Web Analytics Made Easy - Statcounter
به نقل از «مهر»
2024-04-29@14:15:31 GMT

مصوبه ای که مفهوم ایمنی را نشناخت

تاریخ انتشار: ۸ دی ۱۳۹۹ | کد خبر: ۳۰۴۸۰۶۲۶

مصوبه ای که مفهوم ایمنی را نشناخت

گروه جامعه خبرگزاری مهر، در روزهای ابتدایی آذرماه و در جریان دویست و پنجاهمین جلسه شورای شهر تهران طرح یک فوریتی ایجاد اداره کل سلامت، ایمنی و محیط زیست «HSE» شهر تهران بررسی شد.

زهرا صدراعظم نوری رئیس کمیسیون سلامت، محیط زیست و خدمات شهری شورای شهر تهران به عنوان پیشنهاد دهنده این طرح، در دفاع از یک فوریت آن گفت: بحث ایمنی یکی از موضوعات بسیار جدی در همه کلانشهرها، دستگاه‌ها و سازمان‌هایی است که ضریب ریسک بالایی دارد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

براساس قانون دستگاه‌ها موظف هستند واحد «HSE» را برای نظارت بر حسن اجرای اقدامات، تامین سلامت کارکنان، پیمانکاران و محیط کار ایجاد کنند.

نوری با اشاره به اینکه در تبصره ۱۶ قانون هوای پاک این الزام را برای همه مراکز و واحدها قید کرده است گفت: تمامی واحدهای بیش از ۵۰ نفر، موظف به ایجاد واحد«HSE» هستند و باید نسبت بکارگیری افراد متخصص اقدام و سیستم سلامت کار، کارگر و محیط کار را مستقر کنند.

ایمنی در شهرداری متولی ندارد

وی با اشاره به فعالیت سازمان آتش نشانی، مدیریت بحران و اداره کل سلامت در این حوزه گفت: با وجود این فعالیت‌ها مساله ایمنی در شهرداری تهران متولی مشخصی ندارد.

حامد مظاهریان معاون شهردار تهران هم در جریان رسیدگی به این طرح به این مساله اذعان داشت و در پاسخ به این سوال که آیا« HSE» در تمامی زیرمجموعه شهرداری متولی اش شرکت شهر سالم بوده است و یا خیر پاسخ داد، یک متولی در تمامی ساختار شهرداری است که متولی آن شرکت شهر سالم است اما واقعیت این است که در مقیاس شهر تهران این کار جوابگو نیست، ساختار فعلی تناسب مسئولیتی ندارند و جوابگوی نیازها نیست.

در نهایت یک فوریت طرح ایجاد اداره کل سلامت ایمنی و محیط زیست به رای گذاشته شد و با ۹ موافق و ۳ مخالف رای آورد. و براساس پیش بینی‌های صورت گرفته الحاق این واحد در اداره کل محیط زیست و توسعه پایدار دنبال می‌شد.

طرح مصوب دارای اشکالات راهبردی است

اما تصویب آن واکنش‌هایی به همراه داشت و مخالفانی هم در بدنه شهرداری داشت که مهمترین آن زینب نصیری مدیرکل اداره سلامت معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران بود که در گفت و گو با خبرنگار مهر، با انتقاد از اینکه این طرح، بدون برگزاری هیچ گونه نشستی با اداره کل سلامت به تصویب رسیده است، آن‌را دارای اشکالات راهبردی دانست و گفت: در این طرح مفهوم اصلی و بنیادین «HSE» که به موضوع ایمنی محل کار مربوط می‌شود توجه نشده و به نظر می‌آید به یک مفهوم کلی از ایمنی اکتفا شده است.

وی با اشاره به اینکه «HSE » برگرفته از سه واژه Health (سلامت)، Safe (ایمنی) و Environment (محیط زیست) است، اظهار داشت: در واقع این واحد باید به سلامت، ایمنی و محیط زیست پرسنل، کارگران و زنجیره تامین در ارتباط با شهرداری تهران بپردازد بنابراین با وجود اینکه این مفهوم به بُعدی از سلامت و محیط زیست می‌پردازد که در محیط کار و در ارتباط با پرسنل و پیشگیری از حوادث احتمالی برای شهروندان محدود می‌شود.

