Web Analytics Made Easy - Statcounter

به گزارش گروه وبگردی باشگاه خبرنگاران جوان، آمریکایی‌ها که ید طولایی در دستبرد زدن به اموال مردم ایران دارند ظاهرا این روز‌ها به بهانه واکسن کرونا، کیسه جدیدی دوخته‌اند و راهکار فروش واکسن به ایران را واریز وجه به یک بانک آمریکایی عنوان کرده‌اند. این موضوع را دیروز رئیس‌جمهوری در جلسه ستاد ملی مقابله با کرونا اعلام کرد و با اشاره به موانع ایجاد شده از سوی آمریکا در مسیر خرید واکسن توسط ایران گفت: پول لازم برای خرید را آماده کردیم، اما آن‌ها گفتند برای پرداخت ابتدا باید اوفک موافقت کند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

بیشتربخوانید

۱۸ بانک تحریمی، قبلا هم تحریم بوده اند/ آمریکا به دنبال اعلام چندباره تحریم‌ها در رسانه هاست

 

به دنبال انتقال پول از یک کشور دیگر بودیم که باز اعلام کردند پول ابتدا باید به یک بانک آمریکایی منتقل شود. حسن روحانی به سوابق دزدی آمریکایی‌ها از اموال ملت ایران اشاره کرد و گفت: وقتی شما به دزدی معروف هستید چگونه می‌توانیم به شما اعتماد کنیم. این صحبت‌های رئیس‌جمهوری کشورمان ناظر به اقدامات دولت آمریکا از ابتدای پیروزی انقلاب اسلامی تا‌کنون است که به هر بهانه‌ای در هر جایی که توانسته به اموال ملت ایران دست‌اندازی کرده است.

راحت‌ترین مسیر برای این کار هم اموالی بوده که در داخل آمریکاست و علاوه بر تحریم‌های آمریکا که در این سال‌ها به مسدود شدن اموال جمهوری اسلامی ایران منجر شده، دادگاه‌های آمریکایی نیز در مقاطع مختلف به هر بهانه‌ای علیه ایران حکم صادر کرده و اموال ملت ایران را مصادره و به شاکیان پرونده می‌بخشند. عمق فاجعه تا جایی است که حتی وقتی رئیس‌جمهوری کشورمان برای حضور در مجمع عمومی سالانه سازمان ملل به آمریکا می‌رود هواپیمای حامل رئیس‌جمهوری در مدت حضور او در آمریکا در یک فرودگاه نظامی توقف می‌کند، زیرا در صورت توقف در فرودگاه‌های بین‌المللی آمریکا ممکن است دادگاهی علیه ایران حکم صادر کند و هواپیما به عنوان بخشی از اموال ایران، مصادره شود. در این مطلب نگاهی انداخته‌ایم به سرقت‌های دولت آمریکا از ایران در چهار دهه گذشته که هر بار به بهانه‌ای جدید صورت گرفته است. این سرقت‌ها به جز اموالی از جمهوری اسلامی ایران است که به دلیل فشار و تهدید آمریکا در سایر کشور‌های جهان مسدود شده است و مردم ایران در این شرایط سخت، امکان دسترسی به این اموال را ندارند.

جیمی کارتر؛ آغاز تحریم
مجموعه حوادثی بعد از پیروزی انقلاب در مواجهه میان ایران و آمریکا رخ داد و نقطه اوج آن تسخیر سفارت آمریکا در تهران بود. ۱۹ فروردین ۱۳۵۹ جیمی کار‌تر، رئیس‌جمهوری آمریکا طی دستوری، قطع روابط سیاسی و بازرگانی با جمهوری اسلامی ایران را اعلام کرد.

کار‌تر در سخنان خود درباره قطع رابطه با ایران گفت: «.. مطالبات شاکیان آمریکایی و شرکت‌ها، از اموال مسدودشده ایران در آمریکا برداشت خواهد شد.» جیمی کار‌تر پیش از قطع رابطه با ایران، چند مرحله اقدامات سیاسی و اقتصادی علیه جمهوری اسلامی ایران به عمل آورده بود. در نخستین عکس‌العمل، ۲۲ آبان ۱۳۵۸ دستور توقیف تمامی دارایی‌های ایران در بانک‌های آمریکایی و شعبه‌های خارجی آن را صادر کرد.

