Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «فارس»
2024-05-04@13:50:06 GMT

ارتقاء سوادآموزی در جامعه روستایی فارس

تاریخ انتشار: ۷ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۷۸۲۶۰

ارتقاء سوادآموزی در جامعه روستایی فارس

به گزارش خبرگزاری فارس از شیراز به نقل از روابط عمومی آموزش و پرورش فارس، فرهاد اسماعیلی به مناسبت گرامیداشت هفته سوادآموزی ضمن اشاره به کاهش قدر مطلق بی‌سوادان با توجه به  سرشماری سال ۹۵ و سوادآموزی مناطق روستایی و محروم جامعه طی ۴۱ ساله گذشته، گفت: سرشماری سال ۹۵ نشان می‌دهد درصد باسوادی جمعیت شهری فارس ۹۱ درصد و در مناطق روستایی ۸۲ درصد بوده است که اختلاف باسوادی بین مناطق شهری و روستایی ۹ درصد است، این در حالی که در سال ۵۵ متوسط اختلاف درصد باسوادی بین مناطق شهری و روستایی نزدیک به ۳۵ درصد بوده است.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

وی بیان کرد: برآوردهای آماری نشان می دهد که در سال ۱۳۹۸ جمعیت باسواد استان فارس در گروه سنی ۱۰ تا ۴۹ سال که گروه هدف سواد آموزی است به ۹۶ درصد رسیده است.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس بیان کرد: در کمتر نظامی می توان دید که در همان آغاز نظام جدید که کشور با مسائل و مشکلات عدیده ای  دست وپنجه نرم می کند ، رهبر آن نظام از مسأله و مقوله آموزش آنهم آموزش بزرگسالان غافل نمی شود و دستور تشکیل یک سازمان مستقل در این زمینه را صادر می کند.

اسماعیلی گفت: مهم‌ترین هدف نهضت سوادآموزی آموزش همگانی و تبدیل فرهنگ وابسته به فرهنگ مستقل و آینده ساز است  زیرا در سایه آموزش است که می توان ملت را از تاریکی جهل و بیسوادی رهانید و به آنها اطلاع و آگاهی بخشید تا فرهنگ جامعه یک فرهنگ مستقل و قائم به ذات ملت می شود نه یک فرهنگ وابسته وارداتی.

وی افزود: تدوین برنامه راهبردی با عنوان ریشه کنی بی سوادی در کشور، احیای شورای عالی پشتیبانی سوادآموزی، احیای مراکز یادگیری محلی، تولید محتوای آموزشی برای دوره های سه گانه سوادآموزی یعنی سواد، تحکیم و انتقال، طرح سوادآموزی اتباع خارجی ساکن در جمهوری اسلامی ایران یا همان طرح کمیساریا از جمله برنامه های اجرا شده در استان فارس بوده است.

اسماعیلی از طرح های ، آموزش مقدماتی رایانه، آموزش عملی نماز، توانمندسازی زنان و  دختران عشایر، برون سپاری فعالیت های سوادآموزی و طرح های پژوهشی مرتبط با سوادآموزی ازجمله دیگر طرح های اجرا شده در فارس نام برد.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس بیان کرد: کاهش فاصله درصد باسوادی بین زنان و مردان و نیز کاهش اختلاف درصد باسوادی بین مناطق شهری وروستایی از برکات تأسیس سازمان نهضت سوادآموزی است.

اسماعیلی گفت: بر اساس آخرین تعریفی که از این مقوله فرهنگی و زیربنایی شده است سواد به معنای توانایی انجام تغییر است.

وی ادامه داد : توانایی انجام تغییر بدین معناست که فرد بتواند از مجموعه آموخته ها و دانش خود استفاده کند و با نمود و تجلی عینی بخشیدن به این آموخته ها در زندگی فردی و اجتماعی خود تغییر و تحول مثبت ایجاد کند و اگر چنین معنایی از سواد در جامعه ما محقق شود می توانیم بگوییم ما در این عرصه موفق بوده ایم

اسماعیلی احیاء مراکز یادگیری محلی سوادآموزی در سنوات گذشته را طرحی بسیار مهم و اصولی برشمرد و افزود: این مراکز در حقیقت محل تلاقی و تلفیق علم و عمل هستند بدین معنا که سوادآموزان و مخاطبان سوادآموزی آموخته ها و دانش خود را به کار می گیرند و تلاش می کنند از رهگذر این آموخته ها حرفه، شغل و مهارت یادبگیرند.

