Web Analytics Made Easy - Statcounter

دانشمندان با اندازه‌گیری عرض ترک‌های آتشفشان در جزایر قناری توسط هواپیماهای بدون سرنشین، موفق به تخمین نیروهای وارد شده در آتشفشان شدند و دریافتند که آتشفشان‌ها با حرکت "ماگما" تحت فشار قرار گرفته و همین امر باعث بی‌ثبات شدن آنها می‌شود. - اخبار اجتماعی -

به گزارش خبرنگار علمی خبرگزاری تسنیم؛ یک مطالعه بین‌المللی به رهبری تیمی از دانشمندان دانشگاه موناش استرالیا، نتایجی کسب کرده است مبنی بر اینکه چگونه می‌توان در برابر فروپاشی و فوران آتشفشان‌های آینده، محافظت بهتری از جهان کرد.

بیشتر بخوانید: اخباری که در وبسایت منتشر نمی‌شوند!

سقوط و فوران آتشفشان بدترین حالت در هنگام بحران‌های آتشفشانی است و این می‌تواند باعث ایجاد سونامی‌های خطرناک یا جریان‌های ویران‌کننده و آتش‌سوزی ویرانگر(به عنوان مثال کوه "سنت‌هلن")‌ شود؛ در 18 مه 1980 در کوه "سنت‌هلن" آتشفشانی در ایالت واشنگتن فوران کرد که این فوران با 5 درجه شروع شد و در 2 ماه با زمین‌لرزه و بخار همراه بود و ماگما (به گرمای درون زمین، که سبب ذوب شدن سنگ‌ها می‌شود، ماگما یا مواد مذاب می‌گویند که این مواد مذاب یا ماگما، طبیعی، داغ، متحرک، سرشار از گاز و دارای چگالی کم است) نیز با فشار به بیرون می‌آمد. زلزله در ساعت 9 و 32 دقیقه و 17 ثانیه به وقت اقیانوس آرام به وقوع پیوست و تاکنون بزرگ‌ترین زمین‌لرزه‌ای است که در واشنگتن رخ داده است؛ این واقعه همراه با سنگ‌های مذاب، بخار و سنگ همراه بوده است و مقدار زیادی گدازه نیز استخراج شده است.

دکتر "سام‌تیل" استاد دانشگاه موناش استرالیا می‌گوید: پیش‌بینی این وقایع بسیار دشوار است چراکه ما اغلب نمی‌دانیم چه اتفاقی در آتشفشان‌های فعال رخ می‌دهد و چه نیروهایی ممکن است آنها را ناپایدار کند؛ تحقیقات در مورد رشد آتشفشان‌ها به ما کمک می‌کند این فرایندهای داخلی و نیروهای مرتبط را که می‌توانند باعث فروپاشی یا فوران مهلک شوند بدانیم.

تیم تحقیقاتی با استفاده از هواپیماهای بدون سرنشین نقشه‌ای با وضوح سانتی‌متر از ساختار داخلی آتشفشان خاموش در "لاپالما" در جزایر قناری (جزایر قناری مجموعه‌ای از 7 جزیره اصلی و تعدادی جزیره آتشفشانی در اقیانوس اطلس هستند که جزو خاک اسپانیا محسوب می‌شوند و این جزایر در غرب مراکش واقع شده‌اند که لاپالما یکی از جزایر قناری است) ایجاد کردند و عرض 100 هزار شکافی را که ماگما در طی فوران‌های گذشته از آن جریان داشت را اندازه گرفتند؛ این به آنها اجازه می‌دهد نیروهای وارد شده در آتشفشان را تخمین بزنند و نشان بدهند اینها با گذشت زمان به آرامی جمع می‌شوند و باعث می‌شوند آتشفشان تحت فشار قرار گرفته و به طور بالقوه ناپایدار بشود.

با اندازه‌گیری عرض ترک‌های آتشفشان که از طریق آن ماگما منتقل شده است، آنها قادر به تخمین نیروهای درگیر هستند که به پیش‌بینی فوران‌های آتشفشانی در آینده کمک می‌کند؛ پروفسور سندی کراودن از دانشکده زمین، جو و محیط دانشگاه موناش استرالیا می‌گوید: این یکی از اولین مطالعاتی است که به بررسی اثرات طولانی مدت حرکت ماگما در داخل یک آتشفشان می‌پردازد؛ ما دریافتیم که آتشفشان‌ها به تدریج با حرکت مکرر این ماگما تحت فشار قرار می‌گیرند و به طور بالقوه آتشفشان را بی‌ثبات می‌کنند و بر فروپاشی‌ها و فوران‌های آینده تاثیر می‌گذارند.