بلوکه شدن اموال
یکی از تصمیمات سختی که در این راستا از سوی آمریکا علیه ایران گرفته شد بلوکه کردن اموال و دارایی‌های کشورمان بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار بود که با استناد به قانون شرایط اضطراری اقتصاد بین‌الملل و قانون شرایط اضطراری ملی و با صدور دستور ویژه شماره ۱۲۱۷۰ از سوی کارتر صورت گرفت. به همین منظور پس از تسخیر لانه جاسوسی آمریکا در تهران، «کارتر» در ۸ نوامبر ۱۹۷۹. با استناد به قانون «کنترل صدور تسلیحات نظامی»، کشتی حامل لوازم یدکی نظامی متعلق به ایران را توقیف کرد. ارزش این لوازم ۳۰۰ میلیون دلار بود. با اوجگیری کشمکش‌های سیاسی بر سر مساله تصرف سفارت، دولت موقت اعلام کرد تمام دارایی‌های خود را از بانک‌های آمریکا خارج خواهد کرد. کارتر با لحاظ این احتمال، در کشور شرایط اضطراری اعلام کرد و با استناد به قانون شرایط اضطراری اقتصاد بین‌الملل (IEEPA) و قانون شرایط اضطراری ملی (NEA) با صدور دستور ویژه شماره (۱۲۱۷۰)، تمام دارایی‌های ایران در آمریکا را به تصرف درآورد.

مجموع پس‌انداز‌ها و اوراق بهادار بلوکه شده ایران بالغ بر ۱۲ میلیارد دلار بود. حدود ۴/۱ میلیارد دلار در بانک «فدرال رزرو» آمریکا، ۶/۵ میلیارد دلار در شعب مختلف بانک‌های این کشور در خارج از آمریکا، ۲ میلیارد دلار در سایر بانک‌های آمریکا و حدود ۲ میلیارد در اختیار شهروندان و مؤسسه‌های خصوصی ایالات متحده بود. همچنین ۶/۱ میلیون اونس طلا به حساب بانک مرکزی ایران در بانک «فدرال رزرو» نگاه داشته می‌شد.

تحریم «استانج» به ابتکار ریگان
رونالد ریگان پس از ریاست‌جمهوری مرتب بهانه می‌کرد و از آزاد کردن اموال و دارایی‌های ایران طفره می‌رفت و حتی کار را به جایی رساند که سال ۱۹۸۳ تحریمی یکجانبه موسوم به عملیات «استانج» را برضد ایران به اجرا درآورد.
این تحریم در شرایطی صورت گرفت که ایران در آن زمان درگیر جنگی ناخواسته و تحمیلی با عراق بود. ایران در آن شرایط تجهیزاتی مانند بالگرد، کامیون، وسایل مخابراتی و قطعات یدکی برای هواپیما، تانک، توپخانه و کامیون را به ارزش ۴۰۰ میلیون دلار از آمریکا خریداری کرد، اما ژنرال الکساندر هیگ، وزیر خارجه آمریکا گفت که تجهیزات خریداری شده از سوی ایران به این کشور ارسال نخواهد شد.

موج جدید تحریم‌ها بعد از ۱۱ سپتامبر
همچنان در دوره‌های بعدی نیز تحریم‌ها برضد ایران توسط رؤسای‌جمهوری آمریکا تمدید می‌شد. با این حال به دنبال رویداد ۱۱ سپتامبر ۲۰۰۱ میلادی «جورج بوش»، رئیس‌جمهوری وقت آمریکا قانونی را تصویب کرد که اجازه بلوکه شدن اموال و دارایی‌های اشخاص حقوقی و حقیقی حامی تروریسم را ارائه می‌کرد.

بر اساس همین قانون، برخی بانک‌ها مانند بانک سپه و ملی، مقاطعه‌کاران در صنعت دفاعی و شرکت‌های سپاه پاسداران به همراه مقام‌های سپاه و نیروی قدس در فهرست تحریم‌ها قرار گرفتند و بر اساس همین تحریم‌ها در ژوئن ۲۰۰۸ میلادی، اتحادیه اروپا دارایی بیش از ۴۰ شخص حقیقی و حقوقی را که با بانک ملی ایران همکاری داشتند، مسدود کرد.

