعه تاریخی بسطام شامل آرامگاه بایزید، رواق صفوی، منار بسطام، مسجد بایزید بسطامی، مسجد بسطام، امامزاده محمد ، برج کاشانه، گنبد غازان خان و مدرسه شاهرخیه است.

انتهای پیام

منبع: ایسنا

کلیدواژه: استانی فرهنگی و هنری بسطام آرامگاه بایزید بسطامی میراث فرهنگی سمنان مرمت مجموعه تاریخی بسطام کل میراث فرهنگی بسطام و خرقان ثبت جهانی اداره کل

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.isna.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «ایسنا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۷۶۰۱۲ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود

مرتضی صفری ظهر شنبه در حاشیه بازدید از کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه گفت و گو با خبرنگاران از ساماندهی کاروان‌سرای شرکت نفت ارومیه با همکاری مالک، شهرداری و این اداره‌کل خبر داد و افزود: این کاروان‌سرا از جمله بناهای تاریخی ارومیه بوده که در اختیار مالک بخش خصوصی قرار دارد که با گفت‌وگوهای انجام شده با مالک آن مقرر شد نسبت به ساماندهی آن اقدام شود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان غربی ادامه داد: به‌منظور جلوگیری از تخریب بیشتر این مجموعه اقدامات احیا و مرمت حجرات پیرامون کاروان‌سرا زیر نظر کارشناسان مرمت و احیا اداره‌کل در اسرع وقت عملیاتی خواهد شد.

صفری گفت: همچنین برای ساماندهی این بنا شهرداری ارومیه نیز اعلام آمادگی جهت مشارکت داشته است و آواربرداری و محوطه‌سازی با همکاری این مجموعه انجام خواهد شد.

وی اضافه کرد: کاروان سرای شرکت نفت ارومیه یکی از مجموعه‌های تاریخی متعلق به اواخر دوره قاجار و اوایل دوره پهلوی است.

کد خبر 6090073

دیگر خبرها

  • لزوم استفاده از شیوه‌های نوین در جذب گردشگر
  • کاروانسرای تاریخی شرکت نفت ارومیه ساماندهی می شود
  • آمادگی میراث فرهنگی ساماندهی و مرمت کاروان‌سرای تاریخی جنب شرکت نفت ارومیه
  • مافیای «بافت تاریخی» به زمین می‌خورد؟
  • تصویب محدوده و ضوابط بافت تاریخی شهر لاهیجان
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز با میراث فرهنگی
  • همکاری گروه بین المللی ایسکارسا با میراث فرهنگی در مرمت بنا‌های تاریخی نطنز
  • هفتاد اثر موزه شوش، مرمت شد
  • دستگیری باند حفاران غیرمجاز حریم قلعه تاریخی هزاره اول پیش از میلاد
  • انهدام باند حفاران غیرمجاز در ارومیه