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال اینستاگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

جدیدترین خبرها و تحلیل‌های ایران و جهان را در کانال تلگرامی تسنیم بخوانید. (کلیک کنید)

ماموریت "مدارگرد خورشیدی سولار اوربیتر" در فضا چیست؟ + عکس و فیلم
نمونه‌های جمع‌آوری شده از "سیارک ریوگو" شبیه زغال است! + عکس

انتهای پیام/

منبع: تسنیم

کلیدواژه: شرکت های دانش بنیان علمی علم و تکنولوژی شرکت های دانش بنیان علمی علم و تکنولوژی جزایر قناری آتشفشان ها

درخواست حذف خبر:

«خبربان» یک خبرخوان هوشمند و خودکار است و این خبر را به‌طور اتوماتیک از وبسایت www.tasnimnews.com دریافت کرده‌است، لذا منبع این خبر، وبسایت «تسنیم» بوده و سایت «خبربان» مسئولیتی در قبال محتوای آن ندارد. چنانچه درخواست حذف این خبر را دارید، کد ۳۰۴۸۱۰۸۴ را به همراه موضوع به شماره ۱۰۰۰۱۵۷۰ پیامک فرمایید. لطفاً در صورتی‌که در مورد این خبر، نظر یا سئوالی دارید، با منبع خبر (اینجا) ارتباط برقرار نمایید.

با استناد به ماده ۷۴ قانون تجارت الکترونیک مصوب ۱۳۸۲/۱۰/۱۷ مجلس شورای اسلامی و با عنایت به اینکه سایت «خبربان» مصداق بستر مبادلات الکترونیکی متنی، صوتی و تصویر است، مسئولیت نقض حقوق تصریح شده مولفان در قانون فوق از قبیل تکثیر، اجرا و توزیع و یا هر گونه محتوی خلاف قوانین کشور ایران بر عهده منبع خبر و کاربران است.

خبر بعدی:

بلینکن: به تنهایی قادر به رقابت با حضور فزاینده چین دراقیانوس آرام نیستیم

وزیر امور خارجه آمریکا اعلام کرد که واشنگتن به تنهایی توانایی رقابت با حضور فزاینده چین در جزایر اقیانوس آرام را ندارد.

به گزارش گروه بین الملل خبرگزاری دانشجو به نقل از المیادین، «آنتونی بلینکن» وزیر امور خارجه آمریکا در اظهاراتی از ناتوانی واشنگتن در رقابت یک‌تنه با حضور فزاینده چین در جزایر اقیانوس آرام سخن گفت.

بلینکن تاکید کرد که ایالات متحده حتی اگر به تنهایی توانایی رقابت با نفوذ فزاینده چین در این منطقه را نداشته باشد، می‌خواهد گزینه بهتری از چین را در اختیار جزایر اقیانوس آرام قرار بدهد.

وزیر امور خارجه آمریکا ادامه داد: چین بر بسیاری از منطقه‌ها در جزایر اقیانوس آرام سیطره دارد و شاید مساحت این منطقه‌ها بیش‌تر از چیزی باشد که ما بتوانیم بر آن سیطره پیدا کنیم.

همچنین بلینکن به ابتکاری اشاره کرد که در دیدار سال گذشته میان «جو بایدن» رییس جمهور آمریکا و «آنتونی آلبانیز» نخست‌وزیر استرالیا رسانه‌ای شد و بر اساس آن «گوگل» باید کابل‌های اینترنت را در اقیانوس آرام بکِشد تا کیفیت اینترنت در کشور‌های دوردست بهتر شود.

سخنان بلینکن در حالی بیان می‌شود که پارلمان جزایر سلیمان پنجشنبه گذشته «جرمیا مانل» را به عنوان نخست‌وزیر این کشور انتخاب کرد. مانل از حامیان روابط نزدیک با چین است.

روابط نزدیک جزایر سلیمان و چین در خصوص مسایل امنیتی نگرانی ایالات متحده آمریکا و استرالیا را در پی داشته است.

دیگر خبرها

  • عملیات خطرناک نجات حیوانات خانگی هنگام فوران آتشفشان + فیلم
  • صف خرید پهپادهای ایرانی؛ پس از موفقیت در میدان | گزارش مهم یک پایگاه تحلیلی نظامی
  • فوران دود و خاکستر از کوه آتشفشان اندونزی (فیلم)
  • تصاویر لحظه فوران دود و خاکستر از کوه آتشفشان اندونزی | ویدئو
  • تصاویر آخرالزمانی از برخورد صاعقه به فوران آتشفشان در گواتمالا
  • فوران دود و خاکستر از کوه آتشفشان اندونزی + فیلم
  • ببینید | صحنه‌ای آخرالزمانی از برخورد صاعقه به فوران آتشفشان در گواتمالا
  • بلینکن: به تنهایی قادر به رقابت با حضور فزاینده چین دراقیانوس آرام نیستیم
  • آمریکا پهپاد زیردریایی ساخت؛ این وسیله غول‌پیکر کف دریا می‌خوابد! | تصویر
  • رونمایی از اسرار یک سیاره جهنمی توسط تلسکوپ فضایی جیمز وب