نصیری با تاکید بر اینکه موضوع تامین ایمنی عامه مردم همیشه در شهرداری تهران مطرح بوده و این مساله باید از نظر ساختاری حل شود، گفت: اینکه اداره محیط زیست و توسعه پایدار را به عنوان متولی این مساله انتخاب کنیم، از لحاظ هویتی با ساختار این اداره کل مغایرت دارد. موضوع ایمنی فراتر از موضوعی است که در تعریف علمی «HSE » بیان می‌شود و می‌تواند به کارکرد اداره محیط زیست ضربه وارد کند.

ساختار «HSE» باید ذیل دفتر شهردار تعریف شود

مدیرکل اداره سلامت معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران گفت: به نظر می‌رسد پیشنهاد دهندگان این طرح با توجه به سیاست‌های موجود نمی‌خواهند ساختار جدیدی را به بدنه شهرداری اضافه کنند، اما ساختار یا دبیرخانه «HSE » باید ذیل دفتر شهردار تعریف شود، چون نیازمند هماهنگی تمام دستگاه‌های مرتبط است از جمله سازمان آتش نشانی، پسماند، سازمان مدیریت و بحران است.

وی تصریح کرد: این در حالی است که در طرح مصوب، سازمان‌های کلیدی بیرون مانده‌اند بنابراین باز هم آن هماهنگی اتفاق نخواهد افتاد.

ساختار کنونی «HSE» امکان به خط کردن ارکان مختلف شهرداری را نمی‌دهد

وی یکی از دلایل کارکرد نامناسب سیستم کنونی ایمنی را این‌طور توضیح داد که ساختار مذکور ذیل شرکت شهر سالم تعریف شده، در حالی که شرکت شهر سالم، خود ذیل معاونت شهرداری است و قدرت لازم را برای به خط کردن ارکان مختلف ندارد بنابراین در این بخش ما موافق هستیم که «HSE» ذیل دفتر شهردار باشد اما اداره کل سلامت با ساختار کنونی خود قطعاً نمی‌تواند ذیل دفتر شهردار باشد چون این اداره یک ساختار مویرگی دارد که به اذعان سازمان جهانی بهداشت، کامل‌ترین شبکه محلی سلامت در خاورمیانه است و این ظرفیتی است که شهرداری می‌تواند به آن ببالد و افتخار کند به جای اینکه بخواهیم ظرفیت‌های آن را از بین ببریم.

مدیرکل اداره سلامت معاونت اجتماعی و فرهنگی شهرداری تهران با اشاره به فعالیت موفق ساختار شبکه ای خانه‌های سلامت در ۳۵۲ خانه سلامت در ایام کرونا که مورد توجه سازمان جهانی بهداشت نیز قرار گرفته است، گفت: یک تصمیم اشتباه و جدا کردن این فعالیت از خاستگاه خود نه تنها نمی‌تواند قدرت بیشتری به آن بدهید بلکه عملاً آن را به سمت فروپاشی سوق داده‌اید.

وی افزود: ما نمی‌توانیم سلامت را به معنای عام و مولفه‌های اجتماعی (سلامت شهری) تقلیل داده و با بعد سلامت دادن به مفهوم «HSE » به مفهوم عام «ایمنی» که همه نگران آن هستند تقلیل دهیم. درباره محیط زیست هم همینطور، این اتفاق از منظر استراتژیک اشتباه است چون H به معنای سلامت نیست.

وی افزود: این ابزارها طی سالهای گذشته ایجاد شده و این جابه جایی ها باعث ناکارآمدی سیستم می‌شود. با وجود اینکه دغدغه این تغییرات قابل درک است اما نباید دو ساختار را برای رسیدن به آن از بین برد.

به عقیده نصیری این مساله حتماً باید در قوانین حل و فصل شود، یا باید ساختار جدیدی ایجاد شود و یا در ذیل سازمان‌های موجود این مساله تعریف شود.

وی با اشاره به اینکه تغییرات جمعیتی و کالبدی شهر تهران بسیار پرسرعت است افزود: تغییرات ساختاری در شهرداری نیز باید به سرعت اتفاق بیفتد. و باید ساختار پویاتر باشد.

نصیری تاکید کرد: تا حد زیادی می‌توان این مساله را حل کرد و نیاز است که از منظر قانونگذاری و ضمانت اجرایی به موضوع نگاه کرد.

