Web Analytics Made Easy - Statcounter

در شهر باستانی پُمپئی یک اغذیه‌فروشی خیابانی به طور کامل از زیر خاک بیرون کشیده شد. پیشخوان نقاشی شده و بقایای مواد غذایی و استخوان حیوانات نیز جزو این کشف باستانی است.

به گزارش شریان نیوز،پُمپئی (Pompei)، شهر پرشکوه دوران رُم باستان در سال ۷۹ میلادی در اثر فعال شدن کوه آتش‌فشانی "وسوو" واقع در شمال شهر، در مدتی بسیار کوتاه نابود شد و تمام زیبایی‌های معماری و نقوش دیواری و تندیس‌ها و نیز سرزمین بسیار حاصلخیز اطراف آن زیر خاکستر آتشفشانی به ارتفاع شش متر مدفون شدند.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

 

 

طی ده‌های گذشته بقایایی از آثار باستانی شگفت‌انگیز این شهر به تدریج از خاک بیرون کشیده می‌شوند.


ویرانه‌های شهر باستانی پمپئی در کوهپایه وسوو

یکی از این کشفیات یک اغذیه‌فروشی خیابانی است که غذای فوری عرضه می‌کرده است و به تازگی در معرض دید عموم گذارده شده است.

اداره امور حفاری باستانی ایتالیا روز شنبه ۶ دی‌ماه (۲۶ دسامبر) ضمن اعلام اینکه این اغذیه‌فروشی به طور کامل از زیر تل خاکستر بیرون کشیده شده، گفت که حتا ظروف پیشخوان نقاشی شده این اغذیه‌فروشی و نیز بقایای غذاهایی که عرضه می‌کرده و استخوان‌های حیوانات یافت شده‌اند.

این کشف نشان می‌دهد که عرضه غذای فوری خیابانی، که امروز "فَست فود" نام دارد، پیشه‌ای با حدود ۲۰۰۰ سال قدمت است.

تصاویری که از نقوش دیواره جلوی پیشخوان منتشر شده، موتیوهایی از حیوانات و چهره‌های اسطوره‌ای را می‌توان مشاهده کرد. رنگ‌های پرقدرت آن هنوز حفظ شده‌اند. تقریبا غذاهایی که عرضه می‌شده‌اند را می‌توان در این نقوش دید: یک خروس، دو اردک، چند گوسفند و چند بز.

باستان‌شناسان در کوزه‌های روی پیشخوان این فروشگاه غذای گرم یا رستوران خیابانی، بقایای استخوان‌های اردک، خوک و بز و نیز ماهی و حلزون تاکستان‌ها را یافته‌اند.

بر روی سطح پیشخوان و دیواره آن می‌توان تصاویری از فیگورهای زنانه اسطوره‌ای با تسمه اسبی در دست، یک سگ قلاده به گردن و دیگر آلات زینتی را مشاهده کرد.

علاوه بر این، باستان‌شناسان در اتاقک‌های این اغذیه‌فروشی یک جام شراب از جنس برنز (Patera)، دو بطری شیشه‌ای و نیز یک ظرف کروی‌شکل پخت غذا (Olla) از جنس خاک رُس نیز یافته‌اند.

تاکنون در شهر باستانی پمپئی ۸۰ مورد از این نوع غذافروشی گرم (Thermopolium) یافته‌اند.

شهر پُمپئی امروز در نزدیکی شهر پرشکوه باستانی از سده ۱۲ میلادی بدین سو به تدریج ساخته شد و جمعیتی بالغ بر ۲۵هزار نفر دارد.

منبع: شریان

کلیدواژه: اغذیه فروشی

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت shariyan.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «شریان» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۸۰۲۰۷ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه

به‌گزارش خبرگزاری مهر، احمد حمزه‌زاده با اعلام این خبر گفت: در جلسه هماهنگی برای برنامه‌ریزی‌های نمایشگاهی به مناسبت روزجهانی موزه‌ها انتقال اشیای تاریخی موزه ایران باستان به موزه آذربایجان تبریز انجام خواهد شد که این نمایشگاه به مناسبت روز جهانی موزه‌ها در محل موزه آذربایجان از روز ۲۹ اردیبهشت افتتاح شده و به مدت سه ماه دایر خواهد بود.

مدیرکل میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی ادامه داد: ابتکار بسیار زیبایی برای برگزاری نمایشگاه در سرتاسر ایران به مناسبت روز جهانی موزه‌ها انجام شده است که برگزاری تورهای کودک محور با توجه به شعار «موزه‌داری برای پژوهش و آموزش» از جمله این برنامه‌ها در آذربایجان‌شرقی است.

وی اظهار کرد: تعداد ۱۱ استان برای انتقال اموال نفیس موزه ایران باستان انتخاب شده‌اند که آذربایجان‌شرقی با دریافت اشیای نفیس مرتبط با منطقه آذربایجان از جمله چینی‌های آبی و سفید رنگ و سکه‌های ضرب تبریز، میزبان بازدیدکنندگان و علاقمندان در روز جهانی موزه‌ها واقع در موزه آذربایجان تبریز خواهد بود.

حمزه‌زاده گفت: همچنین یافته‌های جدید باستان شناسی در تپه چمن لیلان نیز در نمایشگاه روزجهانی موزه‌ها به نمایش گذاشته خواهد شد که تاریخ اکتشاف و بهره‌برداری از فلز مس را به ۲۰۰۰ سال قبل‌تر در جهان منتقل می‌کند.

مدیرکل میراث‌فرهنگی گردشگری و صنایع‌دستی آذربایجان‌شرقی خاطرنشان کرد: با هماهنگی یگان حفاظت میراث‌فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی و نیروی انتظامی آذربایجان‌شرقی تمهیدات امنیتی برای حفظ امنیت موزه‌ها در نمایشگاه‌های روز جهانی موزه‌ها در کل استان به عمل خواهد آمد.

کد خبر 6090403

دیگر خبرها

  • روزنامه‌های اقتصادی یک‌‎شنبه ۹ اردیبهشت
  • موزه آذربایجان میزبان اشیای تاریخی موزه ایران باستان در روز موزه
  • گرده افشانی ۲ هزار و ۴۵۰ هکتار از نخلستان های خفر
  • آیا می‌دانید قدیمی‌ترین مقابر صخره‌ای ایران کجاست؟
  • کارواش های منطقه یک تهران زیر ذره بین بازرسان
  • کشف یک گورستان باستانی در محل ساخت نیروگاه
  • پیشخوان روزنامه‌های فارس ۸ اردیبهشت
  • روزنامه‌های اقتصادی شنبه ۸ اردیبهشت
  • پایان موقت کاوش در محوطه تازه کشف‌شده در اصفهان + عکس
  • کفش هایی با الهام از رم باستان (عکس)