تحریم‌های هسته‌ای
پس از جوسازی علیه برنامه هسته‌ای ایران، کشور‌های غربی درصدد اعمال تحریم‌های گوناگون اقتصادی و تکنولوژیکی برضد ایران برآمدند و قطعنامه ۱۷۳۷ که در ۲۳ دسامبر ۲۰۰۶ میلادی به تصویب اعضای شورای امنیت رسید، در عمل ایران را به فصل ۷ و ماده ۴۱ منشور ملل متحد کشاند. این قطعنامه دارایی‌های برخی مؤسسه‌ها و افراد مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای ایران در خارج از کشور را مسدود کرد.

پس از آن در ۲۴ مارس ۲۰۰۷ میلادی، قطعنامه ۱۷۴۷ به تصویب رسید که یکی از بخش‌های آن، مسدود کردن دارایی‌های ۲۸ فرد و نهاد ایرانی مرتبط با برنامه‌های هسته‌ای بود.

تحریم‌های اروپایی با فشار آمریکا
اروپایی‌ها طی سال‌های گذشته نشان دادند که در عرصه سیاست خارجی به‌ویژه در حوزه خاورمیانه و ایران کاملا پیرو سیاست‌های ایالات‌متحده هستند. در طول چهار دهه گذشته اروپا به موازات سیاست‌های ضد‌ایرانی آمریکا، تحریم‌هایی را علیه ایران وضع کرد. در همین راستا انگلیس در سال ۲۰۰۸ اعلام کرد که دارایی‌های بانک ملی، بزرگ‌ترین بانک ایرانی را ضبط و تحریم کرده است. همچنین در ادامه این روند بارکلیز که یکی از بزرگ‌ترین بانک‌های انگلیس بود، اقدام به مسدود کردن حساب‌های ایرانیان از جمله بانک صادرات و بانک ملی ایران کرد.

به موازات این رفتار، سوئیس در آوریل ۲۰۰۸ دارایی‌های ۱۲ شرکت ایرانی را با همان بهانه‌های تحریمی شورای امنیت سازمان ملل ضبط و مصادره کرد.

سناریویی به نام طرح دعاوی حقوقی شهروندان
به موجب قانونی که در دهه ۷۰ میلادی در مجلس نمایندگان ایالات‌متحده تصویب شد، آن‌ها امکان طرح ادعای شهروندان آمریکایی علیه کشور‌هایی را که در فهرست به‌اصطلاح تروریسم آمریکا قرار دارند، فراهم کردند. همچنین در پی قانونی که در دهه ۷۰ شمسی در مجالس ایالات‌متحده تصویب شد، شهروندان آمریکایی امکان یافتند علیه جمهوری اسلامی اقامه دعوی کنند که بر اساس آن شاهد بلوکه شدن برخی اموال جمهوری اسلامی و جلوگیری از نقل و انتقال آن‌ها بوده‌ایم.

آمریکا، جمهوری اسلامی ایران را از سال ۱۹۸۴ در فهرست دولت‌های حامی تروریسم قرار داد و همین مقدمه‌ای شد تا دعاوی متعددی علیه جمهوری اسلامی ایران مطرح شود.

در سال ۲۰۰۷ دادگاه فدرال آمریکا خواستار آن شد که دو میلیارد و ۶۵۰ میلیون دلار به عنوان مبلغ جبرانی به خانواده نظامیان آمریکایی پرداخت کنند که در پی عملیاتی در سال ۱۹۸۳ در بیروت کشته شدند. در سال ۲۰۱۴ با تصویب نهایی این حکم، پیشنهاد شد این مبلغ از حساب بانک مرکزی ایران که در بانک آمریکایی «سیتی بانک» مسدود شده بود، برداشت شود. در واکنش به این اقدام، بانک مرکزی ایران با استناد به موافقت‌نامه که بر طبق آن، آمریکا برداشت وجوه از این حساب‌ها را ممنوع اعلام کرد درخواست تجدید‌نظر در حکم دادگاه را ارائه داد. این تنها پول تحریم شده در حساب‌های بانک خارجی نیست. بلکه ایران اموال بلوک شده‌ای شامل املاک و مستغلات در خارج از کشور دارد.

