Web Analytics Made Easy - Statcounter

سرپرست یک کارگاه صنایع دستی در اصفهان گفت: همیشه سعی و تلاش کردیم جایگاه خود را در بازار داشته باشیم؛ چند سال پیش اتحادیه، مس در اختیار هنرمندان قرار می داد که آن هم برداشته شد و از سمت اتحادیه و سازمان صنایع دستی حمایتی چندانی از ما صورت نگرفته است و حتی وام هم در اختیار ما قرار ندادند.

به گزارش شبکه اطلاع رسانی راه دانا؛ به نقل از صاحب نیوز؛ صنایع دستی در اصفهان جایگاه ویژه ای دارد و از دیر باز در این استان رونق داشته که یکی از آن ها قلم زنی است، این رشته هنری که در جهان نیز شناخته شده است کمی به دلیل مشکلاتی که ایجاد شده فعالان ای رشته را با مشکلاتی رو به رو کرده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

با مجید قهرمانی یکی از از فعالان این صنعت در مورد وضعیت رشته قلمزنی گفت و گو کردیم تا با آخرین وضعیت این رشته در اصفهان و همچنین مشکلات پسش روی این رشته آگاه شویم.

*از رشته خود کمی توضیح دهید؟

مجید قهرمانی: قلمزنی یکی از شاخه های صنایع دستی اصفهان بوده که در اصفهان بسیار مرسوم است؛ فلزی که قرار است روی آن قلمزنی انجام گیرد، به صورت خام تهیه می کنیم و آن را به شکل ظرف های مختلف در می آوریم که به آن زیر ساخت می گویند.

 وقتی زیر ساز آماده شد داخلش قیر ریخته می شود تا موقع قلمزنی فلز پاره نشود و برجستگی به خوبی نمایان شود بعد طرح دلخواه را روی آن پیاده می کنیم؛ برای قلمزنی از ابزار قلم و چکش استفاده می شود و قلم های متعددی مانند نیم بر، گل سوا، یه تو و... وجود دارد که هر کدام برای طرح خاصی از قلمزنی استفاده می شود برخی هم هستند که قلم های خاصی برای کار خودشان می سازند.

در حین کار نقوشی که بر روی سطح ظروف کشیده شده اند با قلم زدن برجسته می شوند و روسازی روی نقوش پیاده می شود و ظرافت روی کار را به نمایش می گذارد و کف ظرف پایین بری می شود تا برجستگی ها بهتر خود را نشان دهند.

 در مرحله روسازی با توجه به طرح و نقشی که در حال قلمزنی است، اعضای صورت انسان، بال پرندگان، چشم ها و اعضای صورت آهو، گوزن و پرندگان و ظریف کاری های نقوش انجام می گیرد که جلوه زیبایی به کار می دهد و روسازی در نوع خود بی نظیر است.

 مرحله قلم زنی که تمام شد مرحله سیاه کاری شروع می شود که گرده ذغال یا رنگ سیاه را با قلمو یا دستمال نخی روی ظرف می کشند و پایین بری ها از این سیاهی پر می شود و در نتیجه طرحی که قلمزنی شده است روسازی هایش نمایان می شود.

 مرحله آخر فرچه کشی و پرداخت است که با دستگاه انجام می شود یک تکه نمد بر سر دستگاه وصل است که با سرعت ۳هزار دور در دقیقه می چرخد، ظرف آماده شده را به دستگاه می کشند تا کار براق شود این مراحل زمان بر هستند و وقت زیادی از هنرمند می گیرند.

*وضعیت قلم زنی در اصفهان نسبت به گذشته چگونه است؟

 طرح هایی که در اصفهان بیشتر مرسوم شده و بورس بازار است گل و مرغ برجسته، طرح صورت پنج اصفهانی، شکارگاه و چنگ و اسلیمی است که بسیار مورد پسند است.

 نسبت به ده سال قبل تعداد کسانی که قلمزنی می کردند، خیلی کم شده است برخی کارشان را عوض کردند و برخی به شاخه های جدیدتر در هنر قلمزنی پرداختند به صورتی که هنگام زیر ساخت طرح را طوری پیاده می کنند که بتوان قلمزنی را با دیگر هنرهای اصفهان تطابق داد مانند ترکیب قلمزنی و فیروزه کوبی، قلمزنی و میناکاری و کارهای دیگری که قبلا مرسوم نبود و جدیدا در بازار عرضه می شود که در نوع خود بسیار زیباست.

همیشه سعی و تلاش کردم جایگاه ود را در بازار داشته باشم؛  چند سال پیش اتحادیه مس در اختیار هنرمندان قرار میداد که آن هم برداشته شد و از سمت اتحادیه و سازمان صنایع دستی حمایتی چندانی از ما صورت نگرفته است و حتی وام هم در اختیار ما قرار ندادند.

*وضعیت صادرات چگونه است؟

سرپرست صنایع دستی: در پی تحریمی که بر کشور وارد شد کشورهای دیگر از ما خرید نمی کنند و توریست هم نسبت به قبل خیلی کم شده است؛ قبل تر خود ما نیز کار به شهرستان های دیگر می فرستادیم که برای کشورهای دیگر می فرستادند اما به مرور دیگر سفارشی انجام نگرفت.