کد خبر 5106381 سمیرا خباز

منبع: مهر

کلیدواژه: شهرداری تهران زهرا صدراعظم نوری ویروس کرونا حامد مظاهریان مقررات ایمنی زینب نصیری شهرداری تهران شورای شهر تهران ویروس کرونا شورای شهر تذکر به شهردار تهران آلودگی هوا وزارت آموزش و پرورش شهر تهران کوهنوردی امداد رسانی قاسم سلیمانی توچال گردشگری سقوط بهمن اداره کل سلامت شهرداری تهران شرکت شهر سالم محیط زیست شهر تهران

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.mehrnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «مهر» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۸۰۶۲۶ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

تصویب ایجاد شعبه ویژه برای پیگیری و رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران

دبیرکمیته برنامه‌ریزی و نظارت ستاد ارتقاء سلامت اداری و مبارزه با فساد شهرداری تهران از تصویب ایجاد شعبه‌ای مشخص و ویژه جهت پیگیری اخذ رشوه با هدف رسیدگی به پرونده‌های مرتبط با ارتشاء توسط اداره کل دفتر هماهنگی هیات رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان و کمیته‌های انضباطی خبر داد.

به گزارش ایسنا، محمدعلی الفت‌پور با اشاره به تصویب ایجاد شعبه ویژه جهت پیگیری و رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران گفت: حفظ سلامت اداری در شهرداری به‌ عنوان یکی از مجموعه‌هایی که به‌طور مستقیم با شهروندان سروکار دارد، نقش بسیار مهمی در اعتمادسازی و ارتقای سرمایه اجتماعی دارد و اهمیت این امر زمانی آشکار می‌شود که مجموعه شهرداری تهران به‌عنوان یکی از سازمان‌های پیشرو در امر مبارزه با فساد، بتواند با پیگیری و رسیدگی به تخلفات اداری کارکنان خود و انتشار نتایج حاصله، گامی اساسی و اجرایی در این زمینه بردارد و از این طریق ضمن جلب اعتماد شهروندان سرمایه اجتماعی قابل ملاحظه‌ای برای شهرداری تهران کسب شود.

دبیرکمیته برنامه‌ریزی و نظارت ستاد ارتقاء سلامت اداری با اشاره به اینکه بخش عمده‌ای از راهکارها و استراتژی‌های مبارزه با فساد و ارتقاء سلامت اداری، خصوصا ارتشاء از طریق احصاء نظرات و ایده‌ها و مطالعات گذشته شناسایی و بررسی شده است، خاطرنشان کرد: تلاش در جهت اجرایی ساختن آن‌ها، بی‌شک یکی از مهم‌ترین اقدامات این حوزه خواهد بود که به واسطه آشنایی با موضوع و به سبب آگاهی از شرایط و اقتضائات شهرداری تهران، راهبردها و راهکارهایی نیز در زمینه‌های اقتصادی، اداری، مدیریتی، فرهنگی، قانونی و قضایی، مدیریت اخلاق حرفه ای، اجتماعی، اطلاع رسانی و شفاف سازی ارائه شده است که هم به لحاظ موضوعی و هم اجرایی قابل توجه و اجرا هستند.

بر اساس گزارش سایت شهر، الفت‌پور در پایان تصریح کرد: با توجه به تلاش‌های صورت‌گرفته در این زمینه و برگزاری جلسات متعدد کارشناسی و تخصصی، تشکیل شعبه‌ای مشخص و ویژه جهت پیگیری اخذ رشوه در شهرداری تهران، توسط اداره کل دفتر هماهنگی هیات رسیدگی به تخلفات اداری کارمندان و کمیته‌های انضباطی در دست اقدام است و پرونده‌های مرتبط در این خصوص با حساسیت بالا و دراسرع وقت، بررسی و تا حصول نتیجه، پیگیری می‌گردند.

انتهای پیام

دیگر خبرها

  • ارزیابی ایمنی بیش از ۱۰۰۰ بوستان در تهران
  • پیام وزیر بهداشت به‌مناسبت گرامیداشت روز جهانی ایمنی و بهداشت حرفه‌ای
  • سلامت کارگران تحت تاثیر بیماری‌های مرتبط با تغییرات آب و هوایی
  • بررسی ایمنی در محیط کار در برنامه فراسو
  • آتش‌سوزی بزرگ در کارخانه مبل شهرک صنعتی شمس‌آباد
  • آتش سوزی گسترده در کارخانه مبل سازی مهار شد
  • آغاز فعالیت کمیته ایمنی و سلامت سی‌وپنجمین نمایشگاه بین‌المللی کتاب تهران
  • ایجاد شعبه ویژه برای پیگیری و رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری
  • تصویب ایجاد شعبه ویژه برای پیگیری و رسیدگی به اخذ رشوه در شهرداری تهران
  • شهرداری در مسیر پرکردن خلا‌های سلامت اجتماعی است