ارزش تخمینی املاک و مستغلات ایران در ایالات متحده و اجاره انباشته آن‌ها بیش از ۵۰ میلیون دلار است. علاوه بر دارایی‌های بلوکه شده در ایالات متحده، برخی از دارایی‌های ایران توسط سازمان ملل متحد در سراسر جهان بلوکه شده‌اند. رقم مشابهی حدود ۳۲ میلیارد دلار هم برای ایران پیش‌بینی شده بود. تاکنون ایالات متحده تلاش کرده است به بهانه‌های واهی و بی‌اساس از آزادشدن اموال و دارایی‌های ایران ممانعت کند. تا جایی که دولت این کشور یک آسمانخراش متعلق به دولت ایران را در منهتن که ارزشی بیش از یک میلیارد دلار دارد، ضبط کرده است. نه تنها این اموال و دارایی‌ها بلوکه شدند بلکه بسیاری از اشخاص و نهاد‌های ایرانی نیز در فهرست تحریم قرار گرفته‌اند.

منبع: روزنامه جام جم

انتهای پیام/

منبع: باشگاه خبرنگاران

کلیدواژه: واکسن کرونا واکسن کرونا تحریم های آمریکا جمهوری اسلامی ایران قانون شرایط اضطراری اموال و دارایی اموال و دارایی ها دارایی های ایران ایالات متحده میلیارد دلار رئیس جمهوری میلیون دلار علیه ایران بلوکه شدن شدن اموال تحریم ها بانک ها هسته ای

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.yjc.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «باشگاه خبرنگاران» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۷۶۰۹۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

کنعانی: ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است

به گزارش جام جم آنلاین، ناصر کنعانی سخنگوی وزارت امور خارجه اقدام سه کشور آمریکا، انگلیس و کانادا در اعمال تحریم هایی علیه برخی اشخاص حقیقی و حقوقی نیروهای مسلح جمهوری اسلامی ایران، همچنین قطعنامه پارلمان اروپا و طرح ادعاهایی علیه کشورمان را به شدت محکوم و از همراهی معدود کشورهایی در اروپا از رویکرد ظالمانه دولت آمریکا انتقاد کرد.

کنعانی افزود: ظرفیت‌های نظامی جمهوری اسلامی ایران متناسب با نیاز آن در تامین امنیت و منافع ملی، حفاظت از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و دفاع مشروع و بازدارنده در مقابل هرگونه تهدید و تجاوز خارجی است و جمهوری اسلامی ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت منطقه‌ای و بین‌المللی و مبارزه با تروریسم بین‌المللی است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی تصریح کرد: توسل به ابزار تحریم علیه ظرفیت‌های دفاعی جمهوری اسلامی ایران نه تنها خللی در عزم و اراده دولت و مردم ایران در افزایش اقتدار ملی با هدف دفاع مشروع و قاطع از حاکمیت و تمامیت سرزمینی و امنیت و منافع ملی ایران ایجاد نمی‌کند، بلکه برخلاف میل تحریم کنندگان، تحریم‌ها را به فرصتی برای خودکفایی و خوداتکایی در تقویت و توسعه ظرفیت دفاعی و نظامی ایران تبدیل کرده است.

سخنگوی دستگاه دیپلماسی از رویکرد دوگانه پارلمان اروپا در موضوع حمله رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک جمهوری اسلامی ایران در دمشق و دفاع مشروع ایران شدیدا انتقاد کرد و گفت: جای تأسف است که پارلمان اروپا در قطعنامه‌ خود نسبت به اقدام متجاوزانه و ناقض قوانین و حقوق بین‌الملل رژیم صهیونیستی به مقر دیپلماتیک ایران و شهادت مستشاران رسمی ضدتروریست ایرانی، صرفا به ابراز تأسف بسنده کرده است، اما اقدام مشروع ایران علیه رژیم یاد شده در چارچوب حق ذاتی دفاع مشروع را شدیدا محکوم می‌کند!