مدیرکل آموزش و پرورش فارس  ضمن  اشاره به انواع طرحها و برنامه های حوزه سوادآموزی گفت: یکی از اقشار مهم ومولد جامعه قشر عشایر کشور است و بسیار مهم است که سازمان نهضت سوادآموزی به این قشر نیز توجه ویژه داشته است و جدای از شناسایی و جذب و آموزش بزرگسالان این قشر عظیم، یکی از طرح های موفق سوادآموزی طرح توسعه سواد زنان و دختران عشایر است که در راستای تحقق عدالت آموزشی و ارتقاء سطح فرهنگی این قشر خدوم جامعه صورت پذیرفته است.

انتهای پیام/ س

منبع: فارس

کلیدواژه: آموزش مناطق روستایی سواد مدیرکل آموزش و پرورش فارس سوادآموزی شیراز فارس فرهاد اسماعیلی آموزش و پرورش فارس درصد باسوادی باسوادی بین آموخته ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.farsnews.ir دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «فارس» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۷۸۲۶۰ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

پرداخت تسهیلات جهت مقاوم سازی مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد

به گزارش خبرگزاری صدا و سیمای کهگیلویه و بویراحمد، علی محمد روستا در نشست با بانک‌ها پیرامون پرداخت تسهیلات مسکن روستایی گفت: حدود ۵ هزار و ۳۰۰واحد روستایی برای مقاوم سازی به بانک‌های عامل معرفی شدند که انتظار می‌رود بانک‌ها پرداخت تسهیلات مقاوم سازی مسکن روستایی به این تعداد واحد را تسریع کنند. معاون هماهنگی امور عمرانی استانداری افزود میانگین پرداخت تسهیلات بانکی مقاوم سازی واحد‌های روستایی در سطح کشور ۵۵ درصد بوده، اما در استان ۶۲ درصد است که نشان دهنده همکاری خوب و مطلوب شبکه بانکی در این حوزه است. روستا بر کوتاه شدن زمان پرداخت تسهیلات مقاوم سازی مسکن به متقاضیان تاکید کرد و گفت: بانک ها موظفند زمان طولانی پرداخت تسهیلات مسکن را ، کاهش کنند. وی به نظارت بر اعطای تسهیلات بانکی به متقاضیان تاکید کرد و گفت: تسهیلات اگر در جای درست خود هزینه شود دغدغه‌ها و نگرانی‌ها از بین می‌رود. به گفته معاون استاندار در جلسات کارگروه امور زیربنایی طرح‌های گردشگری مصوب می‌شوند و اعتبار دریافت می‌کنند، اما این اعتبارات در جای درست خود هزینه نشدند که حوزه مسکن نباید اینگونه باشد.  روستا با اشاره به پرداخت تسهیلات به واحد‌های خسارت دیده در زلزله سال ۱۳۹۹ شهر سی سخت گفت: از مجموعه یک هزار و ۴۰۰ واحدی که در زلزله دچار خسارت شد ۲۷۰ واحد نیمه تمام مانده است که در حال پیگیری اختصاص اعتبار به این واحد‌ها هستیم. مدیرکل بنیاد مسکن کهگیلویه و بویراحمد گفت: ۶۳ درصد واحد‌های مسکن روستایی مقاوم سازی شدند و در صورتی که تسهیلات بانکی پرداخت شود به ۷۲ درصد خواهد رسید.

دیگر خبرها

  • تخریب برخی جاده‌های روستایی ممسنی / لزوم کارهای آبخیزداری در فارس
  • ارتقاء ایمنی اهالی رشت با آموزش در پارک‌ها و بوستان‌ها
  • آموزش نمادین رای گیری با صندوق مکانیزه الکترونیکی در سیمرغ
  • آموزش سواد محیط زیستی به کودکان
  • سرمایه گذاری برای سواد سلامت خبرنگاران، دارایی عظیمی برای جامعه محسوب می‌شود
  • ۹۷ درصد مردم چهارمحال و بختیاری با سواد هستند
  • طرح ارتقاء فرآورده های نفتی پالایشگاه اصفهان تا پایان تابستان به پیشرفت 30 درصد مي رسد
  • پرداخت تسهیلات جهت مقاوم سازی مسکن روستایی در کهگیلویه و بویراحمد
  • ۶۵ درصد از راه‌های روستایی طارم آسفالت شده است
  • ۹۶ درصد از راه‌های روستایی شهرستان طارم آسفالت شده است