اگر صادرات صنایع دستی انجام بگیرد هم برای کشور و هم برای هنرمندان خیلی خوب می شود چرا که این کار پتانسیل جهانی شدن را دارد و به صورت جهانی مورد استقبال است و توریست ها از دیدن زحمت کشیدن هنرمندانی که کار می کردن، لذت می بردند اما متاسفانه صادرات کم شده و بیشتر در داخل کشور کار می کنیم‌.

 کرونا باعث شد این کار ضعیف تر شود و تاثیر خیلی بدی بر بازار کار صنایع دستی گذاشت اما تسهیلات کافی و حمایت های لازم انجام نشد.

 حدود ۲۰ سال است که کار زیرساخت و قلمزنی انجام می دهم و این کار به تنهایی کفاف مخارج زندگی و کارگاه را نمی دهد و در کنار این کار کارهای دیگری نیز انجام می دهم.

انتهای پیام/

منبع: دانا

کلیدواژه: صنایع دستی قلم زنی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.dana.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «دانا» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۷۶۹۲۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

ارائه تسهیلات کم بهره برای جهش تولیدات شیلاتی در استان بوشهر

به گزارش خبرنگار مهر، عقیل امینی پنج شنبه شب در دیدار با مدیرعامل بانک استان بوشهر ضمن تبیین و تشریح ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های شیلاتی استان تأکید کرد بسیاری از پروژه‌های شیلاتی نیازمند حمایت بانک‌های درجهت افزایش تولید هستند.

مدیرکل شیلات استان بوشهر در این دیدار گفت: از وظایف مهم امسال شیلات تحقق شعار سال یعنی جهش تولید با مشارکت مردم از طریق اقتصاد دریا محور است.

امینی ادامه داد: یکی از عوامل مهم در جهش تولیدات شیلاتی ارائه تسهیلات کم بهره و حمایت‌های مالی از طرح‌های خرد شیلاتی گرفته تا مگاپروژه های شیلات در استان است.

امینی با اشاره به اهمیت موضوع بهره وری در بخش‌های مختلف شیلاتی گفت: بهره وری بیشتر از مزارع از طریق تجهیز کردن مراکز شیلاتی به تجهیزات و امکانات روز دنیا است که انتظار است حمایت‌های خوبی نیز در این موضوع از سوی بانک‌ها صورت گیرد.

وی با اشاره به واحدهای عمل آوری محصولات شیلاتی که به دلیل مشکلات مالی در سال‌های گذشته تعطیل شده‌اند گفت: با حمایت مالی از این واحدها می‌توان این کارخانه‌ها را مجدد به چرخه تولید وارد کرد و یک مزیت مهم و اصلی این دسته از کارخانجات جلوگیری خام فروشی تولیدات شیلاتی است.

امینی همچنین در این جلسه خواستار بسته‌های خوب تسهیلاتی برای تولیدکنندگان مختلف شیلاتی شد و ادامه داد: امید است با حمایت‌های بانک صادرات شاهد رشد تولید و شکوفایی اقتصادی در شیلات استان که یکی از بخش‌های مهم اقتصاد دریا محور است باشیم.

مدیریت شعب بانک صادرات ضمن تقدیر و تشکر از حضور مدیرکل شیلات استان و هیأت همراه در این جلسه به ارائه گزارش فعالیت‌های بانک صادرات در زمینه همکاری با صنعت شیلات در استان پرداخت.

حیدری با اشاره به اهمیت تولید و اشتغال در طرح‌های شیلاتی استان گفت: جهش تولید با مشارکت مردم از اولویت‌ها است، که تحقق این امر منوط به سرمایه گذاری بیشتر در بخش تولید می‌باشد.

مدیر عامل بانک صادرات استان گفت: حمایت از واحدهای تولیدی و ایجاد زنجیره ارزش و حمایت از ظرفیت‌ها و پتانسیل‌های صنعت شیلات در استان در سال جهش تولید از برنامه‌های مهم بانک صادرات در سال جدید است.

کد خبر 6095364

دیگر خبرها

  • افزایش ۲ برابری مسافران مترو در روزهای جمعه/ برگزاری کارگاه‌های صنایع دستی در ایستگاه‌ها
  • تعطیلی بنا‌های تاریخی استان اصفهان فردا
  • ارائه تسهیلات کم بهره برای جهش تولیدات شیلاتی در استان بوشهر
  • تسهیلات مناسب به بانوان فعال در حوزه صنایع‌دستی اختصاص می‌یابد
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات «گیوه»
  • ایجاد کد تعرفه اختصاصی برای صادرات گیوه
  • معرفی ریسباف محور طرح های سرمایه گذاری گردشگری اصفهان
  • بازدید وزیر جهاد کشاورزی از بزرگ‌ترین رویداد تولید،تجارت و صادرات
  • زنجان| صنایع‌دستی مردمی‌ترین مشارکت در جهش تولید است
  • توصیه آژانس دارویی اتحادیه اروپا درباره واکسن‌ کرونا