سخنگوی وزارت امور خارجه تاکید کرد: چرا پارلمان اروپا از پرداختن به منشأ و عامل اصلی بروز تنش و ناامنی در منطقه که ریشه در اشغالگری و رویکرد جنایتکارانه رژیم صهیونیستی اسرائیل در کشتار مردم فلسطین و نیز نقض مکرر قوانین و حقوق بین‌الملل توسط این رژیم جعلی دارد، طفره می‌رود و در مقابل همسو با سیاست آمریکا از رژیمی حمایت می‌کند که اصل و اساس ناامنی و تنش در منطقه در طول هشت دهه متمادی است!

کنعانی همچنین با روشن و شفاف توصیف کردن سیاست و مواضع اصولی جمهوری اسلامی ایران در قبال بحران اوکراین و با رد مجدد ادعاهای مربوط به استفاده از تسلیحات ایران در جنگ اوکراین تاکید کرد: اگر آمریکا و اروپا عزم صادقانه ای داشته باشند، جنگ در اوکراین و جنگ علیه غزه در سریعترین زمان ممکن خاتمه خواهد یافت، اما آمریکا و برخی کشورهای اروپایی اصرار دارند که در مسیر غلط تاریخ حرکت کنند و به‌ جای کمک به توقف جنگ، بر آتش آن بیفزایند و وقت خود را مصروف اتهام زنی به دیگران کنند.

کنعانی تاکید کرد: بسیاری از ملت‌ها و دولت‌ها به خصوص در منطقه غرب آسیا دیگر هیچ امید و اعتقادی به نقش آمریکا و متحدان اروپایی آن در کمک به برقراری ثبات و امنیت در منطقه ندارند.

سخنگوی وزارت امور خارجه افزود: این دولت و مردم ایران هستند که باید از آمریکا و اروپا به دلیل نقض توافق هسته‌ای و ایفای نقش مخرب در ثبات و امنیت پایدار در منطقه سؤال و طلبکاری کنند، نه اینکه این دولتهای ناقض عهد و پیمان، خود را جای طلبکار و مدعی نشانده و به گستاخی بر فهرست تحریم‌های ظالمانه علیه مردم ایران بیفزایند.

کنعانی خاطرنشان کرد: اگر رشادت و جانفشانی سپاه پاسداران و مستشاران شهید ضد تروریست سپاه در منطقه نبود، تروریسم داعشی تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ کرده بود و امنیت منطقه و جهان را بیش از پیش تهدید می کرد، حال چگونه پارلمان اروپا وقیحانه خواستار گنجاندن تنها نیروی واقعی ضدتروریسم جهان در فهرست تروریسم می شود؛ مگر اینکه تصور کنیم گروه‌های تروریستی در راستای اهداف و منافع نامشروع آمریکا و معدود دولتهای اروپایی و رژیم صهیونیستی برای دامن زدن به بی‌ثباتی و ناامنی در منطقه غرب آسیا عمل می‌کنند!

سخنگوی دستگاه دیپلماسی در پایان بار دیگر تاکید کرد که تکرار رویکردهای غیرقانونی و اشتباه توسل به ابزار تحریم و فشار از سوی آمریکا و تبعیت برخی دول اروپایی از واشنگتن، هیچ حق و مشروعیتی برای ادعاهای آنها از منظر حقوقی و بین‌المللی ایجاد نمی‌کند و آنها باید زمانی پاسخگوی این ادعاها و اقدامات ظالمانه خود علیه دولت و مردم ایران باشند.

دیگر خبرها

  • واکنش ایران به تحریم‌های آمریکا، انگلیس و کانادا
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح و امنیت است
  • واکنش سخنگوی وزارت خارجه به تحریم های سه کشور علیه ایران: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • کنعانی: ایران از شرکای مهم جامعه جهانی در تأمین صلح، امنیت و مبارزه با تروریسم است
  • سخنگوی وزارت خارجه: دولت و مردم ایران از آمریکا و اروپا طلبکار هستند
  • کنعانی تحریم‌های جدید آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد
  • کنعانی: تحریم خللی در عزم ایران ایجاد نمی‌کند
  • سپاه نبود داعش تا پشت درب پارلمان اروپا و قلب آمریکا نفوذ می‌کرد
  • کنعانی تحریم‌های سه‌کشور آمریکا، انگلیس و کانادا را به شدت محکوم کرد